[vraag] Gigabyte > GA-M57SLI-S4

Pagina: 1
Acties:

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-05 20:26
Hi,

Na een jaar lang een barebone te hebben gehad die bij het minste zonnetje in de kamer al 60 graden werd maar weer teruggegaan naar een normale configuratie.

Gekocht ...een arctec T2 fluisterstil kastje een Gigabyte Mobo (GA-M57SLI-S4) met een AM2 3200+ processor.

Nu vallen mij een aantal dingen op die mij verbazen (lees: ik snap er geen *** van)

- Het enige wat ik nog hoor ondanks me stille kast is de standaard ( :X ) CPU fan waarvan ik het idee heb dat deze op full speed aan het draaien is. Mijn temp komt ook niet boven de 23 C dus zou best kunnen ;). Nu staat in mijn bios CPU Smart fan controle & CPU smart fan mode aan. In de bios zie ik ook netjes de snelheden en voltage wat er naar de fan gaat.

Nu heb ik als util van gb ook zo'n tooltje dat heet I-cool. Deze doet volgens mij hetzelfde alleen bij het opstarten hiervan staan eigenlijk alle functies disabled en power usage op 100%. Fan noise is niet ingevuld. Mijn vraag..draait alles nu al optimaal door de bios instelling die het overall overneemt of zou dat gekke tooltje het moeten overnemen en de cpu fan nog een poepie zachter moeten kunnen laten draaien?

- Verder bij processor information (weer zo'n tooltje van GB onder windows) staat bij info over mijn processor MAX speed 3200mhz en bij CURRENT speed 2000mhz. Is dit net als bv een FAN een waarde zoals hij nu draait in ruststand OF is er iets niet goed geconfigureerd en moet dit eigenlijk op 3200 mhz staan?

- En de laatste: Ik heb aangesloten USB muisje (wireless) en USB keyboard (niet wireless). Nu heb ik de optie geactiveerd dat het systeem aangaat bij dubbelklik op de muis OF toetsenbord (any key). Ook usb muis en keyboard support staan alletwee op enabled. Toch wil hij niet aangaan. Werkt dit alleen op PS2?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
xon schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:09:
Hi,

Na een jaar lang een barebone te hebben gehad die bij het minste zonnetje in de kamer al 60 graden werd maar weer teruggegaan naar een normale configuratie.

Gekocht ...een arctec T2 fluisterstil kastje een Gigabyte Mobo (GA-M57SLI-S4) met een AM2 3200+ processor.
Een AM2 3200+ bestaat niet. De laagste PR bij AM2-processoren is 3800+.
Mijn vraag..draait alles nu al optimaal door de bios instelling die het overall overneemt of zou dat gekke tooltje het moeten overnemen en de cpu fan nog een poepie zachter moeten kunnen laten draaien?
i-Cool kan het BIOS overriden.
- Verder bij processor information (weer zo'n tooltje van GB onder windows) staat bij info over mijn processor MAX speed 3200mhz en bij CURRENT speed 2000mhz. Is dit net als bv een FAN een waarde zoals hij nu draait in ruststand OF is er iets niet goed geconfigureerd en moet dit eigenlijk op 3200 mhz staan?
MAX speed is in veel gevallen de maximaal haalbare theoretische snelheid door verhogen van de HT. Deze waarde kun je negeren.
- En de laatste: Ik heb aangesloten USB muisje (wireless) en USB keyboard (niet wireless). Nu heb ik de optie geactiveerd dat het systeem aangaat bij dubbelklik op de muis OF toetsenbord (any key). Ook usb muis en keyboard support staan alletwee op enabled. Toch wil hij niet aangaan. Werkt dit alleen op PS2?
Hiervoor heb je een voeding met een +5VSB (5V Standby Voltage) nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 29-07-2006 11:42 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

C&Q cpu drivers geinstalleerd en 'minimal powerusage' gekozen in energy settings ?

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 12:27

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

r00n schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:19:
[...]

Een AM2 3200+ bestaat niet. De laagste PR bij AM2-processoren is 3800+.
http://www.amdcompare.com...ls.aspx?opn=ADA3200IAA4CN idd hij bestaat niet :O

C&Q cpu drivers geinstalleerd en 'minimal powerusage' gekozen in energy settings ? al eens gedaan zoals Green.Velvet zei ?

