Waterkoeling schema

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 18:40
Hoi, ik wil graag waterkoeling in mijn pc bouwen. Ik ben van plan de meeste onderdelen bij het Duitse bedrijf Aqua-Computer kopen omdat ze hier ook waterblokken verkopen voor de harde schijf, het intern geheugen en de spanningvervormers (die dingen op het mobo, ik wwet niet precies hoe ze heten). En ze verkopen er o.a. de aquaro, die me erg handig lijkt. maar ik ben nog op zoek naar de juiste opstelling van alles. Er komen een CPU-, een chipset-, een RAM-, een HDD- en een spanningvervormer-koelblok in en ook nog 2 videokaart-koelers, een reservoir een 3 x 120mm radiator en één of twee pompen.

De volgorde voor de opstelling die ik in gedachten had was: radiator-reservoir-pomp-cpu-gpu1-gpu2-nb-ram-spaningvervormer-harddiscs-radiator

heeft iemand een beter idee? ik kan eventueel ook twee circuits aanleggen die samenkomen in het reservoir.
alvast bedankt, groetjes Tha Ra

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:35
groeten hoeft niet

Ben niet erg sterk in waterkoeling, maar jij wil wel erg veel koelen met 1 circuit... Weet niet of het die temperaturen wel allemaal aan gaat kunnen. Meestal is 1 gpu en cpu (eventueel nb) al voldoende om het water voldoende op te warmen voor een verminderde warmteoverdracht.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die RAM koelers heb je echt niet nodig. RAM heeft bijna geen koeling nodig en al helemaal geen waterkoeling.

Als je echt zoveel wilt gaan koelen zou ik 2 aparte loops nemen ipv 1.

Dit kan trouwens gewoon in het waterkoelingstopic.

• Tha Ra
PilatuS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:24:
Die RAM koelers heb je echt niet nodig. RAM heeft bijna geen koeling nodig en al helemaal geen waterkoeling.

Als je echt zoveel wilt gaan koelen zou ik 2 aparte loops nemen ipv 1.

Dit kan trouwens gewoon in het waterkoelingstopic.
bedoel je met 1 radiator of met 2 radiatoren?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MoiZie schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:14:
groeten hoeft niet

Ben niet erg sterk in waterkoeling, maar jij wil wel erg veel koelen met 1 circuit... Weet niet of het die temperaturen wel allemaal aan gaat kunnen. Meestal is 1 gpu en cpu (eventueel nb) al voldoende om het water voldoende op te warmen voor een verminderde warmteoverdracht.
Ach, als je er voldoende koelcapaciteit tegenover zet, en zorgt dat je pomp het trekt, dan moet dat geen probleem zijn. :)

@ Tha Ra, wat zijn de componenten die je hiermee wilt gaan koelen?

• Tha Ra
[b]
@ Tha Ra, wat zijn de componenten die je hiermee wilt gaan koelen?
Asus a8n SLI deluxe
2 * 1gb ram
2 * 500gb hdd
2 * geforce 7800 gtx 512mb
amd x2 4800+

of iets lager, ik heb deze componenten nog niet en ik heb er ook nog geen geld voor
wat ik nu heb is:

Asus a8n SLI deluxe (blijft hetzelfde)
1gb ram
300gb hdd
geforce 6600le
amd 64 3000+

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tha Ra schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:33:
[...]

bedoel je met 1 radiator of met 2 radiatoren?
Met 2 loops bedoel ik 2 pompen en dan natuurlijk ook 2 rads.

Het kan ook wel met 1 loop maar dan heb je een erg sterke pomp nodig. Het water warmt minder dan 1 graad op als het door een blok gaat dus dat is het probleem niet. Je hebt wel erg veel flow nodig als je het water door zoveel dingen laat lopen.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 28-07-2006 21:58 ]

• Tha Ra
PilatuS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:54:
[...]

Met 2 loops bedoel ik 2 pompen en dan natuurlijk ook 2 rads.

Het kan ook wel met 1 loop maar dan heb je een erg sterke pomp nodig. Het water warmt minder dan 1 graad op als het door een blok gaat dus dat is het probleem niet. Je hebt wel erg veel flow nodig als je het water door zoveel dingen laat lopen.
als ik nou 2 pompen parallel zet, dus reservoir, dan een splitsing, aan iedere kant een pomp, dan weer samen laten komen en dan de koelblokjes.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
wat moet je met 2400 liter per minuut :?

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1