dynamische schijf traag bij bewerkingen

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

dawauz

XboX live : DaWauZ

Topicstarter
Ik heb al wat rondgezocht, maar kon mijn probleem niet echt vinden.

Ik heb een 2e harde schijf, een maxtor van 250 gb en die is ooit dynamisch als 1 partitie ingesteld.
Dit voor opslag van films etc.

Als ik nu bijvoorbeeld een film er heen ga schrijven, of vanaf de schijf een film ga branden, dan duurt dat nu 2x zo lang dan normaal, zelfs de brander-led gaat knipperen tijdens het branden. Dit was eerder nooit.

Heeft iemand misschien een tip voor mij, misschien is het een kleine instelling, of is de schijf soms slecht?

edit: bij een andere hdd die in dezelfde pc zit, heb ik het probleem niet. Dat is een standaard schijf in 2 partities....

Niemand bij de computerwinkel kan me verder helpen, vandaar ik het hier wil vragen....

[ Voor 10% gewijzigd door dawauz op 29-07-2006 18:04 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25
Staat de schijf msschien in PIO mode ipv UDMA? Dit gaat overigens meestal gepaard met uitzonderelijk hoge CPU usage.

( Control panel --> system --> hardware tab --> device manager --> ATA controllers, open de settings van je ATA controller waar de schijf aanhangt en check of deze in PIO staat ipv DMA )

• dawauz

dawauz

Topicstarter
hij staat inderdaad op pio modus, al even in de bios gekeken, maar daar kan ik pio niet uitschakelen ofzo. Wel de intstelling van auto naar een getal zetten, zowel pio als udma.

Hoe verander ik dit, dmv een driver ofzo?

• dawauz

dawauz

Topicstarter
Ik heb even gezocht en gevonden, ff de drivers van de controllers weggooien in wonderdoos, opnieuw starten en nu staat alles netjes in udma!

deze kan abus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit topic gaat dicht wegens gebrek aan aantoonbare inzet in de topicstart en de aanwezigheid van de antwoorden in de FAQ van dit subforum:

OM FAQ / Beleid
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Verder verzoek ik je vriendelijk om de Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens te doornemen voor een uitleg over de gebruik van GoT :)

Dit topic is gesloten.