PC freezed bij "zware" games

Pagina: 1
Acties:

• Inuyasha
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-02-2024
Dag iedereen :>

Ik heb een probleem met mijn pc en ik heb zon gevoel dat het hardwarematig is. Wanneer ik de wat zwaardere games speel, bijvoorbeeld Counter Strike Source (wel alles op LOW), loopt mijn pc na een x aantal minuten vast ( x van 5 tot helemaal niet :P). Hij freezed: een kleine geluidsanomalie en woppa, het beeld staat stil en niets gebeurt meer. Het enige mogelijke is nu de pc uit te zetten door de knop 3 seconden ingedrukt te houden. Niet echt lekker gamen :'(

Dit alles is begonnen, nadat ik er een 2e geheugenstick bij had gezet: van 512 mb DDR SDRAM naar 1024. Dus eerst 1x 512, nu 2x 512.

Mijn specs zijn niet om over naar huis te schrijven, maar de pc doet het nog altijd prima. Ik ben geen diehard gamer. Het is zon medion pc uit het jaar 2003.

Specs:
Medion Titanium MD 8008 XL

CPU: Intel Pentium IV 2.60GHz (400 MHz FSB, 512 KB Second Level Cache)

Moederbord: Micro-Star MS-6701

Chipset: SiS648 chipset

BIOS: Phoenix 6.00 PG

VGA: ATI Radeon 9600TX 128MB DDR SDRAM 540MHz 8xAGP, DirectX 9 compatibel

Geheugen: 1x Samsung 512 DDR 333MHz

HDD: Seagate HDD 120GB 7200rpm Ultra-ATA/100

DVD Drives:
- Pioneer DVD-RW DVR-105 (cd-r: 16x, cd-rw: 8x, cd: 32x; dvd-r: 4x, dvd-rw: 2x, dvd: 8x)
- Sony DVD-ROM DDU1612 (cd: 40x, dvd: 16x)

Audio: Realtek AC'97 Audio on Board

LAN: SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter 10/100Mbit LAN on Board

Modem: Creatix V.90 DSP Data Fax Modem 56k (Medion Edition)

Mouse: Microsoft Basic Optical Mouse USB-PS/2

Keyboard: Standard PS/2 Media Keyboard met multimedia hotkeys (Medion Edition)

Tv-kaart: Philips SAA7134-based TV tuner with FM-support (Medion Edition)

Voeding: Medion 250W

Randapparatuur:
- X10 PC USB RF Remote Controller (Medion)
- MD 5432 Multimedia Speakersetje 2x50W PMPO (Medion)

Beeldscherm:
Medion 17,0" TFT Active SXGA LCD Colour Monitor TCO99
max resolutie: 1280x1024, 75Hz, On Screen Display, Twee ingebouwde luidsprekers

Meer info: http://knietzsch.de/radio-tv-world/computer/pc_md8008.htm

En dan is het geheugen van 512 naar 1024 gegaan, en ver daarvoor is er al een floppy disk ingezet.
Nou schijnt het dat mijn pc nu een te geringe voeding heeft, maar ik ben niet zo thuis op dit gebied, dus vraag ik het aan jullie wat jullie ervan denken. Wat scheelt eraan of wat zou er aan kunnen schelen?

Alvast ontzettend bedankt, want ik heb dit probleem nu al een jaar ;(

Btw, videokaart drivers enzo zijn allemaal up to date. ;)

Gegroet,
Mike

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

En je hebt het geheugen al getest met bijvoorbeeld memtest?

En een zwaardere voeding dan 250 watt kan geen kwaad, nee.

[ Voor 35% gewijzigd door CodeCaster op 29-07-2006 14:36 ]

• Inuyasha
CodeCaster schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:35:
En je hebt het geheugen al getest met bijvoorbeeld memtest?

En een zwaardere voeding dan 250 watt kan geen kwaad, nee.
Nee, ik heb nog geen memtest gedaan. Bedoel je memtest86?

Ik denk dat ik eerdaags me floppydrive ontkoppel. Ik gebruik het nooit meer.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

memtest86 ja.

