[2003] Software installatie via ad met gpo

Pagina: 1
Acties:

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
titel mag wel veranderd worden naar ...via ad met gpo...

Op de server draait dus 2003 en op de clients hebben we w2k draaien. Nu word er al software geïnstalleerd via ad (office2000), dit werkt allemaal prima. Maar nu willen we de boel nog meer gaan automatiseren door alle software te installeren via ad.

Mijn msi files maak ik met InstallAware door een capure van mijn systeem te maken, dan de software installeren en vervolgens bekijkt InstallAware wat er veranderd is en produceert hier een project file van. De project file kan ik dan vervolgens weer aanpassen met InstallAware (het enigste wat ik hier in aanpas is dat er helemaal geen dialogs worden weergegeven bij de installatie). Als ik dit project dan build krijg ik een msi file met nog wat andere files (autorun.inf, mia.dll, een exe etc en nog een data folder met nog meer files en folders). De msi files maak ik op een vrijwel clean systeem en heb deze ook getest op verschillende pc, dan word alles prima geinstalleerd.

Vervolgens voeg ik bij mijn OU computers (staat nu één test computer in) een GPO toe met de software die geïnstalleerd moet worden. Dan start ik de test computer en krijg ik keurig te zien dat de software word geïnstalleerd. Vervolgens is de software nergens te vinden op de computer maar staat er wel keurig bij software (in configuratie) de software die ik heb geïnstalleerd en kan ik hem verwijderen. Het vreemde is dat als ik alles op precies dezelfde mannier doe bij de msi van office alles prima gaat. Maar als ik zelf een msi ga maken gaat er blijkbaar iets fout.

Als je het logisch beredeneerd dat zou je zeggen dat er een fout in de msi zit waardoor het niet wil lukken of zie ik nog iets anders over het hoofd? Ik hoop dat me verhaal zo duidelijk is en iemand een oplossing weet voor dit probleem.

Had ook ergens gelezen dat je moet oppassen dat de installatie niks aanpast in HKEY_CURRENT_USER als je gaat installeren per computer en niet per user. Maar dat heb ik gechecked en is niet het geval

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je kan kiezen probeer toch om computer based te installen ipv userbased. Indien mogelijk gebruik je best de msi files van de leverancier.

jou probleem nu:
Ik heb hetzelfde met mn 2K clients en zelfgebakken MSI's. Ik heb die paar 2K users dan ook verteld dat ze ff manueel de software moeten installeren door bij ad-remove programs even op de installer te klikken. Verder hebben ze er geen interactie aan, en dan gaat het alsnog goed. Op XP clients heb ik dit probleem niet.

het spreekt voor zich dat users zonder admin rechten geen soft kunnen installen als deze schrijft naar HKLM... bovendien installeerd bvb de software zich opnieuw als er een andere user aanmeld op de pc, de soft wordt maw voor elke user opnieuw geinstalleerd.. (vandaar mijn voorkeur voor computer based)

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 27-07-2006 17:42 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik het het idee dat je MSI niet goed gebuild wordt. Bij de meeste packaging tools zijn er twee opties om MSI te creëren:
  • Alleen de MSI (met daarin de database) en alle data apart
  • Één complete MSI waarin zowel de database als installatiefiles staan
Ik heb het idee dat bij jouw het eerste gebeurt. Kijk even in de instellingen, zal wel iets van een vinkje zijn. Assign of publish je de software overigens?
Yalopa schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:41:
Ik heb hetzelfde met mn 2K clients en zelfgebakken MSI's. Ik heb die paar 2K users dan ook verteld dat ze ff manueel de software moeten installeren door bij ad-remove programs even op de installer te klikken. Verder hebben ze er geen interactie aan, en dan gaat het alsnog goed. Op XP clients heb ik dit probleem niet.
Op die Windows 2000 machines ook de nieuwste versie van de Windows Installer al geinstalleerd? Je kunt altijd kijken of dat het probleem oplost.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• maxjuh
Yalopa schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:41:
Als je kan kiezen probeer toch om computer based te installen ipv userbased. Indien mogelijk gebruik je best de msi files van de leverancier.

jou probleem nu:

het spreekt voor zich dat users zonder admin rechten geen soft kunnen installen als deze schrijft naar HKLM... bovendien installeerd bvb de software zich opnieuw als er een andere user aanmeld op de pc, de soft wordt maw voor elke user opnieuw geinstalleerd.. (vandaar mijn voorkeur voor computer based)
Ik gebruik gewoon computer based installatie hoor... (had ik dacht ik boven in mijn verhaal verteld)...

• maxjuh
Question Mark schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 19:06:
Ik het het idee dat je MSI niet goed gebuild wordt. Bij de meeste packaging tools zijn er twee opties om MSI te creëren:
  • Alleen de MSI (met daarin de database) en alle data apart
  • Één complete MSI waarin zowel de database als installatiefiles staan
Ik heb het idee dat bij jouw het eerste gebeurt. Kijk even in de instellingen, zal wel iets van een vinkje zijn. Assign of publish je de software overigens?

[...]
Op die Windows 2000 machines ook de nieuwste versie van de Windows Installer al geinstalleerd? Je kunt altijd kijken of dat het probleem oplost.
ik assign de software om dus zo min mogelijk aan de user over te laten. Bij mij gebeurd er inderdaat het eerste. Morgen op werk maar is kijken of ik alles in een msi file kan krijgen en dit het probleem verhelpt.

Daar had ik heb probleem zelf ook al gezogd dus toen ff de nieuwste windows installer geinstaleerd (3.0 dacht ik) maar hielp helaas niks

[ Voor 3% gewijzigd door maxjuh op 27-07-2006 20:11 ]

• maxjuh
@Question Mark
thx!... Heb nu alles in een msi gestopt en het werkt prima :*)
Pagina: 1