Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

De IT-er en zijn piercing

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titel doet al licht vermoeden waar dit topic over zal gaan, maar ik zal toch nog even wat meer in detail treden.

Dinsdag 1 augustus 2006 treedt ik in dienst bij een nieuwe werkgever (een financierings toko) als Junior Developer. Nu heb ik me gisteren (en eigenlijk al twee weken eerder) door mijn vriendin laten overhalen om een oorrand piercing te nemen. Ik ben hier natuurlijk wel erg tevreden mee, anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan, maar natuurlijk had ik nog geen piercing tijdens mijn sollicitatiegesprekken met mijn nieuwe werkgever.

Nu heb je waarschijnlijk al een vermoeden waar dit topic naar toe gaat. Ik heb momenteel geen inzicht in het "uiterlijk vertoon" beleid van mijn nieuwe werkgever en ik weet nu dus niet of ik mijn piercing in zal laten of het tijdens de dagen dat ik werk zal verwijderen. (De piercing is overigens maar een klein staafje met twee bolletjes aan ieder kant, dus geen ring.)

Wat is jullie mening over het "uiterlijk vertoon" van werknemers? Op de FNV website, spreekt men van de "vrijheid van meningsuiting" (mits beperkt, lijkt me) en in het nieuws hadden ze het juist over het verbieden van minder conventionele kledingstukken zoals teenslippers e.d.

Overigens is mijn mening dat ik een (mits niet verschikkelijk opvallende) piercing niet als storend ervaar, want een persoon kiest er gewoon voor om zich op die manier te profileren. Wat me bij mijn oude werkgever tegenstond is dat er een interne verkoper was, die klanten ging ontvangen met zijn zonnebril op zijn hoofd en teenslippers aan. Of is dit nu juist hypocriet van mij? Laat je horen!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

tsja waar trek je de lijn, na je sollicitatie een stijlvolle zwaluw in je nek laten tatoeeren zie ik als precies hetzelfde. ze vragen meestal in eerste instantie niet voor niets om een pasfoto. ik zou niet raar opkijken als je daar wat over te horen gaat krijgen. waar de lijn getrokken wordt bij dat bedrijf kom je dan van zelf achter.

Aunt bunny is coming to get me!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zie niet echt waarom je onze mening wil hebben, als eigenlijk alleen de mening van je nieuwe baas relevant is? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Ik vind piercings, tattoos of wat voor lichaamsversiersels dan ook m.u.v. oorbellen voor dames niet kunnen als je contact hebt met klanten, behalve misschien wanneer je in een skateshop of andere hippe kledingwinkel werkt.

Als je alleen intern zit aan je bureautje een beetje te programmeren en je ziet nooit zonlicht, dan zit je er voor mijn part naakt. # care.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43
Ik heb er hetzelfde idee over als nare man. Mensen die in contact komen met klanten of leveranciers zou ik verplichten oorbellen uit te doen en tatoes indien mogelijk te bedekken.

Niet omdat ik er iets tegen heb, vindt het zelf wel okee, maar de eerste indruk dat een potentiële klant heeft moet gewoon in orde zijn en niet alle mensen hebben het voor lichaamsversiering dus dat risico loop je niet.

Aangezien je voor Junior Developer gaat, kom je mss niet in contact met klanten. Je kan het ook gewoon aan je baas vragen. Kom de eerste dag naar het werk zonder piercing, vraag op de man af wat zijn opinie erover is en je weet gauw genoeg of je de volgende dag ze in kan doen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
-NMe- schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 12:29:
Ik zie niet echt waarom je onze mening wil hebben, als eigenlijk alleen de mening van je nieuwe baas relevant is? :)
Heb je een punt, maar mijn nieuwe baas is volgens mij geen twintiger meer en ik wil met dit topic inzicht krijgen in hoe er tegenwoordig in bedrijven om wordt gegaan met dit soort uitingen.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat wanneer ik in contact kom met een klant, het niet representatief oogt met een piercing. Dat is hetzelfde als wanneer je niet in pak zou komen. Het ging me eigenlijk meer om het hebben van een piercing op de werkvloer. (In mijn geval: als ik achter mijn computer zit te programmeren.)

