Verwarring met RAID 10 en RAID 0+1 uitval...

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik wil een RAID 0+1 array op gaan zetten in mijn systeem.
(Waarschijnlijk met 4 Seagate 7200.10 200 GB drives maar weet het nog niet zeker).

Ik heb omtrend deze RAID array nog een vragen betreft de uitval van de schijven.

Ik heb dit deel van de FAQ al doorgelezen: RAID FAQ

Maar ik vraag me nog een aantal dingen af.

- Als er in mijn RAID 0+1 Array, 1 schijf uitvalt.
Komt de 3de schijf dan te vervallen en ziet de controller dan 1, RAID1 array van 2 schijven die nog zeker goed zijn? Of zit dat anders in elkaar?

- Mijn Promise controller onboard ( Asus P4P800-E Deluxe mobo) ondersteund maximaal 2 P-ATA en 2 S-ATA schijven.
Ik wil echter de gegevens van mijn huidige setup klonen (Gewoon 2 standaard aangesloten P-ATA schijven, 160GB totaal) zodat ik niet windows opnieuw hoef te installeren.
Zou dit lukken op 1 van de 200 GB schijven, waarna ik ze in RAID 0+1 zet (ivm met RAID/S-ata combinatie) en dan met Partition Magic 7 Pro gewoon de partities uitvergroot?
Blijft mijn windows installatie dan werken?

BvD voor enige info. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 29-07-2006 14:25 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Als 1 schijf uitvalt, dan houd je dacht ik een raid-0 array over, geen raid-1 array.

Waarom probeer je dat laatste niet gewoon? Als 'Tweaker' op GoT!?

[ Voor 51% gewijzigd door ParkOverall op 29-07-2006 15:05 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Ja, ik zal even aan aanschaf gaan doen van een paar honderd euro alleen om te proberen of het me bevalt. :+

Een forum is niet voor niets gecreeerd om ervaringen met elkaar te delen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik kan me vergissen maar volgens mij hou je als er een schijf uitvalt in een 0 + 1 setup een raid 0 setje over, niet een raid 1 setje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DJ_The_SP schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:24:
- Als er in mijn RAID 0+1 Array, 1 schijf uitvalt.
Komt de 3de schijf dan te vervallen en ziet de controller dan 1, RAID1 array van 2 schijven die nog zeker goed zijn? Of zit dat anders in elkaar?
Normale situatie: je krijgt (natuurlijk) een foutmelding dat de RAID10 array broken is. In regel heb je bij een beetje controller de opties om door te gaan of om de schijf te vervangen en herbouwen. Mocht je door willen gaan, dan gaat het als een manke RAID10 array door het leven. In feite hou je dan een 2-disk RAID0 array over.
- Mijn Promise controller onboard ( Asus P4P800-E Deluxe mobo) ondersteund maximaal 2 P-ATA en 2 S-ATA schijven.
Ik wil echter de gegevens van mijn huidige setup klonen (Gewoon 2 standaard aangesloten P-ATA schijven, 160GB totaal) zodat ik niet windows opnieuw hoef te installeren.
Zou dit lukken op 1 van de 200 GB schijven, waarna ik ze in RAID 0+1 zet (ivm met RAID/S-ata combinatie) en dan met Partition Magic 7 Pro gewoon de partities uitvergroot?
Blijft mijn windows installatie dan werken?

BvD voor enige info. :)
Je krijg toch 4x 200GB schijven erbij? Dan bouw je daarvan eerst een lege RAID10 array, waarna je de gegevens van de huidige 160GB direct clone't naar de RAID10 array :)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
BalusC schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:04:
[...]Mocht je door willen gaan, dan gaat het als een manke RAID10 array door het leven. In feite hou je dan een 2-disk RAID0 array over.
[...]
Hier haal je een 0+1 array en een 10 array door de war....

Bij een 0+1 array heb je een RAID1 array waarbij iedere 'virtule schijf' bestaat uit een RAID0 array. Valt dus 1 schijf uit dan is je RAID0 gebroken en dus ook de 'virtule schijf van de RAID1. Je hebt dan totaal geen redundancy meer en draait eigenlijk nog maar een 2-disc RAID0 array.

Een RAID 10 array bestaat uit een RAID0 van 2x RAID1. Valt dan 1 van de schijven uit dan is 1 van je RAID1 arrays kapot, maar je RAID0 kan gewoon doordraaien. De redundancy is dan sterk verminderd (immers slechts 1 van de helften van je RAID0 is nog maar een RAID1; de ander is een normale single disk), maar je kan wel gewoon zonder problemen doorwerken.

RAID10 is dus iets meer redundant dan RAID 0+1.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
OK mensen bedankt voor alle informatie. :)

Ik zit nu alleen nog te twijfelen of ik de nieuwe Seagate schijven moet kopen of even moet wachten op de schijven die Western Digital op de markt wil gaan brengen met de PD techniek.

Dit is voor het conurreren met de prijzen alleen maar gunstiger lijkt me. :P

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Echter nog 1 vraagje! :)

Weet iemand of er ergens op internet een review te vinden is van verschillende merken schijven die in een RAID 0+1 config worden gezet?

Of word er door de snelheidswinst een 'plafond' geraakt waardoor zo goed als alle schijven een maximale bandbreedte krijgen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Chemist schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:18:
Hier haal je een 0+1 array en een 10 array door de war....

Bij een 0+1 array heb je een RAID1 array waarbij iedere 'virtule schijf' bestaat uit een RAID0 array. Valt dus 1 schijf uit dan is je RAID0 gebroken en dus ook de 'virtule schijf van de RAID1. Je hebt dan totaal geen redundancy meer en draait eigenlijk nog maar een 2-disc RAID0 array.

Een RAID 10 array bestaat uit een RAID0 van 2x RAID1. Valt dan 1 van de schijven uit dan is 1 van je RAID1 arrays kapot, maar je RAID0 kan gewoon doordraaien. De redundancy is dan sterk verminderd (immers slechts 1 van de helften van je RAID0 is nog maar een RAID1; de ander is een normale single disk), maar je kan wel gewoon zonder problemen doorwerken.

RAID10 is dus iets meer redundant dan RAID 0+1.
Dat is zo, maar per saldo hou je in de beide gevallen een 2-disk RAID0 array over. En dat was dus wat ik bedoelde :)
Pagina: 1