Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig met verkopen ontwerp en nog meer.

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11
Misschien een beetje raar om dit hier te vragen maar ik weet totaal niet waar ik anders moet zijn.

Ik zit met het volgende:

Ik teken al een paar jaar bootjes voor de lol. Eigen ontwerpen die ik uitwerk in 3d en de meeste daarvan post ik hierzo in het post je 3d stuff topic om wat kritiek er op te krijgen. Deze ontwerpen zijn eigelijk nooit echt serieus bedoelt (ik teken ze altijd wel zo dat ze realistisch blijven), was alleen maar tijdverdrijf en m'n modelling skills wat op te krikken.

Naast het posten op dit forum heb ik ze ook op wat grotere Amerikaanse sites voor jachten gezet. Maar wat gebeurd er nu. Ik kreeg eergister nacht een serieuse email van een amerikaanse jachtwerf, die me de laatste tijd een beetje heeft gevolgd met m'n ontwerpen,met de volgende vragen:

-Wat ik vraag kwa prijs voor een compleet ontwerp.
-Of ik een ontwerp kan afmaken. (op m'n site staat een ontwerp dat ik niet af heb gemaakt wegens tijd gebrek door een andere opdracht) Die willen ze dus afzien
-Hoelang ik er over doe om een ontwerp te maken met aangegeven maten van de klant
-Of ik een complete tekening kan maken waarvan je uit elke hoek op het jacht kan neerkijken
-Of ik een concept kan maken (en nu komt het) voor een 182m tot 212m jacht. (Dit komt neer op het grootste jacht ter wereld.)
-Of ik geintereseerd ben om samen te werken
-Of ik m'n cv wil opsturen en wat m'n ervaring is in de jachtbouw.

Ik lees het meeltje en denk ok... iemand zit me in de maling te nemen.

Hierop heb ik een serieuse email terug gestuurd met wie ik ben en wat ik doe. Ik heb vorig jaar m'n havo afgerond en ben daarna een eigen bedrijf gestart dat visualisaties maakt van grote jachten. Daarvoor heb ik al wat opdrachten gedaan voor een jachtwerf, dus een beetje ervaring heb ik wel in de jachtbouw.

Na deze email kreeg ik gewoon weer een email terug. Ze vinden me jong (ben nu 18 jaar) maar ze vinden me wel erg getalenteerd... En of ik dus een ontwerp kan maken van een 182m tot 212m jacht. Dit jacht zal dan de langste all carbon-fiber yacht in de wereld worden... Deze zal gebouwd worden op een jachtwerf (die nu gebouwd word) in San Fransisco.

Hierna heb ik een email terug gestuurd dat ik dit kan en zelfs graag wil doen. (gek he)

Ik zad hierna nog steeds met de gedachte dit kan niet echt zijn.

Daarna kreeg ik een email terug met nog een paar dingen:
-Ze willen me ontwerpen die ik nu al heb gemaakt gebruiken. (dit gaat over 4 ontwerpen)
-Ze willen dus een nieuw concept van 200 meter jacht
-Ze vragen of ik een ontwerp wil aanpassen zodat ie door de SOLAS certificatie komt. (Dit is volgens mij een certificaat waarin alles op gebied van veiligheid beschreven staat)
-Ze vragen of ik een ontwerp wil afmaken en of ik het ontwerp wil verlengen van 60m naar 72m
-En of ik van een paar 2d tekeningen van andere ontwerpers om wil zitten naar een 3d tekening. (dit is m'n dagelijkse werk dus)

Email terug gestuurd dat ik dit allemaal wil en of ze een preciese lijst willen maken met de dingen die ze van me verlangen. Ook heb ik gevraagd naar informatie van de jachtwerf. (vooral omdat ik nog steeds erg met de gedachte speel dat dit niet echt kan zijn) Nadat ik deze lijst heb ontvangen zal ik proberen een contract op te stellen. Hiervoor heb ik denk best wel profesionele hulp nodig maar geen id van wie.

Ik zit dus nog steeds aan het zinnetje te denken: Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat het waarschijnelijk ook. Maar het lijkt er steeds meer op dat het toch wel echt is maar k zal pas juigen als er iets van een contract is getekend.

Dus mensen hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? De jachtbouw zit raar in elkaar dus ik kan niet zo even naar een andere ontwerper gaan om te vragen hoeveel die verdiend en voor hoeveel hij z'n ontwerpen de deur uit doet. Ik heb hierzelf 0,0 ervaring mee en weet nu niet bij wie ik terecht moet. M'n huidige klanten die ik nu heb kan ik niet vragen omdat die andere werf dus een concurent is. Daarbij kom dat het in Amerika is waar ik dus ook geen ervaring heb.

Help? -thnx alvast voor het lezen van het verhaal :P

[ Voor 4% gewijzigd door FreezingPixels op 29-07-2006 17:56 ]

• FreezingPixels
En even voor de beeldvorming om welke bootjes het gaat:
106m:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dshiparts.com/images/parts/sy/1g.jpg
39m:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dshiparts.com/images/parts/my/2g.jpg
60m
Afbeeldingslocatie: http://www.3dshiparts.com/images/parts/sy2/4g.jpg
70m
Afbeeldingslocatie: http://www.3dshiparts.com/got/3k.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door FreezingPixels op 29-07-2006 18:06 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik geloof niet dat dat 'grootste jacht ter wereld' daadwerkelijk gebouwd gaat worden. :) Waarschijnlijk is het een soort test, hoe goed je bent in ontwerpen maken. Als het al klopt. :p

Ten eerste: Zoek hier een goede advocaat en/of zaakwaarnemer bij. Jachten ontwerpen is heel erg leuk, en er gaat (uiteraard) ook veel geld in om. Geld waarvan de meeste mensen niet eens een gevoel bij hebben. De mensen die dat wel hebben, die heb je nodig. Die snappen ook waarover het gaat. Misschien is juist die kleine jachtwerf zo gek nog niet. Het is misschien wel een concurrent van hun, maar het bedrijf in Amerika zit blijkbaar wel in de iets grotere boten, als waar jou bedrijf bij zit. Hun kunnen je denk ik verder helpen, als heel GoT bij elkaar. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Ik hoop dat je niet al te naief bent, aangezien ze de grootste jacht zeker niet door een random rookie van het internet laten ontwerpen. Zo'n ding kost meerdere miljoenen.

Dus mijn advies: kijk vooral uit dat iemand je niet in de maling neemt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Wat ik me afvraag: hoe zit 't mee het testen van zo'n ontwerp ? De proeven om een jacht van deze afmetingen (op schaal) te testen heb je niet voor een paar tientjes geregeld.

