Toon posts:

Meerdere HDD's?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een ASRock K7S8X moederbord met 2 IDE poorten en 6 PCI kanalen (waarvan 1 al wordt gebruikt). Ik zit hier nog met een oude hdd van 20 gb en dat is echt niet meer voldoende tegenwoordig dus wil ik gaan uitbreiden. Maar dan heb ik een paar problemen; ik wou een aantal hdd's inbouwen in mijn systeem maar aangezien ik maar 2 IDE poorten heb waarvan 1 al wordt gebruikt, denk ik dat ik er maar 1 meer kan bij steken (correct me if I'm wrong). Weet dus iemand een oplossing als ik meerdere hdd's wil in mijn pc?

Groeten,

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:47
pci kaartje kopen met sata aansluitingen

BOE

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat heb je dan nu al aan je IDE kanalen hangen? als dat 1 hdd en 2 opticals is kun je altijd nog 1 extra hdd erbij hangen.

Anders kun je altjid op zoek gaan naar een PCI controllertje, maar dat zal in jouw geval niet nodig zijn.

en je hebt maar 1 pci kanaal (pci bus heet dat) en waarschijnlijk 6 sloten. Deze delen echter allemaal dezelfde bus

[ Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 28-07-2006 14:07 ]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-02 14:49
Op elk IDE poort kunnen 2 harde schijven.. dus in totaal kunnen er 4 in (wanneer jij niet gebruik maakt van optische stations..).
Dus ik zie je probleem niet echt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op 1 IDE poort kunnen 2 apparaten, met 2 poorten kan je dus 4 HDD's aansluiten of DVD/CD branders/spelers.

Wat je ook kan doen is een PCI SATA of PATA kaartje kopen en daar de HDD's op aansluiten.

Edit : Damn 4 berichten allemaal op de zelfde tijd :P

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 28-07-2006 14:07 ]

• Noork
  • Niet online
Dit kun je zelf makkelijk opzoeken. Op 1 IDE poort kun je 2 apparaten aansluiten. Dus 4 in totaal. Maar een cdrom zit ook op een ide poort aangesloten, en die heb jij toch vast ook wel? Waarschijnlijk kun je dan nog 2 apparaten aansluiten.

Voor extra apparaten kun je een ide of sata controller kopen. Dan kun je nog eens 2 of 4 extra schijven aansluiten.

edit:
spuit 4355

[ Voor 4% gewijzigd door Noork op 28-07-2006 14:08 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kunt PCI-controllers kopen om meerdere harde-schijven op aan te sluiten.
Dit kan Sata of Pata zijn. Ik zou dan zeker voor Sata kiezen icm met ook sata harde schijven zodat de kabels makkelijker weg te werken zijn.
Het is trouwens ook slim om gewoon die 20 GB te vervangen. Aangezien huidige harde-schijven stukken sneller zijn zal windows wat soepeler draaien. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 28-07-2006 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn eerste IDE poort mijn cd lezer/brander & mijn hd van 20 GB (waar trouwens ook mijn OS opstaat)

edit// vet veel reacties op korte tijd, bedankt! _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 14:10 ]

• PilatuS
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat een HDD aangesloten op een PCI kaart niet zo snel is als op een IDE kanaal.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:10:
Hou er wel rekening mee dat een HDD aangesloten op een PCI kaart niet zo snel is als op een IDE kanaal.
Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik nu op mijn 2e IDE poort nog 2 hdd's plaatsen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PilatuS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:10:
Ehh, dat hoeft niet waar te zijn hoor. Het kan wel, maar het kan zelfs zo zijn dat je hdds op een losse pci kaart sneller zijn (daarom ga ik mijn hdds verhuizen naar een losse controller).
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:10:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik nu op mijn 2e IDE poort nog 2 hdd's plaatsen?
ja, als daar nog niets aanhangt kan dat prima.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:10:
[...]

ja

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 13:11
Het lijkt me niet nodig om meerdere harde schijven te gebruiken? Ik denk dat als je één schijf koopt (tegenwoordig al snel 200 GB of meer) dat je voorlopig meer dan genoeg ruimte hebt als je het nu met 20 GB moet doen.

Veel fabrikanten (Maxtor, Seagate) hebben programmaatjes die je kunt downloaden, zodat je de inhoud van je oude schijf kunt kopiëren naar de nieuwe schijf.