Het zal hoogstwaarschijnlijk niet veel uitmaken of je je floppydrive ontkoppelt, zo'n ding gebruikt misschien 2 watt, in tegenstelling tot je videokaart, die misschien wel 80 watt gebruikt bij intensief gebruik.

Mocht je geheugen in orde blijken zou ik het bij de voeding zoeken.

Verwijderd

Je moet eens checken of de ventilator van je grafische kaart nog draait. Heb ik ook 2 keer gehad, te veel stof of gewoon slijtage of zo. Als die niet meer werkt dan word je grafische kaart te warm na een tijd en loopt ie vast, terwijl je nog wel gewoon kan opstarten en windows draaien, maar bij spellen word hij te warm en schakeld hij uit

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 15:26 ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het zou kunnen liggen aan het voltage van je ram. Het nieuwe reepje kan meer volt nodig hebben. Kijk dit eens na of verhoog het met 0.05 v / 0.1 volt (naar 2.65/2.7). Het zou ook aan je voeding kunnen liggen. Voedingen verliezen watt na een tijd. Probeer eens een andere. Liefst geen Q-Tec of Sweex.

• Inuyasha
nljagfan schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:32:
Het zou kunnen liggen aan het voltage van je ram. Het nieuwe reepje kan meer volt nodig hebben. Kijk dit eens na of verhoog het met 0.05 v / 0.1 volt (naar 2.65/2.7). Het zou ook aan je voeding kunnen liggen. Voedingen verliezen watt na een tijd. Probeer eens een andere. Liefst geen Q-Tec of Sweex.
Hoe verhoog je het voltage? Moet je dat in de BIOS doen?

Ontzettend bedankt allemaal voor de snelle reacties. _/-\o_
Zal er zeker wat mee gaan doen 8)

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

ik had hetzelfde probleem, was vergeten een kabeltje in mijn videokaart te doen. Maar ook als je PSU te zwak is kan je pc freezen doordat er geen stroom is voor de graka.

Beroeps brabander

Verwijderd

Oververhitting

• Inuyasha
Vuurvoske schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 21:10:
ik had hetzelfde probleem, was vergeten een kabeltje in mijn videokaart te doen. Maar ook als je PSU te zwak is kan je pc freezen doordat er geen stroom is voor de graka.
Ja, dat kabeltje had ik er daarna in gestoken. Ik was namelijk een site tegengekomen die deze pc behandelde, en daar stond op dat de medion een klein kabeltje naar de graka was vergeten aan te sluiten. Maar na geheugen en voor kabeltje, waren er freezes, en na kabeltje ook, dus wat het effect is, weet ik niet.

Ik schroef vandaag of morgen me pc ff open en kijk wat er loos is. Eerst maar eens de temperatuur buiten laten zakken. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Inuyasha op 30-07-2006 10:47 ]

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:00
Dit heb ik ook gehad, toen was we RAM te hoog geclocked. Heb het in mijn bios wat teruggezet en sindsdien heb ik geen problemen meer

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:37
Een goede voeding doet wonderen voor de stabiliteit, en stof verwijderen houdt de temperatuur van CPU & GPU binnen de grenzen.

Check beiden, ik denk dat je dan van een hoop trubbels af bent.

Een extra reepje RAM vraagt wat meer stroom, ik denk ook dat je voeding te zwak is nu.
Deze is niet te duur, en prima voor jouw systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Richub op 30-07-2006 09:19 ]