(Overigens kan ik het er voor de komende twee a drie weken toch niet uithalen, maar het duurde anderhalve dag voor mijn moeder het eindelijk zag: "hee, wat zit daar in je oor, wacht ik haal het wel ff weg" :+ .)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wacht een paar weken, en kijk in die tijd rond hoe anderen er bij lopen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Resistor schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:44:
Wacht een paar weken, en kijk in die tijd rond hoe anderen er bij lopen.
Met hem ^^
Hoewel ik schijnbaar wel oorbellen mag hebben - want vrouw - heb ik er iets meer dan gemiddeld, inclusief 2 in de bovenrand van mijn oor en een traguspiercing. Verder zal mijn tattoo op mijn enkel in de zomer ook wel eens opvallen en die op mijn onderrug in incidentele gevallen ook.

Ik heb er mijn leidinggevende, noch mijn manager, noch mijn klanten (hoewel allemaal 'intern') ooit over gehoord. Het is heel erg afhankelijk van de rest van de organisatie, hoe lopen je a.s. collega's er bij, hoe kijkt je leidinggevende er tegenaan, etc.

Voorlopig zo laten zou ik zeggen, dus juist niet éérst er uit halen. Dat kan dus altijd nog.

Imho.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

* .oisyn heeft iig nooit problemen gehad met z'n lip-piercing, 3 wenkbrouwpiercings en een oorrandpiercing :) (1 wenkbrouw en de oorrand is er overigens inmiddels alweer uit, en de overige 2 wenkbrouwpiercings volgen binnenkort). Oh, en dan ben ik ook nog eens kaal.
En de tendens is ook wel aan het verschuiven, piercings worden steeds meer als normaal gezien en geaccepteerd, zeker in het relatief jonge IT circuit. Alle mensen die ik gesproken heb kijken daar wel doorheen, zeker als je kwalitatief goed werk aflevert of intelligent overkomt tijdens de sollicitaties.

[ Voor 50% gewijzigd door .oisyn op 30-07-2006 01:52 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• RM-rf
  • Laatst online: 01:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

puur juridisch gezien... enkel wanneer je presentatie een groot deel van je werk uitmaakt, waarbij ik sterk betwijfel of dat als 'Junior Developper' het geval is, kan dit een probleem zijn ....

Voor de rest is het domweg zo dat je zelf bepaald hoe je eruit wilt zien en kan je werkgever daar niks op afdwingen... zelf als hij bezwaar ertegen zou hebben moet hijzelf aantonen in hieverre hij er zelf nadeel van ondervind, en moet dat passen bij de arbeidsomschijving....

Volgens mij heb je , als gewone 'Junior Developper' niks te vrezen vanwege je piercings.... zorg gewoon dat je je werk goed doet, en dat je daarop beoordeeld wordt.... iig zouden je piercings geen reden voor een probleem moeten zijn.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• .oisyn
  • Laatst online: 00:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RM-rf schreef op zondag 30 juli 2006 @ 02:10:
Volgens mij heb je , als gewone 'Junior Developper' niks te vrezen vanwege je piercings.... zorg gewoon dat je je werk goed doet, en dat je daarop beoordeeld wordt.... iig zouden je piercings geen reden voor een probleem moeten zijn.
En als dat wel het geval is zou je je kunnen afvragen of je er überhaupt wel wilt werken (omdat je blijkbaar niet wordt beoordeeld op je kunnen, maar op hoe je eruit ziet).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Tja .... een paar dingen:

1) Ik vind het nogal onhandig om je uiterlijk te veranderen tussen de tijd dat je ergens aangenomen bent en dat je er werkelijk begint. Tijdens een sollicitatiegesprek geef je een visitekaartje af van wie je bent, inclusief uiterlijk, en op basis daarvan wordt je aangenomen.