De kick van Electric!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Excuus, ik keek verkeerd. Ik dacht dat het om een dualcore (X2) processor ging :)
:O
Welterusten.

[ Voor 19% gewijzigd door Rone op 29-07-2006 15:47 ]

• xon
Ossenaar schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:30:
[...]

http://www.amdcompare.com...ls.aspx?opn=ADA3200IAA4CN idd hij bestaat niet :O

C&Q cpu drivers geinstalleerd en 'minimal powerusage' gekozen in energy settings ? al eens gedaan zoals Green.Velvet zei ?
sja wou net zeggen >:) zit er toch echt in...

Ehmm ik ben bang dat mijn mobo C&Q (overigens net pas gelezen wat het is :P ). Ik kom hem niet in het rijtje tegen in de bios en zie het ook niet tussen mijn mobo specs staan of kijk ik scheel? http://global.giga-byte.c...87&ModelName=GA-M57SLI-S4

@R00N

+5vsb sja..alles staat aangesloten zoals het hoort. Is dit een losse connector of zit dit in de grote power connector?
Overigens blijft I-cool disabled en kan ik niks doen. Hij staat hard op AUTO en kan hier niks aan veranderen.

* EDIT: http://www2.amd.com/us-en...thAMD/1,,30_2252_869_9460^9461,00.html?1065217534 staat maar 1 mobo tussen van GB die het support vreemd genoeg

[ Voor 17% gewijzigd door xon op 29-07-2006 12:49 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
xon schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 12:09:
[...]
Ehmm ik ben bang dat mijn mobo C&Q (overigens net pas gelezen wat het is :P ). Ik kom hem niet in het rijtje tegen in de bios en zie het ook niet tussen mijn mobo specs staan of kijk ik scheel? http://global.giga-byte.c...87&ModelName=GA-M57SLI-S4
Het moet toch ergens in je BIOS staan want de GA-M57SLI-S4 ondersteunt Cool'n'Quiet.
@R00N

+5vsb sja..alles staat aangesloten zoals het hoort. Is dit een losse connector of zit dit in de grote power connector?
De +5VSB-draad zit in de ATX-connector en is paars, volgens de ATX spec. v2.2.
* EDIT: http://www2.amd.com/us-en...thAMD/1,,30_2252_869_9460^9461,00.html?1065217534 staat maar 1 mobo tussen van GB die het support vreemd genoeg
Dat zijn slechts twee moederborden die AMD aanraadt te gebruiken. Niet teveel waarde aan hechten.
Neem dit artikel op de website van Gigabyte eens door: Enabling AMD's Cool'n'Quiet Function for AMD Athon64-Based Motherboards

• xon
r00n schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 16:22:
[...]

Het moet toch ergens in je BIOS staan want de GA-M57SLI-S4 ondersteunt Cool'n'Quiet.
Ehmm nou het staat echt NIET in me BIOS..elke optie bekeken. Ik ben toen even gaan neuzen en ..ik heb bij de installatie van mijn moederbord een zooitje drivers geinstalleerd en wat blijkt..OOK de C&Q driver. Deze stond dus al de tijd al geinstalleerd. Mijn vermoeden is dus dat de optie dus gewoon continue aanstaat. Ik denk dat ik hem alleen nog maar moest activeren door die " minimal power management" aan te zetten wat ik gedaan heb. SCHIJNbaar moet alles nu dus geactiveerd zijn. Als ik met een tooltje de clock snelheid bekijk zie ik deze inderdaad variabel zijn maar weet niet of dit het geen is wat ik zou moeten zien. thanks voor de link in iedergeval heeft me geholpen met zoeken!
De +5VSB-draad zit in de ATX-connector en is paars, volgens de ATX spec. v2.2.
Arrrg moet weer de kast open... Toch vreemd dat het niet gewoon standaard werkt omdat ik het idee heb dat er niet echt is bespaard in de aansluitingen van mijn voeding die in de kast zit.
http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=12 = mijn kast. Lijkt me eerder iets wat ik over het hoofd zie...maar ja..
Pagina: 1