Veertig gig aan data verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Vannacht wilde ik een installatie doen van Windows Media Center op mijn desktop-PC. Hierbij is er wat gerommel geweest met de partities omdat ik niet tevreden was over de oude indeling. De installatie verliep niet helemaal als gepland, maar dat is verder niet belangrijk denk ik. Ik heb op mijn harde schijf 1 partitie die ik gebruik voor data-opslag zoals foto's, documenten, muziek, etc. Tijdens de installatie van Media Center werd deze partitie op fouten gecontroleerd, daarbij werden allerlei indexeringsvermeldingen verwijderd en ik voelde de bui al hangen. Na de installatie gelijk een controle gedaan en ja hoor, 40 gig aan data spoorloos verdwenen!

Is dit nog terug te halen met een recovery-programma? Op Google krijg ik 20.000 hits maar ik wil niet zomaar gaan knoeien op die partitie, anders is er straks helemaal niets meer te redden. Wie weet een oplossing?

Ik wist eigenlijk niet zo goed of deze onder WOS of hier moest. Mocht hij fout staan, kan een mod hem dan verplaatsen?

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 19:14
Zie OM FAQ / Beleid kopje hdddata

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
Ik heb deze al eens succesvol gebruikt:
http://www.runtime.org/gdb.htm

Verwijderd

heb je geen backup gemaakt?.. zoniet dan ben je wel stom bezig geweest, al helemaal als je niet helemaal weet over partities etc. Je kan misschien ''meeste'' bestanden nog terug halen met het programaa getdataback. Maar ik vrees voor het ergste :| . daarom nu een les altijd backuppen. :)

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
is op die partitie iets geinstalleerd of eropgezet?
zoniet dan is het terug te halen met een speciaal programma.
als er al files overheen zijn gezet is de kans klein dat je het terug kan halen.
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• the_scientist
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:34:
heb je geen backup gemaakt?.. zoniet dan ben je wel stom bezig geweest, al helemaal als je niet helemaal weet over partities etc. Je kan misschien ''meeste'' bestanden nog terug halen met het programaa getdataback. Maar ik vrees voor het ergste :| . daarom nu een les altijd backuppen. :)
Hoe wil je 100 gig in Godsnaam backuppen dan? Superbelangrijke dingen heb ik wel op een DVD'tje staan maar het leuke wil....die zijn nog allemaal intact.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
the_scientist schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:13:
[...]

Hoe wil je 100 gig in Godsnaam backuppen dan? Superbelangrijke dingen heb ik wel op een DVD'tje staan maar het leuke wil....die zijn nog allemaal intact.
Wat zie je onder disk management van windows? Als het goed is zie je daar gewoon de ontbrekende schijf staan en kun je die converteren en een drive letter laten toekennen. Dan werkt de schijf weer.

• the_scientist
Volgens mij heb ik het niet echt duidelijk uitgelegd.

De oude situatie:

C:\ Windows XP partitie
D:\ Progamma's
E:\ Games
F:\ Data

Omdat de XP-partitie aan de kleine kant was, wilde ik de Programma's partitie samenvoegen met de XP-partitie en dan zou Games de nieuwe Programma's partitie worden, die 2 zijn even groot. F:\ blijft ongewijzigd, op een nieuwe driveletter na dan, maar dat mag niks uitmaken. Deze omschakeling is dus helemaal gelukt.

Nieuwe situatie:

C:\ Windows XP
D:\ Programma's
E:\ Data

Tijdens de installatie van XP is er dus een scandisk gedraaid, waardoor er een hele hoop data verloren is gegaan op die partitie, ik denk zelf 40 GB. De andere 50 GB aan data is nog wel intact. De partitie is dus gewoon benaderbaar.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt samengevoegd met partition Magic ?
Dat gaat idd nog wel eens fout.
Data-recovery doen.

• the_scientist
Nope, geboot met een XP-CD en tijdens de installatie de samenvoegingen gedaan.

