Systeemeisen XGl op SuSE 10.1?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04-2020
Hoi,

Na lang aarzelen en zoeken toch maar gepost. Als het op de verkeerde plek staat verplaats het dan aub. Ik heb eigenlijk meer een vraag dan een probleem, want ik denk dat het niet op te lossen is.

Ik draai nu ongeveer een 10 dagen SuSE 10.1 met KDE. Hier heb ik Compiz plus XGL op geïnstalleerd. Ben nog niet echt thuis in Linux, maar het werkt (meestal:)). Het ziet er allemaal erg gelikt uit draait soepel, en ben dan ook erg tevreden.

Het probleem is nu als volgt. Als ik start met XGL aan (heet dat zo?) dan speelt hij geen DVD vloeiend meer af. Zelfde geld eigenlijk voor elk videootje op fullscreen. Zet ik Kaffeine in een klein venster dan is er geen probleem. Als ik mijn processor belasting kijk. Dan gebruikt XGL +/- 60%, Kaffeine +/- 30-40%. Dus volgens mij is mijn systeem te traag.

Is er nu toch een mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen Kaffeine in 2D desktop te draaien? Of op een andere manier de boel te versnellen, of betekend dat gewoon een nieuw systeem aanschaffen?.

Mijn spec:
Athlon tunderbird 1333mhz op Asus A7v266
1024 MB geheugen
64mb Geforce 4

Alvast bedankt

AMD Athlon 1333, en nog snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je de 3d drivers van nVidia zelve correct geïnstalleerd?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
Ja, Ik heb de coolsolutions van Novell zelf gebruikt als How-to:
http://www.novell.com/coolsolutions/feature/17174.html

[ Voor 32% gewijzigd door JCoen op 28-07-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Twee vragen:

* Welke resolutie draai je? En heeft het draaien van een lagere resolutie een positief effect op de performance?

* En lukt video's kijken in 2d modus wel?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
Resolutie 1024x786. Op 800x600 wil het niet veel beter.

KSysGuard geeft ook dezelfde waarde aan als op 1024x786.

Bij de starten zonder XGL werkt het wel vlot en zonder haperingen.

Ik heb hier geen problemen met de rondraaiende desktops e.a. special effects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:34
XGL kan geen gebruik maken met hardware video scaling. Normaal wordt de video gewoon naar het videogeheugen gekopieerd en wordt er tegen de videokaart gezegd dat ie het maar moet renderen in een bepaalde grootte.
Met XGL kan dat niet, de video wordt in een OpenGL texture gegooid en met OpenGL gescaled. Dit vereist veel meer kracht, en aangezien je systeem niet een van de nieuwsten meer is gaat dit schokkend.
Er wordt op dit moment gewerkt om deze scaling in hardware te doen met pixelshaders, je zult dus nog even geduld moeten hebben.

Edit:
Het is nog veel ranziger zelfs: je videootje wordt eerst naar een offscreen buffer gekopieerd, waarna de composition manager daar het beeld uit kopieert en dit met openGL rendert in het venstertje van je mediaplayer. Aangezien dit met 25fps gebeurt snap jij ook wel waarom je systeem het niet trekt.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 28-07-2006 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCoen
Dat is iig duidelijk. Zal ik toch zo langzamerhand eens naar nieuwe hardware moeten kijken. (jammer, nog geen 5 jaar oud :) ). Ik begrijp hier uit dat er ook geen workarround is. (behalve een reboot van je Xserver).

Dank,

Mag wat mij betreft er een slot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:34
Je zou ook eerst gewoon zonder XGL kunnen werken en dan straks als ze video rendering met pixelshaders doen weer over kunnen schakelen, maar ik ben bang voor je dat dat nog wel een halfjaar gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

hmmm, ik heb toch onegeveer hetzelfde probleem onder Gentoo en cvs XGL. Video's zijn heel langzaam fullscreen. Dit is een nvidia 6600 op een athlon XP 2500, dus dat zou moeten kunnen....

Op de "xv" ouput van mplayer is het dragelijk

mplayer -vo xv naamvanfilm.avi

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1