[ Voor 3% gewijzigd door ESteg op 28-07-2006 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Topicstarter
ESteg schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:13:
Het lijkt me niet nodig om meerdere harde schijven te gebruiken? Ik denk dat als je één schijf koopt (tegenwoordig al snel 200 GB of meer) dat je voorlopig meer dan genoeg ruimte hebt als je het nu met 20 GB moet doen.

Veel fabrikanten (Maxtor, Seagate) hebben programmaatjes die je kunt downloaden, zodat je de inhoud van je oude schijf kunt kopiëren naar de nieuwe schijf.
Ik was van plan 2 hdd's te kopen van > 200 GB.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 13:11
Ah, je hebt blijkbaar veel ruimte nodig. Prima, maar dan zou ik sowieso die oude schijf van 20 GB niet meer gaan gebruiken: het is relatief gezien weinig opslagruimte, maar produceert wel hitte en geluid.

Verwijderd

Ja, dat kan en is absoluut geen probleem
Even ter verduidelijking:
Op je moederbord zitten 2 IDE controllers.
Op elke IDE controller kun je 2 IDE apparaten aansluiten.
Dit kan een HDD zijn maar ook een CD-Speler, CD Brander of DVD speler en DVD brander etc...
Als ik het goed begrijp heb jij een 20GB HDD en een CD brander? Of heb je een speler EN brander?
Als ik jouw was zou ik die 20GB HDD vervangen door een grotere, heb je een iets sneller systeem ;)
Als je NU 3 apparaten hebt aangesloten kan er nog maar 1 bij, heb je er 2 aangesloten dan kunnen er nog 2 bij.
Verder kun je altijd uitbreidingskaarten kopen maar hierdoor heb je wel een tragere HDD omdat je PCI slot niet zo'n hoge snelheid heeft als een IDE controller op het moederbord.

Nou, ik hoop dat het nu volledig duidelijk is! Succes ermee!!

Groeten,
Evert

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:14:
[...]

Ik was van plan 2 hdd's te kopen van > 200 GB.
Als ik je dan een tip mag geven. Kijk eens naar de 7200.10 serie van Seagate. Met name de 320GBers zijn extreem leuk geprijsd als je kijkt naar het aantal GBs dat je er voor terugkrijgt en ze zijn nog eens lekker snel ook nog.

Ik zou dan wel je 20GB eruit knikkeren of iig niet als bootdisk gebruiken omdat die gewoon een stuk langzamer zal zijn dan de nieuwere disks.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:16:
[...]

Als ik je dan een tip mag geven. Kijk eens naar de 7200.10 serie van Seagate. Met name de 320GBers zijn extreem leuk geprijsd als je kijkt naar het aantal GBs dat je er voor terugkrijgt en ze zijn nog eens lekker snel ook nog.

Ik zou dan wel je 20GB eruit knikkeren of iig niet als bootdisk gebruiken omdat die gewoon een stuk langzamer zal zijn dan de nieuwere disks.
Bedankt voor de 2 tips, ik denk dat ik eerst nieuwe hdd's ga erin zetten en dan eerst even een legale kopie van Windows zoeken en dan pas die van 20 GB eruit halen.

• PilatuS
  • Niet online
Terw_Dan schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:12:
[...]

Ehh, dat hoeft niet waar te zijn hoor. Het kan wel, maar het kan zelfs zo zijn dat je hdds op een losse pci kaart sneller zijn (daarom ga ik mijn hdds verhuizen naar een losse controller).
Ik dacht altijd dat je met HDD's aangesloten op een PCI kaart een lagere snelheid zou hebben omdat een PCI slot niet zo snel is. Wat zou dan ongeveer de snelheid kunnen zijn die je haalt met een HDD op een PCI kaart ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor de 2 tips, ik denk dat ik eerst nieuwe hdd's ga erin zetten en dan eerst even een legale kopie van Windows zoeken en dan pas die van 20 GB eruit halen.
Dat is sowieso verstandig, en natuurlijk backups maken.
PilatuS schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:20:
[...]

