Toon posts:

Magnetisme van speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

we zijn bezig met het bouwen van een radio/cd-speler. We hebben de boxen gehaald (1x 10" sub en 2x 6.5" voor de hogere tonen). Nu hadden wij een ontwerp gemaakt voor de kist die er omheenkomt. Dus even snel een proefopstelling gemaakt, alleen we merkte dat de speakers elkaar aantrokken, pas als we ze zo'n 20 cm van elkaar afhielden trokken ze elkaar niet meer aan. Is dit geen probleem? Of anders gezegd, in hoeverre zou je ze bij elkaar kunnen zetten zonder dat dit de kwaliteit van het geluid benadeeld?

Tom

speakers:
Afbeeldingslocatie: http://f10.putfile.com/thumb/7/20903071811.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 11:40 . Reden: plaatje werkend maken ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zie daar geen problemen in.

edit:

heb je geen tweeter? Haal ff 2 piezo dingetjes voor een paar euro.

[ Voor 57% gewijzigd door teacher op 29-07-2006 11:47 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Die kleine 6.5" is een full range van 500HZ tot 20kHz, tweeters heb je niet echt meer nodig. Je gehoor gaat dacht ik toch maar tot 19-20kHz uit me hoofd.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Om in dezelfde analogie te blijven:

Volgens je pic is die 10" ook een full-range speaker, waarom dan toch nog die 6,5" speaker erbij
gehaald?

Als ik die pic even beter bekijk gaat die 10" tot 15.000 Hz, da's geen sub natuurlijk. Je 6,5" speaker gaat van 500 tot 20.000 Hz. Ben benieuwd naar je scheidingsfilter.

[ Voor 40% gewijzigd door Question Mark op 29-07-2006 16:58 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet met diverse punten rekening houden, ruimte waarin ze worden geplaatst... stereo enzo

Verwijderd

Ik vraag me toch nog altijd af hoe mensen er bij komen dat als ze maar een paar woofers afgaande op een enkele specificatie (een discutabel frequentiebereik) zomaar tussen 6 houten planken kunnen drukken en dan verwachten dat er goed geluid uit komt. :X

Zoals hierboven gezegd, welk scheidingsfilter ga je gebruiken?
Waarom heb je geen echte subwooferchasis voor de lage tonen?
Heb je (als het 2 kanalen zijn) beide setjes woofers wel luchtdicht afgesloten van elkaar?
Wat zijn de T/S parameters van de woofer?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik gok dat het een strandradiotje wordt, dus "als er maar geluid uit komt"..

Wise enough to play the fool

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
teacher schreef op zondag 30 juli 2006 @ 00:04:
Ik gok dat het een strandradiotje wordt, dus "als er maar geluid uit komt"..
Niet mooi, maar wel HARD!!!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Hmmm, ziet er idd uit als 2 breedbanders...

Vervang die 10" door een dedicated woofer, en zet de cross-over rond 750 hz, dan heb je 2 speakers die elkaar aanvullen.
Zet de 2 speakers dan wel in aparte klankkasten d.m.v een schot in de speakerkast.

Een vriend van mij heeft zo'n systeem, en dat klinkt verrassend goed!

En wat betreft dat magnetisme: dat maakt niets uit. Hou de speakers wel uit de buurt van TV's, video's en pc's.

[ Voor 17% gewijzigd door Richub op 30-07-2006 04:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er komt een gebrugde versterker voor die 10" zodat de frequentie bij inderdaad ongeveer 750Hz wordt afgekapt. Deze speaker hadden wij voorhanden, later wordt hij vervangen voor een 10" dedicated sub. Met het bouwen van de kast hebben wij wel rekening gehouden met de inhoud en het luchtdicht maken hiervan. Ik vind dat heel veel mensen hier best wel voorbarig zijn met hun conclusies...

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Uit de startpost kon ik het technisch nivo van jou/jullie niet afleiden, vandaar dat sommige reacties er van uitgingen dat het nivo laag is.

Maar zo te horen zit het wat dat betreft wel goed.
Succes met bouwen! :)

offtopic:
Ik speel zelf ook met breedbanders, zie icon. De Philips 9710 in een TQWT.

Het niet hoeven filteren in het midden/midhoog gebied is erg goed voor de detaillereng van het geluid.

Ik heb dus ook nooit problemen om acteurs in films/series te verstaan.
Of ze moeten zelf onduidelijk spreken (accent! :+ ).
Pagina: 1