pc valt uit bij extreme warm weer

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GuuZ1982
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-04-2021
Mijn pc heeft de neiging uit te vallen bij dit warme weer.
Het gekke is dat de temperatuur van mijn CPU niet heter dan 60 graden wordt (amd athlon 3000+)
als hij uitvalt blijft het power on lampje wel branden alleen is er verder geen activiteit.

ik heb een targan 450 watt voeding dus ik denk dat die wel voor stabiliteit zorgt.

het gebeurt ook soms als ik een tijd lang een grafisch spel speel als need for speed most wanted

ik heb 1 gb memory met koel plaatjes er op

kan het zijn dat een te hete videokaart voor een volledige uitval kan zorgen?

There is no difference between extreme oppositions.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Videokaart kan, maar ook de northbridge... Wat is de temperatuur daarvan?

Verwijderd

Ik heb het al een paar keer gehad (met mijn slechte GPU fan) dat met warm weer het beeld ineens zwart wordt , de computer zelf loopt dan niet vast alleen het beeld. Misschien is dit ook bij jou aan de hand.

Ik heb een 9800 XL (medion) van de aldi en die hebben een extreem slechte koeler op de GPU (ik heb de 3e videokaart van medion al weer binnen :P

Verwijderd

Geef idd ook is de temps van je vid. kaart en NB, voor de compleetheid kan je ook je voltages geven?

• GuuZ1982
de temp van me kaart weet ik niet (hoe kan ik die meten?)
ik weet wel dat ie goed heet wordt aangezien het zeer doet als ik hem aanraak:)

de voltages uit mijn bios zijn:
vcore : 1.68
+3.3v : 3.36
+5v : 4.89
+12v : 12.41

ik heb weinig verstand van voltages

edit: het is niet alleen mijn scherm dat uitval maar de hele pc

[ Voor 13% gewijzigd door GuuZ1982 op 29-07-2006 11:01 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat hij niet warmer wordt dan 60 graden? dat zit namelijk erg dicht bij de uitschakel temperatuur van 65 graden. Een kleine uitschieter kan de beveiliging dus al triggeren. :)

• GuuZ1982
Metal schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:00:
Weet je zeker dat hij niet warmer wordt dan 60 graden? dat zit namelijk erg dicht bij de uitschakel temperatuur van 65 graden. Een kleine uitschieter kan de beveiliging dus al triggeren. :)
een amd mag toch heet worden?

ik dacht dat ie er uit klapt op 80 graden. dat wordt ie bij lange na niet.

als 65 graden de grens is dan zou dat een reden kunnen zijn maar hij begint al op 50+ idle

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
ik dacht dat je die grens wanneer je pc reboot omdat je cpu te heet is zelf kan aanpassen in je bios.

mischien even proberen wat hoger te zetten? op 80 C ofzo.

correct me if I'm wrong :X

edit: by teh way; hoe warm wordt je HDD? daar zou het ook aan kunnen liggen :7

[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 29-07-2006 11:07 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dan moet je in de bios kijken waar die thermische beveiliging op staat. Want je kan die beveiliging meestal ook gewoon uitzetten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Je moet weten hoe heet alles mag worden,
dus cpu ? ga naar procesor maker en opzoeken.
gpu ? videokaart maker opzoeken.
harde schijf mag maximaal 50 graden worden.

Met hd tune kun je de temp zien van de hd(en nog meer).
Met ati tool kun je de temp zien van een ati kaart(nvidea weet ik niet, misschien in de driver software).
Met speedfan kun je de temp zien van cpu en kast en hd(anders zoek op de site van de moederbord firma voor vergelijkbare software).

Hoe moet je testen?
Cpu burn-in 2 x starten(processor wordt heet).
Ati tool de cubus laten draaien(videokaart wordt heet, alleen voor ati kaarten).
Hd tune schijf kontrole doen op alle schijven.