2) Of uiterlijk belangrijk is voor de organisatie, en zo ja, in welke vorm, kan jij waarschijnlijk beter inschatten dan ieder ander in dit topic. Waar in een bedrijf jasje-dasje de norm is (bijv. de meeste consultancy / accountantsorganisaties), is binnen een ander bedrijf zoiets juist niet de norm en wordt een iets extremere verschijningsvorm juist weer op prijs gesteld (bijv. een platenmaatschappij of een skatezaak). Het heeft allemaal te maken met geloofwaardigheid: mensen zullen je eerder vertrouwen als je uiterlijk aansluit bij wat ze van je verwachten, zowel intern (collega's & managers) als extern (klanten, leveranciers).

Ook zijn er organisaties waarbij er helemaal geen interne stijl te vinden is, maar het vreemde is dat dit soort organisaties vaak nauwelijks een interne cohesie en bedrijfscultuur hebben. Hoe stom het ook kan zijn, mensen voelen zich toch prettiger als ze het gevoel hebben erbij te horen en als anderen je ook erbij willen hebben, dus een beetje uniformiteit binnen een organisatie kan zijn voordelen hebben.

3) Specifiek in jouw situatie: Kijk even de kat uit de boom. Als je directe manager je wat raar aankijkt, breng het dan gewoon ter sprake en sta open voor zijn mening. Dat betekent niet dat je je persee moet conformeren, maar als hij het niet waardeert, dan moet je dat wel serieus nemen en beseffen dat dat misschien wel mee zal spelen in je werkrelatie, ten minste tot er een onderlinge vertrouwensband is ontstaan. En dan is de keuze aan jou om alsnog dat ding dan maar uit te doen.

NB: Ik heb totaal geen probleem met piercings en tattoo's, kan ze erg mooi vinden, maar ze kunnen wel afleiden als ik iemand voor het eerst zie en zijn/haar uiterlijk in mijn opinie totaal afwijkt van wat ik verwachtte. Zo had ik laatst een gesprek bij een klant die in campingsmoking kwam opdraven bij onze eerste bespreking, terwijl hij wel hoofdverantwoordelijke voor mijn project is binnen een grote organisatie. Dat was best even wennen ... maar goed, persoonlijk vind ik omgangsvormen (wederzijds respect, openheid en betrouwbaarheid) veel belangrijker dan uiterlijk voor een goede samenwerking, en daarmee is (in ieder geval voor mij) de hele discussie al snel heel relatief geworden.

/me gooit 2 centen in de grote pot en stapt van het podium

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
hoeft een werkgever niets te verantwoorden in de proeftijd.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ikzelf ga als enige met korte broek naar het werk. Ik ben ook developer en heb geen contact met klanten. Daarom ben ik van mening dat ik me minder representatief hoef te kleden dan een sales manager oid... Ik kan me wel voorstellen dat voor een werkgever sommige zaken niet kunnen. Dan hoor ik dat vanzelf wel.

In jouw geval zou ik dat ding meenemen op een van je eerste dagen en het gewoon voorleggen bij je leidinggevende. Dan laat je ook meteen zien dat je meedenkt...

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijke reacties, inderdaad verschillende meningen. Overigens wel reacties waar ik iets aan heb en waar ik ook ten dele mee eens ben.

Ik heb besloten het maar gewoon in te houden. Als er moeilijk over wordt gedaan, dan ga ik me ook helemaal niet rebels opstellen want dat is totaal niet mijn bedoeling. Het is meer voor mezelf dan voor iemand anders.

Verder was ik ook niet van plan om een ring in te houden tijdens mijn werk, maar dat meer te houden voor in mijn vrije tijd.

