Toon posts:

[2003] AD op een snelle machine voor Exchange ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een test met wat gebruikers op een Exchange machine doen en wil hier wat bestaande hardware voor gebruiken. Nu had ik het met iemand net over de AD-machine, en deze beweerde dat hij met een 8-12 clients aan een AD-machine minimaal een GB verbinding nodig heeft omdat anders het netwerk te traag is. De vraag ging mij eerder over de specs van de machine die voor een AD nodig is, maar een AD lijkt mij nu niet de meeste sources trekken als ik eerlijk mag zijn.

Microsoft zegt zelf dat je minimaal een 550Mhz processor voor Server 2003 nodig hebt. Dit is natuurlijk vreselijk onderbemeten, maar ik heb het idee dat een AD toch nog redelijk vlot op een Proliant 6400R met 4x 500Mhz Xeon kan draaien. Ik ben ook van mening dat voldoende geheugen een must is, 1GB begint leuk, 2GB lijkt er meer op.

De exchange server zal (omdat de AD los moet staan van de Exchange-server) uiteraard een snellere machine moeten zijn. Minimaal Dual 2,5Ghz Xeon lijkt er op. Hier ook, veel geheugen.

Natuurlijk moet je HD-ruimte niet vergeten, maar dit lijkt me een vrij duidelijke zaak.

Eigenlijk zoe ik de vraag anders moeten stellen:

Hoe zijn de verhoudingen aantal gebruikers ten opzichte van de specificaties van een server bij gebruik van Exchange ?

Ik begrijp dat het moeilijk is je hier over uit te laten, vandaar dat ik dit topic dus ook open. Wanneer een AD-server prima met een client of wat als AD-server kan draaien dan zou dit een prima start zijn om te testen, en indien succesvol kan er geupgrade worden uiteraard.

Dit zelfde geldt voor de Echange Server. Red ik dit met een Dual 2,5Ghz Xeon met voldoende geheugen voor enkele tientallen clients ?

Upgraden kan altijd nog, maar direct veel investeren bij de start kan misschien zonde zijn.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-02 12:10
Het wordt een testomgeving voor 8 tot 12 gebruikers?

Ik zou in dat geval AD en Exchange combineren. Als er geen enorme mail-afhandeling is red je het volgens mij zelfs prima met 1 processor en voldoende geheugen (1GB). Qua netwerkverbinding zit je met een gewone 100Mbps ook al goed. Ik neem aan dat de server niet veel anders gaat doen dan mail en AD, dan werkt dat prima.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03
Bandbreedte is met Exchange niet echt een issue; ik heb ooit een grote omgeving opgezet waar de kleinere vestigingen achter een 128 of 256 kbps digistream zaten.

Waar je wel op moet letten is dat je bij Exchange, als er ook andere dingen op die server draaien, het geheugengebruik moet inperken: http://support.microsoft....scid=kb;%5Bln%5D;815372#5, anders zul je merken dat de boel heel traag wordt door het geheugengebruik van Exchange.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 13:45

mutsje

Certified Prutser

bandbreedte is gewoon geen... issue bij Exchange, als de mailserver zijn mail niet op tijd versturen kan zet ie het gewoon in een que. Een kleine machine kan al snel 12 clients bedienen mits deze natuurlijk normaal mailverkeer doen en niet attechments van 10mb gaan versturen etc... In een testomgeving is het vrij normaal active directory en exchange te combineren ik raad het echter voor een productie omgeving ten sterkste af. Koop dan 2 kleinere servers ipv een hele zware grote jongen. Als je net begint met exchange lees je vooral op de materie en schroom niet vragen hier in WSS te stellen over finetuning etc. Als je je vragen goed opbouwt zul je ook positieve antwoorden krijgen... ipv doe je huiswerk. :)