Waar ligt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor dat testen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het lijkt me sowieso niet echt, als jij duidelijk hebt gemaakt dat je vooral visualisaties tekent en geen echte ontwerpen, heb je kans dat jouw ontwerp bij wijze van spreke kapseist bij het te water laten, ik noem maar wat.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

ik zal eerst maar eens zorgen voor wat persoonlijk contact voordat je uberhaupt iets van enige moeite gaat doen.
Lijkt mij dat zij ook niet het grootste jacht ter wereld willen laten ontwerpen zonder eerst face to face te hebben gesproken.
Laat ze eerst maar een concept contract, danwel een concept lijst met hun eisen en voorwaarden en vergoedingen opstellen en mocht je je daar in kunnen vinden (en zij ook) dan nemen ze hun adviseurs maar mee en jij de jouwe en als ze dan naar NL komen is het prima. Haken ze dan al af dan weet je gelijk hoe laat het is :Z

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 19:34 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan ook zijn dat ze gewoon een aantal mensen/bedrijven/designbureau's aanschrijven om een leuke visualisatie te maken voor demo-doeleinden. De TS moet natuurlijk niet het technische ontwerp tot in de details doen, want dat is werk voor ingenieurs met jarenlange ervaring. De demo's gebruiken ze vervolgens om ideeen op te doen voor nieuwe te bouwen schepen of om klanten lekker te maken in presentaties (enkel als prestige-object).

Verder heb jij zoals je in je post beschrijft een eigen bedrijf, dus het lijkt me helemaal niet vreemd dat een bedrijf jouw bedrijf aanschrijft voor een opdracht. Of is dat wel zo? Ik zou het gewoon serieus behandelen en ze bijv. om een voorschot vragen voordat je daadwerkelijk iets levert.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 29-07-2006 19:47 ]

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
Nou ik zou eerst eens even nagaan wie ze zijn, website? En dat kan je ook vragen op fora als yachtforums, powerandmotoryacht, afijn aan je ontwerpen te zien ken je deze websites/fora wel. Ze kennen daar in ieder geval wel over welke werf je het hebt.

Een werf in aanbouw is denk ik ook wel op het net te vinden, maar waar t mij om gaat is dat een 200 meter yacht echt idioot groot is (jacht he, geen cruiseboot), op dit moment zijn de grootste jachten, de megayachts, zon 140 meter (!) en het laten ontwerpen van een 200 meter versie door een iemand die geen bestaande jachten heeft ontworpen is in mijn ogen echt onzin (afgezien van wat jij kan hoor), dus dat is iets wat niet klopt in mijn ogen.

Solas richtlijnen zijn iets waar je niet te licht over moet denken, dat zijn inderdaad alle regels waar je aan moet voldoen, en dat vereist een hoop studie en eigelijk ook ervaring (desnoods van een derde). Denk daar niet te licht over als je eventueel wat wil ontwerpen/construeren)

Mijn advies is, als het echt serieus is, ga naar een van de Nederlandse werven (Amels, Feedship, Oceanco) en probeer daar eens iemand te spreken te krijgen die je verder kan helpen. Ze kijken ook op de bekende fora mee (meer voor het tegengaan van uitlekkende privefoto's) misschien tref je iemand die je daar meer kan vertellen.

Maar ga in ieder geval door met het ontwerpen van die modellen, ik wou dat ik er 3d versies van kon maken bij mij bleef het bij hele simpele 2d versies ;)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ach, dat er nog nooit een jacht van die afmeting is gebouwd boeit niet. De gemiddelde bouwkunde student met afstudeerrichting flats tekent ook superwolkenkrabbers. 't Is gewoon bedoeld als behang voor de directiekamers e.d. En als een 18-jarige een mooi plaatje kan maken, dan is dat leuk.

Wat dat betreft is het veelzeggender voor welke ontwerpen ze veiligheidscertificaties willen hebben. Dat doe je namelijk niet voor mooie plaatjes, maar alleen voor de ontwerpen die ze serieus willen aanbieden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• FreezingPixels
spk2go schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:39:
Ik geloof niet dat dat 'grootste jacht ter wereld' daadwerkelijk gebouwd gaat worden. :) Waarschijnlijk is het een soort test, hoe goed je bent in ontwerpen maken. Als het al klopt. :p

Ten eerste: Zoek hier een goede advocaat en/of zaakwaarnemer bij. Jachten ontwerpen is heel erg leuk, en er gaat (uiteraard) ook veel geld in om. Geld waarvan de meeste mensen niet eens een gevoel bij hebben. De mensen die dat wel hebben, die heb je nodig. Die snappen ook waarover het gaat. Misschien is juist die kleine jachtwerf zo gek nog niet. Het is misschien wel een concurrent van hun, maar het bedrijf in Amerika zit blijkbaar wel in de iets grotere boten, als waar jou bedrijf bij zit. Hun kunnen je denk ik verder helpen, als heel GoT bij elkaar. :)
200 meter is echt ziek groot. Ze vragen of ik een futuristisch concept wil tekenen. Alleen het exterieur dus. Verder geen berekeningen. Er gaat indd ongelooflijk veel geld in om en daarom wil ik het goed aanpakken en niet over 2 jaar terug kijken met het id wat heb ik toen in vredesnaam gedaan. Ik denk dat je indd wel gelijk hebt over die andere jachtwerf. Ik zal ze maandag eens bellen. Ik heb hierover al met ze gebabbeld maar ze konden me eigelijk niet echt veel zeggen. Mss nu ik wat concretere dingen heb wel.
Brons schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:55:
Ik hoop dat je niet al te naief bent, aangezien ze de grootste jacht zeker niet door een random rookie van het internet laten ontwerpen. Zo'n ding kost meerdere miljoenen.

Dus mijn advies: kijk vooral uit dat iemand je niet in de maling neemt.
Ik ben niet naief en daarom kijk ik ook ongelooflijk uit. Dit klinkt allemaal TE mooi om waar te zijn. Ze hebben wel gezegd dat ze meerdere concepten willen, ook van meerdere ontwerpers, en daar dan HET concept uitkiezen die gebouwd moet worden.
Palomar schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:34:
Kan ook zijn dat ze gewoon een aantal mensen/bedrijven/designbureau's aanschrijven om een leuke visualisatie te maken voor demo-doeleinden. De TS moet natuurlijk niet het technische ontwerp tot in de details doen, want dat is werk voor ingenieurs met jarenlange ervaring. De demo's gebruiken ze vervolgens om ideeen op te doen voor nieuwe te bouwen schepen of om klanten lekker te maken in presentaties (enkel als prestige-object).

