Toon posts:

Pentium 4 3.06 GHz S478

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons thuis hebben we een HP van drie jaar oud met daarin een P4 3.06 GHz S478. Nu is het niet mijn computer en gebruik hem zelf niet intensief. Nu klaagde mijn moeder laatst dat de computer was uitgevallen. Ik vroeg of dit vaker gebeurde omdat dit duidt op oververhitting. Gelukkig was dit niet het geval. Echter laatst heb ik wel even intensief gewerkt op de computer en toen veel de computer bij regelmatige belasting na ongeveer een uur uit. Dit gebeurde me geregeld op momenten dat ik vanuit Indesign pdf bestanden wegschreef. Kan me dus ook voorstellen dat mijn moeder er geen last van heeft gehad omdat ze alleen surft en haar mail checkt. Echter om de proef op de som te nemen installeerde ik UT (ja de eerste versie) en ging het spelen op de 1280 x 1024. En zie daar binnen 2 min. resette hij zichzelf. De temperatuur piekte op 83 graden Celsius. Vervolgens gegoogled wat de max. temperatuur was. Deze was 70 graden. Dus een verre overschrijding.

Ben nu naar de winkel gegaan en heb een Zalmman gekocht. Helaas paste deze net niet en heb dus een Artic-Cooling SuperSilent4 Ultra TC gekocht. Vervolgens geinstalleerd en weer UT opgestart. In speedfan kreeg ik vervolgens de volgende grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://www.my-internet.nl/p4pap.jpg

1. Windows starten
2. UT opstarten (100% processor load)
3. Is in een frame spelen (640x480) (75%)
4. Full Screen spelen (1280 x 1024) (75%)
5. UT afsluiten en Idle draaien.

Al met al wel een vooruitgang. Maar om eerlijk te zijn ben ik niet tevreden, want heb het idee dat als ik een uur ga spelen of Indesign aan de slag laat gaan dat hij alsnog te heet wordt.

Wat hier aan te doen? Want raakt de processor nu beschadigd? Of is het prima zo?

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Als je de koeler met koelpasta (artic silver) goed gemonteerd hebt, zou de temperatuur stressed rond de 55C moeten liggen. Aangezien dat niet het geval is kun je teveel/teweinig koelpasta gebruikt hebben, of de koeler niet goed gemonteerd hebben.

Wat ook mogelijk is:
* Videokaart wordt te warm en moederbord geeft verkeerde processor temperatuur aan
* Voeding heeft te weinig vermogen

Probeer eens om alles goed schoon te maken, voeding ff uitzuigen, videokaartkoeler stofvrij maken etc.

[ Voor 38% gewijzigd door Me_Again op 28-07-2006 17:32 ]

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 08:49
heb je wel airflow in de kast?
want als je dat niet hebt dan scheeld een andere koeler niet zoveel in de temperatuur

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik denk dat het hier gaat om een klassiek geval van helemaal geen airflow, waarschijnlijk heb je ook geen casefans in die kast zitten , en ik denk ook niet dat je er kan installeren.

je kasttemp is 40° , dan is het redelijk normaal dat je componenten bloedheet zijn ...

wat kan je proberen :

- je bent handig in casemodden en je maakt een duct net boven je CPU met tegen de plaat , aan de bovenkant van dat duct een 80mm fan die koude lucht naar binnen duwt. Dit heeft als voordeel dat je CPU dus kouder wordt, als nadeel is er dat de warme lucht je kast niet uitkan, je andere componenten beginnen te zweten, en het nog te warm krijgen

- als je geluk hebt, dan kan je aan de achterkant van de kast een 80 of 92 mm fan plaatsen die voor airflow moet zorgen , en dus warme lucht naar buiten blaast, gaat dit niet, dan zal je moeten modden om die fan er in te krijgen , meet de beschikbare ruimte op, en kies aan de hand daarvan een zo groot mogelijke fan, en maak een gat in de achterkant van de kast waardoor je die fan kan plaatsen. de algehele temperatuur in je kast zal dalen (ik denk zelfs vrij ingrijpend) en de temperatuur van je processor zal omlaag gaan.

- je zoekt plaats aan de bovenkant van de kast, en je maakt daar een gat voor een fan , en plaatst die fan

- je hebt van al die dingen genoeg , en je plaatst waterkoeling in je kast , de radiator zet je buiten de kast omdat het anders binnen in de kast nog te warm wordt .

[ Voor 4% gewijzigd door successor op 29-07-2006 19:38 . Reden: ik zag de kasttemp ... ]

Out of the box? What box? There is no box.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Grappenmaker die je bent. Je CPU wordt te warm, je koopt een nieuwe cooler ervoor, maar wel 1 die slechter koelt?? :P
De thermal resistance van dit ding is nog slechter dan die van de boxed hehehe

Ik raad je aan een Freezer 4 te halen, en zoals hierboven werd geopperd....AIR FLOW BABY :y)

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW