Toon posts:

nieuwe pc van +/- 2200 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal ..

heb een aantal vragen over het systeem wat ik hieronder heb neergezet. Systeem is bedoeld voor digitale beeldbewerking (photoshop, illustrator) webdesign, gamen, dvd kijken en heavy downloaden ..

mijn budget +/- 2200 excl. monitor (heb ik zelf al)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lexh/config-lex.jpg

ik heb gezocht op de diverse goedkopere webwinkels en heb onderstaande configuratie samengesteld op azery.nl. Ook ben ik al enkele weken overal (GoT, andere fora) aan het lezen, zoeken en informeren over de mogelijkheden van een nieuw systeem.

- processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 318,35

reden waarom: ik zoek snelheid en een processor waar ook leuk mee over te clocken valt.

- moederbord: Asus P5W DH Deluxe, Retail € 208,02

veel usb poorten, goede prestaties en goede combinatie met conroe chip (weet dat de bios hiervoor geupdate moet worden, maar ik laat hem in elkaar zetten dus zal dit neem ik aan netjes gedaan worden) ook een voordeel dat het geheugen uitgebreid kan worden naar 8 GB.

- videokaart: XFX GeForce 7900 GTX, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 506,00

ideale kaart voor gamen, en dvd kijken snelheid is hier ook zeer belangrijk voor me. alleen jammer van de hoge prijs .. (wellicht een goedkoper, net zo goed alternatief?)

- Arctic Freezer 7 pro € 16,71

goede koeling om mee over te clocken ..

- Kingston KHX6400D2K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x € 337,32

duur geheugen. weinig verstand van geheugen, maar vanwege de 800mhz incombi met mobo genomen. 2 GB is wel het minimale wat ik in mijn systeem nodig heb. Wil photoshop cs2 soepel kunnen laten draaien en vista klaar zijn.

(iemand andere alternatief hiervoor? goedkoper liefst ;) )

- Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS, Retail € 196,54

gave geluidskaart met 7.1 leuk voor videobewerking en filmervaringen ..

- Creative GigaWorks S750, Zwart € 359,01

dure boxen, maar wel met supervermogen .. weet alleen niet of hier een ander vergelijkbaar (goedkoper alternatief voor is - gezocht maar niet echt gevonden.)

- Nexus Breeze, Zwart, zilver € 170,53

mooie strakke kast zonder al te veel poespas maar wel lekker stil.

- Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 8 MB, Serial ATA150 € 151,53

OS HDD en programma's alles supersnel te benaderen .. denk zeker met de creative suite 2 een must.

- Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300

tweede hdd voor downloads, bestanden e.d.

- Razer Diamondback, Plasma, Retail € 40,23

nauwkeurige symmetrische (voor mijn een must ben linkshandig) muis met draad. mooi design en supernauwkeurig.

- Logitech Media Keyboard Elite, Zwart, Retail € 21,86

- Plextor PX-760SA, Serial ATA150, Zwart, OEM € 97,20

- Azerty Montage volledig systeem +installatie Windows, 1 jaar, Ja € 49,99

mijn vragen:

is er voor het geheugen een goedkoper, net zo goed alternatief? heb niet zoveel vestand van geheugenmodules dus ben automatisch voor de 800mhz variant gegaan.

is er wellicht een vergelijkbaar maar goedkoper alternatief voor de boxenset? heb veel gekeken op creative, maar deze springt er mijn inziens toch wel erg uit.

is het noodzakelijk om zo'n dure plextor s-ata brander te nemen? of kan ik het met een ide variant ook makkelijk af?

is het noodzakelijk om meer koeling in mijn systeem aan te brengen? en zo ja, waar?

en qua videokaart. is er een vergelijkbaar alternatief dat ervoor zorgt dat ik wel uitstekend kan gamen en films kan kijken zonder die uitzonderlijk hoge prijs? de 9700 is een sexy kaartje, maar vraag me af of ik met een andere kaart ook makkelijk af zou kunnen. heb geen idee wat een mooi alternatief zou zijn.

gezocht op:

- tweakers.net + forum
- creative.com
- intel.com
- asus.com
- computertotaal.nl (forum)

iedere input wordt zeer gewaardeerd. Hopelijk hebben jullie een idee waar het beter/anders kan zodat de prijs iets gedrukt kan worden (nu is de totaalprijs 2500 euro en eigenlijk net iets boven heb budget.) maar dat de prestaties er niet minder onder worden.

hopelijk heb ik aan alle voorwaarden voldaan om geholpen te worden.

hoor graag van jullie

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Waarom een 74 GB Raptor?
36 GB volstaat toch als boot HD?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
r00t schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:07:
Waarom een 74 GB Raptor?
Minder volstaat ook wel als je er alleen mee wilt booten. Echter, games kunnen ook voordeel hebben van een snelle hdd.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
r00t schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:07:
Waarom een 74 GB Raptor?
De 74GB raptor is weer een nieuwere versie en is dus sneller dan de 36GB versie.