Verder heb jij zoals je in je post beschrijft een eigen bedrijf, dus het lijkt me helemaal niet vreemd dat een bedrijf jouw bedrijf aanschrijft voor een opdracht. Of is dat wel zo? Ik zou het gewoon serieus behandelen en ze bijv. om een voorschot vragen voordat je daadwerkelijk iets levert.
Het is niet raar dat ze me aanschrijven omdat ik op deze plaatjes op jachtforums dus ook serieuse kritiek heb gekregen en ook vaak heel erg positief. Het gaat hier niet om visualisaties maar echt om de ontwerpen. Mij lijkt dit indd een prestige object maar als ze een klant hebben die zo gek is om zoiets te kopen. En die klant hebben ze wss denk al anders begin je niet aan zoiets en laat je geen nieuwe werf bouwen die deze jachten kan bouwen.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:31:
ik zal eerst maar eens zorgen voor wat persoonlijk contact voordat je uberhaupt iets van enige moeite gaat doen.
Lijkt mij dat zij ook niet het grootste jacht ter wereld willen laten ontwerpen zonder eerst face to face te hebben gesproken.
Laat ze eerst maar een concept contract, danwel een concept lijst met hun eisen en voorwaarden en vergoedingen opstellen en mocht je je daar in kunnen vinden (en zij ook) dan nemen ze hun adviseurs maar mee en jij de jouwe en als ze dan naar NL komen is het prima. Haken ze dan al af dan weet je gelijk hoe laat het is :Z
Jupz hier zad ik ook al aan te denken. Ik wil hier best voor naar Amerika reizen maar dan wil ik wel graag weten dat dit 100% serieus is.
6killer schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:10:
Nou ik zou eerst eens even nagaan wie ze zijn, website? En dat kan je ook vragen op fora als yachtforums, powerandmotoryacht, afijn aan je ontwerpen te zien ken je deze websites/fora wel. Ze kennen daar in ieder geval wel over welke werf je het hebt.

Een werf in aanbouw is denk ik ook wel op het net te vinden, maar waar t mij om gaat is dat een 200 meter yacht echt idioot groot is (jacht he, geen cruiseboot), op dit moment zijn de grootste jachten, de megayachts, zon 140 meter (!) en het laten ontwerpen van een 200 meter versie door een iemand die geen bestaande jachten heeft ontworpen is in mijn ogen echt onzin (afgezien van wat jij kan hoor), dus dat is iets wat niet klopt in mijn ogen.

Solas richtlijnen zijn iets waar je niet te licht over moet denken, dat zijn inderdaad alle regels waar je aan moet voldoen, en dat vereist een hoop studie en eigelijk ook ervaring (desnoods van een derde). Denk daar niet te licht over als je eventueel wat wil ontwerpen/construeren)

Mijn advies is, als het echt serieus is, ga naar een van de Nederlandse werven (Amels, Feedship, Oceanco) en probeer daar eens iemand te spreken te krijgen die je verder kan helpen. Ze kijken ook op de bekende fora mee (meer voor het tegengaan van uitlekkende privefoto's) misschien tref je iemand die je daar meer kan vertellen.

Maar ga in ieder geval door met het ontwerpen van die modellen, ik wou dat ik er 3d versies van kon maken bij mij bleef het bij hele simpele 2d versies ;)
Ik heb informatie van de werf opgevraagd bij degene die me benaderd heeft. Als ik dit heb ontvangen dan zal ik er verder onderzoek naar doen. 200 Meter is echt heel groot. Ik ben al even wezen tekenen en je kan het je haast niet voorstellen. Maar als ze mijn stijl van ontwerpen mooi vinden kan ik ook wel begrijpen dat leeftijd er niets toe doet en dat ze mij vragen.

Dat van die solas richtlijnen denk ik indd niet te licht over. Ze vragen me of ik het ontwerp wil aanpassen aan de richtlijnen. Dat kan ik doen met iemand die daar verstand van heeft. Dit staat er letterlijk in de email:
-And based on the constructive critique you have received on yachtforums.com regarding the issue with your [very modern and beautiful] 384ft Oasis, would you be willing to make some modifications as to achieve proper use of the boat and to pass SOLAS certification?
Dit is dus die 106 meter
StevenK schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:24:
Wat ik me afvraag: hoe zit 't mee het testen van zo'n ontwerp ? De proeven om een jacht van deze afmetingen (op schaal) te testen heb je niet voor een paar tientjes geregeld.

Waar ligt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor dat testen ?
Dit zal niet bij mij liggen, maar bij de scheepsbouwkundige die het technisch ontwerp maken. Ik zal hiervoor denk zowieso m'n aansprakelijkheids verzekering moeten aanpassen, dekt nu alleen europa.
CodeCaster schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:28:
Het lijkt me sowieso niet echt, als jij duidelijk hebt gemaakt dat je vooral visualisaties tekent en geen echte ontwerpen, heb je kans dat jouw ontwerp bij wijze van spreke kapseist bij het te water laten, ik noem maar wat.
Hiervoor hebben ze scheepsbouwkundige. Het gaat nu alleen maar om het concept. Het concept is altijd naar de realiteit aan te passen.

Nog even een puntje:
Our specialty and focus is to build both hulls and superstructures using our own proprietary carbon-fiber structural technology [World Patent] and a truly innovative non-fuel based propulsion system which employs some electrical components.

[ Voor 4% gewijzigd door FreezingPixels op 30-07-2006 00:00 ]

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een compagnon van me die hier het volgende over kwijt wil (heeft nog geen toegang tot SG)
Ik zie dit als echt. Alleen met zulke grote kansen zijn er ook gevaren. Bedrijven zijn er altijd voor hun belangen en niet voor jouw belang. Visie is belangrijk en wat het moeilijkste te krijgen is. Jij lijkt visie te hebben en dat willen ze hebben. Ze zien jou als een makkelijke kans maar vergeet niet dat als zij geïnteresseerd zijn er ook anderen potentieel geïnteresseerd zijn. Alleen ze kijken minder online.

Je kijkt eenmaal naar een ontwerp zonder dat je lastig wordt gevallen door zeewaardigheid eisen of denken van verleden. Dit levert ook coole prototype autos op die altijd minder cool in het echt zijn. Die onaangetaste visie spreekt hun aan.

Ik heb in mijn omgeving vaker dit soort verhalen gehoord. (vooral in game industrie) Vaak wordt je geweldig en enthousiast binnen gehaald maar uiteindelijk is het keiharde business. Je moet idd erg denken om aansprakelijkheid (wat als ontwerp er leuk uitziet maar enorme designflaws hebben), geld (wat is jouw visie in geld waard?) juridische kanten etc.

Maar jij staat nu in je eentje tegenover een groot bedrijf. Je hebt onpartijdig advies en een rationeel gezond verstand iemand nodig aan de zijlijn. Iemand die door zakelijke blabla heen kan prikken en de gevaren kan zien. Het is heel makkelijk om jezelf in het gehele verhaal te verliezen. Denk tig keer na of je erin stapt. Wat wil jij?
Deze kans ligt er over 5 jaar ook nog.

Je hebt zeker talent. Gebruik het wijs! En wat wil jij zijn?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Uiteraard eerst persoonlijk contact voordat je uberhaupt al iets voor hun doet. Zij zullen niet zo snel naar NL komen. Dus jij moet naar de VS. Dan vraag je of ze tickets voor jou willen bestellen/opsturen. Stel dat er niks uitrolt, dan heb je in ieder geval wel een gratis vakantie naar de VS gehad :)

• FreezingPixels
Scipionyx schreef op zondag 30 juli 2006 @ 13:52:
Een compagnon van me die hier het volgende over kwijt wil (heeft nog geen toegang tot SG)

[...]
Thnx voor de reactie.

