[Excel] waarden optellen van vergelijken cellen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.715 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:46
Het volgende probleem.
Ik heb een kolom met 'tekst' waarden en daarnaast 31 kolommen met getallen waarden waarbij de laatste kolom een opsomming geeft van alle waarden.
In de eerste kolom (tekstkolom) staan waarden die meerdere keren voorkomen.
Op een ander werkblad staan dezelfde namen weergegeven waarmee vergeleken wordt.

Vanuit een werkblad wordt dus een celnaam met tekst vergeleken met een kolom waarin de tekst voorkomt en vervolgens moet uit de totaalcel van die rij (32e kolom, 31 dagen + 1 totaal) het getal opgeteld worden. Met verticaal zoeken was het gelukt maar kreeg ik alleen de optelling van de eerste keer dat hij de naam tegenkwam en ging Excel excel niet verder de kolom in.
Ik gebruikte toen deze formule: =VERT.ZOEKEN(A57;tijdsregistratie!$C$6:$AI$22;33;ONWAAR)

Ik zit zelf te denken aan DBSUM of SOM ALS.
Bij DBSOM lukt het niet met deze formule :=DBSOM.ALS(tijdsregistratie!$C$5:$C$22;A48)

[ Voor 18% gewijzigd door Mad_Manic op 28-07-2006 18:37 ]

• Mad_Manic
Iemand een idee ? Er moet dus eerst vergeleken worden of een item in de andere lijst voorkomt en zo ja dan moet voor alle keren dat dit item in de andere lijst voorkomt de waarde uit een cel die in deze rij op de 32e plaats staat opgeteld worden.

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

al gedacht aan een hulpkolommetje in kolom 33 ?
in die kolom een AANTAL.ALS(...) functie... (deze telt het aantal keer dat een waarde x voorkomt)
(SOM.ALS(...) telt iedere waarde afzonderlijk bij het totaal op).

je kunt daarna met je eigen verticaal.zoeken functie deze kolom 33 oproepen...
succes

iets met foto's...

Verwijderd

Ik begrijp je situatieschets niet helemaal, maar als je een kolom hebt waar de gezochte waarde meerdere keren voorkomt dan moet je i.d.d. databasefuncties gebruiken.

Voeg anders even een voorbeeld toe van wat je wilt, dan komen we er wel uit :)

• Mad_Manic
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 02:16:
Ik begrijp je situatieschets niet helemaal, maar als je een kolom hebt waar de gezochte waarde meerdere keren voorkomt dan moet je i.d.d. databasefuncties gebruiken.

Voeg anders even een voorbeeld toe van wat je wilt, dan komen we er wel uit :)
Ik heb het bestand (gedeeltelijk) online gezet op:
http://www.xs4all.nl/~vugts4/demo.xls

Ik wil op het werkblad 'marap' de kolom E7:E59 'tijdsbesteding' onder kopje 'realisatie' vullen met totaal gewerkte uren. Deze uren worden gehaald uit werkblad 'tijdsregistratie'.
In kolom C van 'tijdsregistratie' kunnen dmv pullmenu's item's naar voren worden gehaald waarop medewerkers kunnen schrijven. Het totaal van die rij wordt opgeteld in cel AI. Als een item bijvoorbeeld 2x voorkomt in kolom C dan moet de totalen hierbij (kolom AI) opgeteld worden in kolom E van bijbehorend item in werkblad 'marap'. Komt eenzelfde item meerdere keren voor in kolom C dan moeten meerdere totalen uit rij AI opgeteld worden bij het betreffende item in kolom E.
Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand mij kan helpen.

Verwijderd

Dit is het antwoord i.i.g. voor cel E7 (je kan dit antwoord vervolgens naar beneden doortrekken):

{=SUM(IF(tijdsregistratie!$C$6:$C$16=marap!A7;tijdsregistratie!$AI$6:$AI$16))}

• Mad_Manic
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:41:
Dit is het antwoord i.i.g. voor cel E7 (je kan dit antwoord vervolgens naar beneden doortrekken):

{=SUM(IF(tijdsregistratie!$C$6:$C$16=marap!A7;tijdsregistratie!$AI$6:$AI$16))}
Hulde!!! _/-\o_ enorm bedankt voor het antwoord. Toch nog even een vervolgvraagje. In het voorbeeld is er 1 tijdschrijfformulier als werkblad. Nu wil ik 12 tijdschrijfformulieren (ivm 12 maanden) in het bestand hebben en deze allemaal naar deze cel E7 laten verwijzen. Er is dus maar 1 werkblad marap en 12 tijdschrijfformulieren Hoe doe ik dit? De naam van het tijdsregistratieformulier is namelijk per werkblad verschillend (tijdsregistratie jan, tijdsregistratie feb) terwijl de formule voor die cel maar 1 waarde kan aannemen. Alvast dank.