The devil is in the details.

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Hahn schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:12:
[...]

De 74GB raptor is weer een nieuwere versie en is dus sneller dan de 36GB versie.
De 150 GB is echt een nieuwe generatie, maar de 74GB is in feite een dubbele 36GB. Dus die zou in theorie langzamer OF net zo snel moeten zijn als de 36GB (meer koppen, zelfde besturing), maar in ieder geval zeker NIET sneller...

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

r00t schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:19:
[...]
De 150 GB is echt een nieuwe generatie, maar de 74GB is in feite een dubbele 36GB. Dus die zou in theorie langzamer OF net zo snel moeten zijn als de 36GB (meer koppen, zelfde besturing), maar in ieder geval zeker NIET sneller...
De 74GB ADFD (ofzo?) is soms sneller dan de 150GB versie. Zie ook de review van Femme op de frontpage :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Laat die Raptor schijf gewoon weg, want die Seagate is volgens mij bijna net zo snel. Verder is de 7900GTX in verhouding tot zijn prestaties veel te duur. Misschien is de 7950GX2 of de X1900XT iets...

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
r00t schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:19:
[...]
De 36gb is echt een tragere, dat is zelfs alweer 2 generaties terug, na de 36gb raptor kwam de snellere met 8mb cache 74gb, toen de 150gb 16mb raptor, en de halve broer daarvan is weer de 74gb raptor 16mb. die laatste is gewoon net zo snel (gemiddeld zelfs sneller) als de 150gb broeder.

sterker nog die 36gb is zelfs erg traag te noemen, is echt niet meer van deze tijd :p hijs trager als een 7200.10 in de seq. datasnelheid, het enige wat ie mee heeft is een snellere accestijd.

Ziet er netjes uit dat systeem maar waarom dat belachelijk dure geheugen?
ocz heeft een veel goedkoper kitje. kun je beter 130 euro besparen en aan andere zaken besteden!

zoals een leuke data opslag disk ofzo, ik noem maar wat, of een mooiere kast: lian li v1000 ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Dnc1n op 27-07-2006 17:53 ]

Verwijderd

let bij de raptor wel op dat het de ADFD versie is, die is heeft nieuwe veel snellere firmwire, anders haalt je 7.2k schijf je raptor in.

als geheugen is dit ook prima: 9594 Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB DDR2, PC6400 5 non-ECC 2 x € 200,60
bij azerty tussen de overclock modulen
CL5 is prima, conroe heeft weinig voordeel bij lagere latencies en DDRII-800 is een must als je wilt overclocken :)

boxen geen ervaring mee

IDE is net zo goed, IDE heeft meer dan genoeg bandbreedte voor welke leessnelheid ook bij DVD´s
alleen de kabel neemt meer ruimte in.

koeling in de kast
ik zou eerlijk gezegd gewoon een hele andere kast nemen, want vind hem erg duur
misschien is een stacker leuk voor je, maar een centurion 5 is ook prima(beide coolermaster)
met een tagan voeding of iets dergelijks kom je dan goedkoper uit, en de centurion 5 heeft meerdere fans meegeleverd.

daarbij staat de 7900GTX toch echt vanaf 450 euro genoteerd op azerty, dus waarom 1tj van 500 euro?
daarbij is de x1900XT een prima alternatief, voor 350 euro lever je weinig prestaties in.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou ook eerder voor een X1900XT gaan, stukken goedkoper en niet zo heel veel langzamer. Tuurlijk is de 7900GTX sneller maar als je kijkt naar prijs/prestatie komt de X1900XT er veel beter uit.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:22
Waarom neem je zo'n dure geluidskaart en redelijke dure boxen? Wat wil je ermee gaan doen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:07
- Azerty Montage volledig systeem +installatie Windows, 1 jaar, Ja € 49,99

Windows moet je toch echt apart bijbestellen, anders valt er niks te installeren ;)

Verwijderd

Of een Asus 1900 XTX Die toch net een beetje beter presteerd in sommige spellen en hetzelfde kost.