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 09:29
Zolang je functie puur developen is dan zou ik me er niet al te druk om maken. Ik werk zelf ook in de financieele sector (incasso) en heb af en toe ook contact met klanten en programmeurs bij andere klanten en heb nog nooit problemen gehad met men metal shirtjes, hanwags, kapotte broek en staart. Ik heb het er wel eens over gehad met men baas (vroeg me af of hij er geen probleem mee had met hoe ik erbij liep) maar die zij dat het voor techneuten vrijwel niet uitmaakt hoe je derbij loopt, als je maar verzorgd bent, hij was het in ieder geval gewend. Opdrachtgevers kijken niet eens vreemd ervan op, ze weten meestal meteen dat ik van de it ben. Kheb dan wel geen piercing maar in een oor kan ik me niet voorstellen dat het ongewenst is, een dikke ring in je neus misschien maar zelfs dan nog, kheb ze erger gezien bij grote bedrijven.

• dion_b
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou het geen kwaad kunnen pro-actief te zijn? Contacteer je toekomstige collegae en vraag ze even hoe management - en zijzelf - er tegenover staan. Er is anders namelijk geen touw aan vast te knopen. Het kan per bedrijfsonderdeel en zelfs per manager verschillen. Of je bereid bent te conformeren blijft je eigen keuze, maar van tevoren weten waar je aan toe bent is altijd verstandig :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Mischien mis ik iets hoor, maar vraag het gewoon ?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik alweer drie dagen aan het werk en ik heb de betreffende mensen eigenlijk al de eerste dag geconfronteerd met het feit dat ik een piercing draag en ze vinden het totaal geen probleem.

Als ik naar een klant ga vind ik wel dat ik hem uit moet doen, maar in principe doet het bedrijf zelf er niet moeilijk over. Overigens ben ik inderdaad meer tijd aan het ontwikkelen dan dat ik klanten spreek, maar soms zijn klantenbezoeken noodzakelijk en de klanten zijn dan "al klant" waarmee ik dus wil zeggen dat ik niet diegene ben die ervoor moet zorgen dat ze klant worden. Daarom zullen ze er ook niet zo mee zitten.

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-11 18:52
[knip] (niet goed gelezen)

[ Voor 101% gewijzigd door Rene59 op 04-08-2006 19:29 ]

Verwijderd

Mijn werkgever zou het zeker niet cool vinden als ik het zou doen. Daar is alles mee gezegd

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:12:
Ik vind piercings, tattoos of wat voor lichaamsversiersels dan ook m.u.v. oorbellen voor dames niet kunnen als je contact hebt met klanten, behalve misschien wanneer je in een skateshop of andere hippe kledingwinkel werkt.

Als je alleen intern zit aan je bureautje een beetje te programmeren en je ziet nooit zonlicht, dan zit je er voor mijn part naakt. # care.
pure onzin vind ik hoor....dit valt voor mij gewoon onder racisme maar wat doe je eraan...niks
je mag erbij lopen zoals je wilt in mijn ogen, zolang je je een beetje goed kleed

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als je werkgever erover begint zou je gewoon met een stalen gezicht kunnen beweren dat dat ding er tijdens het sollicitatiegesprek ook al inzat. Maar de veilige oplossing is natuurlijk om het je werkgever gewoon te vragen, met het risico dat je het staafje er tijdens je werk uit moet halen. Dan kan je hem er waarschijnlijk net zo goed helemaal uitlaten; in ieder geval was het voortdurende erin-eruit vanwege het sporten voor mij de reden uiteindelijk alle oorversierselen maar permanent uit te laten.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-11 16:30

MarcoKL

That's a huge b*tch!

bij solicitatie doe ik ze altijd uit, en als alles doorgaat dan vraag ik gewoon of het mag :)
kan niet duidelijker toch? ;)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ff voor mijn begrip: hebben we het over iets als het onderstaande?

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.be/jo.tattoo/p%20Ear2.jpg

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Thrills33ka schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:58:
[...]

pure onzin vind ik hoor....dit valt voor mij gewoon onder racisme maar wat doe je eraan...niks
je mag erbij lopen zoals je wilt in mijn ogen, zolang je je een beetje goed kleed
Racisme? Zijn mensen met piercings van een apart ras?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46

Stewie!

