• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn situatie is als volgt:
Een poosje geleden was ik bij een computerbedrijf hier in het dorp. Ik raakte aan de praat met de eigenaar en liet weten dat ik kon programmeren in PHP. Nu kreeg ik een poosje geleden een mailtje of ik wat voor hem wou maken en dat wou ik wel. "Over de condities zullen ze het later hebben." zei hij. Dat later is dus nu aangebroken en mij werd gevraagd wat ik als uurtarief reken. Ik heb echter geen idee wat ik moet (en mag) vragen.

Mijn 'specs':
- Afgelopen jaar m'n vwo diploma gehaald, met Natuur en Techniek als profiel, dus mij is wel geleerd exact te denken.
- Iets meer dan een jaar ervaring met php. Ik probeer dan zo correct mogelijk te programmeren, dus met een code die werkt ben ik niet tevreden, het moet ook optimaal werken en netjes zijn.
- Ik ga Informatica studeren op de RuG (dit voegt echter weinig toe aan dit geval, maar egt misschien iets over mijn instelling).

Wat ik zelf gezocht heb:
Na wat googlen enz ben ik tot de conclusie gekomen: er is geen pijl op te trekken wat iemand vraagt. Er zijn jonge, kleine bedrijfjes die 35 euro per uur vragen, maar er zijn ook freelancers die genoegen nemen met 15 euro per uur. En dat terwijl ze (tot zover ik kan opmaken) ongeveer dezelfde kwaliteit leveren.

Nu was mijn vraag: Wat is verstandig (en verantwoord) om per uur te vragen voor het project dat ik voor dit computerbedrijf doe.

Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het graag.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik zou gewoon een bedrag bepalen per uur, per geprogrammeerde file, per 'andere file' die je gemaakt hebt.
Hoeveel? Tsja, met hoeveel neem jij genoegen? Hoeveel vind jij je product waard?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Je moet bedenken wat je betalen moet. Er is niet een bedrag wat goed is. Heb je een eigen bedrijfje met maandelijkse vaste lasten (huur, gas, licht) dan kan je makkelijk naar de 100 euro per uur.

Heb je geen vaste lasten dan zou ik gewoon een schatting proberen te maken van hoeveel uur je er mee bezig bent, en dan kijken hoeveel je er aan zou willen verdienen, en zo een leuk sommetje voor jezelf maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• KappuhH
  • Niet online
Ik heb er inmiddels al aan gewerkt en hoef dus geen projectprijs te geven maar een uurtarief wat ik reken. Heb verder geen vaste kosten. Maar jullie kunnen geen bedragen noemen die redelijk zijn?

• Ramon
  • Laatst online: 00:48
KappuhH schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:41:
Ik heb er inmiddels al aan gewerkt en hoef dus geen projectprijs te geven maar een uurtarief wat ik reken. Heb verder geen vaste kosten. Maar jullie kunnen geen bedragen noemen die redelijk zijn?
Stel je maakt een product, daar schat je 30 uur mee bezig te zijn. Hoeveel wil je verdienen aan het project? 1000 euro? 1000/30 = 33,33 euro. Dan is dat je nieuwe uurprijs :P NOu is 30 euro wel weer wat teveel. Ik zou gewoon 20 euro doen :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Redelijke bedragen zijn zowel van jezelf als van je klant afhankelijk en zonder het totale inzicht in de situatie kan niemand daar wat over zeggen. Sowieso heb je geen diploma's (anders dan je VWO-diploma), dus grote kans dat dat bedrijf niet al te hoge prijzen verwacht; ze hebben immers een groter risico dan bij een ervaren programmeur. Als je 20-25 euro per uur eruit sleept dan ben je al netjes betaald, waarschijnlijk.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft dat bedrijf dan ook al een beetje een beeld van wat jij allemaal (wel en niet) kan? En weet je al wat je daar voor soort opdrachten moet doen? Voor iemand zonder relevante diploma's en maar 1 jaartje ervaring met PHP zou ik niet te hoog van de toren blazen. Stel je vraagt 40-50 euro per uur dan krijgen ze wel bepaalde verwachtingen die je misschien niet kunt waarmaken. Ik zou in jouw situatie (qua leeftijd, vaste lasten etc.) waarschijnlijk al genoegen nemen met een tientje per uur ofzo. Is al ver boven het minimumloon en je verdient een leuk zakcentje met je hobby. Je kunt natuurlijk wel wat hoger inzetten, maar ik zou wel reeel blijven.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41

Zerora

Ik Henk 'm!