• Dnc1n
Hoedje schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:56:
Waarom neem je zo'n dure geluidskaart en redelijke dure boxen? Wat wil je ermee gaan doen?
Ja die geluidskaart vind ik ook belachelijk duur, het is vooral een game geluidskaart, niet eens een audiofiele geluidskaart.

Het enige waar je zo'n fatality dan voor kan nemen is extra framerates, maargoed dat is in vergelijking wat de rest van jou systeem kan niet echt veel winst.
Anders voldoet de extreme music ook wel.

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik zou twee streepjes van 1 Gb nemen voor het geheugen (Dual Channel)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Plextor brander van bijna 100 euro is mijns inziens overdreven, NEC (IDE) branders volstaan prima for the job (16x DL/RW). Zijn een euro of 35.

Speakers..duur! Toevallig geen redelijke versterker in de buurt staan waaraan je je PC kan koppelen?
Geluidskaart : wat wil je ermee doen? Vind die Fatality best prijzig..volgens mij kun je best besparen op veel punten.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

DaWaN

'r you wicked ??

Pak gewoon 2x1GB PC2-5300 value ram. Sneller geheugen heeft weinig nut bij conroe tenzij je gaat overklokken.
Als videokaart de 7950GX2 pakken, die leverd 50% meer prestaties voor 50e extra.

[ Voor 9% gewijzigd door DaWaN op 27-07-2006 18:14 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
media keyboard is kut...

neem mx3100 set bv of zo

1337

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-01 18:22
Ik kan eigenlijk alleen wat zinnigs zeggen over de kast; ik heb nét een review toegevoegd in de productsurvey :*) Hopelijk heb je er wat aan! :+

http://tweakers.net/productsurvey/survey/2885

PS
in t kort; ja hij is erg duur voor wat er in zit, maar als de mijne zou vergaan, zou ik zeker dezelfde kopen! Leuk zo'n stacker, maar deze is zooo mooi afgewerkt en vormgegeven, én hij is (nog steeds) héérlijk stil.. O-)

PS2
Toch maar wat zinnigs over het toetsenbord; Het logitech Ultra-X media keyboardje kleurt perfect bij de nexus, en mn beste toetsenbord sinds 10jaar! :9

[ Voor 53% gewijzigd door SnoF op 27-07-2006 18:23 ]

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ZandBak schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 18:16:
media keyboard is kut...

neem mx3100 set bv of zo
Waar baseer je dat op? Ik heb hier de Media Elite liggen, niets mis mee. Gewoon standaard toetsenbord, stel media knoppen, zelfs een paar instelbare. Daarbij staat er al een razor in zijn lijstje, en is de MX1000 lomp zwaar om mee te gamen (uit ervaring).

[ Voor 15% gewijzigd door Ilya op 27-07-2006 18:32 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Misschien in plaats van de 7900 GTX de 7950 GX2?

Die geluidskaart lijkt me een beetje overkill. Zou deze niet bevallen?

En dan die boxen, lijken me een beetje duur, deze misschien?

Misschien zou je het
logitech g15 toetsenbord kunnen nemen?

Zou je ipv die Plextor niet gewoon deze kunnen nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door hello_moto op 27-07-2006 18:41 ]

• PilatuS
  • Niet online
Een 7950GX2 lijkt mij niet zo'n goed idee. De TS zit al over het budget heen en die kaart is toch een beetje overkill.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
PilatuS schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 18:59:
Een 7950GX2 lijkt mij niet zo'n goed idee. De TS zit al over het budget heen en die kaart is toch een beetje overkill.
so what, hij is bijna even duur al die 7900GTX, en bovendien gaat hij (waarschijnlijk) nog wat op z'n ram besparen, en dat kan ie dan weer mooi aan die videokaart besteden ;)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:15
Wanneer denk je dat die proc, de E6600, in ded winkel ligt? Ik heb al verschillende berichten gelezen dat er een hele grote vraag is naar conroe reeks, heel de wereld wil die dingen hebben :).
Dus volgens mij kun je beter even wachten tot de proc te krijgen is en dan een systeem bij elkaar gaan zoeken. Tegen die tijd zijn de verschillende onderdelen, videokaart, geheugen, hardeschijf enz, echt wel veranderd van prijs en misschien zijn er dan ook wel betere alternatieven. Maar dat is mijn mening :> , en het is echt wel een leuk systeem( als je hem kan krijgen :) )

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:42
Exorcist schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 18:12:
Plextor brander van bijna 100 euro is mijns inziens overdreven, NEC (IDE) branders volstaan prima for the job (16x DL/RW). Zijn een euro of 35.