Keen must die!

PHiXioN schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:14:
[...]

_/-\o_

@TS: heb het gewoon erover met je baas, misschien is hij wel heel begrijpend :)

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
PHiXioN schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:14:
[...]

Ja, volgens die werkgevers blijkbaar wel, anders deden ze er niet moeilijk over....en sinds wanneer gaat racisme alleen over een ras? je hebt helemaal geen rassen onder de mensen, alleen een huidskleur, of een godsdient, of bijvoorbeeld een piercing? is dat niet duidelijk voor je zo?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Thrills33ka schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:27:
[...]

Ja, volgens die werkgevers blijkbaar wel, anders deden ze er niet moeilijk over....en sinds wanneer gaat racisme alleen over een ras? je hebt helemaal geen rassen onder de mensen, alleen een huidskleur, of een godsdient, of bijvoorbeeld een piercing? is dat niet duidelijk voor je zo?
Euh.. het wel of niet dragen van een piercing heeft helemaal niets met racisme te maken. Misschien bedoel je discriminatie :?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Thrills33ka schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:27:
sinds wanneer gaat racisme alleen over een ras?
Sinds dat per definitie zo is. En of er wel of niet biologisch gezien menselijke rassen bestaan (wat overigens geen uitgemaakte zaak is) is irrelevant voor het bestaan van discriminatie op basis van afkomst en vermeend ras: racisme.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Confusion schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:04:
Als je werkgever erover begint zou je gewoon met een stalen gezicht kunnen beweren dat dat ding er tijdens het sollicitatiegesprek ook al inzat.
Zorgt meteen alweer voor een goede relatie met de werkgever. ;) Totdat 'ie het wel mooi geweest vindt en je er tijdens de proeftijd al uitmietert.

Nou ja, niet dat het veel uitmaakt, het blijkt bij Vrieler niet zo'n probleem te zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:09:
Ff voor mijn begrip: hebben we het over iets als het onderstaande?

[afbeelding]
Gelukkig niet nee :)

Verwijderd

wat maken jullie je druk, moet ik met 30 graden celsius als ik ga solliciteren in een trui met lange mouwen lopen omdat ik een tatoeage heb, en een uur bezig zijn om alle piercings uit te doen??
Het gaat om je kwaliteiten en om wat je kan, niet om hoe je eruit ziet. Dan kan ik ook wel een lijst maken omdat ik iemand zijn bril niet mooi vind, wat voor tijdperk leven jullie eigenlijk?????

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:37:
wat maken jullie je druk, moet ik met 30 graden celsius als ik ga solliciteren in een trui met lange mouwen lopen omdat ik een tatoeage heb, en een uur bezig zijn om alle piercings uit te doen??
Het gaat om je kwaliteiten en om wat je kan, niet om hoe je eruit ziet. Dan kan ik ook wel een lijst maken omdat ik iemand zijn bril niet mooi vind, wat voor tijdperk leven jullie eigenlijk?????
Welkom in de realiteit: Stropdassen, wat heb je er aan? O-)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ach, de sales mensen zeggen dan gewoon "die it-er's zijn gewoon een beetje raar.. hij heeft wel een piercing, maar is goed in wat hij doet hoor!".

Zolang je de consultancy niet in wil, zal het wel meevallen. Want dat is vaak wel strak in pak werk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het gaat er nooit om wat 'men' ervan vindt, het gaat erom dat jij je lekker voelt in de kleding en met whatever je in je neus/oor/buik en andere lichaamsdelen aan versiering wilt dragen. Als een WG dat niet ziet zitten heb je pech en kun je door naar een ander bedrijf.

Wees echter wel consequent bij sollicitaties alhoewel zelfs dat aardig discutabel is. Het vrouwelijk geslacht kan met lang roodgekleurd haar solliciteren en als kortgeknipt blondje wél aan de slag gaan.

ARME AOW’er

Pagina: 1