Toon posts:

Speedtouch modem straffeloos vervangen? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een totale digibeet-kennis heeft thuis een speedtouch modem hangen met slecht 1 lan-aansluiting.
Nu wil hij graag 'het hele huis' internet toegang geven.

Ik kan hem wel een Linksys of een (Sitecom/Fritzbox) aanbevelen.
Maar is dat makkelijk gezegt dan gedaan.

Kan hij dus straffeloos 'Plug-and-Play' die Speedtoch modem vervangen
door een bijv. Linksys modem? Of komt er meer bij kijken dan dat?

Zo ja, wat dan precies?

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om iets er achter te hangen.
Maar dat maakt het denk ik zo ook weer te moeilijk.
Ikzelf zou het mss ook kunnen doen, desondanks ben ik op adsl-gebied
een kleine noob. ;)

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Ik zou een losse switch of accespoint aanbevelen, switch is altijd plug&play en accespoint vaak ook.
Een adsl-router moet je instellen, wat best te doen is mits je de juiste gegevens hebt en deze ook op de juiste plaats kunt invullen.

Edit: tiebvaud

[ Voor 5% gewijzigd door ff_tweake op 28-07-2006 23:45 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Uiteraard kan dat wel, als hij maar een build-in modem heeft of een routermodem waarmee de telefoonlijn dus aan de andere router kan.

Verder is het vaak niet veel meer dan even user & pass over te typen in nieuwe ding.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ja dat kan... _maar_:
- Wachtwoord en gebruikersnaam van je internetverbinding is nodig. Naam is wel uit de speedtouch te halen, wachtwoord weet ik niet
- De instellingen van je provider. Linksys leverde bij mij standaard een kaartje mee waar het op stond, maar het is handig om dit even van te voren op te zoeken. Het gaat hier op VPI/VCI, multiplexing en encapsulation.

Edit:
Blarf, met degene boven me

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 28-07-2006 23:47 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 23:44:
Uiteraard kan dat wel, als hij maar een build-in modem heeft of een routermodem waarmee de telefoonlijn dus aan de andere router kan.

Verder is het vaak niet veel meer dan even user & pass over te typen in nieuwe ding.
Met alleen user & pass ben je er meestal niet. Denk aan dingen zoals PPPoa, vpi, vci, enz.

Edit: Spuit11 :/

[ Voor 4% gewijzigd door ff_tweake op 28-07-2006 23:54 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
ff_tweake schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 23:47:
[...]

Met alleen user & pass ben je er meestal niet. Denk aan dingen zoals PPPoa, vpi, vci, enz.
Uiteraard, de meest belangrijke dingen vind de ts wel op het blaadje dat hij ontving van ze isp. Anders weet google wel raad met welke vci en vpi hij nodig zou hebben.

TS, welke internet verbinding(lees: provider) gebruikt hij?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk zeggen jullie dat het veel makkelijker is,
bijv. het te nieuwe apparaat van linksys -de WRT54GR- erachter te hangen?
in plaats van een alles in een apparaat van linksys.

Omdat ik dan de PPPoa, vpi, vci, enz. gegevens niet hoef op te zoeken.
(welke gegevens nog meer?)

(Hoe zit het dan met de firewall-achtige perikelen overigens?)

Verwijderd

Topicstarter
de isp is dacht ik uit mn blote hoofd planet. maar ik kan me vergissen...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 23:54:

Makkelijker is het niet perse, maar als je de modemwil vervangen heb je een apparaat nodig dat een router en een modem in 1 heeft, dat hebben niet al te veel apparaten. Veel vaker komt voor dat er een losse router is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 23:54:

Scheelt wel zeer veel werk ja. Mits die speedtouch natuurlijk ethernetkabeltje heeft of wireless is.

Firewall kan je in de wrt regelen. Hoe dat met die speedtouch zit weet ik niet, als daar een firewall inzit heb je dus een dubbele. Voor de gewone internetter niet echt een probleem.

En netzoals ^^ zegt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 28-07-2006 23:57 ]

• Bl0cKeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56

Bl0cKeR

titel

Zo'n speedtouch heeft, ondanks dat er maar 1 LAN poort op zit, een router functie ingebouwd(ik neem aan dat het om een speedtouch 510 gaat, met 3 lampjes aan de bovenkant). Een switch van een paar euro volstaat dus om het hele huis "plug&play" te voorzien van internet. Het enige probleempje waar je nog tegenaan zou kunnen lopen is dat het modem in bridging mode staat, dan geeft hij het WAN-IP rechtstreeks door aan de aangesloten PC. In dat geval zal de configuratie van het apparaat alsnog overhoop gehaald moeten worden, maar dat moet ook als je een nieuwe modem/router plaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door Bl0cKeR op 29-07-2006 00:07 ]

sigh

Verwijderd

Topicstarter
@Motrax (ea): Linksys heeft wel degelijk een alles-in-1-totaalpakket oplossing kastje. :)

@Les: met die optie hoef ik enkel dus de username en password over te zetten?

Overigens vind ik het belachelijk dat je moet 'inbellen' op een vaste lijn breedband verbinding. :(

Verwijderd

Topicstarter
@ redeamed:
ik wil graag een goeie degelijke oplossing zien te vinden, wat gewoon goed werkt. met een bijvoorkeur de minste inspanning, en dus wat gelijk goed werkt.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:08

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 00:05:
@ redeamed:
ik wil graag een goeie degelijke oplossing zien te vinden, wat gewoon goed werkt. met een bijvoorkeur de minste inspanning, en dus wat gelijk goed werkt.
Zijn oplossing is de simpelste èn nog degelijk ook. Als je Speedtouch idd een model is met ingebouwde router-functionaliteit, volstaat het om er een switch achter te hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2006 02:43 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 05:51
Wildfire schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 02:43:
[...]

Zijn oplossing is de simpelste èn nog degelijk ook. Als je Speedtouch idd een model is met ingebouwde router-functionaliteit, volstaat het om er een switch achter te hangen.
Het enige juiste antwoord. Tenzij TS wireless wil; dan is wellicht een nieuwe modem/router het makkelijkste om niet de twee router puzzel te hoeven oplossen

Voor aansluiting op het KPN netwerk:
protocol: pppoa
settings: VPI/VCI: 8.48, en routed NAT

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan 's te zijner tijd moeten onderzoeken of het inderdaad om een modem gaat in bridge-modus, of een modem gaat in een router modus met firewall, welk slechts een poort heeft.

Het meest lastige van zijn verhaal is dat het de aansluiting heeft in de kelder, de koperlijn naar z'n kantoor gaat waar de modem staat (begane grond), maar ook weer een aansluiting wilt in dezelde kelder... Maar goed, dat komt later wel. mijn/zijn zorg. Kabels trekken mag ie zelf gaan doen...

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:06
Hang er gewoon een router achter :).

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Dersan schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 18:05:
Hang er gewoon een router achter :).
NEE!
Dan krijg je mogelijk problemen met NAT achter NAT, en kijk eens op die forum hoeveel gezeik dat oplevert.

Mijn idee:
Een simpele switch en een Linksys WAP54G of Asus WL-300g, die NIET in de meterkast hangt indien de klant wifi wil ;)

Ga asjeblieft niet klooien met een router erachter, want dan zien we je straks geheid terug met problemen.

En de producten die ik je aanbied zijn misschien duurder dan sweex of sitecom, maar hebben zich wel bewezen...

[ Voor 39% gewijzigd door Romke op 30-07-2006 00:21 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1