Je zou natuurlijk ook aan het bedrijf kunnen vragen hoeveel ze bereid zijn te betalen. Dan laat je het bedrijf over het bedrag al nadenken. dan is het voor misschien ook makkelijker om een prijs te bepalen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Of je stelt vantevoren duidelijk op wat er gemaakt moet worden, je maakt een inschatting van de uren en je bied daarop een prijs aan? En dan mogen ze kiezen of voor een vaste prijs of xx euro per uur :)

• KappuhH
  • Niet online
Palomar schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:36:
Heeft dat bedrijf dan ook al een beetje een beeld van wat jij allemaal (wel en niet) kan? En weet je al wat je daar voor soort opdrachten moet doen? Voor iemand zonder relevante diploma's en maar 1 jaartje ervaring met PHP zou ik niet te hoog van de toren blazen. Stel je vraagt 40-50 euro per uur dan krijgen ze wel bepaalde verwachtingen die je misschien niet kunt waarmaken. Ik zou in jouw situatie (qua leeftijd, vaste lasten etc.) waarschijnlijk al genoegen nemen met een tientje per uur ofzo. Is al ver boven het minimumloon en je verdient een leuk zakcentje met je hobby. Je kunt natuurlijk wel wat hoger inzetten, maar ik zou wel reeel blijven.
Ik ben inmiddels al met de opdracht bezig en ze weten wel ongeveer wat ik kan. Voor 10 euro per uur doe ik het echt niet. Dat krijg ik bijna bij m'n andere bijbaantje waar (als ik het graag wil) met verstand op nul, blik op oneindig aan de lopende band kan staan. Dus 10 euro is echt te weinig.
Zerora schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:45:
Je zou natuurlijk ook aan het bedrijf kunnen vragen hoeveel ze bereid zijn te betalen. Dan laat je het bedrijf over het bedrag al nadenken. dan is het voor misschien ook makkelijker om een prijs te bepalen.
Ik had dus gevraagd wat voor uurtarief ze zelf in gedachten hadden, maar ze willen het van mij horen dus zelf niet met een tarief over de brug komen.
Freezerator schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:53:
Of je stelt vantevoren duidelijk op wat er gemaakt moet worden, je maakt een inschatting van de uren en je bied daarop een prijs aan? En dan mogen ze kiezen of voor een vaste prijs of xx euro per uur :)
Aangezien dit m'n eerste echte grote opdracht is die ik doe voor een opdrachtgever vind ik het best lastig om in te schatten hoeveel uur ik zal gaan maken. Ik kan natuurlijk wel een schatting maken, maar stel dat ik er grandioos naast zit en we hebben een vast bedrag afgesproken. Dan moet ik dus bloeden, wat niet echt de bedoeling is.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

mr_petit

opperprutser

KappuhH schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 22:35:
[...]
Ik ben inmiddels al met de opdracht bezig en ze weten wel ongeveer wat ik kan. Voor 10 euro per uur doe ik het echt niet. Dat krijg ik bijna bij m'n andere bijbaantje waar (als ik het graag wil) met verstand op nul, blik op oneindig aan de lopende band kan staan. Dus 10 euro is echt te weinig.
10 euro per uur is wel een bruto maandsalaris van 1732,-
Nofi hoor, maar is dat niet een beetje veel voor iemand van 18 die achter de lopende band staat?
Maar goed, ik begrijp dat het om freelance gaat en niet om een functie op arbeidscontractbasis?
Vraag dan ten minste 25 euro per uur, even terugrekenend dat hij aan een werknemer voor het bruto salaris idd die 1732 euro kwijt is, en voor kosten, verzekering, huisvesting, winst enz nog hetzelfde, dan betaald hij 5 euro voor het gemak dat hij jou kan inhuren wanneer hij wil, en geen loon hoeft te betalen als er geen werk is.
Je moet het dan wel compleet wit doen.
Het is trouwens stom dat je al bent begonnen zonder iets over vergoeding af te spreken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2006 22:57 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Even een tip:
zorg ervoor dat je zwart-op-wit hebt wat je maakt, wanneer je het oplevert, aan welke eisen jij moet voldoen, waaraan de opdrachtgever moet voldoen (b.v. op tijd aanleveren van bepaalde soort informatie) etc..
Het goed omlijnen van je opdracht is erg belangrijk, zodat zowel jij als je opdrachtgever later niet voor verrassingen komen te staan.
Ook al ben je reeds begonnen, ik zou het als ik jou was toch nog een soort "contract" opstellen.
Zeer veel mensen vergeten dit, terwijl het naar mijn mening toch één van de belangrijkste zaken is.

Qua uurloon:
ik zou tussen de 15 en 20 euro inzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door geenstijl op 29-07-2006 23:24 ]

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 19:55

TMC

geenstijl schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 23:23:
ik zou tussen de 15 en 20 euro inzetten.
Dat idee had ik ook na het lezen van dit topic. €18,- naar boven afgerond.

Verwijderd

Ik vind dat nogal redelijk veel?
* het is php (je kan het amper een programmeertaal noemen)
* je hebt slechts 1 jaar ervaring (en dan ook nog niet-professioneel)
* je hebt geen informatica-opleiding

Dus imho hoef je geen al te hoog salaris te verwachten.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 23:35:

Daarbij is het wel iets waarvoor je iets moet kunnen. Achter een toonbank staan kan iedereen, maar PHP'en zie ik de gemiddelde 6VWO'er niet doen.

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 22:40

je hoeft niet altijd een studie te hebben als je autodidactisch bent ingesteld.

je kan wel lager inzetten en daarna je uur tarief opbouwen qua ervaring.

iets met lenzen

• mrFoce
  • Laatst online: 01:25

Php is ook geen programmeertaal. Zover ik weet is het een scripttaal :+

De een leert in 1 jaar, evenveel als een ander in 3 jaar. En de ander progt (of zal ik zeggen scripted :D) na een jaar nog steeds bagger. Aangezien wij jou kwaliteiten niet weten, kunnen wij er niet goed over oordelenen.

