Bij ons thuis hebben we een HP van drie jaar oud met daarin een P4 3.06 GHz S478. Nu is het niet mijn computer en gebruik hem zelf niet intensief. Nu klaagde mijn moeder laatst dat de computer was uitgevallen. Ik vroeg of dit vaker gebeurde omdat dit duidt op oververhitting. Gelukkig was dit niet het geval. Echter laatst heb ik wel even intensief gewerkt op de computer en toen veel de computer bij regelmatige belasting na ongeveer een uur uit. Dit gebeurde me geregeld op momenten dat ik vanuit Indesign pdf bestanden wegschreef. Kan me dus ook voorstellen dat mijn moeder er geen last van heeft gehad omdat ze alleen surft en haar mail checkt. Echter om de proef op de som te nemen installeerde ik UT (ja de eerste versie) en ging het spelen op de 1280 x 1024. En zie daar binnen 2 min. resette hij zichzelf. De temperatuur piekte op 83 graden Celsius. Vervolgens gegoogled wat de max. temperatuur was. Deze was 70 graden. Dus een verre overschrijding.
Ben nu naar de winkel gegaan en heb een Zalmman gekocht. Helaas paste deze net niet en heb dus een Artic-Cooling SuperSilent4 Ultra TC gekocht. Vervolgens geinstalleerd en weer UT opgestart. In speedfan kreeg ik vervolgens de volgende grafiek.

1. Windows starten
2. UT opstarten (100% processor load)
3. Is in een frame spelen (640x480) (75%)
4. Full Screen spelen (1280 x 1024) (75%)
5. UT afsluiten en Idle draaien.
Al met al wel een vooruitgang. Maar om eerlijk te zijn ben ik niet tevreden, want heb het idee dat als ik een uur ga spelen of Indesign aan de slag laat gaan dat hij alsnog te heet wordt.
Wat hier aan te doen? Want raakt de processor nu beschadigd? Of is het prima zo?
Ben nu naar de winkel gegaan en heb een Zalmman gekocht. Helaas paste deze net niet en heb dus een Artic-Cooling SuperSilent4 Ultra TC gekocht. Vervolgens geinstalleerd en weer UT opgestart. In speedfan kreeg ik vervolgens de volgende grafiek.

1. Windows starten
2. UT opstarten (100% processor load)
3. Is in een frame spelen (640x480) (75%)
4. Full Screen spelen (1280 x 1024) (75%)
5. UT afsluiten en Idle draaien.
Al met al wel een vooruitgang. Maar om eerlijk te zijn ben ik niet tevreden, want heb het idee dat als ik een uur ga spelen of Indesign aan de slag laat gaan dat hij alsnog te heet wordt.
Wat hier aan te doen? Want raakt de processor nu beschadigd? Of is het prima zo?