[Crys. Rep 9 & Sql Srv. 2005] Geen verbinding met database

Pagina: 1
Acties:

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:48

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Software
Als eerste een rijtje van de software die ik gebruik:
  • Microsoft Windows XP Pro
  • Microsoft SQL Server 2005
  • Microsoft SQL Server 2000
  • Crystal Reports 9
  • Visual Studio .NET 2005
Probleem
Via Crystal Reports 9 wil ik een verbinding maken met een Sql Server 2005 database. Deze database staat lokaal op mijn Windows XP Pro ontwikkel machine. Ik volg netjes de stappen om tot een verbinding doormiddel van een Microsoft OLE DB Provider for SQL Server. Tot mijn verbazing komt mijn servernaam niet in het rijtje in het lijstje Connection Information in het scherm OLE DB (ADO) voor.

Wat heb ik geprobeerd
  • Handmatig invoeren van alle gegevens zoals servernaam, userid, password en database. Dit geeft de volgende foutmelding:
    Afbeeldingslocatie: http://smaankers.jepraatpoep.nl/upload/bestanden/Siewe/crystalreports.JPG
  • ADO Error Code: 0x80004005 geeft mij via google uiteenlopende resultaten maar wat wel aangeeft dat de de fout in de OLE DB Provider zit wat de afbeelding ook aangeeft.
  • Verbinding maken via Visual Studio .NET met het geintregreerde Crystal Reports, zelf de fout.
  • Tijdens mijn google zoektocht las ik over MDAC (Microsoft Data Access Components). Ik wilde die opnieuw installeren maar dat werkte niet, ik bleek al de nieuwste versie (MDAC) 2.8 SP1 te hebben bleek uit een check met de MDAC Utility: Component Checker.
  • Via het configuratiescherm , systeembeheer, gegevensbronnen een nieuwe bron aanmaken werkt ook niet.
Ik krijg het vermoeden dat de programma´s niet helemaal compatible zijn of dat ik wat elementairs over het hoofd zie.

We willen binnen het bedrijf waarin ik werkzaam ben graag volledig over op SQL Server 2005 in combinatie met eerder genoemde programma´s dus we zouden graag een oplossing willen zien. Voorlopig maken we gebruik van SQL Server 2000 op een Small Business Server. Waarin ik prima verbinding kan maken via VS.NET en Crystal Reports. We zijn niet in staat om remote naar een SQL Server 2005 te verbinden aangezien we daar geen beschikking over hebben.

Heeft iemand een idee wat er mis is ? Ik vermoed dat dit een bekend probleem is alleen heb ik nog niets over kunnen vinden.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Waarom gebruik je de OLE DB driver. Er bestaat een MS SQL DB provider. Zorg er eens voor dat je die aan de praat krijgt. :)

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
PhysicsRules schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:24:
Waarom gebruik je de OLE DB driver. Er bestaat een MS SQL DB provider. Zorg er eens voor dat je die aan de praat krijgt. :)
Voorzover ik kan zien komt deze niet standaard in Crystal Reports 9 en niet in Visual Studio.NET voor. Het enige wat er in de buurt komt is de Microsoft OLE DB Provider for SQL Server en SQL Native Client. Heb je misschien een bron waarin staat hoe en waar ik die vandaan kan halen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Arethusa op 28-07-2006 16:39 . Reden: Toevoeging informatie ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.

Verwijderd

Gebruik je toevallig 2005 Express voor je tests? Die heeft bij standaard installatie connecties via TCP/IP uit staan, alleen maar shared memory connecties (local). Ik kan me voorstellen dat CR daarover struikelt.
TCP/IP is wel simpel aan te zetten, maar ik heb geen Express meer (en thuis ook geen 2005), dus ik kan je niet even snel zeggen waar 't in te stellen is...

Edit:
Tot mijn verbazing komt mijn servernaam niet in het rijtje in het lijstje Connection Information in het scherm OLE DB (ADO) voor.
Wanneer 't een named instance is (dus 'pc-naam\instance-naam' i.p.v. 'pc-naam') kan Connection Information en PromptDataSource 'm wel vaker niet vinden, vooral wanneer op diezelfde PC ook al een niet-named instance draait (bij jou ws die 2000 versie?).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 20:04 ]

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:58:
Gebruik je toevallig 2005 Express voor je tests? Die heeft bij standaard installatie connecties via TCP/IP uit staan, alleen maar shared memory connecties (local). Ik kan me voorstellen dat CR daarover struikelt.
TCP/IP is wel simpel aan te zetten, maar ik heb geen Express meer (en thuis ook geen 2005), dus ik kan je niet even snel zeggen waar 't in te stellen is...

Edit:

[...]
Wanneer 't een named instance is (dus 'pc-naam\instance-naam' i.p.v. 'pc-naam') kan Connection Information en PromptDataSource 'm wel vaker niet vinden, vooral wanneer op diezelfde PC ook al een niet-named instance draait (bij jou ws die 2000 versie?).
Op mijn werk draai ik inderdaad beide versies op mijn ontwikkel pc. Ik kan alleen op dit moment niet zeggen welke nu precies die niet-named instance is maar ik ga uit van van de slq2000 versie.
Ik zal daar later nog eens op terug komen.