Informatica opleiding is geen must. Ik heb ook geen informatica opleiding (ben wel bezig met Multimedia opleiding (ok, valt onder het kopje informatie) en heb een deel-minor in Informatica). Maar dit zegt niets. Ik ken mensen die wel informatica doen, en nog steeds geen ''fuck'' weten.

TS: Begin met 15 euro per uur. Spreek anders een bonusprovisie af zodat mocht je puik werk afgeleverd hebben, dat je 200 euro extra krijgt ofzo. Zodoende schroef je het uurloon toch weer omhoog.

En zoals boven aangegeven, spreek met de 'opdrachtgever' af wat jij gaat opleveren. Zorg dat er geen misverstanden onstaan als : oow, ik dacht dat je dat zo & zo bedoelde etc. Scheelt je een hoop tijd en frustatie.

My 2 cents

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gideon82 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 23:47:
[...]
Php is ook geen programmeertaal. Zover ik weet is het een scripttaal :+
Programmeren is programmeren. Of heb jij een definitie van wanneer iets een programmeertaal en wanneer iets een scripttaal is?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

.oisyn schreef op zondag 30 juli 2006 @ 01:43:
[...]

Programmeren is programmeren. Of heb jij een definitie van wanneer iets een programmeertaal en wanneer iets een scripttaal is?
PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML.
In iig als ze het zelf zeggen? :+

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Rukapul
  • Laatst online: 00:08
Uiteraard is PHP gewoon een programmeertaal.

De details van die discussie mogen echter bediscussieerd worden in het relevante sub-forum van GoT, maar niet hier :)

• mrFoce
  • Laatst online: 01:25
gorgi_19 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 10:02:
[...]
[...]In iig als ze het zelf zeggen? :+
Yep. Ze zullen het zelf wel het beste weten neem ik aan :+ Maar goed, zal er niet op doorgaan. Het is gewoon een mening, en iedereen zegt er weer wat anders over. Maar wat ik denk, is dat elke 'taal' die niet gecompiled hoeft te worden door de gebruiker (LUA, Squirrel, Php etc) onder de noemer scripttaal valt.

@ts: Wat moet je eigenlijk gaan maken voor dat bedrijf? Aangezien je al begonnen bent. Als je teveel gaat vragen (of als hij niet meer wilt geven dan een X bedrag) kan je misschien een open source project gebruiken, en daar een module voor schrijven of iets dergelijks.

[ Voor 63% gewijzigd door mrFoce op 30-07-2006 12:07 . Reden: O-) ]

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

* Ik werk veel met HTML en CSS
* Ik heb slechts enkele jaren ervaring
* Ik heb verder geen opleiding (ga naar 6VWO)

Maar ik merk vaak genoeg dat ik veel betere code maak dan 'professionele' bedrijven.

Ik zou inderdaad zo tussen de 15 en 20 gaan zitten, zeker als je geen extra kosten hebt gemaakt. Je hebt (neem ik aan) geen eigen bedrijf waar nog kosten voor huur, elektra, licenties, hardware etc. aan verbonden zitten en omdat het een eerste project is, zou ik zeker niet al te hoog inzetten.

• Palomar
  • Niet online
Nou, veel plezier met het vragen van 20 euro per uur. Dat is echt een absurd hoog salaris voor een scholiertje zonder bewezen staat van dienst. Bedenk ook even dat het je werkgever nog veel meer kost dan die 20 euro alleen (oa. werkgeversbelastingen).

Alleen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk of dit nou om een vast dienstverband gaat of dat het een eenmalige klus is?? Beide zijn niet echt te vergelijken. Bij iets eenmaligs kun je al snel een wat hogere uurprijs vragen op basis van een schatting van de te maken uren + wat ingecalculeerde marges, waardoor vooraf duidelijk is hoeveel het de opdrachtgever gaat kosten. Dus bijv. voor 5000 euro lever jij een webapplicatie.

PS. gaat het hier om netto of bruto bedragen? Als het bedrijf je 20 euro op freelance basis betaalt vergeet dat niet om het aan de belasting op te geven.... (gebeurt bij een vast dienstverband ook al natuurlijk, maar dan gaat het vaak automatisch).

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 30-07-2006 16:39 ]

Verwijderd

Om de prijs die je gaat vragen goed te bepalen zijn er een paar dingen die je zou moeten weten / uitzoeken / bedenken:

1) Wat is jouw kostprijs?

Daar zijn twee elementen: jouw daadwerklijke kostprijs, maar ook de prijs die je zou kunnen verdienen in andere baantjes. Als jij bijvoorbeeld 10 Euro per uur kan verdienen met iets anders, en je zou nu dit gaan doen voor hetzelfde tarief, terwijl je investering relatief hoger is (je hebt een PC nodig, software, studietijd om de jusite PHP skills te verwerven, etc), dan doe je iets verkeerd. Ook je kosten uit het verleden zou je in zekere mate namelijk mee moeten rekenen (zelfstudie, hobbyprojecten om ervaring op te doen, boeken die je gekocht hebt).