Dat andere misschien geintereseerd zijn heb ik dus nog niet bedacht. Maar dat maakt me niet uit. Als ze m'n ontwerpen willen kopen dan verkoop ik ze ook gelijk. Daar twijvel ik geen moment aan en ga daarom ook niet wachten tot een andere kans zich aanbied.

Ikzelf zie dit als een kans die ik maar 1x krijg maar ook een kans waar ik m'n kop bij moet gebruiken en niet te snel wil toe hapen. Daarom wil ik het goed aanpakken en ook goeie adviezen inwinnen. Ik ben vorig jaar bijna een x goed op m'n plaat gegaan toen een bedrijf me wou binnen halen als jong talent. Dit ging dus om 3d modellen. Achteraf ben ik ontzettend blij dat t niet door is gegaan omdat ik zwaar onderbetaald dan zou krijgen voor m'n kunne. Dit wil ik niet nog een x meemaken.

Waarschijnlijk zijn de bedragen die hier in om gaan alleen maar bedragen waar ik van kan dromen en daar moet ik erg voor uitkijken zodat ik niet tevreden ben met een klein gedeelte daarvan en achteraf er op terug kijken wat heb ik gedaan.

Wat ik dus wil:
Ik wil het doen en zal alles er voor doen om dit goed rond te krijgen. Ik heb stiekem altijd al gehoopt dat ik ''ontdekt'' zou worden door zo'n iemand die me nu gevraagd heeft. Dat is ook de reden dat ik ze op grotere sites heb gezet.

Ik weet ongeveer wat de risico's zijn maar denk wel dat ik ze met gezond verstand en goede mensen naast me kan nemen. Dit is niet iets wat een 18 jarige op z'n kamertje in z'n uppie kan doen.
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 14:01:
Uiteraard eerst persoonlijk contact voordat je uberhaupt al iets voor hun doet. Zij zullen niet zo snel naar NL komen. Dus jij moet naar de VS. Dan vraag je of ze tickets voor jou willen bestellen/opsturen. Stel dat er niks uitrolt, dan heb je in ieder geval wel een gratis vakantie naar de VS gehad :)
Goed id.

Is het misschien wat dat als k de lijst met dingen krijg en een contract op laat stellen. Tergelijkertijd vraag of hun tickets willen regelen en dan met het contract in m'n tassie daar heen ga? Daarna kan ik altijd nog afhaken en hun ook. Wel jammer dat Amerika niet om de hoek ligt en je niet er even heen rijd.

K zal morgen eerst een afspraak proberen te maken met een klant tevens eigenaar van een werf. Dan rij ik daar even heen met alle emails en laat hem er een blik op werpen.

[ Voor 8% gewijzigd door FreezingPixels op 30-07-2006 18:28 ]

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Er zijn genoeg goede ontwerpers van jachten in Nederland, we zijn er wereldberoemd voor. Zoek er eens eentje uit en vraag of je op bezoek mag komen, vraag hem de oren van zijn kop en leg je dilemma voor. Of je krijgt behulpzame informatie, of ze bieden je een baan aan of je staat na een lekker bakkie koffie weer buiten. Niet geschoten, altijd mis! Bij Holland Jachtbouw zijn ze bijvoorbeeld bijzonder aardig, bel ze gewoon eens en leg je verhaal uit...
Vraag om een telefonische vergadering. Als ze dan een uur aan de lijn blijven vanuit de VS dan weet je zeker dat ze serieus zijn ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Pietert op 30-07-2006 18:17 ]

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Eens met Pietert. En het zou handig zijn om iemand achter je te hebben staan die verstand heeft van zaken doen. Iemand waarbij ondernemersschap in het bloed zit en daar succes mee heeft (eigen zaak of belangrijke functie). Dat soort mensen weten waar je op moet letten, afspraken die je moet maken en het (laten) opstellen of doorlezen van contracten. En het belangrijkste; zo'n persoon heeft vaak de juiste contacten.

• StevenK
Pietert schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:13:
Vraag om een telefonische vergadering. Als ze dan een uur aan de lijn blijven vanuit de VS dan weet je zeker dat ze serieus zijn ;)
Wrom ? Laat ze maar een ticket + hotel regelen ;)

• FreezingPixels
Pietert schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:13:
Er zijn genoeg goede ontwerpers van jachten in Nederland, we zijn er wereldberoemd voor. Zoek er eens eentje uit en vraag of je op bezoek mag komen, vraag hem de oren van zijn kop en leg je dilemma voor. Of je krijgt behulpzame informatie, of ze bieden je een baan aan of je staat na een lekker bakkie koffie weer buiten. Niet geschoten, altijd mis! Bij Holland Jachtbouw zijn ze bijvoorbeeld bijzonder aardig, bel ze gewoon eens en leg je verhaal uit...
Morgen ga ik een afspraak maken met een jachtwerf tevens klant. Die weet denk wel hoe ik dit aan moet pakken.
StevenK schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:47:
[...]

Wrom ? Laat ze maar een ticket + hotel regelen ;)
Indd een telefoon vergadering zit ik niet op te wachten. Wil graag wel een face to face meeting. Vooral omdat dit volgens mij makkelijker praat en ik kan kijken hoe t daar in elkaar steekt.

Dit hele verhaal word nu weer knoerdhard onderuit gehaald door een email die ik net ontvang:

Dear Sir

I found the super yacht designwork made in 3D compelling and would like
to know if it is possible to purchase a complete set of boatplans from you?

Kind regards

Dit lijkt me TE toevallig dat ik 2 van dit soort vragen krijg in een week... Of denk ik verkeerd? Hmzz simpel google werk leverd de resultaten op van een chariman/founder van een Sweeds bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door FreezingPixels op 30-07-2006 19:16 ]

• StevenK
robin222 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:12:
Dit lijkt me TE toevallig dat ik 2 van dit soort vragen krijg in een week... Of denk ik verkeerd? Hmzz simpel google werk leverd de resultaten op van een chariman/founder van een Sweeds bedrijf.
Of je ontwerpen zijn echt heel erg goed.

• FreezingPixels
StevenK schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:24:
[...]

Of je ontwerpen zijn echt heel erg goed.
Jaw het lastige is dat ik dit zelf niet kan beoordelen. Ik hoor wel van veel mensen die hier mee te maken hebben dat ik het kan en vooral door moet gaan en een opleiding moet zoeken hierin.

Maar gewoon binnen een week 2 aanvragen, ik heb de tekeningen er nu een paar maanden op het internet staan. En nu opeens.....

[ Voor 16% gewijzigd door FreezingPixels op 30-07-2006 19:28 ]

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 10:31
Moet je niet iets van bouwkunde gestudeerd hebben om dit soort ontwerpen realistisch te houden?

