[forms] Button of image als submit-knop gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het probleem is een registratie formulier (met creditcard koppeling, per definitie al een hoge drempel voor de bezoekers). We proberen de opmaak van het formulier zo te maken dat het formulier zo min mogelijk mensen afschrikt.

De discussie hier op kantoor is nu eigenlijk het volgende: willen we een mooie image gebruiken als submit-knop, een button die bij de website past, of een gewone submit knop, herkenbaar maar minder mooi?

Een gewone button (default layout van je OS) vind ik over het algemeen betrouwbaarder over komen. Het lijkt me ook gebruikersvriendelijker. De bezoeker weet wat "dat ding" is (een submit knop) en ziet ook dat hij daadwerkelijk erop klikt (bevel up -> bevel down).

Een plaatje past beter bij de site, en je kan hierop ook een "mouse-down" effect toepassen met behulp van wat simpele CSS of zelfs javascript. Mogelijke issues zijn: mensen die images uit hebben staan (niet bepaald onze doelgroep om eerlijk te zijn, en zowieso een kleine groep) en mensen die met een browser werken welke CSS (danwel javascript) niet goed ondersteunt. In het laatste geval zien ze een tekst link, maar dat is niet bepaald een "button" natuurlijk.

De vraag is eigenlijk: Is er ooit onderzocht (of zijn er goede artikelen geschreven?) over wat de bezoeker van de site interessanter vindt?

En zo niet, wat is je eigen mening over mijn (lichtelijk overdreven?) knopjes-dillemma? :P

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Mijn mening is dat een knop eruit moet zien als een knop en een scrollbar als een scrollbar ;). Zeker bij zo'n creditcard formuliertje vind ik dat een "echte" knop betrouwbaarder overkomt dan een plaatje. Maar wellicht is dat persoonlijk.

Verwijderd

Met CSS kom je een heel eind. :)

Form usability is natuurlijk belangrijk.
Geen onnodige velden, geef goede feedback en laat genoeg ruimte open om te ademen.
Wat ik altijd vervelend vind zijn de telefoonnummer invoervelden die op een specifieke manier moeten worden ingevoerd.
Zorg dat de gebruiker zelf kan kiezen hoe het telefoonnummer wordt ingevoerd.

Waar ik zelf vooral op let is hoe professioneel het vormgegeven is allemaal en of de beveiliging in orde is.
Ik zou me niet gerust voelen om te bestellen bij een webshop met animated gifs en Comic Sans. ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:16

crisp

Devver

Pixelated

er is niet voor niets een input type="image", dus dat lost je JS-afhankelijkheid al op (behalve voor een eventueel mousedown affect)

Intentionally left blank

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik ken <input type="image" wel, natuurlijk, da's het probleem niet :) Het probleem is de keuze tussen plaatje en default-button. Wat levert meer geld op? Voelen mensen zich makkelijker met een gewone button en is een plaatje iets te onbekend, of is een plaatje wat in de layout van de site past beter voor de verkoopcijfers? Het is een enorm mierenneukerig probleempje, ik weet het.. maar persoonlijk heb ik meer met de default button. M'n collega wil er een plaatje in hangen :o

Verwijderd

Blue-eagle schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:53:
Ik ken <input type="image" wel, natuurlijk, da's het probleem niet :) Het probleem is de keuze tussen plaatje en default-button. Wat levert meer geld op? Voelen mensen zich makkelijker met een gewone button en is een plaatje iets te onbekend, of is een plaatje wat in de layout van de site past beter voor de verkoopcijfers? Het is een enorm mierenneukerig probleempje, ik weet het.. maar persoonlijk heb ik meer met de default button. M'n collega wil er een plaatje in hangen :o
"Wat levert meer geld op?" is denk ik niet de jusite instelling. ;)
Hoeveel mensen beslissen om af te zien van een aankoop omdat de submit button een afbeelding is i.p.v. een standaard knop?

Zorg gewoon dat de onderdelen bij elkaar passen, qua kleur etc., de default button is uitgebreid te stijlen met css.
Sowieso gaat die er verschillend uitzien op verschillende browsers (zie dit).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:16:
Hoeveel mensen beslissen om af te zien van een aankoop omdat de submit button een afbeelding is i.p.v. een standaard knop?
Ik denk niet dat Blue-eagle het zo bedoelt ;), hij bedoelt natuurlijk of mensen onbewust door de submit-button juist gaan kopen of juist niet gaan kopen. En dat die mensen dus zelf niet doorhebben dat ze door een submit-button over de streep getrokken worden.

Als ik van mezelf uitga en iets online bestel, dan ga ik voor zover ik weet (onbewust misschien wél ;)), niet letten op de submit-button. Het gaat mij meer om de gehele uitstraling van de site en zoals iemand hierboven al schreef, maken Comic Sans, vrolijke kleurtjes, en animated gifs het er niet positiever op. Een webshop moet voor mij netjes, zakelijk en overzichtelijk zijn, maar in hoeverre ik dan onbewust op de submit-knop let? Geen idee, maar ik ben bang dat ik dankzij dit topic er vanaf nu elke keer bewust op ga letten :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 14:53 ]

• Blue-eagle
  • Niet online
Het is inderdaad meer onbewust, ik zie veel rare of vergezochte tests langskomen op het internet. Zoals: waar kijkt men op het scherm, navigatie links of rechts plaatsen, etc. Maar ik kon maar weinig vinden over formulieren en dan vooral de uiteindelijke submit knop. De knop die toch wel veel waarde heeft bij een aanschaf online.

Vaak heb ik een registratie formulier ingevuld om vervolgens toch af te haken. Ik let op dat soort dingen en het viel me op dat ik altijd tot nadenken wordt gedwongen bij het zien van een image als submit-button. Schreewerig: "Register now!!" of kleuren die niet bij de site passen geven me dan een onbehagelijk gevoel.

Grotere sites als Digg.com, Netscape.com, Google.com gebruiken allemaal gewone buttons. Maar of ze daar bewust voor gekozen hebben, geen idee.

Maar niemand denkt er zo bij na lijkt het, misschien ben ik wel gewoon gek :D Hoe dan ook, ik ben bang dat de ontwerper hiero zijn zin gaat krijgen, enigzins. Ik maak een <a href..> linkje welke ik style met CSS, a:active geeft een mousedown effect. De gulden middenweg dan maar :)

(Blijf komen met meningen, erg interessant te lezen of er meer mensen bij nadenken of niet.)

Verwijderd

Blue-eagle schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:27:

Grotere sites als Digg.com, Netscape.com, Google.com gebruiken allemaal gewone buttons. Maar of ze daar bewust voor gekozen hebben, geen idee.

(Blijf komen met meningen, erg interessant te lezen of er meer mensen bij nadenken of niet.)
Maar die verkopen ook geen producten. ;)
Amazon, Bol en Barnes&Noble gebruiken afbeeldingen als knoppen, het maakt in principe weinig uit.
Een normale knop is weer iets gebruiksvriendelijker, omdat die mooi mee schalen

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Op Alistapart heeft ooit is een artikel over dit probleem gestaan. Ik geloof dat de conclusie was, dat men in jouw situatie (CC info etc) toch beter bij de default browser instellingen kan blijven. Het geeft aan wat het is, en als het net ff niet in je lay out past, soit.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Pagina: 1