Speakers..duur! Toevallig geen redelijke versterker in de buurt staan waaraan je je PC kan koppelen?
Geluidskaart : wat wil je ermee doen? Vind die Fatality best prijzig..volgens mij kun je best besparen op veel punten.
Ehm ja die plextor brander is duur ja, maar ten eerste is Plextor nog steeds een topmerk, en is plextor een van de weinig fabrikanten die SATA branders maakt (lees; 1 van de 2).
Andere merk is Samsung, en ik wil geen samsung brander dus ook ik neem straks deze plextor brander, puur om de SATA aansluiting, weg met lelijke dikke ide kabels!!

• corniels
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 14:48
of je koopt een goedkopere kaart voor 200 euro, kan je nog fatsoenlijk mee gamen en je wacht op een dx10 kaart. Is weer een beetje toekomstgerichter.

dat was het dan weer voor deze post

Verwijderd

Topicstarter
@r00t : 74 GB raptor - is uiteraard niet alleen om mee te booten. In de praktijk blijkt alleen dat ik dergelijke schijven snel vol heb. En omdat ik niet op ruimte wil bezuiniging heb ik gekozen voor de 74 GB

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lexh/config-lex-2.jpg

@twixxie bedankt voor het wijzen op de ADFD versie van de raptor .. was ik even mis mee!
Je tip over het geheugen heb ik ook verwerkt in de configuratie (zie afbeelding) dit scheelt toch aanzienlijk in de kosten.

Over de kast: heb er nog eens goed over nagedacht en de andere opties (centurion/stacker) bekeken, maar blijf toch bij mij eerste keuze. Hier zit de voeding al in en hij is al bekleed om het geheel goed stil te houden. Enige minputje is idd dat de buitenkant plastic is, maar goed ik ga de pc toch niet versjouwen.

Over de videokaart: het is de ASUS geworden. Na lezen van enkele posts zie ik ook wel in dat ik qua prestaties helemaal niet zoveel achteruit ga. En het scheelt toch weer wat euri's :)

Over de boxen en geluidskaart: Het is voor mij essentieel dat het geluid super is. Ik heb hiervoor een audigy 2 gehad met een 7.1 setje boxen, maar die heb ik (hoe precies weet ik ook niet) netjes om zeep geholpen. De compu is ook alweer wat jaartjes oud, maar ik wilde dit keer gewoon gaan voor iets meer vermogen. Wel heb ik de fatality ingeruild voor de extreme music. Qua qualiteit is daar idd geen verschil in. Qua boxen ga ik terug naar een 5.1 set maar nog wel met behoorlijk vermogen. Vele malen minder als ik in eerste instantie wilde, maar die boxen zijn idd wel heel erg duur. En dan schreeuwt de portomonnee net ff iets harder :)

@Exorist Ik heb helaas geen versterker staan, dus die optie is helaas niet mogelijk

Over het toetsenbord ben ik nog niet uit. Heb nu een goedkopere optie genomen (voorstel van SnoF) puur om te kijken hoe dat bevalt en anders is dat altijd nog een optie om later aan te schaffen. Het gaat mij in eerste instantie om het systeem en dat zit geloof ik nu wel redelijk in elkaar (na de wijzigingen)

Maar als iemand nog wat op of aan te merken heeft. heel graag _/-\o_

Iig iedereen die z'n steentje heeft bijgedragen .. superbedankt voor de hulp. Waardeer het zeer.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Toch maar voor een IDE brander gegaan?

Als je niet van plan bent over te klokken kun je ook over gaan op 533MHz DDR2 geheugen. Scheelt toch weer wat...

Verwijderd

Topicstarter
tja ide brander of sata .. ik weet niet in hoeverre dat veel snelheidwinst geeft. Zou nu gezien de drastische prijsdaling van het hele systeem makkelijk kunnen inderdaad.

en qua geheugen laat ik het zo .. ben namelijk wel van plan te gaan overklokken :9

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
richard_1st schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 19:13:
[...]

Ehm ja die plextor brander is duur ja, maar ten eerste is Plextor nog steeds een topmerk, en is plextor een van de weinig fabrikanten die SATA branders maakt (lees; 1 van de 2).
Andere merk is Samsung, en ik wil geen samsung brander dus ook ik neem straks deze plextor brander, puur om de SATA aansluiting, weg met lelijke dikke ide kabels!!
Dus je koopt een brander om een SATA aansluiting omdat je die mooi vindt? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik iig niet .. met een rounded IDE kabel kun je de boel ook 'mooi'' houden van binnen. Gaat mij echt puur om de snelheid :)

• Goku33
  • Laatst online: 10:20

Goku33

Ownage!

op sallandautomatisering.nl:

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/4987/pcal0.jpg
(prijzen ex btw)

Intel Core 2 Duo E6600
Spreekt voor zich

OCZ Memory EL Gold 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5
Relatief goedkoop maar wel snel geheugen, ocz = goed!