Als zij dit willen gaan gebruiken om een ontwerp op te baseren zou het logischer zijn dat je dan in een team van mensen komt te zitten lijkt mij? Immers moet een architect ook bouwtechnische regels aanhouden zodat je droomhuis niet in elkaar stort.

offtopic:
Maar wat er ook gebeurd, dit is natuurlijk een leuk sterk verhaaltje om aan je kinderen te vertellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zeus op 30-07-2006 19:36 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• StevenK
Althalus schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:35:
Moet je niet iets van bouwkunde gestudeerd hebben om dit soort ontwerpen realistisch te houden?

Als zij dit willen gaan gebruiken om een ontwerp op te baseren zou het logischer zijn dat je dan in een team van mensen komt te zitten lijkt mij? Immers moet een architect ook bouwtechnische regels aanhouden zodat je droomhuis niet in elkaar stort.
Hoe het in de botenindustrie gaat weet ik niet, maar ik weet wel dat een architect niet alleen een vormgever is, maar ook iemand met behoorlijke bouwtechnische kennis.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:06

Wildfire

Joy to the world!

robin222 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:27:
[...]

Jaw het lastige is dat ik dit zelf niet kan beoordelen. Ik hoor wel van veel mensen die hier mee te maken hebben dat ik het kan en vooral door moet gaan en een opleiding moet zoeken hierin.

Maar gewoon binnen een week 2 aanvragen, ik heb de tekeningen er nu een paar maanden op het internet staan. En nu opeens.....
Het kan natuurlijk ook zijn dat je site is opgemerkt door "het wereldje" en zo via-via circuleert. Iets in de geest van het /. effect :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Wildfire schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:42:
[...]

Het kan natuurlijk ook zijn dat je site is opgemerkt door "het wereldje" en zo via-via circuleert. Iets in de geest van het /. effect :)
Zouden mensen in "het wereldje" echt zoeken naar mensen die ontwerpen online zetten?
Ik verwacht eerder dat ze bekende professionals inschakelen, niet zomaar iemand benaderen die dit voor de lol doet.

En het /. effect is gewoon een site die plat gaat door teveel traffic.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 19:51 ]

• FreezingPixels
StevenK schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:41:
[...]

Hoe het in de botenindustrie gaat weet ik niet, maar ik weet wel dat een architect niet alleen een vormgever is, maar ook iemand met behoorlijke bouwtechnische kennis.
Een jacht is compleet wat anders als een huis. Dit komt meer in de buurt van industrieel ontwerpen dan achritect. En het is nog altijd een concept en een concept hoeft niet te blijven drijven.

Pas nadat het concept is goedgekeurd door de klant ga je berekenen en dit laat je dan doen door gespecializeerde bedrijven.
Wildfire schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:42:
[...]

Het wereldje is niet groot. Iedereen let goed op elkaar wat diegene aan het doen zijn. Maar dan nog is het raar dat ze bij mij uitkomen en ik denk niet dat dit mond op mond reclame is geweest.

M'n ontwerp heb ik op boatdesign.net gezet. Dit is een behoorlijk grote site die ook awards heeft uitgereikt dacht ik. Sinds februarie heb ik 1800 views gehad op die 106m jacht. Dit zijn wel 1800 mensen die geintreseerd zijn in boten.....
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:50:
[...]

Zouden mensen in "het wereldje" echt zoeken naar mensen die ontwerpen online zetten?
Ik verwacht eerder dat ze bekende professionals inschakelen, niet zomaar iemand benaderen die dit voor de lol doet.

En het /. effect is gewoon een site die plat gaat door teveel traffic.
Dat kan zo zijn maar mss spreekt mijn stijl van ontwerpen ze aan.

Maarja ik zit hier nog steeds over dingen te praten waarvan ik niet 100% cker weet dat ze waar zijn...

• FreezingPixels
Ok mensen ik heb weer wat nieuws:

Op www.yachtforums.com lopen ook wat grotere ontwerpers mee. Ik heb m'n hele verhaal naar hem toegemeeld en gevraagd wat ik moet doen. Hij zegt dat hij een soort gelijke email heeft gehad, van dezelfde persoon, met ook het zelfde verhaal. Hij zegt wel dat ik er serieus op in moet gaan maar nooit een prijs moet noemen vor m'n ontwerpen omdat diegene hier later misbruik van kan maken en ik zelf niet de ervaring heb om dit goed te doen.

Wat dus wel klopt aan het verhaal is dat ze meerdere ontwerpers vragen om een concept te tekenen. En die persoon die ik gemeeld heb is dus echt een goeie ontwerper en tekent ook jachten voor z'n werk van deze afmetingen. Hij gaat er trouwens ook serieus op in en zegt ook wel goed contact te hebben maar heeft me wel verteld dat we sceptisch moeten blijven.

Ik ben wel wat sceptischer geworden omdat hij met google werk op een restaurant houder uitkwam (die persoon dus die ons benaderd heeft) in Santa Barbara (dit is ook de plaats waar die zegt dat ie vandaan komt).

Ik blijf er serieus op in gaan en zie wel wat er uit komt.

Edit:
Ik heb hem ook verteld over het emailtje dat ik gistern ontvangen heb van de Sweed. Hij zegt dit:
This Swedish guy is in the IT software biz and has a platform for mobile gaming, which can mean big money? I have never heard of him, but one of his partners has bought a small boat from us and one of their major investors is a well known character.

So he may be a client if they are thinking of making it a public company perhaps.

Ik hoop dat ik vanacht een email krijg met alle eisen en dat ik dan verder kan gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door FreezingPixels op 31-07-2006 12:59 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:55
Als je slim bent hou je het bij het omzetten van cad tekeningen naar 3d. Het designen van boten die aan allemaal richtlijnen moet voldoen neemt behoorlijk veel (juridisch) risico met zich mee.

Daarnaast handel op afstand neemt nogal wat risico met zich mee. Wie zegt dat jij daadwerkelijk geld krijgt voor het ontwerpen van een boot?

Aantal tips:
[list]
• Voeg een watermerk toe voordat je je renders opstuurt naar de klant. Laat hem bijvoorbeeld eerst de helft betalen voordat je het definitieve ontwerp opstuurt.
• Ga niks ondernemen voordat je een voorstel op papier hebt. Bedrijven zijn er goed in om een aantal artiesten voor hun karretje te spannen. Ze moeten elk een eerste concept maken en vervolgens gaan ze maar met één iemand in zee.
• Zorg ervoor dat je juridisch onschendbaar bent. ;)
• Maak _geen_ toezeggingen voordat je 100% zekerheid hebt.
• If Its Too Good To Be True, Its Not True. Het lijkt allemaal zo mooi, maar ondertussen is de 'ondernemer' een ambitieuse knul die geen idee heeft waar hij mee bezig is. (+1 ervaring) Blijf doorvragen naar achtergronden. Als het goed zit krijg je zonder problemen alle info die je wilt.

