[Systeem] Core 2 Duo, 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 08:26
Zo langzamerhand begint mijn huidige systeem te langzaam te worden voor wat ik er allemaal mee doe. En dus wordt het tijd de huidige Intel Pentium 4 2,4GHz naar zijn rustplaats te brengen. Maar dat kan natuurlijk niet eer er een vervanging klaar staat.
Aangezien ik een jaar geleden een andere functie heb gekregen en het sleutelen aan en samenstellen van systemen ons door de bobo's op het werk uit handen is genomen ben ik minder bezig geweest met de ontwikkelingen op hardware gebied en ben ik dus niet helemaal zeker wat op het moment goede combinaties zijn en wat de huidige go’s en no go’s zijn. Aan de hand van enkele topics van andere en het Conroe moederbord topic ben ik bezig geweest een samenstelling te maken van wat mij een aardig systeem lijkt. Het resultaat daarvan staat hieronder.

Doel
Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden als allroundje. Het zwaardere werk zal voornamelijk bestaan uit het draaien van vmware/virtualpc voor studie/werk-doeleinde, en het regelmatig spelen van wat games zoals ‘The Elder Scrolls IV – Oblivion’ en oudere RPG’s en UT2004 om af en toe eens lekker af te kunnen reageren. Daarnaast zal het syteem ook het nodige aan download verkeer te verwerken krijgen. Overklocken heb ik me tot dus ver nog nooit aan gewaagt. Hierin wil ik me echter wel een beetje in gaan verdiepen maar het zal geen high-end experimenteer werk gaan worden.

Budget
Het budget ligt rond de €1500.

Al in bezit
Een klein gedeelte van het huidige systeem zal overgezet worden naar het nieuwe systeem omdat ze naar mijn mening nog voldoen cq. niet aan vervanging toe zijn. Het gaat daarbij om de volgende hardware:

- Kast: Coolermaster Stacker STC-01 Zilver
- Monitor: Samsung SyncMaster 913V
- Speler: NEC DVD-RW ND-3540A Zwart
- Diskette: Sony 3.5" 1.44MB Zwart
- Speakers: Creative Inspire T5400
- Toets/muis: Microsoft ding

Aan te schaffen
- Voeding: Tagan TG530-U15 Easycon (530W)
- Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
- Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (2.4GHz, 1066MHz, Boxed)
- Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400 (2GB, PC6400, 800MHz, 5)
- Videokaart: Club 3D Radeon X1900 XT (512MB)
- Harde schijf: 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB, 7200rpm, 16MB, S-ATA II/300
- Software: Windows XP Pro (UK)

Opmerkingen/vragen
Bovenstaande samenstelling komt ongeveer uit op een prijs van €1400. Er is dus nog wat ruimte. Deze zou ik kunnen opvullen door een aantal opties waaronder de keuze voor een aparte geluidskaart zoals de Creative X-Fi XtremeMusic. Zeker gezien mijn ervaringen op het gebied van onboard geluid op het huidige systeem (krakende en storrende AC97 bij wat zwaardere belasting) ben ik geneigd hiervoor te gaan. Is dat echter zinvol.

Daarnaast natuurlijk het hele raptor gebeuren. Zeker gezien het gebruik van vmware/virtualpc lijkt een rappe schijf me opzicht wel handig. Gezien het budget en de prijs van deze dingen zal ik echter wat moeten gaan strepen door bijvoorbeeld nog maar 1 seagate te pakken waardoor ik wel weer een 260GB minder krijg. Is dat de performance ten opzicht van de opslag waard.

Daarnaast weet ik niet of ik misschien nog iets anders over het hoofd zie waardoor er misschien een betere hardware combinatie ontstaat of welke van de 2 bovenstaande opties het beste is.

[ Voor 2% gewijzigd door Eranum op 29-07-2006 20:16 . Reden: Bestaande hardware verbeterd ]

tää on taas niin tätä

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Een aparte geluidskaart is denk ik wel aan te raden, geeft beter geluid en minder CPU-belasting. Ik denk dat die XtremeMusic een goede keus is.

De Raptor-kwestie: Ik heb niet veel ervaring met Virtual PC of VMware en ik weet dus niet precies wat de eisen daarvoor zijn. Echter weet ik dat de Raptor uitblinkt in het laden van veel kleine bestanden. Het laden van een spel gaat sneller, het opstarten van je systeem gaat sneller en ik denk dat daarom VMware/VirtualPC ook sneller zal gaan. Tijdens het gamen merk je weinig van de raptors. Bij grotere bestanden is de Barracuda echter sneller en hij maakt waarschijnlijk minder geluid. Daarnaast is de Raptor behoorlijk aan de prijs. Als je geen problemen hebt met soms iets langer te wachten, dan zou ik voor de Barracuda gaan.

