Toon posts:

probleem na bijsteken van geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik maar 512 MB RAM had, dacht ik dat het misschien wel een goed idee zou zijn om er een latje bij te steken. (vooral om dan Vista makkelijk te kunnen draaien). Ik heb daarom bij de computerwinkel een latje van 1 GB gekocht (DDR 400). De verkoper zei dat het geen probleem zou mogen geven als je die 512 MB en die 1 GB samensteekt.
Toen ik echter dat 1 GB latje er had ingestoken liep mijn computer telkens vast. (hij starte normaal op, na enkele minuten liep hij dan volledig vast.) Als je Taakbeheer opende kon je zien dat mijn computer het nieuwe geheugenlatje herkend had.
Ik heb die 1 GB-lat er dan weer uitgehaald en nu werkt mijn computer weer perfect.

Is er iemand die mij hierover iets meer kan vertellen?

Verwijderd

Het kan ook zo zijn dat dat latje gewoon niet in orde is. Daardoor kan je hele systeem crashen. Deze kans is eigenlijk groter dan dat het gewoon niet bij elkaar past want normaal mag je zoiets wel mixen qua verschillende grotes.

Heb je in je bios wel de timings niet te strak? Of iets overgeclocked? Het kan ook zo zijn dat jouw nieuwe latje de hoge snelheid eventueel niet aan kan (wat je oude wel kan) en dat het daardoor instabiel wordt.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Geheugen al getest?
Op www.memtest.org kun je een testprogrammaatje downloaden.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:04
Probeer die 1Gig lat eens alleen in het systeem?
En gebruik memtest eens.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Wat zijn de volledige specs van je pc en de modules? Heb je in het BIOS een aantal timings handmatig ingesteld waar de nieuwe module of de combinatie van beide niet mee overweg kan?

Draai eens een tijdje Memtest met beide modules in het systeem, en met alleen het 1GB reepje erin om deze testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 29-07-2006 17:46 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal anders eens proberen of het werkt met dat 1GB latje alleen en dan die test doen Moest dit niet werken dan zal dat latje mogelijks kapot zijn, dan breng ik het wel terug naar de winkel
aan die timings zal het wel niet liggen denk ik, ik ben namelijk nieuw in computerland en ik heb het nog niet gewaagd om mijn Bios te veranderen :)

bedankt voor jullie antwoorden

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 17:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een van die memory testers gedowload>> (Download - Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)) als ik dit start (mt165.exe) krijg je een ms-dos venstertje dat zichzelf direct terug sluit. wat doe ik fout? 8)7

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:10:
ik heb een van die memory testers gedowload>> (Download - Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)) als ik dit start (mt165.exe) krijg je een ms-dos venstertje dat zichzelf direct terug sluit. wat doe ik fout? 8)7
Deze moet je ook niet vanuit windows opstarten, maar vanuit dos. Je kunt een bootable usb stick maken en daarop dit bestand zetten.

Maar dit is wellicht wat lastig om uit te voeren. Je zou ook de memtest die op de Ultimate boot cd staat. Je kunt de iso hiervan downloaden, branden en vervolgens hiermee opstarten.
http://www.ultimatebootcd.com/

[ Voor 20% gewijzigd door Noork op 29-07-2006 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus die Ulitimate boot cd downloaden branden en dan in je Bios instellen dat ie moeten booten van het cd-rom station (als primary instellen dus?)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:29:
dus die Ulitimate boot cd downloaden branden en dan in je Bios instellen dat ie moeten booten van het cd-rom station (als primary instellen dus?)
ja.
Pagina: 1