Verwijderd

wat zijn de specificaties van je nieuwe geheugen? Misschien, zoals hier boven wordt geopperd, is je 2de geheugen niet zo snel als je eerste geheugen.
Bijvoorbeeld: Origineel 512 PC2700 met cas2,5 en Nieuw 512 PC2700 Cas3
Dus je kan beginnen met het geheugen op cas3 te zetten.
Wat je ook kan doen is de TV-Kaart en de Modem eruit halen. En misschien de DVD spelers ontkoppelen. Dan kan je namelijk de voeding uitsluiten (1 geheugen dimm trekt niet meer stroom dan deze 2-4 apparaten).
Het kan natuurlijk ook zijn dat beide geheugens niet goed met elkaar kunnen werken, of niet goed met het moederbord.
En vooral met dit weer kan het natuurlijk ook de warmte zijn. Controleer je temperatuur van je processor en van je videokaart. Je kan bijvoorbeeld met de kast open draaien en een tafelventilator erop gericht.
Controleer ook je Event Log (Start-->Configuratiescherm-->Systeembeheer-->Event Log). Kijk dan bij Systeem of je (rode of gele) meldingen ziet staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 09:28 ]

Verwijderd

Ik had ook een 8008XL en ook dat graka kabeltje erin gepropt. Heb trouwens Medion een keer aan de deur gehad vanwege problemen met het beeldscherm. Toen hebben ze er een zwaardere videokaart in geprikt en de voeding vervangen. Zat een 300 Watt Fortron Source in en nu een 350 watt. Die laatste trekt het makkelijk. Dus vrees dat je voeding het niet trekt. Die zitten bij de configuratie echt op z'n maximum. Dus dat geheugen in combinatie met een extra aangesloten stekkertje zullen de boel wel flink in de soep brengen vrees ik dan.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
probeer eerst gewoon is even dat nieuwe reepje RAM eruit te halen en kijken of hij het dan wel doet.
dan weet je in ieder geval zeker dat het of aan het ram ligt of aan de voeding.

http://specs.tweak.to/15535

• Inuyasha
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 09:27:
wat zijn de specificaties van je nieuwe geheugen? Misschien, zoals hier boven wordt geopperd, is je 2de geheugen niet zo snel als je eerste geheugen.
Bijvoorbeeld: Origineel 512 PC2700 met cas2,5 en Nieuw 512 PC2700 Cas3
Dus je kan beginnen met het geheugen op cas3 te zetten.
Wat je ook kan doen is de TV-Kaart en de Modem eruit halen. En misschien de DVD spelers ontkoppelen. Dan kan je namelijk de voeding uitsluiten (1 geheugen dimm trekt niet meer stroom dan deze 2-4 apparaten).
Het kan natuurlijk ook zijn dat beide geheugens niet goed met elkaar kunnen werken, of niet goed met het moederbord.
En vooral met dit weer kan het natuurlijk ook de warmte zijn. Controleer je temperatuur van je processor en van je videokaart. Je kan bijvoorbeeld met de kast open draaien en een tafelventilator erop gericht.
Controleer ook je Event Log (Start-->Configuratiescherm-->Systeembeheer-->Event Log). Kijk dan bij Systeem of je (rode of gele) meldingen ziet staan.
Bedoel je bij dat CAS3 de volgende configuratie?
@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
Zo ja, beide hebben deze configuratie. Met everest heb ik het gecontroleerd, en beide zijn identiek, behalve het merk. De ene samsung, die standaard erin zat, de andere een Kingston K.

@Temperatuur: ik game niet met deze temperaturen: veels te warm en ben bang dat mn hardware in mn pc naar de knoppen gaat :P

@de Event Log, daar is niets bijzonders te zien qua fouten die betrekking kunnen hebben op mijn probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door Inuyasha op 30-07-2006 10:44 ]

Verwijderd

In everest heb je altijd 2 meldingen van (CL-RCD-RP-RAS), eentje die in de bios is ingevoerd en eentje die de default is van het geheugen zelf.
Kijk bij Everest (computer --> overclock) en dan bij chipset properties: dit is degene die is ingesteld door jou/bios.
Bij Memory properties staat degene die default bij het geheugen hoort. Check of deze van beide geheugen hetzelfde is... Vergeet ook niet om memtest86 te draaien. Dan kan je gelijk het geheugen ook uitsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 10:47 ]

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Post anders even je voltage-lijnen(BIOS of speedfan) misschien dat er daar wat uit op te maken valt. Verder zou ik wel even een memtest rondje doen. Dan heb je in elk geval een mogelijke oorzaak uitgesloten, natuurlijk mits je geheugenreepjes in orde blijken te zijn.

