Trainen voor een vaste hand?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.922 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik heb een probleem, ik heb niet echt een vaste hand, dat wil zeggen dat ik me ook al concentreer ik me enorm goed, ik meestal nog tril. Nu zat ik vandaag even te surfen en zat ik te denken om een powerball aan te schaffen en hiermee een maand ofzo te gaan trailen, vooral trainen op de onderarm, vingers en pols. Zou dit helpen? Of hebben jullie andere tips?

p.s. ik heb een handstrap, batterygrip en een neckstrap, maar alle tips zijn welkom, er is namelijk bar weinig over te vinden!

[ Voor 16% gewijzigd door xces op 27-07-2006 21:57 ]

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je adem inhouden moet ook goed werken om tijdelijke een vast hand te hebben.
Verder is het natuurlijk ook handig om de camera goed vast te hebben. Dus aan de onderkant en aan de zijkant.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Wat mss ook kan helpen, tekenen.

Gewoon de basisvormen (cirkels, lijnen, driehoeken) en ook 3d (bollen, kubussen,...).

Krijg je wel een vaste hand (toch voor tekenen), en zal wel voor fotograferen ook goed zijn, je beheerst je handelingen beter.

• SH4D3H
  • Laatst online: 04-10 13:25
0X55AA schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:04:
Wat mss ook kan helpen, tekenen.

Gewoon de basisvormen (cirkels, lijnen, driehoeken) en ook 3d (bollen, kubussen,...).

Krijg je wel een vaste hand (toch voor tekenen), en zal wel voor fotograferen ook goed zijn, je beheerst je handelingen beter.
Dus als het afdrukknopje gewoon links zat had ik ook mooie foto's kunnen maken :( :+

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Afbeeldingslocatie: http://photo.partyflock.nl/images/60996/medium/260027.jpg
Goed ondersteunen, stevig knijpen en de camera goed tegen je hoofd drukken...
Nu helpt het een hoop als je een ergonomisch gevormde camera hebt die ook nog eens goed is uitgebalanceerd. Een flitser op je camera gaat door het gewicht ook kleine bewegingen tegen :)
Een biertje kan ook helpen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door pvdplanet op 27-07-2006 22:12 ]

• 0X55AA
SH4D3H schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:07:
[...]

Dus als het afdrukknopje gewoon links zat had ik ook mooie foto's kunnen maken :( :+
huh? ik begrijp je niet echt?

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 12:59
0X55AA schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:11:
[...]

Hij is dus linkshandig ;)

Verwijderd

0X55AA schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:11:
[...]

ik denk dat 0x55AA linkshandig is :)

dkroese vind flappie niet lief O-) , tijd voor de kerstmaaltijd })

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 22:18 ]

Verwijderd

-spuit 11-

[ Voor 151% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 23:30 ]

• SH4D3H
  • Laatst online: 04-10 13:25
offtopic:
Damn, veel reacties op mijn geblaat :+

Ja, ik ben linkshandig, die is dus vrij steady.
Maar dan heb ik HELE lange vingers nodig om aan de rechterkant op het knopje te drukken :p
Ze zouden ze met een dubbele knop moeten uitrusten ;)

Verwijderd

xces schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 21:53:
Ik heb een probleem, ik heb niet echt een vaste hand, dat wil zeggen dat ik me ook al concentreer ik me enorm goed, ik meestal nog tril.
Mijn handen beginnen ook vanzelf te wapperen wanneer ik me erop concentreer om ze stil te houden. Dat heb ik altijd al gehad, toen ik 14 was zei een oom van me "jij zult later een meisje heel gelukkig maken" ;)

Vreemd genoeg heb ik dat niet bij het fotograferen, misschien omdat ik me dan concentreer op het onderwerp, en niet op m'n handen. Misschien focus je teveel op dat trillen?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
waar ik vooral 'last' (kheb een vrij vaste hand inmiddels, bouwkunde opleiding = veel tekenen, go figure) als ik de sluiterknop half indruk om met AF-C te focussen... dan ga ik ineens trillen... heel vaag

Nog niet echt een oplossing voor gevonden :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Fotograferen doe je met je ogen, focus je op het object wat je ziet, niet op de handen die het object in beeld proberen te brengen.

