Hallo,
Ik heb mij vandaag gestort op de app.config van vb.net 2005.
Ik ben bezig met een multi-user crm applicatie en heb een aantal datasources en die wil ik flexibel hebben, want elke user krijgt zijn eigen database en kan tijdens de installatie zijn eigen database locatie opgeven en later eventueel nog wijzigen.
Nu wil ik de connectiestring in de app.config aanpassen tijdens het laden van het splashscreen.
Tijdens het splashscreen doe ik een controle of de DB nog op de laatst bekende locatie aanwezig is, zo nee dan moet de gebruiker de nieuwe/juist locatie opgeven en deze wil ik dan wegschrijven naar de <connectiestring> in de app.config file.
Ik heb wel ontdekt hoe je gegevens kan toevoegen aan de app.config alleen kan ze niet terugvinden in de app.config, weet iemand waarom dat zo is? wordt er een kopie ofzo lokaal weggeschreven waar dan de gegevens die tijdens runtime zijn toegevoegd in staan ?
Maar dat is niet het grootste probleem, ik heb ook gezien op een aantal internet sites en op een van deze topics in dit forum dat het met XML kan, maar mijn vraag is of het niet makkelijker kan ?
Ik kan wel al de connectionstrings uitlezen vanuit de app.config.
en het toevoegen en uitlezen ervan doe ik zo:
Hieronder nog een gedeelte van het app.config bestand waar de connectionstring staat:
Weet iemand hoe ik die connectionstring value kan aanpassen tijdens runtime ?
Ik heb mij vandaag gestort op de app.config van vb.net 2005.
Ik ben bezig met een multi-user crm applicatie en heb een aantal datasources en die wil ik flexibel hebben, want elke user krijgt zijn eigen database en kan tijdens de installatie zijn eigen database locatie opgeven en later eventueel nog wijzigen.
Nu wil ik de connectiestring in de app.config aanpassen tijdens het laden van het splashscreen.
Tijdens het splashscreen doe ik een controle of de DB nog op de laatst bekende locatie aanwezig is, zo nee dan moet de gebruiker de nieuwe/juist locatie opgeven en deze wil ik dan wegschrijven naar de <connectiestring> in de app.config file.
Ik heb wel ontdekt hoe je gegevens kan toevoegen aan de app.config alleen kan ze niet terugvinden in de app.config, weet iemand waarom dat zo is? wordt er een kopie ofzo lokaal weggeschreven waar dan de gegevens die tijdens runtime zijn toegevoegd in staan ?
Maar dat is niet het grootste probleem, ik heb ook gezien op een aantal internet sites en op een van deze topics in dit forum dat het met XML kan, maar mijn vraag is of het niet makkelijker kan ?
Ik kan wel al de connectionstrings uitlezen vanuit de app.config.
Visual Basic:
1
2
| config = Configuration.ConfigurationManager.OpenExeConfiguration(Configuration.ConfigurationUserLevel.None) config.ConnectionStrings.ConnectionStrings("naam").ToString |
en het toevoegen en uitlezen ervan doe ik zo:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
| config = Configuration.ConfigurationManager.OpenExeConfiguration(Configuration.ConfigurationUserLevel.None) config.AppSettings.Settings.Clear() config.AppSettings.Settings.Add("test", "hier een tekst") config.Save() Configuration.ConfigurationManager.RefreshSection("appSettings") Dim test as String test = Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings("test") MsgBox(test) |
Hieronder nog een gedeelte van het app.config bestand waar de connectionstring staat:
XML:
1
2
3
4
| <connectionStrings> <add name="pnData" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=locatie\databasenaam.mdb;User Id=admin;Password=;" providerName="System.Data.OleDb" /> </connectionStrings> |
Weet iemand hoe ik die connectionstring value kan aanpassen tijdens runtime ?