Dit is best moeilijk om te berekenen, en ga dit ook niet al te nauwkeurig proberen, maar zorg wel dat je bewust bent dat je een kostprijs hebt. Bedenkt overigens ook dat naarmate je meer werk hebt je kostprijs per uur zal dalen, aangezien je de kosten over een langere termijn kunt uitspreiden.

2) Wat is de marktprijs voor jouw skills?

Het beste kun je doen door dit soort topics te openen en anderen door te lezen, op websites van concurrenten te kijken, etc. Het vreemde is dat marktprijs soms helemaal niet afhankelijk van werkelijke vaardigheden, maar ook van zoiets als goodwill: als de klant je vertrouwt, kun je meer rekenen dan iemand die hij nog niet kent, ook al heeft die misschien reeel gezien meer vaardigheden dan jou.

Je marktprijs zou boven je kostprijs moeten liggen. Zo niet, dan heb je een probleem en kan je maar beter wat anders gaan doen.

3) Wat is jouw strategie?

Waarom wil je voor deze klant deze opdracht doen? Natuurlijk in eerste instantie om geld te verdienen, maar wellicht wil je meer bereiken. Als jij bijvoorbeeld meer wil dan een incidentele opdracht scoren, moet je deze opdracht zien als onderdeel van een orderportefeuille. Als het alleen gaat om snel zo veel mogelijk geld te verdienen, is het meer een kwestie van een zo hoog mogelijke uurprijs eruit te slepen.

Als je een vaste inkomstenbron hiervan wil maken, moet je namelijk altijd zorgen dat je genoeg werk hebt. Om die orderportefeuille gevuld te krijgen en houden, zul je jezelf moeten verkopen. En nu heb je plotseling te maken met de vier P's van marketing: product, prijs, promotie en plaats. Als je de juiste combinatie van die 4 hanteert, kan je zorgen voor een leuk inkomen.

Om te zorgen dat je kans maakt op meer opdrachten, zul je naam moeten maken. Dat doe je door een goed product voor een goede prijs neer te zetten. Daarbij kan je dus kiezen om je prijs te verlagen t.o.v. je marktprijs en zelfs je kostprijs om de opdracht binnen te halen / te behouden en een goede naam te vestigen. Nogmaals moet je dan wel een lange termijndoel hebben.

4) Hoe moet je de huidige situatie aanpakken?

Als je een antwoord op bovenstaande vragen, kan je je aanpak bepalen. Voor jou is het niet alleen interessant om een zo hoog mogelijke uurprijs eruit te slepen, maar ook om zo veel mogelijk uren betaald te krijgen. Daarom is het belangrijk dat je een idee krijgt hoeveel werk de opdracht omvat en hoe je die zo groot mogelijk kan krijgen, mogelijk door al vervolgopdrachten te bespreken.

Als dit een incidentele opdracht van vaste omvang is, zal je niet al te ver moeten afwijken van de marktprijs. Je wil namelijk niet vastzitten aan een te laag tarief. Met dat tarief ga je de onderhandelingen in. Stel een hard minimum voor jezelf vast, en begin daar een eindje boven. Durf ook evt. weg te lopen als de klant een te laag tarief voorstelt.

Als er echter meer werk en/of vervlgopdrachten binnengehaald kan worden (of indirect bij relaties van de klant), bespreek dan naast je normale uurtarief (zoals hierboven besproken) een eenmalig kortingstarief aan, op voorwaarde dat de opdracht minimaal een X aantal uur aan werkvoorraad biedt. Zo kan je de klant een goed gevoel geven over zijn kostprijs, maar ook jezelf een goede voorraad werk garanderen, of anders een hoger tarief. Je kan ook een korting aanbieden als de klant jou voorziet van leads (dwz concrete uitnodigingen voor nieuwe opdrachten bij nieuwe klanten), omdat hij dan jou van relatief goodkope promotie voorziet.

Ik heb bewust geen enkel bedrag genoemd, omdat ik helemaal geen bekende ben in de PHP wereld, en er zat anderen zijn die beter met specifieke marktprijzen kunnen komen. Ik hoop dat je er toch wat aan hebt.

PS: Is dit misschien een leuk stukje voor een FAQ?

• KappuhH
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:37:
Om de prijs die je gaat vragen goed te bepalen zijn er een paar dingen die je zou moeten weten / uitzoeken / bedenken:

1) Wat is jouw kostprijs?

Daar zijn twee elementen: jouw daadwerklijke kostprijs, maar ook de prijs die je zou kunnen verdienen in andere baantjes. Als jij bijvoorbeeld 10 Euro per uur kan verdienen met iets anders, en je zou nu dit gaan doen voor hetzelfde tarief, terwijl je investering relatief hoger is (je hebt een PC nodig, software, studietijd om de jusite juiste PHP skills te verwerven, etc), dan doe je iets verkeerd. Ook je kosten uit het verleden zou je in zekere mate namelijk mee moeten rekenen (zelfstudie, hobbyprojecten om ervaring op te doen, boeken die je gekocht hebt).