Ik dacht altijd dat je met HDD's aangesloten op een PCI kaart een lagere snelheid zou hebben omdat een PCI slot niet zo snel is. Wat zou dan ongeveer de snelheid kunnen zijn die je haalt met een HDD op een PCI kaart ?
Nou, de hdds hangen toch allemaal aan je pci bus. dus of dat nu een losse kaart is of niet, maakt weinig uit. Gezien je toch 133MB/s max hebt. De snelheid die je dan kunt halen hangt ook af van hoe zwaar je je pci-bus belast. (daarom ga ik zelf de hdds op een 2e pci bus hangen, gezien dat toch iets zou moeten schelen in snelheid).

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
Terw_Dan schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:16:
[...]

Inderdaad. dat zijn leuke schijven.

De topicstarter zou ook eens kunnen kijken naar Samsung. de Spinpoint SP2504c is een 250 GB sata-II schijf die zeer rap is, en heel erg stil en koel. ik heb er zelf ook 2 in raid-0 draaien en het draait heerlijk :)

• PilatuS
  • Niet online
LOL. Ik dacht altijd dat de snelheid van de PCI bus stukken lager lag dan die 133MB/s. Naja weer wat bijgeleerd :)

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Uit me hoofd dacht ik dat een PCI bus (dus alle poorten bij elkaar) 133Mb\s haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gedacht om een Seagate Barracuda 7200.9 120 Gb 7200 Rpm 2 mb te kopen, wat betekent trouwens die 2 mb als ik vragen mag... :?

edit: cache snelheid dus

edit2: als ik een hdd met SATA (II) wil aanschaffen, waar moet ik deze dan connecten?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 14:37 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maxxi schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:26:
Uit me hoofd dacht ik dat een PCI bus (dus alle poorten bij elkaar) 133Mb\s haalt.
Nee, de snelheid ligt gelukkig wel een stuk hoger dan dat.
Het is een 32bit bus die draait op 33MHz, de uiteindelijke snelheid resulteert dus in 1066Mb/s ofwel 133MB/s

Op zich nog redelijk traag als je ziet wat voor grote hoeveelheden data we tegenwoordig mee werken, vandaar dat dingen als PCI-X en PCI-E ook bedacht zijn :)

/beetje offtopic maar wel interessant :P
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:28:
Ik had gedacht om een Seagate Barracuda 7200.9 120 Gb 7200 Rpm 2 mb te kopen, wat betekent trouwens die 2 mb als ik vragen mag... :?

edit2: als ik een hdd met SATA (II) wil aanschaffen, waar moet ik deze dan connecten?
daarvoor moet je dan een losse PCI-S-ATA controller voor kopen. Of je dat het geld waard vind moet je dan natuurlijk zelf weten als je nog de kans hebt om ATA te gaan gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door TERW_DAN op 28-07-2006 14:58 ]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-02 14:49
Op een SATA controller..
te laat

[ Voor 25% gewijzigd door Kaspers op 28-07-2006 15:00 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:28:

Die 2MB is de cache grote van de hardeschijf. Je hebt tegen woordig ook hardeschijven met 8MB of 16MB cache, wat de snelheid ten goede kan komen.

Een S-ATA schijf dien je op een S-ATA connector aan te sluiten die of op je moederbord of op een extra insteekkaart zitten. De " II " staat overigens niet voor een tweede generatie, maar voor bepaalde features welke de schijf zou kunnen ondersteunen. Dit is onder andere NCQ, S-ATA300 en staggered spinup. De schijf (of controller) hoeven niet al deze features te ondersteunen om het label S-ATA II te mogen dragen let daar wel op.

Een voorbleed: een hardeschijf draagt het label S-ATA II, maar hoeft dan geen S-ATA300 (3Gb/s) interface te hebben/ondersteunen en beschikt dan over de langzamere S-ATA150 (1.5Gb/s) interface.
(Overigens is het snelheids verschil tussen een S-ATA300 en S-ATA150 interface voorlopig nog practice te verwaarlozen.)

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 28-07-2006 15:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:33:
[...]

(Overigens is het snelheids verschil tussen een S-ATA300 en S-ATA150 interface voorlopig nog practice te verwaarlozen.)
Dat niet alleen, maar als je dit op een los pci kaartje hebt dan weet je zeker dat de bottleneck bij de PCI bus ligt.
Pagina: 1