Toon posts:

[SB-Live] Surround-geluid met modelnummer CT4830, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst via een vriend van mij goedkoop een Soundblaster Live! kaartje op de kop kunnen tikken. Ik weet niet zeker of het de 1024 is, maar het modelnummer is CT4830. Nou dacht die vriend van mij ( net als mij ) dat het een 5.1 kaart was, waarmee je op de line-out, de digital-out en nog een front-out (?) de 3 pluggen van mijn dolby surround set aan kon sluiten. Nou kwamen wij er dus achter dat de digital-out geen signaal verstuurt ( waarschijnlijk omdat dit een digitaal signaal is, en dit dus niet bij m'n surround setje past *goedkoop medion setje* ). In de drivers zelf kan ik ook maar maximaal 4 channels instellen, terwijl dit er dus 6 zouden moeten zijn. De drivers hoorden bij het juiste modelnummer, dus daar kan het niet aan liggen ( denk ik ).

Nou vroeg ik me af of er toch nog een manier is om 5.1 te halen uit deze kaart. Ik had al wat rondgezocht op Google en de soundblaster.com, maar daar kon ik niet iets vinden dat dit digitale kanaal om kan zetten naar een analoog kanaal ( want de fronts en rears werken wel als ik ze aangesloten heb op de 2 andere analoge-out poorten. Ook als ik de center-sub aansluit op de line-out of de front-out, werkt deze, alleen de digital-out poort verzend geen goed signaal ). Ik kon dus niets vinden wat dit digitale signaal om kan zetten in een analoog signaal via een softwarematige bypass of hoe dan ook. Nou vroeg ik me dus af of er misschien ook niet een programmaatje was dat van een input ( de line-in in dit geval, wil wel microfoon kunnen gebruiken ) een output-poort kan maken. Ik heb het geluid nou nog gewoon aangesloten op mijn SoundMAX onboard 5.1 kaart, dus ik heb wel 5.1, maar met die Soundblaster is het prologic effect ( qua mijn gevoel ) véél beter, dus het zou mooi zijn als ik die ook 5.1 kan laten draaien.

En trouwens, als er niets iets van programma's zijn om die digitale-out of de line-in geschikt maken, zou ik dan ook een splitter op de fronts kunnen gebruiken, zodat deze dan hetzelfde signaal krijgen als de fronts ( in center en sub merk je toch niets van stereo-effect, dus het zou geen kwaad kunnen ). Het enige waar ik dan aan zit te denken is dat het signaal van de fronts te zwak wordt, zodat ik kwaliteit verlies.

Het zou mooi zijn als iemand mij met dit probleem kon helpen. Als er niet iets is om van deze kaart toch nog een 5.1 kaart te maken, dan is het jammer, maar dan heb ik mijn soundmax nog, dus is er eigenlijk niet ZOVEEL aan de hand.

Alvast bedankt voor de moeite :)

M.v.g

Ome Doedelzak

[EDIT] Het is trouwens een SB Live! Value in mijn apparaatbeheer, voor het geval jullie er iets aan hebben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 15:40 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Volgens mij heb je een surround reciever nodig met DAC chip zodat ie het digitale kanaal om kan zetten, maarja of dat het geld waard is om een medion setje aan te sturen betwijfel ik.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad. In dat geval kan ik voor dat geld net zo goed een goeie nieuwe geluidskaart kopen ( als ik toch dat prologic-effect wil hebben ). Een audigy kaart of iets anders die richting in ( blijkt goed te zijn voor games, en daar is positional audio nogal belangrijk, dusja :) ).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben destijds zelf van een Soundmax (onboard op Asus P4P800 mamaplank) naar een Audigy2 gegaan. En dat verschil hoor je idd wel :)
Het ligt er echter ook maar aan welke spellen je speelt en wat voor speakers je hebt. Bij een goedkoop speakersetje zul je minder verschil merken als bij een kwalitatief betere en duurdere set ;)
En wat dat positional audio betreft: daar zul je weinig verschillen in merken, hooguit wanneer je spellen met EAX speelt. 5.1 is 5.1, als een spel 5.1 geluid aan een 5.1 geluidskaart aanstuurt krijg je echt wel positional audio hoor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf dan dat medionsetje van ongeveer 55 euro toendertijd. Ik vind er voor die prijs een ONTZETTEND goed geluid uitkomen. 5x 100 en 1x 200 watt aan vermogen ( maximaal dan ;) ), en het geluid is heel zuiver, alleen heb ik nou met die SoundMAX dan de optie "Swap Center-Sub Controls" aanstaan om betere bass te krijgen, maar met een Creative kaart kan je dat allemaal veel beter instellen. Ik heb zelf het idee dat ik met een audigy of wat dan ook toch een best goed prologic-effect kan bereiken. Die vriend van mij heeft die kaart toen ook ingebouwd, en daarna hebben we hem met quadrophonic getest met een DVD van Star Wars - The Phantom Menace. Die race-scene klonk bij hem indrukwekkend mooi, van links naar rechts en van voor naar achter. Bij mij klonk het ook best goed ( natuurlijk niet als bij hem, zit 100 euro verschil in qua set ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
Niet opdringerig bedoeld of hoe dan ook, maar ik zou graag nog een tip krijgen over het gebruiken van een splitter, want ik ben wel benieuwd of het signaal dan nog sterk genoeg is. Waarschijnlijk is het voor jullie een niet echt moeilijke vraag, maar ik heb er op dit moment nog geen verstand van, dus zou ik er graag achter komen ;)

M.v.g

Ome Doedelzak
Pagina: 1