Dit is best moeilijk om te berekenen, en ga dit ook niet al te nauwkeurig proberen, maar zorg wel dat je bewust bent dat je een kostprijs hebt. Bedenkt overigens ook dat naarmate je meer werk hebt je kostprijs per uur zal dalen, aangezien je de kosten over een langere termijn kunt uitspreiden.
Ik heb er inderdaad veel tijd in zitten en kan met m'n normale bijbaantje ook veel verdienen. Dus uiteraard moet ik daar ruim boven zitten.
2) Wat is de marktprijs voor jouw skills?

Het beste kun je doen door dit soort topics te openen en anderen door te lezen, op websites van concurrenten te kijken, etc. Het vreemde is dat marktprijs soms helemaal niet afhankelijk van werkelijke vaardigheden, maar ook van zoiets als goodwill: als de klant je vertrouwt, kun je meer rekenen dan iemand die hij nog niet kent, ook al heeft die misschien reeel gezien meer vaardigheden dan jou.

Je marktprijs zou boven je kostprijs moeten liggen. Zo niet, dan heb je een probleem en kan je maar beter wat anders gaan doen.
Diegene voor wie ik het doe ken ik persoonlijk goed. Hij heeft er, volgens mij, goed vertrouwen in dat ik een goed stukje werk wil afleveren en niet met een baggercode die toch werkt tevreden ben. Ik kan eigenlijk niet echt goed op de hoogte komen van de marktrpijs. Hopelijk helpt dit topic mij daar inderdaad bij.
3) Wat is jouw strategie?

Waarom wil je voor deze klant deze opdracht doen? Natuurlijk in eerste instantie om geld te verdienen, maar wellicht wil je meer bereiken. Als jij bijvoorbeeld meer wil dan een incidentele opdracht scoren, moet je deze opdracht zien als onderdeel van een orderportefeuille. Als het alleen gaat om snel zo veel mogelijk geld te verdienen, is het meer een kwestie van een zo hoog mogelijke uurprijs eruit te slepen.

Als je een vaste inkomstenbron hiervan wil maken, moet je namelijk altijd zorgen dat je genoeg werk hebt. Om die orderportefeuille gevuld te krijgen en houden, zul je jezelf moeten verkopen. En nu heb je plotseling te maken met de vier P's van marketing: product, prijs, promotie en plaats. Als je de juiste combinatie van die 4 hanteert, kan je zorgen voor een leuk inkomen.

Om te zorgen dat je kans maakt op meer opdrachten, zul je naam moeten maken. Dat doe je door een goed product voor een goede prijs neer te zetten. Daarbij kan je dus kiezen om je prijs te verlagen t.o.v. je marktprijs en zelfs je kostprijs om de opdracht binnen te halen / te behouden en een goede naam te vestigen. Nogmaals moet je dan wel een lange termijndoel hebben.
Mijn eerste doel is eigenlijk om wat geld te verdienen. Maar wel met in m'n achterhoofd dat ik iets heb om een eventueel portfolio mee te kunnen aanvullen. Ik wil dus niet direct een vaste baan mee krijgen maar het zou leuk zijn dat ik af en toe wat van zulke opdrachtjes kreeg.
4) Hoe moet je de huidige situatie aanpakken?

Als je een antwoord op bovenstaande vragen, kan je je aanpak bepalen. Voor jou is het niet alleen interessant om een zo hoog mogelijke uurprijs eruit te slepen, maar ook om zo veel mogelijk uren betaald te krijgen. Daarom is het belangrijk dat je een idee krijgt hoeveel werk de opdracht omvat en hoe je die zo groot mogelijk kan krijgen, mogelijk door al vervolgopdrachten te bespreken.

Als dit een incidentele opdracht van vaste omvang is, zal je niet al te ver moeten afwijken van de marktprijs. Je wil namelijk niet vastzitten aan een te laag tarief. Met dat tarief ga je de onderhandelingen in. Stel een hard minimum voor jezelf vast, en begin daar een eindje boven. Durf ook evt. weg te lopen als de klant een te laag tarief voorstelt.

Als er echter meer werk en/of vervlgopdrachten binnengehaald kan worden (of indirect bij relaties van de klant), bespreek dan naast je normale uurtarief (zoals hierboven besproken) een eenmalig kortingstarief aan, op voorwaarde dat de opdracht minimaal een X aantal uur aan werkvoorraad biedt. Zo kan je de klant een goed gevoel geven over zijn kostprijs, maar ook jezelf een goede voorraad werk garanderen, of anders een hoger tarief. Je kan ook een korting aanbieden als de klant jou voorziet van leads (dwz concrete uitnodigingen voor nieuwe opdrachten bij nieuwe klanten), omdat hij dan jou van relatief goodkope promotie voorziet.
Dat is een goed idee. Nu is er nog geen sprake van een vervolgopdracht, maar als de opdrachtgever me nog een opdracht aan kan bieden zou ik een korting van bijvoorbeeld: uren*x (waarin x bijvoorbeeld 0,9 is). Hiermee blijft het voor de opdrachtgever aantrekkelijker om me van opdrachten te voorzien. Of is dit geen goed idee?
Ik heb bewust geen enkel bedrag genoemd, omdat ik helemaal geen bekende ben in de PHP wereld, en er zat anderen zijn die beter met specifieke marktprijzen kunnen komen. Ik hoop dat je er toch wat aan hebt.
Ik heb er zeker wat aan, bedankt! Ik hoop dat anderen me wat bedragen kunnen noemen.
PS: Is dit misschien een leuk stukje voor een FAQ?
Volgens mij wel.

