[Ubuntu 6.06 Dapper Drake] i386 - AMD64 Software

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:17
Ik heb thuis een AMD64 pc, met daarop dan ook Ubuntu voor de AMD64,
ik zit echter met de problemen.

Ik krijg namelijk bv. geen flash aan de praat, noch Wine of Cedega, omdat dit voor de i386 is.
Moest ik nu een i386 ubuntu installeren zou dit dan wel lukken?

Ik zocht al op google, maar ik vind het antwoord niet op mijn specifieke vraag. Ik vond wel alternatieven voor 64-bit flash, maar bv. GNash krijg ik niet geïnstalleerd.

Dus mijn vraag: als ik een Ubuntu voor i386 installeer op mijn AMD64, kan ik dan i386 software draaien?

Specs:
Processor: AMD Athlon X2 4200+
Geheugen: 2048 MB DDR SDRAM PC3200 CAS2
GPU: nVidia GeForce 7900GT
Moederbord: Asus A8N-e
DVDRW: Lite-on SOHW1673S
Voeding: Antec SmartPower 2.0 450W
HDD: WD Caviar 2.0 160G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Ja dat kan. Je kan toch ook win XP (32 bit) op die proc draaien?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
IorGie schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:02:
Ja dat kan. Je kan toch ook win XP (32 bit) op die proc draaien?
Ja, dat weet ik wel, maar nu zal alle i386 software wel perfect draaien :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe moet die software weten/merken/er last van hebben of het om een echte 32bits-cpu gaat, en niet om een 64bits-cpu die in een 100% 32bits-compatible modus draait?

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 28-07-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
blaataaps schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:06:
Hoe moet die software weten/merken/er last van hebben of het om een echte 32bits-cpu gaat, en niet om een 64bits-cpu die in een 100% 32bits-compatible modus draait?
Oké, bedankt allemaal! Jammer dat er nog zo weinig support is voor 64-bit Linux systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Wat voor applicaties gebruik je zoal die specifiek de voordelen benutten die 64-bits adresruimte biedt? :)
Natuurlijk flauw om dat statement met een wedervraag te beantwoorden, maar waarom zou je een 64bit OS installeren als je de 64bits niet nodig hebt (geldt evengoed voor windows natuurlijk). Het is natuurlijk onhandig dat veel dingen niet werken met 64bits (ook op windows), maar ik zie niet in waarom de 32bits-versie installeren erg zou moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door blaataaps op 28-07-2006 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
blaataaps schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:31:
Wat voor applicaties gebruik je zoal die specifiek de voordelen benutten die 64-bits adresruimte biedt? :)
Natuurlijk flauw om dat statement met een wedervraag te beantwoorden, maar waarom zou je een 64bit OS installeren als je de 64bits niet nodig hebt (geldt evengoed voor windows natuurlijk). Het is natuurlijk onhandig dat veel dingen niet werken met 64bits (ook op windows), maar ik zie niet in waarom de 32bits-versie installeren erg zou moeten zijn.
HIer in België hebben we een downloadlimiet (10GB) (ja, lach maar!, terecht) dus als je meerdere malen per week zo'n 700MB ISP bestand mag downloaden, is dat niet zo fijn.

Nu, het is niet zo erg, maar als je als Linux leek een lijstje ziet met iso's en daar staat AMD64 bij, dan ga je die toch downloaden als je 'n AMD64 hebt...

Nu, bedankt voor jullie hulp allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Nikolas schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:40:
[...].

HIer in België hebben we een downloadlimiet (10GB) (ja, lach maar!, terecht) dus als je meerdere malen per week zo'n 700MB ISP bestand mag downloaden, is dat niet zo fijn.

Nu, het is niet zo erg, maar als je als Linux leek een lijstje ziet met iso's en daar staat AMD64 bij, dan ga je die toch downloaden als je 'n AMD64 hebt...

Nu, bedankt voor jullie hulp allemaal :)
Ah, daar heb je inderdaad een punt waar ik helemaal niet aan gedacht heb; de logistiek. Ik zat puur en alleen maar te denken aan de voor- en nadelen van een al geinstalleerd systeem. Als je geen haast hebt kun je natuurlijk ook gratis cd's bestellen, rechtstreeks bij ubuntu (of rondvragen in de buurt of er iemand is die ze al heeft waar je eentje van kunt krijgen).
Pagina: 1