Toon posts:

Hoofdwachtwoord Mac Mini

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hoofdwachtwoord op mijn Mac Mini die ik nog wel weet maar het wachtwoord van mijn beheerdersaccount ben ik kwijt. Weet iemand of ik met het hoofdwachtwoord het wachtwoord van mijn beheerdersaccount kan wijzigen?
Gr. Mirjam

• semicolon
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Met de installatie DVD, staat ergens in het menu die optie volgens mij.

:D/-<

Verwijderd

open console en doe sudo passwd root

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1: niet bepaald slim om je wachtwoord kwijt te raken he ;)

2: pak je install-dvd, en boot je Mac met de C-toets ingedrukt, in de installer kies je voor Password Utility.

Launching containers into space

Verwijderd

je kan proberen om in een terminal session "sudo passwd gebruikersnaam" te doen en dan het wachtwoord van de gebruiker waarmee je bent ingelogd.
hiermee kan je ook het root passwoord zetten, dit is nl normaal niet gezet.

te langzaam getypt, anderen waren me al voor :Z

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat van terminal session "sudo passwd gebruikersnaam" niet helemaal, staat dat op de install-dvd?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:01:
Ik begrijp dat van terminal session "sudo passwd gebruikersnaam" niet helemaal, staat dat op de install-dvd?
Een terminal openen en dan dat doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:01:
Nee, je haalt alle 5 posts door elkaar.
Je kan 2 dingen doen:

1. Open terminal.app > typ in sudo passwd root, dan vraagt terminal om je huidige password, als dat niks is, dan typ je niks in. Ook als je je wachtwoord wel intypt zul je niks zien, je moet dus blind typen. Na het intypen van je wachtwoord druk je op enter. Daarna vraagt terminal om een nieuw "root" password". Daar voer je een nieuw wachtwoord in, dat moet je 2 keer doen, en dan heb je een nieuw root password ingesteld.

Overgens geef je hierboven aan dat je je root password juist nog wel weet maar dat je je password voor je eigen beheerdersaccount niet meer weet dus hoeveel nut dit heeft weet ik niet.

2. De install DVD geeft je ook de optie je password voor je beheerdersaccount te wijzigen, stop de DVD in je mini, restart, en houdt bij het opstarten C ingedrukt. Nadat de DVD geladen is ga je in de bovenste balk naar utilities > Password Utility.

[ Voor 14% gewijzigd door Matias op 28-07-2006 13:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp kan je met een nieuw "root" password" niet een beheerderswachtwoord wijzigen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:14:
Dus als ik het goed begrijp kan je met een nieuw "root" password" niet een beheerderswachtwoord wijzigen?
sudo passwd [gebruikersnaam zonder deze vierkante haken] en dan je wachtwoord invoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu thuis van werk en dit aan het proberen maar het lukt niet dus moet ik dan het hoofdwachtwoord invoeren of die van de beheerder (die is dus kwijt ben)?

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
je moet het password van de gebruiker waarmee je bent ingelogd invoeren.

Verwijderd

Topicstarter
En dat hoeft dus niet de beheerder te zijn?

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nee, van de gebruiker waarmee je bent ingelogd. doe anders eens man sudo. Bovendien kan je het toch gewoon proberen? Als je het verkeerde password geeft werkt het niet en krijg je een foutmelding.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor maar ik heb nog nooit iets via terminal gedaan dus ik weet eigenlijk ook niet wat een man sudo is.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Zucht, typ het dan. Dan zie je wat het is, namelijk de handleiding....

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien is het handiger om van te voren te weten wat een commando doet voordat je het klakkeloos intypt :P

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

spone schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:24:
[...]

Misschien is het handiger om van te voren te weten wat een commando doet voordat je het klakkeloos intypt :P
man sudo

edit: ik kan ook niet lezen...

als je man voor een commando in de terminal typ krijg je een MANual (handleiding) van dat commando

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 20:11 ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

tik geen suudo in, want dan lock je je hele apple

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:09:
[...]

man sudo

edit: ik kan ook niet lezen...

als je man voor een commando in de terminal typ krijg je een MANual (handleiding) van dat commando
voer uit:man man
:)
daar staat wat man doet
SYQ schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:11:
tik geen suudo in, want dan lock je je hele apple
Nee hoor, zowel suudo (bestaat niet) als sudo, locken niets.

[ Voor 26% gewijzigd door Rob op 28-07-2006 20:15 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Pagina: 1