*Ten eerste mijn excuses voor mijn wss vage titel, ik zou echt bij god niet weten hoe ik het probleem anders kan omschrijven*
Ik heb 'n vrij pittig probleempje (voor mij althans, mss (hopelijk) kan iemand anders hem zo oplossen).
Sinds een aantal dagen heb ik een nieuw mobo, cpu en hdd.
Nu heb ik deze geinstalleerd, incl een verse windows installatie.
Echter kan ik sindsdien niet meer fatsoenlijk internetten op m'n pc (ik zal hem later in dit stukje A-PC noemen).
Situatie:
Windows boot, ik start m'n standaard programma's op:
mIRC, MSN, FireFox.
mIRC: Connect met 'n server (in dit geval sorcery) en ik join een channel. Niets aan de hand, ik kan ook na een half uur nog gewoon ping/pong-en na gelief en chatten met iedereen.
MSN: Connect, meld zich aan, na een bep. tijd wordt de verbinding automatisch verbroken en kan niet weer worden opgezet.
Firefox: De eerste pagina laad nog tegen een redelijke snelheid. Maar daarna is het gewoon veel te traag. Zo traag dat ie geen pagina's meer wil laden en alleen de melding geeft dat de pagina niet kan worden gevonden.
Speedtest.nl geeft een veeel tragere snelheid (+/- 1/12 van de normale snelheid) aan dan m'n daadwerkelijke verbinding toestaat (3mbit / 0.5mbit). Dit kan ik met geluk soms uittesten, vaak komt het namelijk ook voor dat ie speedtest.nl al niet eens meer kan laden.
_Gelukkig_ hebben wij hier in huis nog een pc (in dit stukje genaamd B-PC (gezien de specificaties)).
Wanneer ik op die pc wil internetten, gaat dat gewoon goed!
Echter, wanneer ik mijn A-PC aan heb en heb verbonden met het internet. Loopt ook het internet op de B-PC traag!
Dan geeft speedtest.nl wederom een veel te trage snelheid aan (als m'n browser al zover komt dat ie met speedtest.nl kan connecten).
Mijn netwerk(je) zit alsvolgd in elkaar:
A-PC direct op hub.
B-PC direct op hub.
Hub direct op Speedtouch ADSL modem/router (Ethernet)
Wat ik al heb geprobeerd om dit probleem op te lossen:
- Ipv. de onboard netwerkkaart een PCI-netwerkkaart te installeren en die te gebruiken
- Drivers onboard netwerkkaart / PCI-netwerkkaart te updaten
- MediaType van de netwerkkaart instellen op 10BaseT Full_Duplex
- Windows opnieuw installeren
- Modem/Router resetten
- Andere poorten gebruiken van de hub
- Netwerkkabels verwisselen
Al dit gaf geen verschil.
Wat ik nog zou kunnen doen:
- Oude moederbord terugzetten.
Het lijkt me echter sterk dat dat het probleem veroorzaakt aangezien dit nieuwe mobo een jaartje heeft gefungeerd als server in Groningen. En daar werd die (onboard) LAN-poort iedere dag met succes gebruikt, dus waarom het nu ineens problemen op zou leveren...?
Ik heb 'n vrij pittig probleempje (voor mij althans, mss (hopelijk) kan iemand anders hem zo oplossen).
Sinds een aantal dagen heb ik een nieuw mobo, cpu en hdd.
Nu heb ik deze geinstalleerd, incl een verse windows installatie.
Echter kan ik sindsdien niet meer fatsoenlijk internetten op m'n pc (ik zal hem later in dit stukje A-PC noemen).
Situatie:
Windows boot, ik start m'n standaard programma's op:
mIRC, MSN, FireFox.
mIRC: Connect met 'n server (in dit geval sorcery) en ik join een channel. Niets aan de hand, ik kan ook na een half uur nog gewoon ping/pong-en na gelief en chatten met iedereen.
MSN: Connect, meld zich aan, na een bep. tijd wordt de verbinding automatisch verbroken en kan niet weer worden opgezet.
Firefox: De eerste pagina laad nog tegen een redelijke snelheid. Maar daarna is het gewoon veel te traag. Zo traag dat ie geen pagina's meer wil laden en alleen de melding geeft dat de pagina niet kan worden gevonden.
Speedtest.nl geeft een veeel tragere snelheid (+/- 1/12 van de normale snelheid) aan dan m'n daadwerkelijke verbinding toestaat (3mbit / 0.5mbit). Dit kan ik met geluk soms uittesten, vaak komt het namelijk ook voor dat ie speedtest.nl al niet eens meer kan laden.
_Gelukkig_ hebben wij hier in huis nog een pc (in dit stukje genaamd B-PC (gezien de specificaties)).
Wanneer ik op die pc wil internetten, gaat dat gewoon goed!
Echter, wanneer ik mijn A-PC aan heb en heb verbonden met het internet. Loopt ook het internet op de B-PC traag!
Dan geeft speedtest.nl wederom een veel te trage snelheid aan (als m'n browser al zover komt dat ie met speedtest.nl kan connecten).
Mijn netwerk(je) zit alsvolgd in elkaar:
A-PC direct op hub.
B-PC direct op hub.
Hub direct op Speedtouch ADSL modem/router (Ethernet)
Wat ik al heb geprobeerd om dit probleem op te lossen:
- Ipv. de onboard netwerkkaart een PCI-netwerkkaart te installeren en die te gebruiken
- Drivers onboard netwerkkaart / PCI-netwerkkaart te updaten
- MediaType van de netwerkkaart instellen op 10BaseT Full_Duplex
- Windows opnieuw installeren
- Modem/Router resetten
- Andere poorten gebruiken van de hub
- Netwerkkabels verwisselen
Al dit gaf geen verschil.
Wat ik nog zou kunnen doen:
- Oude moederbord terugzetten.
Het lijkt me echter sterk dat dat het probleem veroorzaakt aangezien dit nieuwe mobo een jaartje heeft gefungeerd als server in Groningen. En daar werd die (onboard) LAN-poort iedere dag met succes gebruikt, dus waarom het nu ineens problemen op zou leveren...?