Msi K9n Raid alleen met Sata II schijven?

Pagina: 1
Acties:

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Goeie morgen,

Van de week een MSI K9N bord gekocht met 2 WD 250 Sata 150 (Raid Edition) schijven en 2 x Nanya 1 GB geheugen (in dual-channel gezet).

Nu wil Xp moeilijk installeren als ik raid aanzet. Drivers geïnstalleerd in WinXP Setup (F6) die op het moederbord cd-tje stonden. Wanneer eenmaal de bestanden worden gekopieerd geeft hij at random weer dat hij bepaalde files niet kan wegschrijven. Ook wanneer ik de drivers gebruik van de site van Msi krijg ik dezelfde problemen.

Ik heb raid uitgezet in de bios en windows installeerde toen goed. Alleen krijg ik in Windows de voglende error:

"Delayed Write Failed"

Volgens Microsoft kan dit liggen aan beschadigde schijven maar kan ook komen door bepaalde chache-opties in windows.

Nu las ik op de Msi site dat raid wordt ondersteund met Sata II hardeschijven.

Is Sata II niet backwards compatible? Naar mijn weten wel.
Kan iemand mij helpen met dit euvel aangaande raid?

[ Voor 4% gewijzigd door vleppyniles op 28-07-2006 10:34 . Reden: Dual-channel geheugen erbij gezet. ]

• vleppyniles
Iemand een idee?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
SataII is gewon een typnummer ofzo weet niet hoe ik het precies moet uitleggen maar het is wel backwards compatable sataII hdd's hebben ook een jumper om hem nog eventueel op sata te zetten

• vleppyniles
Het zijn Sata 1 schijven (western Digital) en een Sata 2 controller van Nvidia. Ik heb een bios update gedaan naar 1.2 en nieuwe nvidia drivers geïstalleerd en tot nu toe nog geen problemen gezien.

Verwijderd

Als de bios laad kun je wel raid scherm zien. Als je daarbij kijkt moet je sata schijf erbij staan.
Als je ook IDE schijven op je moederbord kunt aansluiten kan het zijn dat je de raid nog moet aanzetten in je bios. Daarna kan je voor de zekerheid een harddisk diag tool draaien. Niet dat ik er van uit ga dat je hdd kapot is. Maar dan kun je zien of hij hem buiten de bios ziet. Verder is het niet altijd noodzakelijk om je raid drivers te installeren bij die windows installatie. Als je verder gaat met je setup moet hij je schijven ook kunnen zien.

• vleppyniles
Dank je wel voor je uitleg.

M'n Western Digital (WD2500YD) schijven blijken wel SATA 2 schijven te zien. Probleem 1 dus verholpen.

Ik kan raid aanzetten in de bios en een nieuwe array (striped) aanmaken. Windows setup ziet na een F6-driver-install m'n 2 schijven als 1 schijf. Dit is dus allemaal nog goed.

Wanneer ik een partitie aanmaak en deze converteer naar NTFS dan controleert hij de partitie op fouten. Hier hangt hij soms, maar soms gaat hij ook gewoon door. Wanneer hij doorgaat dan heeft hij bij het kopiëren van files van m'n cd-rom naar m'n hardeschijf soms schrijfmoeilijkheden. Hij zegt dat hij bepaalde files niet kan wegschrijven naar m'n hardeschijf. Totaal at random, soms bij de 39 minuten dan weer bij de 20 minuten resterende tijd.

Als ik raid uitzet dan kan ik windows prima installeren. Alleen in windows zelf, wanneer eenmaal alles is geinstalleerd, krijg ik soms "Delayed Write Failed" errors.

Op google wordt door microsoft gezegd dat dit komt door beschadigde hardware, het niet goed aangesloten zijn van de drives of foute biosinstellingen. De laatste twee gechecked en daar is niets mis mee. Western Digital Diag Tool helemaal laten doorlopen en geen fouten gevonden. "Enable write caching on the disk " kan ik uitzetten maar dan denk ik dat ik performance verlies krijg, nog niet geprobeerd.

Na een bios update en na nieuwe Nforce drivers krijg ik de "Delayed Write Failed" foutmelding niet meer. Echter, ik was net Sisoft Sandra een burn-in test aan het laten doen. Looped test gedaan, kan ik mooi even een middagdutje doen (is ook belangrijk). Kom ik terug, is m'n computer opnieuw opgestart. Ik had aangevinkt dat hij bij 80 graden moest nokken met die hele test maar kennelijk vond hij een reboot gezelliger. Al denk ik niet dat hij 80 graden is geworden.

M'n proc wordt normaal gezien 49 graden stressed, zelfs wanneer het in m'n kamer 35 graden is. Wanneer ik in m'n Event Viewer kijk toen ik nog wel die "Delayed Write Failed" errors kreeg, dan zie ik dat hij de volgende fout geeft: "The driver detected a controller error on \Device\Harddisk1\D" errors.

Ondanks dat ik nu die error niet meer heb denk ik dat m'n moederbord niet naar behoren funtioneert. Raid doet nog steeds erg moeilijk bij de installatie van windows.

Ik test het verder allemaal, ik houd jullie op de hoogte.

M'n computer rebooten door een BSOD, memory dump (Foutmelding 0x000000F4). Nu dit weer. Voeding moet voldoende zijn 410 Watt.

Complete specs

MSI k9n platinum
AM2 4200
2 x 1GB Nanya
2 x WD 2500 YD Raid Edition
Asus 7900 GT Top

Op de site van Msi staat Nanya niet bij de geheugen typen die compatible zijn. Kan het een geheugen pobleem zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door vleppyniles op 30-07-2006 20:09 ]

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:31

Tank80

Cyanide&&Happiness

heb zelf hetzelfde moederbord, maar geen raid draaien. Wel zag ik tijdens de installatie van de nvidia sturrprogramma's de volgende tekst :
NVIDIA IDE SW-stuurprogramma-informatie
---------------------------------------
Het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma vervangt de ATA-stuurprogramma's (die met Windows worden geleverd) door stuurprogramma's die geoptimaliseerd zijn voor op nForce2/nForce3/nForce4 gebaseerde bureaubladcomputers.

Het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma reduceert de bottleneck in het opslag-subsysteem, zodat de processor en andere hardware op systeemniveau productiever en efficiënter kunnen werken.

Installatie van het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma is vereist om de NVIDIA RAID-oplossing in te schakelen. Als u bezig bent NVIDIA RAID in een NIEUW Windows-besturingssysteem te installeren, moet er bij de NVIDIA IDE-stuurprogramma's een diskette worden gemaakt om de installatie van NVIDIA RAID mogelijk te maken.

In de meeste gevallen is het NVIDIA IDE SW-stuurprogramma niet vereist om uw besturingssysteem goed te doen werken.
(btw slordig dat ze het niet hebben over nforce5 ,maar goed...)
Ik neem aan dat je tijdens F6 wel de goede raid stuurprogramma's heb geladen ? (neem aan van wel, maar je weet nooit ;))

Verder heb ik in het begin problemen gehad met het geheugen, eerst twinmos erin, werkte niet, toen corsair erin. Dat werkte pas goed nadat ik het geheugen op 2.1V had gezet; misschien ook iets om te proberen ?

Je imiteert me mateloos.

Pagina: 1