Om de zoveel tijd lijken routers te crashen

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Loop nu al een aantal dagen tegen dit probleem op.

Ik heb kabelinternet van casema, met een motorola surfboard modem (routeert niet). Hier heb ik op de ethernetpoort van de modem een Netgear WGT624 draadloze router op aangesloten. Dit werkt meestal perfect. Op een gegeven moment, soms 1x per uur, soms 1x per 2 dagen, lijkt de router te crashen. Het wan-lampje knippert niet meer, ik kan de web-admin pagina niet meer bereiken en heb ook geen internetverbinding meer. Vreemde is dat hij nog wel ip-adressen uitdeelt.

De momenten waarop het gebeurt is ook heel verschillend. Het ene moment ben ik puur wat online radio aan het luisteren, of aan het surfen, op het andere moment ben ik druk bezig met zaken uit nieuwsgroepen downloaden, of via torrents actief.

Zodra ik de router, welke overigens de laatste firmware heeft, van de stroom afhaal en deze daarna weer aan laat gaan, doet de boel het weer.

Mijn ideeen:
- router wordt te heet -> lijkt me niet, als ik eraan voel, is ie totaal niet warm
- router heeft teveel connecties -> lijkt me ook niet, zelfs als ik de enige gebruiker ben met non-p2p verbindingen crasht ie
- router is defect -> lijkt me erg onwaarschijnlijk, had hiervoor een linksys WRT54g en die had last van hetzelfde euvel. Heb die in de winkel om kunnen ruilen voor deze Netgear.

Waar moet ik het probleem zoeken, want ik weet het even niet meer 8)7

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• vuurfreter
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb zo'n zelfde soort probleem. Ik heb ook de motorola surfboard modem. Ik heb een Netgear WGR614v6. Ik heb hem gekocht via @home en heb al 2 maanden dit soort problemen. Mijn vraag is even als je router lijkt te crashen kun je dan wel via 192.168.1.1 in je router komen?
Ik heb het bij @home al vele malen op de firmware gegooid (deze kan ik niet upgraden) maar als ik jouw verhaal zo lees begin ik te denken aan het modem zelf.

Misschien begrijp ik je verhaal effe niet goed maar jij zegt dat de router nog wel ip adressen uitdeelt. Dus je ziet m ook nog als draadloos netwerk? Want bij mij verdwijnt het hele netwerk namelijk als ie 'crasht'

[ Voor 21% gewijzigd door vuurfreter op 29-07-2006 15:19 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
vuurfreter schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:18:
Misschien begrijp ik je verhaal effe niet goed maar jij zegt dat de router nog wel ip adressen uitdeelt. Dus je ziet m ook nog als draadloos netwerk?
Correct.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 29-07-2006 16:32 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Dit heb ik tot nu toe met bijna al mijn routers gehad. Bij mij kwam het waarschijnlijk door de connecties, zowel de connecties op 1 moment (Teveel) en vermoedelijk dat ie bepaalde connecties niet goed wistte of sloot nadat ze niet meer nodig waren.

Wat kan helpen is in je router alle onnodige dingen disablen. Bijvoorbeeld een firewall en upnp. Dit heeft mijn router een stuk stabieler gemaakt. Succes.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 22:21
Wij hebben hier ook extreem last van thuis met een Linksys BEFSR81, soms moet ie wel elk uur gereset worden, en soms doet ie het een week. Extreem irritant aangezien alle IP adressen daarna weer anders zijn en forward instellingen weer aangepast moeten worden.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:32
Nevie schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:24:
Extreem irritant aangezien alle IP adressen daarna weer anders zijn en forward instellingen weer aangepast moeten worden.
Dat is op te lossen door fixed ip-adressen te gebruiken

Verwijderd

Tja crashende routers is vaak een probleem met een gebrek aan resources in goedkopere modellen.

Te weinig geheugen, te weinig processor kracht of zelfs slecht geschreven software.

Iedere vertaling kost processor kracht en geheugen, deze geheugen entry moet ook gemaintained worden.

Bij normaal http gebruik betekend dit dat er rond de 4 entry's (wordt ook wel sessies genoemd) in de tabel komen en weer opgeruimd worden als de pagina klaar is.

Maar als sessie aanvragen niet beantwoord worden of zelfs halverwege afgebroken worden blijven deze entry's veel langer in het geheugen staan (bij sommige modellen wel tot 24 uur).

Dit soort sessie verslindende situaties kunnen in diverse real life situaties voorkomen b.v.

Virussen die veel connecties (proberen te) maken of Peer 2 Peer software.

Een router zal in dat geval minimaal zo'n 160 bytes per sessie gebruiken en zal dus met rasse schreden door zijn geheugen of processor tijd heen zijn.

Sommige routers zijn beveiligd door slechts een maximaal aantal sessies toe te staan wat betekend dat ze spotaan weer beginnen te werken als het aantal sessies onder de geprogrammeerde limiet komt.

Andere routers zullen gewoon domweg vastlopen.

Controleer dus wat voor verkeer er over de router getransporteerd wordt, als je dit kunt bepalen kun je dus ook concluderen of je router gewoon defect is of mischien je router overbelast.

Na een minuutje bit commet zit ik op zo'n 2790 = (450Kb geheugen) nat vertalingen, en dan hebben we het geheugen verbruik t.b.v. ander functies zoals firewall, dhcp, management e.d. nog niet eens meegerekend als resource belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 10:28 ]

Pagina: 1