[ Voor 30% gewijzigd door Mad_Manic op 01-08-2006 23:41 ]

Verwijderd

2 opties:

- zelfde formule maan dan even 12 uitschrijven (niet veel werk als je de bladen tijdsregistratie1 etc noemt)

- even 11x de bladen onder elkaar kopieren en dan de range van de formule (C16) wat uitbreiden

• Mad_Manic
Mad_Manic schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:17:
[...]

Hulde!!! _/-\o_ enorm bedankt voor het antwoord. Toch nog even een vervolgvraagje. In het voorbeeld is er 1 tijdschrijfformulier als werkblad. Nu wil ik 12 tijdschrijfformulieren (ivm 12 maanden) in het bestand hebben en deze allemaal naar deze cel E7 laten verwijzen. Er is dus maar 1 werkblad marap en 12 tijdschrijfformulieren Hoe doe ik dit? De naam van het tijdsregistratieformulier is namelijk per werkblad verschillend (tijdsregistratie jan, tijdsregistratie feb) terwijl de formule voor die cel maar 1 waarde kan aannemen. Alvast dank.
Zat op mijn werk vanmiddag en ging er vanuit dat het ging werken maar bij nader inzien werkt deze formule niet. Heb de NL versie van excel en SUM door SOM vervangen en IF door ALS maar verder komt er in cel E7 nul te staan ongeacht de waarden die ik in cel AI6 heb staan. Zou je nog eens willen kijken?

Verwijderd

Heb je wel <ctrl>-<shift>-<enter> gedaan bij het invoeren?

• Mad_Manic
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:03:
Heb je wel <ctrl>-<shift>-<enter> gedaan bij het invoeren?
Een kleine wijziging en nu werkt hij wel,
=SOM.ALS(tijdsregistratie!$C$6:$C$16;A7;tijdsregistratie!$AI$6:$AI$16)

Ik ga nu proberen de koppelingen te maken met de diverse tijdschrijfformulieren. Volgens mij kan excel maar een max aantal geneste functies aan en zal ik geen 12 tijdschrijfformulieren kunnen laten verwijzen naar deze ene cel, nogmaals dank.

Verwijderd

Je had dus geen <ctrl>-<shift>-<enter> gedaan.....

Nadeel van som.als is dat je maar 1 criterium op kan geven...

• Mad_Manic
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:36:
Je had dus geen <ctrl>-<shift>-<enter> gedaan.....

Nadeel van som.als is dat je maar 1 criterium op kan geven...
Betekent dit dat ik dus geen 12 werkbladen kan laten verwijzen naar deze cel of bedoel je dat er niet mee?

Is het mogelijk met de functie 'indirect' zodat ik niet alle werkbladen in de formule moet verwerken?

Verwijderd

Als jij som.als() wilt blijven gebruiken dan wens ik je veel succes.

Ik begrijp niet waarom je niet even antwoord op mijn vraag geeft.

Zal trouwens een dure sheet worden voor de klant als je kijkt naar de tijd die je er ingestopt hebt.

• Mad_Manic
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:56:
Als jij som.als() wilt blijven gebruiken dan wens ik je veel succes.

Ik begrijp niet waarom je niet even antwoord op mijn vraag geeft.

Zal trouwens een dure sheet worden voor de klant als je kijkt naar de tijd die je er ingestopt hebt.
Gebruik nu de som functie en niet de som.als
Heb er haakjes omheen staan
Sheet is voor eigen organisatie, heb er alleen aan gewerkt als we tijd hebben en daarom duurt het wat langer. Ben geen programmeur van beroep anders moest ik me schamen.
Mijn vraag is klopt het dat ik maar tot 7 functies kan nesten met Som functie, ik zou graag 12 maanden in de sheet willen.

EDIT: Ik zie het al, geen probleem om er 12 voorwaarden in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad_Manic op 06-08-2006 23:38 ]

Pagina: 1