Verwijderd

Uurprijs alleen is niet echt relevant.
Het gaat erom hoeveel het eindproduct waard is.

Jij kan wel € 20,- p/u rekenen en ik € 75,-.
Maar dat zegt niks over het eindresultaat.
Misschien doe jij er 100 uur over en ik 10.
Misschien is mijn code veel netter, stabieler, makkelijker onderhoudbaar?
Gebruik je templates, OOP, enz.

Het is erg belangrijk om dit soort dingen ALTIJD vooraf te bespreken, want dit gaat bijna altijd fout.

Ik zou een schatting maken van het aantal uren dat je denkt hieraan bezig te zijn.
Daar een uurprijs aan hangen en uitrekenen of je dat de moeite waard vindt.
Vervolgens nog 1/3 erop gooien (daar ga je minimaal overheen, zeker als je weinig werkervaring hebt en heb je een buffer om te onderhandelen).

Verwijderd

KappuhH schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:32:
Dat is een goed idee. Nu is er nog geen sprake van een vervolgopdracht, maar als de opdrachtgever me nog een opdracht aan kan bieden zou ik een korting van bijvoorbeeld: uren*x (waarin x bijvoorbeeld 0,9 is). Hiermee blijft het voor de opdrachtgever aantrekkelijker om me van opdrachten te voorzien. Of is dit geen goed idee?
Je moet NOOIT de uren gaan verminderen, maar de uurprijs. De opdrachtgever moet namelijk ook realiseren dat je werk veel tijd kost. Zet dus altijd de werkelijke uren neer (en bij fixed price een prijsopslag boven de kostprijs van de uren).

Je kan op een paar manieren een korting aanbieden. Stel dat je nu 20 Euro per uur gaat rekenen. Je kan dan een contact aanbieden dat je een werkvoorraad van bijv. 400 uur tegen een tarief van 18 Euro per uur en een werkvoorraad van 800 uur voor 16 Euro. De klant koopt dan een soort strippenkaart voor jouw diensten voor een verlaagde prijs, maar belooft dan wel minimaal zovel uur af te nemen. Er moet dus ook een betalingsschema opgezet worden dat redelijk is, bijv. dat de klant over een periode van een half jaar gewoon per uur gefactureerd wordt, en wanneer na een half jaar de werkvoorraad nog niet opgebruikt is, de rest van het openstaande bedrag betaald moet worden. Vanaf dan heeft de klant nog een half jaar om de rest van de uren op te gebruiken, en daarna verdwijnt dat recht. Zo weten zowel de klant als jij waar je aan toe bent en heb je beiden een voordeel, en hebben allebei de partijen prikkels om de intentie van het contract na te leven.

Het lastige met deze contructie (of dergelijke constructies) is dat de regeling een stuk lastiger is dan uurtje factuurtje, dus dat je ofwel erg elkaar moet vertrouwen, of een strak contract moet opstellen, en daar zul je waarschijnlijk jurische hulp bij moeten en dus op kosten gejaagd gaan worden.

Buiten deze ingewikkelde constructie kan je het ook simpeler houden, en zeggen dat voor het lopende kalenderjaar, het tarief tussen de 0 en 400 uren werk 20 euro is, en alles daarboven 16 euro. Dit is veel simpeler, maar geeft minder een prikkel aan de klant om zich vast te leggen voor een grote werkvoorraad bij jou.

Het zijn opties, beide met hun eigen voor- en nadelen. Doe er je voordeel mee.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

kijk PHP is iets wat bijna iedereen kan (ok ik niet :+ ), het is niet echt een programmeertaal waar een schaarste aan programmeurs in is... eerder het tegenovergestelde er zijn zat mensen te krijgen die het kunnen... hierdoor daalt de marktwaarde van een PHP-programmeur

Wat betreft je nette/optimale code, nofi maar dat is ook normaal, op een hio opleiding wordt je aangeleerd om eenn optimale code te maken... dat is niet speciaal oid. het wordt gewoon van je verwacht.

wat is je leeftijd enw at verdien je met je andere bijbaanjte? dat lijkt me een goeie indicatie! Toen ik nog wat jonger was en een bijbaantje had verdiende ik daar iets van 9-10 euro per uur... ik denk dat ik dan voor een PHP-klusje 15 ofzo per uur zou vragen.

Persoonlijk lijkt het me trouwens hleemala niet handig om per uur te werken... ook niet voor je opdracht gever. Zeker als beginnende PHP progger zulje ook nog wel eens wat dingen moet opzoeken en moeten uitproberen... dus dingen waar je zelf van leert maar wat wel verspilde tijd is voor je opdrachtgever omdat een ervaren programmer met jaren ervaring het projectje dan misschine in de helft van de tijd zou kunnen doen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Chaoss schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:15:
kijk PHP is iets wat bijna iedereen kan (ok ik niet :+ ), het is niet echt een programmeertaal waar een schaarste aan programmeurs in is... eerder het tegenovergestelde er zijn zat mensen te krijgen die het kunnen... hierdoor daalt de marktwaarde van een PHP-programmeur
nee, die "bijna iedereen" die denken dat ze het kunnen, als je hun resultaat soms ziet :X
er is wel degelijk een schaarste aan goede PHP programmeurs. Maar je hebt wel gelijk, door die grote groep daalt de marktwaarde van de programmeur helaas...