Conclusie wees kritisch want ze naaien waar je bij staat.

http://hawvie.deviantart.com/

• FreezingPixels
HawVer schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:29:
Als je slim bent hou je het bij het omzetten van cad tekeningen naar 3d. Het designen van boten die aan allemaal richtlijnen moet voldoen neemt behoorlijk veel (juridisch) risico met zich mee.

Daarnaast handel op afstand neemt nogal wat risico met zich mee. Wie zegt dat jij daadwerkelijk geld krijgt voor het ontwerpen van een boot?

Aantal tips:
[list]
• Voeg een watermerk toe voordat je je renders opstuurt naar de klant. Laat hem bijvoorbeeld eerst de helft betalen voordat je het definitieve ontwerp opstuurt.
• Ga niks ondernemen voordat je een voorstel op papier hebt. Bedrijven zijn er goed in om een aantal artiesten voor hun karretje te spannen. Ze moeten elk een eerste concept maken en vervolgens gaan ze maar met één iemand in zee.
• Zorg ervoor dat je juridisch onschendbaar bent. ;)
• Maak _geen_ toezeggingen voordat je 100% zekerheid hebt.
• If Its Too Good To Be True, Its Not True. Het lijkt allemaal zo mooi, maar ondertussen is de 'ondernemer' een ambitieuse knul die geen idee heeft waar hij mee bezig is. (+1 ervaring) Blijf doorvragen naar achtergronden. Als het goed zit krijg je zonder problemen alle info die je wilt.

Conclusie wees kritisch want ze naaien waar je bij staat.
Thnx

Die risico's kan ik nemen omdat ik alleen het concept ontwerp en voor de rest niets doe. Veiligheid, stevigheid en alles word allemaal door iemand anders gedaan. Ik wil het daarom ook niet alleen houden bij het 2d-.3d gedeelte ook omdat in het ontwerp gedeelte het meeste geld zit.

De ontwerpen kunnen ze nooit gebruiken. De jachtbouw is een klein wereldje en niemand wilt z'n reputatie verliezen door gebruik te maken van een ontwerp dat niet van hun is. Dan kan je waarschijnlijk gelijk je bedrijf op doeken. Helaas kan je op een ontwerp geen copyright laten vast leggen en zal je dus altijd moeten vertrouwen op het kleine wereldje. Overal word wel een beetje gekopieerd maar als iemand een compleet ontwerp steelt ben je wel de klos.

Ik blijf realistisch en wacht op de email met informatie van de jachtwerf. Als ik geen informatie krijg dan weet ik genoeg en ben ik weer een ervaring rijker en een illusie armer.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 08:44

Blauw

De Schreeuw

Trouwens ook een compliment voor je werk, ik heb er een paar bekeken en ze zien er allemaal prachtig uit :)

• FreezingPixels
Blauw schreef op maandag 31 juli 2006 @ 15:53:
Trouwens ook een compliment voor je werk, ik heb er een paar bekeken en ze zien er allemaal prachtig uit :)
Thnx.

Ok mensen ik heb goed nieuws.

Het is dus 100% echt. Ik heb het hele plan van de scheepswerf en alle informatie en krijg nog meer informatie toe gezonden. Foto's erbij trouwens.

Nu heb ik wel professionele hulp nodig. Ik heb vanavond al iemand gebeld en die zei dat ik goed op moet passen en nooit maar dan ook nooit concepten over de email moet toesturen. Altijd via personelijk contact.

Wss is al een van m'n concept 'gestolen' en hij zou daar morgen even onderzoek naar doen. Dit gaat trouwens om een compleet ander ontwerpbureau die ik zelf niet ken maar hij heeft een maand geleden een ontwerp gezien die bijna exact het zelfde lijkt op die van mij. Dit was trouwens top secret. Mijn ontwerp staat al 4 maanden hier op GoT. (weer wat geleerd dus)

Ik blijf nog steeds sceptisch en er geld nog steeds het eerst zien dan geloven verhaal maar het lijkt er steeds meer op dat dit toch wel echt is.

Vanaf nu zal ik iets minder gedetaileerde informatie aan jullie geven maar ik zal jullie op de hoogte houden. Allemaal bedankt voor de adviezen en ik ga nu kijken wat er allemaal uitkomt

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
robin222 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:56:
[...]

Thnx.

Ok mensen ik heb goed nieuws.

Het is dus 100% echt. Ik heb het hele plan van de scheepswerf en alle informatie en krijg nog meer informatie toe gezonden. Foto's erbij trouwens.

Nu heb ik wel professionele hulp nodig. Ik heb vanavond al iemand gebeld en die zei dat ik goed op moet passen en nooit maar dan ook nooit concepten over de email moet toesturen. Altijd via personelijk contact.

Wss is al een van m'n concept 'gestolen' en hij zou daar morgen even onderzoek naar doen. Dit gaat trouwens om een compleet ander ontwerpbureau die ik zelf niet ken maar hij heeft een maand geleden een ontwerp gezien die bijna exact het zelfde lijkt op die van mij. Dit was trouwens top secret. Mijn ontwerp staat al 4 maanden hier op GoT.

Ik blijf nog steeds sceptisch en er geld nog steeds het eerst zien dan geloven verhaal maar het lijkt er steeds meer op dat dit toch wel echt is.

Vanaf nu zal ik iets minder gedetaileerde informatie aan jullie geven maar ik zal jullie op de hoogte houden. Allemaal bedankt voor de adviezen en ik ga nu kijken wat er allemaal uitkomt
Nou dan is het tijd om de juiste mensen/bedrijven te zoeken. Wat je al zei is het een relatief klein wereldje en voor het naaien van ontwerpers ben jij erg vatbaar omdat het natuurlijk een hobby is, maar als jij je naam ergens onder kan brengen bij een ontwerper/ ontwerpbureau/ jachtwerf zullen ze dat waarschijnlijk wel uit hun hoofd laten. Al is het maar voor de macht die het uitstraalt om direct naar de rechter te stappen mocht een ontwerp gekopieerd worden.

Overigens ook even gekeken op boatdesigns en ik moet zeggen dat Golden Shadow en Oasis erg mooi zijn en ik me inderdaad wel in kan denken dat iemand daarvoor contact zoekt.

En even voor het oppassen voor juridische gevolgen, voor zover ik weet wordt het schip aan de buitenkant ontworpen door een ontwerper, de binnenkant ook door een ontwerper/intereurdesigner en zal de werf met constructeurs samen kijken wat er wel en niet kan. Dus als jij iets spectaculairs ontwerpt en de boot blijkt te zinken dan hoef je je volgens mij geen zorgen te maken omdat je daar helemaal niet in gespecialiseerd bent. Maar misschien is het toch een punt om te onthouden, mocht die restauranthouder ervan uitgaan dat jij alles regelt ;)

• FreezingPixels
6killer schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:33:
[...]