Voor de rest denk ik een goed systeem. Aangezien je licht wilt experimenteren met OC'en, is je huidige geheugen zat, dunkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door nXXt op 29-07-2006 15:10 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Ziet er goed uit! 8)

Bovenstaande samenstelling komt ongeveer uit op een prijs van €1400. Er is dus nog wat ruimte. Deze zou ik kunnen opvullen door een aantal opties waaronder de keuze voor een aparte geluidskaart zoals de Creative X-Fi XtremeMusic. Zeker gezien mijn ervaringen op het gebied van onboard geluid op het huidige systeem (krakende en storrende AC97 bij wat zwaardere belasting) ben ik geneigd hiervoor te gaan. Is dat echter zinvol.

Daar heb je wel een goed punt. Als ik jouw was zou ik dan gewoon die geluidskaart aanschaffen.

Daarnaast natuurlijk het hele raptor gebeuren. Zeker gezien het gebruik van vmware/virtualpc lijkt een rappe schijf me opzicht wel handig. Gezien het budget en de prijs van deze dingen zal ik echter wat moeten gaan strepen door bijvoorbeeld nog maar 1 seagate te pakken waardoor ik wel weer een 260GB minder krijg. Is dat de performance ten opzicht van de opslag waard.

Volgens mij zijn die Seagate's wel snel genoeg. Vooral als je ze in Raid zet.

Verder schijnt die x1900xt veel geluid en warmte te produceren. Misschien kan je dat verhelpen door een koeler er op te plaatsen.

En waarom heb je dat moederbord in gedachten?

Wil je Windows niet in het Nederlands?

Waar bestel je het?

[ Voor 14% gewijzigd door hello_moto op 29-07-2006 17:15 ]

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 08:26
Geluidsniveau vindt ik zelf niet zo zeer van belang. Misschien dat ik in de loop van de tijd wel nog de processorkoeler wil vervangen voor wat anders. Maar om in eerste instantie uit te komen met budget blijf ik in het begin liever alles stock houden.

Keuze voor het moederbord deels vanwege de Wifi-ap. Op het moment heb ik nog helemaal geen draadloze netwerk apparatuur in huis. De huidige router (Sitecom :X) voldoet nog prima en hoeft van mij niet vervangen worden. Het komende jaar zal ik hoogstwaarschijnlijk wel weer een laptop van het werk uit meekrijgen en zit ik ook met dit ding niet meer vast aan me bureau. Scheelt me dus een vervanging van een router aangezien een nieuw moederbord er toch moet komen. Daarnaast mooi design, goed in de reviews, passief gekoeld en natuurlijk dat geile afstandsbediengkje. :)

En waarom engelstalig. Tja, is meer een gewenning eigenlijk. Vindt het gewoon prettiger werken als een nederlandstalig OS.

De bestelling zal verder waarschijnlijk wel bij Salland geplaatst gaan worden. Heb verder nog geen ervaring met deze winkel, maar recencies en prijzen aldaar zien er goed uit.

tää on taas niin tätä

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Eranum schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:37:
Geluidsniveau vindt ik zelf niet zo zeer van belang. Misschien dat ik in de loop van de tijd wel nog de processorkoeler wil vervangen voor wat anders. Maar om in eerste instantie uit te komen met budget blijf ik in het begin liever alles stock houden.

Keuze voor het moederbord deels vanwege de Wifi-ap. Op het moment heb ik nog helemaal geen draadloze netwerk apparatuur in huis. De huidige router (Sitecom :X) voldoet nog prima en hoeft van mij niet vervangen worden. Het komende jaar zal ik hoogstwaarschijnlijk wel weer een laptop van het werk uit meekrijgen en zit ik ook met dit ding niet meer vast aan me bureau. Scheelt me dus een vervanging van een router aangezien een nieuw moederbord er toch moet komen. Daarnaast mooi design, goed in de reviews, passief gekoeld en natuurlijk dat geile afstandsbediengkje. :)

En waarom engelstalig. Tja, is meer een gewenning eigenlijk. Vindt het gewoon prettiger werken als een nederlandstalig OS.

De bestelling zal verder waarschijnlijk wel bij Salland geplaatst gaan worden. Heb verder nog geen ervaring met deze winkel, maar recencies en prijzen aldaar zien er goed uit.
ok, maar misschien kun je bij azerty bestellen, is toch wat goedkoper.