• BCC
  • Laatst online: 20:47

BCC

10 Euro per uur (netto) is redelijk normaal als PHP beginner voor een bijbaantje. Omdat je nieuwe baas geen idee heeft wat jij gaat afleveren in wat voor tijd, lijkt me dat ook redelijk.

Op project basis gaan werken is ook een goed idee. Dit scheelt NOGAL in het risico voor je baas en hij zal je dan dus ook eerder werk toeschuiven (want hij weet dan wat hij kwijt gaat zijn). Begin met je prijzen voor je projecten ook laag, aangezien je nog geen enkele ervaring / naam hebt.

Wat betreft je nette/optimale code, prima, maar er zijn (denk ik) nogal wat dingen waar jij nog geen kaas van gegeten hebt. Dingen als software architecture / design paterns , etc. Geen probleem als je een mailformulier op de website moet maken, wel een probleem als je de salarisadministratie moet automatiseren.

En over het script / programmeer taal. PHP is echt een scripttaal, omdat hij niet gecompiled wordt voor executie maar geïntepreteerd. Dit heeft verder geen echte nadelen, hoogstens snelheid. Het grootste nadeel aan PHP is dat er zo ontzettend veel prutsers zijn zonder enige programmeer ervaring / scholing die vinden dat ze goede PHP code kunnen schrijven.

[ Voor 86% gewijzigd door BCC op 01-08-2006 10:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
KappuhH schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:32:
Mijn 'specs':
- Afgelopen jaar m'n vwo diploma gehaald, met Natuur en Techniek als profiel, dus mij is wel geleerd exact te denken.
Gezakt, en nu?
Klopt niet helemaal of wel?

Verwijderd

Best wel grappig verhaal, iemand die VWO6 niet kan slagen, maar wel informatica wil doen op universitair niveau, en ondertussen ook nog "grof geld" verdienen als programmeur ;)
Veel plezier zou ik zeggen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 16:43 ]

• KappuhH
  • Niet online
Gezakt of geslaagd?
Klopt toch wel, met een 7,0 voor wiskunde geslaagd.

Verwijderd

Modbreak:Of TS wel/niet z'n VWO diploma heeft behaald staat hier niet ter discussie. Hier gaarne ontopic verder over het loon voor een php-er.

[ Voor 67% gewijzigd door Rukapul op 02-08-2006 23:16 ]

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:58
Ook niet onbelangrijk, is het wit of zwart?

Wit is namelijk een stuk duurder per uur voor de opdrachtgever omdat jij aan het eind van het verhaal gewoon een redelijk bedrag moet overhouden.

Ga gewoon voor jezelf bepalen wat je redelijk vindt. Op zich is 15 euro per uur vangen al een leuke inkomst als scholier.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Wat is het eigenlijk wat je moet bouwen? Ik heb daar helemaal niets over gezien.
Een simpele website met wat interactieve dingen is niet zo interessant, maar als je een complete cms, inclusief webshop module, moet bouwen is natuurlijk een stuk lastiger.
Heb je er aan gedacht om een standaard product (opensource) te nemen, en dat om te bouwen? En daar dan geld voor te vragen? Kan je misschien een hoop tijd en moeite schelen, en toch wat opleveren.

Copy.com

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik het zo lees kent de TS-er zijn opdrachtgever ook in informele sferen. Mocht dit zo zijn is helemaal niet erg om met bijvoorbeeld 18 euro per uur in te schieten, want mocht dit te veel zijn vraag je gewoon wat zij als uur tarief in het hoofd hebben zitten.

Ik denk zelf trouwens dat je op zo'n manier onder 15 uitkomt. Een soortemet handjeklap :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Wao
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-12-2024

Wao

Chaoss schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:15:
Zoals eerder gezegd is er echt een onwijze schaarste aan goede PHP programmeurs (kijk maar eens op Monsterboard of een dergelijke site). Ik zie soms code voorbijkomen van mensen die bij het bedrijf waar ik werk solliciteren en daar lusten de honden nog geen brood van. Het idee van "het werkt, dus niet meer veranderen" is typisch voor een dergelijke programmeur.

Wat betreft het salaris wat je moet vragen: ik denk zelf dat je tussen de 10 en 15 euro per uur moet vragen. Het is je eerste opdracht en omdat je nog niet zo ervaren bent lijkt me dat een goed bedrag. Misschien nog wel belangrijker is het maken van goede afspraken. Wat ga je opleveren? Wanneer? Op welke manier? Wat zijn de deadlines? Is er 100% duidelijkheid dat wat beide partijen voor ogen hebben hetzelfde is? Leg dit allemaal vast, het kan een hoop gezeur schelen later!