Nou dan is het tijd om de juiste mensen/bedrijven te zoeken. Wat je al zei is het een relatief klein wereldje en voor het naaien van ontwerpers ben jij erg vatbaar omdat het natuurlijk een hobby is, maar als jij je naam ergens onder kan brengen bij een ontwerper/ ontwerpbureau/ jachtwerf zullen ze dat waarschijnlijk wel uit hun hoofd laten. Al is het maar voor de macht die het uitstraalt om direct naar de rechter te stappen mocht een ontwerp gekopieerd worden.

Overigens ook even gekeken op boatdesigns en ik moet zeggen dat Golden Shadow en Oasis erg mooi zijn en ik me inderdaad wel in kan denken dat iemand daarvoor contact zoekt.

En even voor het oppassen voor juridische gevolgen, voor zover ik weet wordt het schip aan de buitenkant ontworpen door een ontwerper, de binnenkant ook door een ontwerper/intereurdesigner en zal de werf met constructeurs samen kijken wat er wel en niet kan. Dus als jij iets spectaculairs ontwerpt en de boot blijkt te zinken dan hoef je je volgens mij geen zorgen te maken omdat je daar helemaal niet in gespecialiseerd bent. Maar misschien is het toch een punt om te onthouden, mocht die restauranthouder ervan uitgaan dat jij alles regelt ;)
Thnx. De golden shadow was trouwens een flut project. Erg jammer dat ik die niet weg kan halen omdat het m'n stijl van ontwerpen en modeling skills niet echt te goed doet. In ieder geval dat vind ik. Het was het 1e ding dat ik in 3d max heb gemaakt.

De restaurant houder die ik op internet heb gevonden is denk niet dezelfde persoon als met wie ik nu aan het emailen is. Weet ik eigelijk wel 100% zeker. Degene die me nu emailt is een President & CEO van een bedrijf dat onderdeel uitmaakt van een investeringsgroep.

Dat laatste klopt volgens mij wat je zegt. Ik ga hier mee naar mn verzekerings adviseur toe. Zowieso brengt dit risico's met zich mee die ik niet weet.

Ik ga morgen met m'n klant praten. Die wou hier vandaag nog niet verder op ingaan omdat ik geen info had over die scheepswerf en z'n tijd niet wou verdoen aan iets wat mss niet waar zou zijn. Wat compleet logisch is.

[ Voor 3% gewijzigd door FreezingPixels op 31-07-2006 23:41 ]

• StevenK
robin222 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:39:
[...]
Ik ga hier mee naar mn verzekerings adviseur toe. Zowieso brengt dit risico's met zich mee die ik niet weet.
Het lijkt me dat je beter kunt zorgen dat je bij de contractsonderhandelingen een goede lokale jurist hebt, die zorgt dat alle aansprakelijkheid contractueel gedekt is. en verzekering afsluiten voor projecten met deze bouwkosten, daar ga je waarschijnlijk al bij voorbaat aan failliet ;)

Ik weet niet over hoeveel geld we praten, maar als de beloning net zoals in de architectuur op basis van een percentage gebeurt, dan zou ik ook eens gaan kijken of je niet beter vanuit een belastingparadijs kunt opereren.

't Klinkt in ieder geval ontzettend gaaf !

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:55
robin222 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:39:
[...]

Thnx. De golden shadow was trouwens een flut project. Erg jammer dat ik die niet weg kan halen omdat het m'n stijl van ontwerpen en modeling skills niet echt te goed doet. In ieder geval dat vind ik. Het was het 1e ding dat ik in 3d max heb gemaakt.

De restaurant houder die ik op internet heb gevonden is denk niet dezelfde persoon als met wie ik nu aan het emailen is. Weet ik eigelijk wel 100% zeker. Degene die me nu emailt is een President & CEO van een bedrijf dat onderdeel uitmaakt van een investeringsgroep.

Dat laatste klopt volgens mij wat je zegt. Ik ga hier mee naar mn verzekerings adviseur toe. Zowieso brengt dit risico's met zich mee die ik niet weet.

Ik ga morgen met m'n klant praten. Die wou hier vandaag nog niet verder op ingaan omdat ik geen info had over die scheepswerf en z'n tijd niet wou verdoen aan iets wat mss niet waar zou zijn. Wat compleet logisch is.
Mooi, goed nieuws! Je verdiend het ook wel, want je hebt stijl. Erg leuk om je boot weer terug te zien op de website van een jacht bedrijf. Die golden shadow, heb je daar nog een linkje van? Ik word eigenlijk wel benieuwd.. ;)

http://hawvie.deviantart.com/

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik denk dat je verzekeringsadviseur weinig kaas gegeten heeft van internationale juridische kwesties rondom aansprakelijkheid.

Belangrijk is dat je in je contracten geen artikelen opneemt waarbij jij op wat voor manier aansprakelijk gesteld wordt. Dit kun je zelf er makkelijk uithalen, beter is natuurlijk er een advocaat naar te laten kijken.

• FreezingPixels
StevenK schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 06:39:
[...]

Het lijkt me dat je beter kunt zorgen dat je bij de contractsonderhandelingen een goede lokale jurist hebt, die zorgt dat alle aansprakelijkheid contractueel gedekt is. en verzekering afsluiten voor projecten met deze bouwkosten, daar ga je waarschijnlijk al bij voorbaat aan failliet ;)

Ik weet niet over hoeveel geld we praten, maar als de beloning net zoals in de architectuur op basis van een percentage gebeurt, dan zou ik ook eens gaan kijken of je niet beter vanuit een belastingparadijs kunt opereren.

't Klinkt in ieder geval ontzettend gaaf !
Ik verkoop alleen m'n ontwerpen. Dus de lijnen zeg maar. De werf gaat daarna alles verder regelen en daar heb ik niets mee te maken. Verder zal ik dus ook helemaal geen probleem hebben met aansprakelijkheid volgens mij. Ik moet alleen wel zorgen dat de verzekering die ik nu heb ook in Amerika geld.

T klinkt indd heel erg gaaf maar k wacht nog steeds totdat er iets ondertekend is
HawVer schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 08:57:
[...]

Mooi, goed nieuws! Je verdiend het ook wel, want je hebt stijl. Erg leuk om je boot weer terug te zien op de website van een jacht bedrijf. Die golden shadow, heb je daar nog een linkje van? Ik word eigenlijk wel benieuwd.. ;)
Thnx, T bootje heb ik 2 jaar geleden getekend. Het enige wat er over gebleven is van het ontwerp is de bovenkant. Die heb k op veel ontwerpjes terug laten komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.boatdesign.net/gallery/data/506/medium/6375122.jpg
http://www.boatdesign.net/gallery/data/506/6375122.jpg
Bigfoot schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:13:
Ik denk dat je verzekeringsadviseur weinig kaas gegeten heeft van internationale juridische kwesties rondom aansprakelijkheid.

Belangrijk is dat je in je contracten geen artikelen opneemt waarbij jij op wat voor manier aansprakelijk gesteld wordt. Dit kun je zelf er makkelijk uithalen, beter is natuurlijk er een advocaat naar te laten kijken.
Hier moet ik even naar kijken dan.

