Mijn vader was van plan een laptop te kopen omdat zijn computer nu zo langzamerhand de geest begint te geven, dit is wat hij ongeveer heeft nu; athlon 850mhz,een kleine 512MB (sd-ram 133mhz)geheugen, en een simpel pci videokaartje van 4MB. Hier bewerkt hij foto's op luistert af en toe een muziekje, brand foto's surft wat rond op internet. Dit allemaal op windows 98 1st edition. Omdat deze computer dus iets weinig is om " snel " te kunnen fotoshoppen internetten etc wil hij een nieuwe pc kopen, dit moet een laptop worden zodat hij foto's ook op vakantie kan back-uppen en foto's aan famillie kan laten zien, maar ook om gewoon te kunnen computeren thuis met een externe monitor etc.
* Snel foto's kunnen bewerken (resolutie is niet zeer hoog, meestal maakt hij een A4 formaat collage met 300dpi in photoshop)
* 15" scherm minimaal, een hoge resolutie is niet nodig, hij ziet niet zo goed en gebruikt daarom zijn tegenwoordige scherm van 19" op 1024x768 oid omdat " hij anders de kleine letters niet kan lezen"
* Hardeschijf hoeft niet extreem groot te zijn, hij gebruikt een 250 GB externe harde schijf om alle foto's op te back-uppen.
* Accu hoeft niet geweldig te zijn, overal waar hij denkt te zitten met zijn laptop is wel een stopcontact.
* DVD-brander om foto's te back uppen of voor famillie/kennisen te branden is belangrijk.
* DVI-uitgang heeft absoluut geen zin omdat zijn monitor dit ook niet heeft.
Waar ik zelf aan zat te denken was ongeveer een zulksoortig systeem;
Cpu; intel celeron mobile/amd sempron mobile
Ram; 512 of 1GB ram
GPU; gewoon shared, hij is niet vna plan games ermee te spelen en foto's amateuristisch bewerken moet makkelijk kunnen met een shared GPU lijkt mij. Dit ook om kosten te dekken.
HDD; 40-80 GB
prijs 500-650 euro.
Nu was er morgen bij de Scheer en Foppen een aanbieding;
tussen 9 en 11 uur is er een packard bell Easynote R1801 in de aanbieding,
Deze was 600 euro, de goedkoopste prijs die ik (snel via google) kan vinden is minimaal 700 euro. Dit lijkt me wel een goede laptop omdat hij niet teveel geld er aan wil uitgeven maar toch wel foto's (simpel) wil kunnen bewerken en het lijkt mij dat dit wel kan met deze notebook. Wat denken jullie hiervan, zijn er betere aanbiedingen dan dit? kan hij toch beter een echte GPU hebben, is de celeron niet goed genoeg of is er wat anders waarom hij deze laptop moet laten liggen? Bedenk wel goed dus dat deze notebook bedoelt is voor iemand die lage eisen heeft en geen behoefte heeft aan games op de hoogste resolutie spelen. Ook heeft hij het liefst een winkel waar hij de laptop kan kopen, webshops vind hij onhandig ivm garantie etc dus een webshop moet wel een heel goed aanbod hebben om hem over te kunnen halen om er toch een online te bestellen.
edit:
arg titel nog niet fatsoenlijk aangepast, zo een mod dit aub kunnen veranderen in " [budget-laptop] simpel fotobewerken en internetten" ?
* Snel foto's kunnen bewerken (resolutie is niet zeer hoog, meestal maakt hij een A4 formaat collage met 300dpi in photoshop)
* 15" scherm minimaal, een hoge resolutie is niet nodig, hij ziet niet zo goed en gebruikt daarom zijn tegenwoordige scherm van 19" op 1024x768 oid omdat " hij anders de kleine letters niet kan lezen"
* Hardeschijf hoeft niet extreem groot te zijn, hij gebruikt een 250 GB externe harde schijf om alle foto's op te back-uppen.
* Accu hoeft niet geweldig te zijn, overal waar hij denkt te zitten met zijn laptop is wel een stopcontact.
* DVD-brander om foto's te back uppen of voor famillie/kennisen te branden is belangrijk.
* DVI-uitgang heeft absoluut geen zin omdat zijn monitor dit ook niet heeft.
Waar ik zelf aan zat te denken was ongeveer een zulksoortig systeem;
Cpu; intel celeron mobile/amd sempron mobile
Ram; 512 of 1GB ram
GPU; gewoon shared, hij is niet vna plan games ermee te spelen en foto's amateuristisch bewerken moet makkelijk kunnen met een shared GPU lijkt mij. Dit ook om kosten te dekken.
HDD; 40-80 GB
prijs 500-650 euro.
Nu was er morgen bij de Scheer en Foppen een aanbieding;
tussen 9 en 11 uur is er een packard bell Easynote R1801 in de aanbieding,
| Besturingssysteem Besturingssysteem Legitieme Windows® XP Home Edition Behuizing Gewicht 2,8 Kg Processor Processor Mobile Intel® Celeron® M - 370 2nd level cache geheugen 1 MB Processor bus snelheid 400 MHz Geheugen Groote van het geheugen 512 MB Harde schijf Capaciteit 50 GB CD-RW / DVD-RW CD-RW / DVD-RW DVD+RW/DVD-RW multidrive dual-layer Video Video VIA PN 800 Videogeheugen 64 MB (shared) Monitor Resolutie 1280 x 800 Monitor 15,4'' TFT 16,9 WXGA Batterij Accu Li-Ion Geluid Geluid Soundblaster Compatible Luidsprekers Geïntegreerd Communicatie Modem 56kbps v.92 Netwerkkaart 10/100 LAN Ethernet ( WIFI 802.11 b/g) Aansluitingen USB aansluiting (totaal/voor/achter) 3 x USB 2.0 TV-uitgang S-VHS VGA extern monitor port VGA D-SUB Microfoon Geïntegreerd Toetsenbord en muis Muis Geïntegreerde touchpad Garantie Garantie (standaard) 1 jaar Pick Up, Repair en Return |
Deze was 600 euro, de goedkoopste prijs die ik (snel via google) kan vinden is minimaal 700 euro. Dit lijkt me wel een goede laptop omdat hij niet teveel geld er aan wil uitgeven maar toch wel foto's (simpel) wil kunnen bewerken en het lijkt mij dat dit wel kan met deze notebook. Wat denken jullie hiervan, zijn er betere aanbiedingen dan dit? kan hij toch beter een echte GPU hebben, is de celeron niet goed genoeg of is er wat anders waarom hij deze laptop moet laten liggen? Bedenk wel goed dus dat deze notebook bedoelt is voor iemand die lage eisen heeft en geen behoefte heeft aan games op de hoogste resolutie spelen. Ook heeft hij het liefst een winkel waar hij de laptop kan kopen, webshops vind hij onhandig ivm garantie etc dus een webshop moet wel een heel goed aanbod hebben om hem over te kunnen halen om er toch een online te bestellen.
edit:
arg titel nog niet fatsoenlijk aangepast, zo een mod dit aub kunnen veranderen in " [budget-laptop] simpel fotobewerken en internetten" ?
[ Voor 4% gewijzigd door martieadams op 28-07-2006 21:19 . Reden: zie edit ]
Learn to forget...