Ik heb iets minder dan 2 jaar geleden voor een vriend een pc gebouwd, met daarin een Asus P5GD1.
Er zit een P4 3.0 Ghz op met stock cooler. Deze stock cooler doet het moederbord vrij sterk doorbuigen.
Het rare is nu dat het systeem na verloop van tijd niet meer wil booten (voeding en alles start wel, geen post). Het enige wat dan helpt is de stock cooler er opnieuw strak opzetten. Ik heb zelf het gevoel dat het mobo echt extra moet doorbuigen voor het wil booten.
Dit heeft volgens mij ook met de warmte van de cpu te maken, want het systeem boot vaak wel als het eerst 10 minuten heeft warmgedraaid (dus zonder post).
Het eerstje jaar functioneerde het systeem trouwens goed.
Ik weet dat dat doorbuigen bij bepaalde mobo's hoorde, maar ik vind dit toch wel vreemd. Iemand hier ervaring mee? En er zit nog een paar maanden garantie op, zou ik daar iets mee kunnen?
Wat ik zelf geprobeerd heb:
Systeem los, zonder hd/dvd/etc, probleem hetzelfde
Andere voeding (500 Watt Spire Rocketeer III)
Mem veranderen (enkel reepje, andere bankjes etc)
Nieuwste BIOS
Zo ongeveer elke instelling in het bios die met booten te maken heeft.
Booten zonder grafische kaart (dit om te proberen of bepaalde stroomlijnen in het mobo misschien zwak zijn ofzoiets
)
Alles had geen resultaat.
PS. het mobo buigt zo'n 2-3 mm door t.o.v. van het rechte vlak.
Er zit een P4 3.0 Ghz op met stock cooler. Deze stock cooler doet het moederbord vrij sterk doorbuigen.
Het rare is nu dat het systeem na verloop van tijd niet meer wil booten (voeding en alles start wel, geen post). Het enige wat dan helpt is de stock cooler er opnieuw strak opzetten. Ik heb zelf het gevoel dat het mobo echt extra moet doorbuigen voor het wil booten.
Dit heeft volgens mij ook met de warmte van de cpu te maken, want het systeem boot vaak wel als het eerst 10 minuten heeft warmgedraaid (dus zonder post).
Het eerstje jaar functioneerde het systeem trouwens goed.
Ik weet dat dat doorbuigen bij bepaalde mobo's hoorde, maar ik vind dit toch wel vreemd. Iemand hier ervaring mee? En er zit nog een paar maanden garantie op, zou ik daar iets mee kunnen?
Wat ik zelf geprobeerd heb:
Systeem los, zonder hd/dvd/etc, probleem hetzelfde
Andere voeding (500 Watt Spire Rocketeer III)
Mem veranderen (enkel reepje, andere bankjes etc)
Nieuwste BIOS
Zo ongeveer elke instelling in het bios die met booten te maken heeft.
Booten zonder grafische kaart (dit om te proberen of bepaalde stroomlijnen in het mobo misschien zwak zijn ofzoiets
Alles had geen resultaat.
PS. het mobo buigt zo'n 2-3 mm door t.o.v. van het rechte vlak.