GetDataBack Demo gedownload, Hopelijk gaat het allemaal lukken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

? met XP kun je niet samenvoegen zover ik weet. Tijdens de setup kun je alleen partities maken of deleten.
Aangezien je zegt dat je problemen met de partities en de install had, leg eerst maar eens precies uit wat je gedaan hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-07-2006 11:48 ]

Verwijderd

the_scientist schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:46:

GetDataBack Demo gedownload, Hopelijk gaat het allemaal lukken.
Dan heb je niks 'samengevoegd', dan heb je domweg je DATA partitie verwijderd...

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:51:
[...]

Dan heb je niks 'samengevoegd', dan heb je domweg je DATA partitie verwijderd...
Inderdaad!

Ik heb zelf ook is perongeluk een partitie verwijderd (hele schijf to be exact :( verkeerd lezen is ook een vak).
Daarvan heb ik het grootste deel met getdataback teruggehaald. Sommige bestanden ervan waren wel corrupt, maar het is het proberen waard.
In mijn geval had ik alleen de partitie verwijderd en er niks overheen geinstalleerd.
Als ik het goed snap heb jij dat wel gedaan, ik denk niet dat het dan gaat lukken...

• RoeLeerT
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 19:25
maar zoals hij zegt hij heeft de data partitie niet gewijzigd, en die is verdwenen

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 09:27
Precies, hoe heb je dat samenvoegen eigenlijk gedaan onder XP? Acronis Diskmanager en Partition Magic zijn programma's om samen te voegen; XP kan dat helemaal niet.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:16
Ik heb zelf een paar keer met succes Easy Recovery Pro gebruikt. Niet alles mee terug kunnen halen maar wel een heel groot gedeelte. Misschien heb je hier wat aan. In ieder geval suc6 met recoveren.

Pwnd

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-07 06:18

BlueTooth76

Let the sun shine!

the_scientist schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:13:
[...]
Zelfs de ALDI verkoopt tegenwoordig externe harddisks waar je een reservekopie kan parkeren van al je data.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 16:58
Ikzelf had laatst een corrupte schijf in mijn servertje hangen. Om toch nog belangrijke data terug te krijgen heb ik toen op advies van een vriend GetDataBack van Runtime Software (www.runtime.org) geinstalleerd. Misschien moet je die ook eens proberen. Er bestaat een NTFS en FAT versie...ik kreeg zelfs (onbelangrijke) bestanden te zien die bij een eerdere format verwijdert waren.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10
Als je de C: en D: verwijderd en 1 nieuwe aanmaakt, heb je de andere niet aangeraakt en zouden die nog gewoon moeten bestaan. Dat zou dan ook niet verklaren waarom maar een deel van je data verwijderd is.

Volgens mij is door die disk controle een deel van de indexen op je dataschijf verwijderd. Als je nog weet wat de foutmeldingen waren, kun je wat gerichter zoeken. Als je nog geen nieuwe data op die schijf hebt gezet, zou het geheel terug te lezen zijn.
Alleen ik ben bang dat het niet met demo versies zal gaan lukken. Die laten meestal wel het volledige aantal bestanden die gerecoverd kunnen worden zien, maar als je gelukt hebt kun je er maar een beperkt aantal terughalen. Ik heb veelal meegemaakt dat ze de recovery actie in de demo hadden uitgeschakeld :(

let the past be the past.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06 16:44
dit komt niet door het gerommel aan de partities. Dit komt door die herindeling van de indexes door chkdsk. Heb ik ook vaak meegemaakt, ik kon het toen nog redden door system restore te doen. Dan zet hij de indexes op je hdd ook weer goed. Maar aangezien je nieuwe install heb gaat dat niet. Ik zou aanraden om zo'n herstel progje zoals hierboven vermeld staat te gebruiken. (8>

Computer says no

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Oké snap het nu, de uitleg was te summier.
Hij heeft alleen de c en d gedelete en daar 1 newe partitie van gemaakt.
De partitie met de data is niks mee gedaan. Toch heeft XP daar tijdens de install wat mee gedaan.