De pc wordt nu zeer zwaar belast, dus na bijvoorbeeld 1 uur de temps kontroleren en de voltages kontroleren.
12 volt mag 10% afwijken, dus 5% naar boven en 5% naar beneden.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
GuuZ1982 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:02:
[...]

een amd mag toch heet worden?

ik dacht dat ie er uit klapt op 80 graden. dat wordt ie bij lange na niet.

als 65 graden de grens is dan zou dat een reden kunnen zijn maar hij begint al op 50+ idle
Ik zie nu pas dat je een Athlon xp hebt ipv een athlon 64. Dan is de thermische beveiliging vaak hoger ingesteld. Socket 754 en 939 schakelen standaard uit bij 65 graden celcius. Socket A volgens mij pas bij een hogere temperatuur, alhoewel dat vaak ook in te stellen is.
Dan zal de oorzaak ws ergens anders liggen :)
Het is overigens handig als je een compleet lijstje geeft met je specificaties :)

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-03 17:04
met amd 64 maxtcase kan je de max temp van je processor achterhalen, is mischien wel even handig om te weten voordat je de temp in je bios gaat veranderen

[ Voor 40% gewijzigd door tsunami69 op 29-07-2006 11:16 ]

• GuuZ1982
ik zal eerst al die testjes draaien en kom er op terug thnx

• IRP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 08:10

IRP

Lijkt me duidelijk een warmte probleem zoals je aangeeft. Het is wel belangrijk om te isoleren welk component het probleem geeft, maar misschien kun je zowiezo wat casefans plaatsen. Lagere temperaturen in de kast zijn goed voor alle onderdelen en waarschijnlijk zal de computer dan niet meer uitvallen.

Looney

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Wordt ie te heet?
Daar kun je op twee manieren achterkomen.
haal de zijpanelen eraf en kijk of het dan nog gebeurt
voel aan je componenten in je systeem welke te heet zijn om vast te houden
cpu's gpu's e.d. zou je meoten kunnen vasthouden, dan zijn ze rond de 60 graden
anders zijn ze te heet

PSN: djmurcielago

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 10:45:
Ik heb het al een paar keer gehad (met mijn slechte GPU fan) dat met warm weer het beeld ineens zwart wordt , de computer zelf loopt dan niet vast alleen het beeld. Misschien is dit ook bij jou aan de hand.

Ik heb een 9800 XL (medion) van de aldi en die hebben een extreem slechte koeler op de GPU (ik heb de 3e videokaart van medion al weer binnen :P
Ik veronderstel hetzelfde, maar volgens mij zit er geen sensor in die 9800XL of heb ik het mis?
En zijn er die de oplossing hebben? Andere grafische kaart installeren? Welke?

• GuuZ1982
ik heb savonds de volgende programmatjes gedraaid:
cpu burn in
ati tool
hd tool

en mobo monitor

aangezien het savonds een beetje afgekoeld was bleef mijn pc deze keer draaien

mijn maxtor sata werd max 50 graden vond ik erg hoog maar ik zag dat andere ook zulke temperaturen halen

mijn videokaart mist denk ik een een temperatuur sensor want die ati tool gaf nergens aan hoe heet deze werd (het is een ati radeon 9800 pro SE 128 ddr)

mijn processor is rond de 60 graden en de pc zelf rond de 40

hoe je de northbridge meet weet ik nog niet

ik vermoed dus dat het mijn videokaart is of mijn versie van de videokaart drivers.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 10:08
Heb je de CPU shutdown-temp al gechecked? Al denk ik niet dat dat je probleem is (mijn Epox 8RDA+ laat eerst twee seconden een alarmgeluid horen voordat er ingegrepen wordt). Je videokaart lijkt me vrij onwaarschijnlijk en je je HDs zelfs onzin.

Ik zou de northbridge aanwijzen als hoofdverdachte, heb je actieve of passieve NB cooling? Probeer de heatsink eens vast te houden. De - kleine - heatsink op mijn NB wordt deze dagen érg heet, en kan door de omgevingstemperatuur zijn warmte niet kwijt. Gevolg: Random freezes, maar met een tafelventilator op m'n open case draait het wel door ;)
Pagina: 1