Termometer in serverruimte.

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bramdelaat
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07-2024
Wij mensen zijn natuurlijk niet de enigste die last hebben van de warmte momenteel.

Daarom hebben wij in onze server ruimte een grote airco-unit hangen zodat alle servers een zo optimaal 'leefklimaat' hebben.

En nu kom ik bij het probleem. Twee dagen geleden is deze airco unit ermee gestopt wegens technische problemen die ondertussen ook al weer zijn opgelost.

Toevallig gingen wij net de tape's wisselen waarbij we bij het binnenlopen van de serverruimte tegen een muur aanliepen (het was op dat moment 33 graden ipv 21 )
Op dat moment was de gemiddelde moederbord temperatuur van bv. een Dell Poweredge 1850 al van 25 graden gestegen naar 39 graden.

Dit keer waren wij er toevallig redelijk snel bij waardoor erger is voorkomen. En ja, wij monitoren de systeemtemperaturen doormiddel van Dell Openmanage software waarbij wij SMS'jes ontvangen wanneer de machines het te heet krijgen.

Maar, ik wil dit voor kunnen zijn door ook de temperatuur in de serverruimte geautomatiseerd te monitoren want wanneer de temperatuur binnen de server zo hoog is opgelopen zodat deze alarm gaan slaan is het feitelijk al te laat. (dan is de temperatuur in de ruimte al opgelopen tot meer dan 45 graden)

Daarom ben ik op zoek naar een externe termometer (USB, serieel of paralel maakt niet uit) welke ik in deze ruimte kan ophangen.
Ik ben hiervoor al aan het googlen geweest en ook via google ben ik terecht gekomen in meerdere topics binnen GOT waar mensen enthousiast aan het solderen zijn geslagen. Maar dat is dus niet wat ik zoek, ik wil gewoon een kant en klare, geijkte, professionele oplossing.

Weet iemand of er z’n product in markt is, bij bijvoorbeeld Conrad kan ik niets vinden?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

http://www.networktechinc.com/enviro-monitor.html

zelfs een nederlands importeur
http://www.dataman.nl/

http://www.ntikvm.nl/enviro-mini.html
volgens de website is de amerikaanse prijs iets van 300 dollar. In nederland zal je voor 500 euro klaar kunnen zijn denk ik. Als ik het zo inschar moet dat wel overkomelijk zijn denk ik.

damn ik ben de googlegod

[ Voor 96% gewijzigd door TrailBlazer op 28-07-2006 11:28 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Bramdelaat schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:16:
Wij mensen zijn natuurlijk niet de enigste die last hebben van de warmte momenteel.

Daarom hebben wij in onze server ruimte een grote airco-unit hangen zodat alle servers een zo optimaal 'leefklimaat' hebben.

En nu kom ik bij het probleem. Twee dagen geleden is deze airco unit ermee gestopt wegens technische problemen die ondertussen ook al weer zijn opgelost.

Toevallig gingen wij net de tape's wisselen waarbij we bij het binnenlopen van de serverruimte tegen een muur aanliepen (het was op dat moment 33 graden ipv 21 )
Op dat moment was de gemiddelde moederbord temperatuur van bv. een Dell Poweredge 1850 al van 25 graden gestegen naar 39 graden.

Dit keer waren wij er toevallig redelijk snel bij waardoor erger is voorkomen. En ja, wij monitoren de systeemtemperaturen doormiddel van Dell Openmanage software waarbij wij SMS'jes ontvangen wanneer de machines het te heet krijgen.

Maar, ik wil dit voor kunnen zijn door ook de temperatuur in de serverruimte geautomatiseerd te monitoren want wanneer de temperatuur binnen de server zo hoog is opgelopen zodat deze alarm gaan slaan is het feitelijk al te laat. (dan is de temperatuur in de ruimte al opgelopen tot meer dan 45 graden)

Daarom ben ik op zoek naar een externe termometer (USB, serieel of paralel maakt niet uit) welke ik in deze ruimte kan ophangen.
Ik ben hiervoor al aan het googlen geweest en ook via google ben ik terecht gekomen in meerdere topics binnen GOT waar mensen enthousiast aan het solderen zijn geslagen. Maar dat is dus niet wat ik zoek, ik wil gewoon een kant en klare, geijkte, professionele oplossing.

Weet iemand of er z’n product in markt is, bij bijvoorbeeld Conrad kan ik niets vinden?
Heb je geen server in de buurt die je ervoor kan gebruiken of kan voorzien van een extra sensor (welke je dan buiten de kast plaatst?)

Als je via snmp de temperatuur kan laten uitlezen kun je meteen grafiekjes genereren en, belangrijker, meldingen doen (email of sms oid) bij overschrijding.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bramdelaat schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:16:Maar, ik wil dit voor kunnen zijn door ook de temperatuur in de serverruimte geautomatiseerd te monitoren want wanneer de temperatuur binnen de server zo hoog is opgelopen zodat deze alarm gaan slaan is het feitelijk al te laat. (dan is de temperatuur in de ruimte al opgelopen tot meer dan 45 graden)
Je kunt je treshold toch gewoon lager zetten?

Wij gebruiken op het werk kleine temperatuursensoren, die remote via TCP/IP met SNMP uitgelezen worden. Van al deze data wordt middels MRTG een grafiek gemaakt om verlopen te generen. Bij een temperatuur boven een bepaalde waarde worden warnings gepaged en gemaild.

Ik zit nu niet op kantoor, ik zoek maandag wel even uit van welke fabrikant deze oplossing is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:23

bladebla

<Piéééép>

Is er misschien iets verkrijgbaar bij de fabrikant van je airco-unit?
Ik krijg van onze airco in de serverruimte een sms als bepaalde temperaturen (niet) bereikt worden in de ruimte maar ook problemen bij een watertoevoer stop, lekkage etc.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Verwijderd

Bramdelaat schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:16:

Ik denk dat het al een stuk beter lukt als je zoekt op thermometer ;)

• polleke
  • Laatst online: 23-11-2025
Wij hebben deze:
http://www.atal.nl/item.asp?product=ETHERNETPROBE
Stuurt automatisch een mailtje/smsje als de temperatuur boven/onder een bepaalde waarde komt. Is ook via een webinterface te benaderen

Verwijderd

polleke schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:53:
Wij hebben deze:
http://www.atal.nl/item.asp?product=ETHERNETPROBE
Stuurt automatisch een mailtje/smsje als de temperatuur boven/onder een bepaalde waarde komt. Is ook via een webinterface te benaderen
wat kost zo'n ding?

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

EP-2T € 359,- ex.
EP-2TRH € 495,- ex.

Niet echt goedkoop.... :/

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• polleke
  • Laatst online: 23-11-2025
jaartje geleden € 379,- ex btw

edit: net te laat.... is hij toch 20 euro goedkoper geworden! :)

[ Voor 54% gewijzigd door polleke op 28-07-2006 15:12 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

termometer... dacht altijd dat het een Thermometer was. Wellicht dat dat helpt bij het zoeken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 28-07-2006 15:23 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

topicstarter verwacht pas over een week antwoord denk ik of hij weet niet meer hoe hij zijn topic terug kan vinden. In ieder geval zijn we wel weer vriendelijk
Pagina: 1