• StevenK
robin222 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:54:
[...]

Ik verkoop alleen m'n ontwerpen. Dus de lijnen zeg maar. De werf gaat daarna alles verder regelen en daar heb ik niets mee te maken. Verder zal ik dus ook helemaal geen probleem hebben met aansprakelijkheid volgens mij.
Juist dat moet je sluitend in je contract met de werf vastleggen ! Dan heb je geen verzekering nodig en lijk je ook weer iets meer een ondernemer (/me vindt dat een ondernemer zich niet tegen alles wat ondernemersrisico is moet proberen te verzekeren)

• FreezingPixels
StevenK schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:08:
[...]

Juist dat moet je sluitend in je contract met de werf vastleggen ! Dan heb je geen verzekering nodig en lijk je ook weer iets meer een ondernemer (/me vindt dat een ondernemer zich niet tegen alles wat ondernemersrisico is moet proberen te verzekeren)
Naja het zijn Amerikanen dus laat ze eerst maar eens een voorschot doen voordat ik uberhaubt stappen ga ondernemen.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Beter laat dan nooit

--> Werk en Inkomen

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

En even voor het oppassen voor juridische gevolgen
Wat betreft juridische gevolgen waar je voor op moet passen denk ik niet zozeer dat je het moet zoeken in de richting van zinkende boten zolang je het inderdaad houdt bij het maken van concepten in 3D. Maar als het zover komt dat men je een schriftelijke overeenkomst aan gaat bieden, wordt het wel heel belangrijk wat er precies staat in de kleine lettertjes, niet alleen om te voorkomen dat je niet het maximale haalt uit deze zaak, maar vooral ook met betrekking tot je eigen toekomst. Denk aan deadlines en de gevolgen als je die niet haalt, exclusiviteitsclausules (wat je zou kunnen limiteren in toekomstige ontwerpen), verplichtingen met betrekking tot toekomstige opdrachten, etc, etc. Daar heb je een specialist bij nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 15:39 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:54
Is het misschien niet verstandig om als zelfstandige te gaan werken? Zo ga je dus niet in dienst bij het bedrijf, zij geven jouw een opdracht en jij voert die uit, wat betreft aansprakelijkheid moet je niet bij mij wezen :)

Misschien is het wel eens intressant voor je om bij Amels Holland te gaan kijken ( http://www.amels-holland.com/ ) zij zijn 1 van de grotere jachtbouwers van Nederland dat ik weet, laatst heb ik met mijn vakantie werk op zo'n 20 meter afstand van een in aanbouw zijnde boot gestaan. Dat was wel even slikken als je ziet wat voor gigantisch technisch hoogstandje het daar is.

• FreezingPixels
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:38:
[...]

Wat betreft juridische gevolgen waar je voor op moet passen denk ik niet zozeer dat je het moet zoeken in de richting van zinkende boten zolang je het inderdaad houdt bij het maken van concepten in 3D. Maar als het zover komt dat men je een schriftelijke overeenkomst aan gaat bieden, wordt het wel heel belangrijk wat er precies staat in de kleine lettertjes, niet alleen om te voorkomen dat je niet het maximale haalt uit deze zaak, maar vooral ook met betrekking tot je eigen toekomst. Denk aan deadlines en de gevolgen als je die niet haalt, exclusiviteitsclausules (wat je zou kunnen limiteren in toekomstige ontwerpen), verplichtingen met betrekking tot toekomstige opdrachten, etc, etc. Daar heb je een specialist bij nodig.
Heb je helemaal gelijk in. Vooral hoe het ontwerp gebruikt gaat worden en wat ik er later nog allemaal mee kan doen is belangrijk. Ook is het erg belangrijk dat als ze 1 van de schepen gaan bouwen ik wel graag op de hoogste gehouden wil worden van grote aanpassingen aan het ontwerp. Tijdens de bouw veranderd er veel maar er moet natuurlijk niet te veel veranderen zodat er niets meer van mij bij zit zeg maar.
M@rijn schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:39:
Is het misschien niet verstandig om als zelfstandige te gaan werken? Zo ga je dus niet in dienst bij het bedrijf, zij geven jouw een opdracht en jij voert die uit, wat betreft aansprakelijkheid moet je niet bij mij wezen :)

Misschien is het wel eens intressant voor je om bij Amels Holland te gaan kijken ( http://www.amels-holland.com/ ) zij zijn 1 van de grotere jachtbouwers van Nederland dat ik weet, laatst heb ik met mijn vakantie werk op zo'n 20 meter afstand van een in aanbouw zijnde boot gestaan. Dat was wel even slikken als je ziet wat voor gigantisch technisch hoogstandje het daar is.
Ik werk nu al als zelfstandige en dat wil ik zo houden ook eigelijk. Die jachtwerf wilt mij trouwens ook helemaal niet in dienst nemen ofzo. Gewoon als zelfstandige inhuren voor de ontwerpen.
Amels maakt inderdaad erg mooie boten maar het heeft op dit moment even geen nut om daar langs te gaan. Mss later.

Even ook een update hoe het er nu voor staat:
Ik heb nog steeds de lijst niet ontvangen, ze hadden het daar een beetje erg druk vorige week en ik hoop dat ik die lijst morgen ontvang. Ik denk dat die lijst ook wel behoorlijk lang zal worrden. Maja dit soort dingen regel je niet binnen een week.

Iemand van GoT die hier verstand van heeft, heeft contact met me opgezocht en heeft me al goed op weg geholpen, goeie tips gegeven en weet ook goed waar hij het over heeft. Erg vriendelijk dus en ik hoop dat ie me nog meer kan helpen als ik eindelijk die lijst heb.

Het opstellen van het contract zal nog heel ingewikkeld worden. Komt veel meer bij kijken dan gewoon even een ontwerpje verkopen en daarmee klaar. Naja mocht dit alles toch niet waar zijn ofzo heb ik in ieder geval weer een leuk verhaal :P en dit was ook wel een leerzaam weekje :+

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Neem sowieso als je zelfstandige bent een bedrijfsadviseur (zoek in je eigen netwerk voor leukere tarieven!) die je kan adviseren in de juiste bedrijfsvorm. Je kan bijvoorbeeld een BV starten om de persoonlijke risico's te beperken.

Edit: Op http://higherlevel.nl kan je trouwens een hoop info vinden over zowel het beschermen van je ontwerpen als andere ondernemers kwesties zoals de risico's e.d.

[ Voor 26% gewijzigd door djluc op 07-08-2006 15:51 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

robin222 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:03:
En even voor de beeldvorming om welke bootjes het gaat:
106m:
[afbeelding]
39m:
[afbeelding]
60m
[afbeelding]
70m
[afbeelding]
Woei! Ik zie er wel wat van Fairline in terug. Over je vraag, probeer de Kamer van Koophandel?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:26
offtopic:
Wow, wat een prachtige ontwerpen!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1