En niet te veel caffeïne :+ (als ik te veel koffie drink ga ik ook trillen met mijn handen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Ook ik heb last van trillende handen, maar mijn vriend die lid is van een schietvereniging, zegt dat het mogelijk is om je actief te ontspannen, m.a.w. het zit hem voor een deel tussen de oren. Als ik in gezelschap suiker in mijn thee moet doen begint mijn hand zo te beven dat ik suiker rond strooi. Dat verschijnsel nu kan zich laten onderdrukken door mentale training. Voor mij is tot nu toe het verhogen van de sluitersnelheid door hogere filmgevoeligheid in te stellen de enige bruikbare oplossing, buiten het gebruik van een schouderkolf of een statief. Mijn leeftijd zal ook wel een rol spelen.

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• 0X55AA

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-10 10:44

Res-q

Redder in nood?

Misschien rare tip, maar toch :)

Ik ben ook linkshandig, en muis sinds een tijdje met rechts. Nu ik met rechts muis (dat went binnen een week) moet je die hand dus beter controleren om alles goed en snel aan te kunnen wijzen. Op het begin is dat heel erg wennen, maar na 2 weken kon ik met rechts net zo goed CS spelen als met links. Daar krijg je denk ik ook wel een warme hand van. Ik denk iig dat dat effectiever is dan een powerball ;)

en zo is het voorspeld!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10 20:00
Het bevorderd je lichaamstabiliteit door met 1 voet een kleine stap naar voren of achteren te zetten; je staat dan iig wat steviger dan dat je met je benen naast elkaar staat.

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er zijn 2 categoriën voor beweging/shaken: fysiek & mentaal.

Fysiek is relatief gemakelijk: hou je ellebogen zo dicht mogelijk bij je lichaam, en controleer je adem. Adem rustig in & uit. Als je adem stabiel is, adem dan uit, hou in, en druk af. Niet inademen en dan adem inhouden, dan ga je zelfs meer bewegen.
Mentaal is een ander verhaal, maar daar kan je veel meer mee bereiken. Als mentaal in orde is lukt fysiek vanzelf. Hierover kan ik je weinig raad geven.

Het kan misschien nuttig zijn om een sniper manual door te lezen. Onze goede vriend google zal je daar vast wel mee kunnen helpen. Succes!

• Henk
Wat mij trouwens ook helpt, maar ik heb een vage linkerschouder, ook al klinkt het een beetje vaag:

Als ik een wat langere lens gebruik (70-300 is al lang genoeg) leg ik mijn linkerhand op mijn rechterschouder. Dan druk ik mijn linkerschouder zo ver mogelijk omlaag (half uit de kom in mijn geval :P maar dat komt door een ongeluk wat ik ooit gehad heb). Dan leg ik mijn lens in de hoek die mijn linker-elleboog maakt.

Het klinkt vaag, maar het helpt me soms wel :P vaak zeker als ik ook nog even ergens tegenaan kan leunen.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 14:31
Ik ben zelf geen fotograaf, maar ik heb wel "last" van trillende handen.
Het schijnt iets te maken te hebben met een hoge spierspanning. Zou op zich wel kunnen, want het lukt mij ook nooit om om te ontspannen. (als je bijvoorbeeld bij een inenting je armen moet laten hangen)

Het schijnt minder te worden met de leeftijd, maar als er iemand een idee heeft om het te trainen hoor ik he graag ;)

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

justawitte schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 21:55:
Je adem inhouden moet ook goed werken om tijdelijke een vast hand te hebben.
Verder is het natuurlijk ook handig om de camera goed vast te hebben. Dus aan de onderkant en aan de zijkant.
Als je je adem lang genoeg inhoudt heb je een permanente vaste hand. ;)

Ow ja, even disclaimeren: NIET ECHT DOEN HEH!!!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-11 16:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dit klinkt misschien heel dom, maar zou een zenuwspiraal niet kunnen helpen? Je weet wel, zo'n stalenbuizenwokkel waar je met een stokkie met ringetje eraan langs moet. En als je met die ring de buis raakt, hoor je een geluid.