Indexen kunnen idd kapot zijn nu. Met een recovery programma moet dat weer terug kunnen komen.

Verwijderd

Moshe85 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:03:
dit komt niet door het gerommel aan de partities. Dit komt door die herindeling van de indexes door chkdsk. Heb ik ook vaak meegemaakt, ik kon het toen nog redden door system restore te doen. Dan zet hij de indexes op je hdd ook weer goed. Maar aangezien je nieuwe install heb gaat dat niet. Ik zou aanraden om zo'n herstel progje zoals hierboven vermeld staat te gebruiken. (8>
Hij schrijft anders duidelijk...
En aangezien je niets kan mergen bij de XP setup ben ik er 99.9% zeker van dat hij die DATA partitie gedelete heeft, net zoals zen C: en er dan terug 1 grote van gemaakt heeft.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06 16:44
kunnen kapot zijn, weet het wel zeker dat ze kapot zijn! Schijfcontrole van XP setup (oftewek chkdsk.exe) wil niet altijd wonderen doen. Sterker nog bij mij heeft hij vaker dingen stuk gemaakt dan gerepareerd |:(

hij zegt toch duidelijk
de installatie van Media Center werd deze partitie op fouten gecontroleerd, daarbij werden allerlei indexeringsvermeldingen verwijderd en ik voelde de bui al hangen.
dit is toch duidelijk dat chkdsk wat heb zitten rommelen en kapot gemaakt heeft. Ik heb dit zelf ook al heeeeeeeeel vaak meegemaakt ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Meekoh op 28-07-2006 12:14 . Reden: update ]

Computer says no

• Owen Reece
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-07 21:47
Je kunt ook het programma EasyRecovery Professional proberen. Hiermee lukt het meestal wel om je data terug te halen. Veel succes met het terug halen van je data.

• the_scientist
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:51:
[...]

Bepaalde data op die partitie is verdwenen, niet alle data. Zo heb ik nog maar de helft aan foto's van een sessie die ik ooit gemaakt heb. De drie partities die opnieuw gemaakt zijn zijn Windows, Programma's en Games. Van de Data-partitie ben ik afgebleven. Zo blond ben ik nou ook weer niet ;)

Tijdens de installatie van XP is er geen aparte optie om te mergen, dat klopt. Maar alleen de Data-partitie bevatte data die niet verwijderd mocht worden, daarom heb ik de andere 3 partities gewoon gedelete. Van de vrijgekomen ruimte heb ik 2 nieuwe partities gemaakt. Op de nieuwe C:\ heb ik een installatie gedaan van XP Media Center. Tijdens die installatie werd de data-schijf gecontroleerd op fouten. Ik gok erop dat er een MBR-tabelletje beschadigd is, en dat de bestanden daardoor niet meer zichtbaar zijn. Ik heb de PC meteen uitgezet en tot nu toe uitgelaten, dus er is verder niet naar de Data-partitie geschreven. Ik ga op m'n laptop even op zoek naar een goede Undelete, en zal jullie tips zeker meenemen. GetDataBack heb ik al binnen, ik hoor van meerdere mensen goede ervaringen dus dan is zoiets altijd de moeite waard om aan te schaffen.

GetDataBack is nu aan het scannen. Heeft iemand een idee hoelang dit kan duren?

[ Voor 53% gewijzigd door the_scientist op 28-07-2006 15:50 ]

• the_scientist
Heeft iemand ervaring met R-Studio? Ik heb een scan gedaan, en nu krijg ik onder de partitie Recognized0 en Recognized1. Overal worden mappen zichtbaar, zonder een logische naam. Hoe kun je nou zien wat wat is geweest?
Pagina: 1