succes

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Inuyasha
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 10:46:
In everest heb je altijd 2 meldingen van (CL-RCD-RP-RAS), eentje die in de bios is ingevoerd en eentje die de default is van het geheugen zelf.
Kijk bij Everest (computer --> overclock) en dan bij chipset properties: dit is degene die is ingesteld door jou/bios.
Bij Memory properties staat degene die default bij het geheugen hoort. Check of deze van beide geheugen hetzelfde is... Vergeet ook niet om memtest86 te draaien. Dan kan je gelijk het geheugen ook uitsluiten.
Ja, zijn gelijk aan elkaar. En over die memtest, is een cd beter of mag het ook een floppy zijn?

Verwijderd

Een CD kan, maar een floppy lijkt mij veel makkelijker

• Inuyasha
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 11:20:
Een CD kan, maar een floppy lijkt mij veel makkelijker
Die iso is 1,75 mb, terwijl een floppy maar 1,33 mb is ongeveer :')
Dan maar een cd

[ Voor 6% gewijzigd door Inuyasha op 30-07-2006 11:24 ]

Verwijderd

je moet wel een cd branden :) Ik heb het altijd met een floppy gedaan, en dat werkte altijd perfect.
(ik weet niet of je de CD koos vanwege het feit dat het een groter bestand is, maar er staan net zoveel op die iso als op die floppy bestanden)

Verwijderd

Ik heb PRECIES dezelfde pc en ik wou ook graag meer geheugen. Ik heb een bankje van 512mb (2700) gekocht en bij gezet. Wanneer ik een game speelde precies dezelfde problemen die jij ook tegenkomt.
Ik heb memtest gedraait maar het geheugen was goed. Ik heb een nieuw reepje geheugen gekocht (3200) maar nog steeds dezelfde problemen. Ook bios update gedaan, maar hielp niet. De enige oplossing is om een kit 1GB te kopen omdat beide geheugens (verschillend merk) niet met elkaar kunnen opschieten.

Uit FAQ Hangen en Opstartproblemen:
Voornamelijk cheap-ass geheugen moet eraan geloven; koop dus kwaliteitsmerk geheugen. Ook komt het voor dat het plankje dienst weigert wanneer je een tweede reep geheugen bij prikt.

• Inuyasha
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 11:27:
je moet wel een cd branden :) Ik heb het altijd met een floppy gedaan, en dat werkte altijd perfect.
(ik weet niet of je de CD koos vanwege het feit dat het een groter bestand is, maar er staan net zoveel op die iso als op die floppy bestanden)
Omg, ik ben dom, zie net dat er speciale bestanden zijn voor de floppy :')

//edit: volgende bericht:
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 11:51:
Ik heb PRECIES dezelfde pc en ik wou ook graag meer geheugen. Ik heb een bankje van 512mb (2700) gekocht en bij gezet. Wanneer ik een game speelde precies dezelfde problemen die jij ook tegenkomt.
Ik heb memtest gedraait maar het geheugen was goed. Ik heb een nieuw reepje geheugen gekocht (3200) maar nog steeds dezelfde problemen. Ook bios update gedaan, maar hielp niet. De enige oplossing is om een kit 1GB te kopen omdat beide geheugens (verschillend merk) niet met elkaar kunnen opschieten.

Uit FAQ Hangen en Opstartproblemen:
Voornamelijk cheap-ass geheugen moet eraan geloven; koop dus kwaliteitsmerk geheugen. Ook komt het voor dat het plankje dienst weigert wanneer je een tweede reep geheugen bij prikt.
Aha, dat zou misschien weleens heel goed kunnen :)
Ik haal morgen het andere reepje er eens uit en kijk wat er dan gebeurt. Nu is het me iets te warm daarvoor. Kan iemand die thermostaat wat lager draaien? ;(

[ Voor 57% gewijzigd door Inuyasha op 30-07-2006 12:30 ]

Pagina: 1