Volgens mij kun je die dingen nog gewoon bij de speelgoedwinkel kopen. En hiermee kun je natuurlijk zowel links -als rechtshandig trainen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 12:59
Vunzz schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:47:
Ik ben zelf geen fotograaf, maar ik heb wel "last" van trillende handen.
Het schijnt iets te maken te hebben met een hoge spierspanning. Zou op zich wel kunnen, want het lukt mij ook nooit om om te ontspannen. (als je bijvoorbeeld bij een inenting je armen moet laten hangen)

Het schijnt minder te worden met de leeftijd, maar als er iemand een idee heeft om het te trainen hoor ik he graag ;)
Spierverslappers een idee? :+

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10 20:00
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:53:
Ow ja, even disclaimeren: NIET ECHT DOEN HEH!!!
Ja tuurlijk, we gaan het ook echt doen. 8)7

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had hetzelfde vroeger ook, bleek dat ik me té goed concentreerde op het stilhouden, en daardoor juist heel krampachtig vasthield, wat dus resulteerde in juist meer trillen. Wat ik gedaan heb? gewoon ff op internet lezen hoe sluipschutters het doen :P

Dus diep ademhalen, en heel langzaam uitblazen, verder gewoon de camera in je hand laten "zweven" en niet vastklampen. en ohja, een lens met IS helpt ook wel :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• SmartDoDo
  • Laatst online: 00:23

SmartDoDo

Woeptiedoe

Heeft er hier niemand last van het kloppen van zijn hart? Ik vind het altijd ergerlijk als ik me stil probeer te houden dat ik m'n lichaam nog voelt schokken van het kloppen van m'n hart. Ik probeer dan ook af te drukken vlak voor een hartslag.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, heb je dat alleen bij naaktmodellen schieten? :P

anders misschien eens je bloeddruk controleren :?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03

The Zep Man

🏴‍☠️

SmartDoDo schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:22:
Heeft er hier niemand last van het kloppen van zijn hart?
Wat je ook doet, NIET STOPPEN!

[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 28-07-2006 09:44 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Magic schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:35:
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, heb je dat alleen bij naaktmodellen schieten? :P

anders misschien eens je bloeddruk controleren :?
Die controleer ik zo nu en dan en die is prima in orde :) En ik heb het zeker niet enkel bij naaktmodellen, sowieso beweegt mijn lichaam door het pompen van het bloed. Ik ga er vanuit dat dat heel normaal is :)

• Henk
@SDD:
ik heb idd ook wel eens last van het kloppen...

Rot lage bloeddruk in mijn geval, dus dat is het niet. Maar om je hart nou even uit te zetten voor een foto... ;)

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

RedXraD schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:54:
Rot lage bloeddruk in mijn geval, dus dat is het niet. Maar om je hart nou even uit te zetten voor een foto... ;)
Dat hoeft ook niet, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden soms. Zeker als je net fysiek actief bent geweest om naar dat uitzichtpunt te lopen en je dus met een vaste hand een foto wilt maken. Dan merk ik wel dat het belangrijk is ergens tegenaan te leunen (boom, hekwerk etc.) en om je ademhaling rustig te krijgen én dan op je hartslag te letten. Het lijkt veel, maar op een gegeven moment doe je dat ook automatisch :)

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:17

Keida

dr.

Juist door je adem in te houden wordt ook je hartslag vertraagd (bij het inademen voordat je je adem inhoudt versnelt hij, daarna vertaagt hij, en als je maar lang genoeg je adem inhoudt wordt ie weer sneller.)

Ik voel trouwens ook vaak mijn hart, en das gewoon normaal.
(en ik kan het weten).

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 20:56
SmartDoDo schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:58:
[...]

Dat hoeft ook niet, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden soms. Zeker als je net fysiek actief bent geweest om naar dat uitzichtpunt te lopen en je dus met een vaste hand een foto wilt maken. Dan merk ik wel dat het belangrijk is ergens tegenaan te leunen (boom, hekwerk etc.) en om je ademhaling rustig te krijgen én dan op je hartslag te letten. Het lijkt veel, maar op een gegeven moment doe je dat ook automatisch :)
En dan weet je dus waarom een biathlon knap lastig is. ;-)

Er zitten genoeg overeenkomsten tussen schietsport en fotografie met een stevige telelens. Veel oefenen maar ook wat spieren kweken in de armen en vooral goed met je ademhaling om leren gaan. Af en toe zie je bij de Slegte wel 's van die uit het duits vertaalde schietsport boeken, blader er maar 's in.

Andere optie, taichi vorm lopen, ook prima voor je spierbeheersing en ademhaling.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-10 16:30

tweakraiser

I have such sites to show you

SmartDoDo schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:58:
[...]

Door te hoesten hersteld het ritme van je hart weer, na bv inspanning.

Strava | Webdesign

Pagina: 1