• BCC
  • Laatst online: 20:47

BCC

I'm with Wao.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Ook over nagedacht dat als je juist niet veel vraagt voor je brouwsel, maar er wel je naam en je disclaimertje op mag plakken, plus vraagt of dat bedrijf als referentie wil dienen dat je dan een mooie basis kan opbouwen voor meer werk, meer ervaring, meer erkenning, meer geld?

Beter een aantal redelijk betaalde klussen dan één keer wat meer verdienen.

• Roenie
  • Niet online
KappuhH schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 22:35:Ik ben inmiddels al met de opdracht bezig en ze weten wel ongeveer wat ik kan. Voor 10 euro per uur doe ik het echt niet. Dat krijg ik bijna bij m'n andere bijbaantje waar (als ik het graag wil) met verstand op nul, blik op oneindig aan de lopende band kan staan. Dus 10 euro is echt te weinig...
Alleen naar het geld kijken is wat mij betreft wat kortzichtig. Ik neem aan dat je deze opdracht leuker vindt dan het 'lopende band' werk. Tevens doe je kennis, ervaring, en contacten op. Dat alles bij elkaar maakt dat je niet per se veel meer dan je andere baantje hoeft te vragen. De drie genoemde zaken zouden voor voor een beginnende programmeur veel belangrijker moeten zijn dan die paar euro's meer.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

KappuhH schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:32:
[...]
Ik heb er inderdaad veel tijd in zitten en kan met m'n normale bijbaantje ook veel verdienen. Dus uiteraard moet ik daar ruim boven zitten.
[...]
Is dat niet appels met peren vergelijken?

Iemand met 1 jaar ervaring in persoonlijk sfeer, en geen formele programmeer opleiding, ik zou persoonlijk niet meer dan 15 euro geven als baas zijnde, en zelfs DAT is nog hoog geschat.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dusty schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 14:12:
[...]

Is dat niet appels met peren vergelijken?

Iemand met 1 jaar ervaring in persoonlijk sfeer, en geen formele programmeer opleiding, ik zou persoonlijk niet meer dan 15 euro geven als baas zijnde, en zelfs DAT is nog hoog geschat.
Inderdaad. Ik ben zelf in loondienst (één jaar), en heb daarvoor al drie jaar ervaring (niet professioneel). Ook heb ik ZCE voor PHP4, en mijn baas betaalt mij € 12,50 /u (ik ben 21). Let er op dat dat nog steeds € 100/dag, € 500/week is. Ik ben helemaal niet ontevreden met deze aanvulling op mijn stufi als student.

[ Voor 4% gewijzigd door Skaah op 14-08-2006 20:50 ]

Verwijderd

10 tot 12 euro. Meer zou je in ieder geval niet moeten krijgen. Je hebt geen enkele ervaring met professioneel software ontwikkelen maar je wilt wel de prijs vragen van een professional?

Dat je als 18jarige met een lopende band baantje ook 10 euro krijgt klinkt me vreemd in de oren. Vervolgens zeg je dat je het voor 10 euro niet doet, omdat je dan liever aan de lopende band staat? Dude, programmeren moet je passie zijn en je zou super blij moeten zijn dat je deze kans krijgt, zonder diploma. Althans, dat lijkt me als je informatica gaat studeren...

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ben op mn 16e begonnen met 10e netto. Doe ik nu, 2 jaar later, nog steeds. Ok mijn werk bestaat niet uit full-time php'en, maar wel genoeg om het mijn 'core-werk' te laten zijn. Het enige verschil is dat ik ook nog belangen heb in mijn bedrijf (samen met 2 andere ondernemers), en dat ik dus geen loonslaaf ben. Al voelt het af en toe wel zo ;)
Dat moet je allemaal afwegen, maar zie het, zoals hierboven is gezegd, als een kans voor meer werk en ga dit project dus niet uitbuiten. Laat eerst zien wat je kan en ga dan eisen.

Overigens zou ik gewoon met interne offertes werken. Omschrijving van je project, aantal uren en dus het geschatte bedrag eronder. Handtekening van jou en van t baasje. Klaar, geen gezeur :)

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Ik ben op mijn 17e begonnen met 8E netto. Nu heb ik mijn eigen bedrijfje (op mijn 19e) in webdevelopment en reken ik zo'n 25E netto. Moet zeggen; ik kom er prima van rond :)

Verwijderd

Ah, het topic waar ik naar zocht, kunnen jullie mij vertellen wat ik ongeveer zou kunnen vragen?
Ik heb ongeveer 5-6 jaar ervaring met php. Ik heb hier verder geen diploma voor en doe momenteel HBO 2e jaar. Ik heb wel de php modules, die we op school hebben gehad, gehaald. Ik ben trouwens 19 jaar. Ik heb als opdracht een pascal programmaatje geport naar php waar ik zo'n 12 uur aan heb besteed.

• Rukapul
  • Laatst online: 00:08
Het is beter om hier geen topic na 2 jaar voor te kicken :)

Ik denk dat je in topics in WI zoals dit topic en bv Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 7) en haar voorlopers een beeld moet kunnen vormen. Mocht dat niet lukken, open dan een nieuw topic, maar vermeldt dan aub meer gegevens dan in je reactie hierboven bv of het loondienst of freelance betreft, etc. Succes.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2008 22:46 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.