Verwijderd

PhysicsRules schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:24:
Crystal Reports 9 is geen .NET applicatie, en dan kun je dus geen gebruik maken van ADO.NET, maar van ADO. En dus OLEDB.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Ik neem aan dat het geen verschil uitmaakt als je binnen .NET een report aanmaakt? Het lijkt me dan dat je ook alleen gebruik kunt maken van OLEDB (nog niet geprobeerd)

Ik draai zowel SQL Server 2000 als SQL Server 2005. Waarbij SQL Server 2000 de named instance is. Over het algemeen maken we gebruik van SQL Server 2005 (niet named-instance).

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Heeft iemand anders nog ideeen, tips of zelfs een oplossing voor bovenstaand probleem?

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Schopje, we hebben nog geen steeds geen werkende oplossing kunnen vinden. Er is niemand die ook tegen dit probleem aangelopen is?

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Schopje. Na een aantal weken vakantie te hebben gehad kan ik de draad weer oppakken. Zo ook dit draadje, is er iemand die me kan helpen met bovenstaand probleem?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:58:
.
Heb je dit al bekeken?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Ja, dat heb ik bekeken. Ik maak geen gebruik van Microsoft Visual Studio 2005 Express Edition. De software die ik gebruik is Microsoft Visual Studio 2005 version 8.0.50724.42.

• P_de_B
  • Niet online
Nee, het gaat specifiek over de database server, niet over Visual Studio. Draait de database server op je lokale (niet server-OS)PC? Dan is het afaik een zogenaamde 'Express' versie (de vroegere MSDE). BIj SQL 2K was het niet mogelijk de standaard (of enterprise) versie op een client OS te installeren, ik neem aan dat dat bij 2k5 nog steeds zo is.

Dus: controleren of remote connections geaccepteerd worden: How to configure SQL Server 2005 to allow remote connections

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
P_de_B schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 09:03:
Nee, het gaat specifiek over de database server, niet over Visual Studio. Draait de database server op je lokale (niet server-OS)PC? Dan is het afaik een zogenaamde 'Express' versie (de vroegere MSDE). BIj SQL 2K was het niet mogelijk de standaard (of enterprise) versie op een client OS te installeren, ik neem aan dat dat bij 2k5 nog steeds zo is.

Dus: controleren of remote connections geaccepteerd worden: How to configure SQL Server 2005 to allow remote connections
Mijn excuses. Ik ben nog niet helemaal wakker zo te zien. Ik draai SQL Server 2000 met Enterprise Manager lokaal op mijn pc. Ik draai Windows XP PRO wat niet de server OS is. Dit is meer de ontwikkel pc. Vanuit mijn applicatie haal ik data uit de database. Het is dus de bedoeling om gebruik te maken met SQL Server 2005.

Om enige onduidelijkheid weg te nemen: SQL Server 2005 draait ook lokaal. Ik maak vanuit mijn app geen remote verbinding naar een andere pc met SQL Server.

Feitelijk gaat het erom dat een database gemaakt in SQL Server 2005 niet vanuit Crystal Reports 9 te benaderen. De database word niet in de lijst getoond. Handmatig benaderen werkt ook niet.

Het kan natuurljik zo zijn dat we net op een andere golflengte zitten. Het is tenslotte langzaammaandag. Ik ben in ieder geval blij dat je met mee wil denken.

• P_de_B
  • Niet online
Als je via CR connect, kan ik me -net als Afterlife- voorstellen dat remote conenctions aan moeten staan. Dus: How to configure SQL Server 2005 to allow remote connections

• P_de_B
  • Niet online
Ik heb net even getest, je kunt prima met de OLE DB provider voor SQL Server die je in CR9 kunt selecteren connecten met een SQL2k5 database.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
P_de_B schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 10:40:
Ik heb net even getest, je kunt prima met de OLE DB provider voor SQL Server die je in CR9 kunt selecteren connecten met een SQL2k5 database.
Ok bedankt, dat kan ik beaamen. Ik heb het een keer werkend gehad. Ik kon mijn database selecteren in CR9 met bovenstaande methode.

Maar na een keer de remote connections op local ceonnections only (om te testen of het echt die setting was) terug gezet te hebben en de service mssqlserver opnieuw gestart (wat niet succesvol was, de service blijft op stopped te hebben krijg ik de uiterst vage foutmelding "An error has occured" waarna dus de service op stopped blijft.

• P_de_B
  • Niet online
Tja, het lijkt er echt op dat er iets mis is met je SQL2K5 installatie. Ik zou als ik jou was gewoon een complete reinstall doen. Niet heel visual studio, maar alleen SQL Server 2005.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Het gaat voor de volledigheid om deze fout: Afbeeldingslocatie: http://smaankers.jepraatpoep.nl/upload/bestanden/Siewe/sql.JPG

Ik zal je raad ter hand nemen en binnenkort een herinstallatie doen. Hopelijk lost het probleem zich in tussen tijd op. Ik reken er echter niet op.

[ Voor 22% gewijzigd door Arethusa op 29-08-2006 12:25 . Reden: Extra informatie ]

Pagina: 1