Club3D VGA GeForce 7950GX2 1024 MB
Het beste wat je krijgen kan!

Asus Moederbord P5B Deluxe WiFi-AP
Je kan ook de non-deluxe nemen om 30 euro te besparen

Arctic Freezer 7 Pro
Idd een goede koeler

Creative Sound Blaster Audigy 4 Retail
Genoeg geluidskaart hoor...

Nexus Technology Breeze Zwart, Zilver, 500 Watt, 1 X 120mm
Wel een dure kast, maar jij wil het, je hebt voor iets meer dan de helft ook een Antec Sonata met 450w voeding, ook ene goede stille kast... die extra stilte van de nexus ben je toch meteen kwijt als je er een raptor in gaat doen...

WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150
De versie met 16mb cache is maar een fractie duurder maar wel beduidend sneller

Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150
Extra opslag, snel!

NEC ND-4571 Zwart, Labelflash
Perfect brandertje voor een zacht prijsje

Logitech Speakerset Z-5500 5.1, Zilver / Zwart
Mega-speakers! Ik heb ze ook, heerlijk die topkwaliteit!

Razer Mouse Gaming Diamondback USB, Zwart / Rood
Had je zelf al uitgezocht.

Logitech Keyboard Media Elite PS/2 & USB, Zwart, Qwerty
Had je zelf al uitgezocht.

In elkaar zetten doe je zelf maar, je bent toch tweaker!

Totaal Te Betalen: € 2185,29 (inclusief btw)

Dit is toch wel het maximale wat uit jouw budget is te halen lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
scheelt hier en daar toch aanzienlijk in prijs ..
neem dit zeer zeker mee, al zit ik nog te twijfelen over de geluidskaart.

moet nog maar eens uitzoeken wat precies het verschil is tussen audigy 4 en etreme music.

Dat geheugen is ook wel een optie, maar kun je daar wel mee overklokken?

bedankt voor je input.
Lex

• Goku33

Goku33

Ownage!

met 800mhz geheugen kan je je conroe met het geheugen nog gewoon 1:1 met de fsb overclocken van 2,4 ghz naar 3,6ghz... lijkt me wel genoeg toch? :P

en die extreme musix scheelt wat in je processorverbruik... maar die conroe is zo focking snel dat maakt toch geen zak uit...

• Dnc1n
Goku333 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 21:48:
op sallandautomatisering.nl:

...
lijst met componenten
...
Diamondmax zou ik toch wel zoals de topicstarter zelf al samengesteld had de seagate 7200.10 pakken, die is stukken sneller (en stiller) als die maxtor.

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 27-07-2006 22:50 ]

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

vergeet wel je windows licentie niet

want ik zie in je startpost dat je wel 50€ neerlegt voor een windows installatie, maar een windows zelf heb je er niet bijzitten :s

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
richard_1st schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 19:13:
[...]

Dan koop je toch gewoon rounded IDE cables? :/

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 21:25:
Nou ik iig niet .. met een rounded IDE kabel kun je de boel ook 'mooi'' houden van binnen. Gaat mij echt puur om de snelheid :)
geloof me of je nou sata ide of sata 2 eraan hangt. je brander gaat echt neit sneler branden :)

ide krijg je met een brander nog lang neit vol. anders zou jenamelijk met een die nooit de volledige snelheid van je brander kunnen benuuten en dat kan wel. dus ide is geen limiet. je wordt dus neit sneller door sata.

meestal ligt de snelheid limitatie bij de hdd/cpu bij het branden. maar dat tegenwoordig ook niet eens meer met die snelle systemen

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

dangerpaki schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 00:21:
[...]

geloof me of je nou sata ide of sata 2 eraan hangt. je brander gaat echt neit sneler branden :)

ide krijg je met een brander nog lang neit vol. anders zou jenamelijk met een die nooit de volledige snelheid van je brander kunnen benuuten en dat kan wel. dus ide is geen limiet. je wordt dus neit sneller door sata.

meestal ligt de snelheid limitatie bij de hdd/cpu bij het branden. maar dat tegenwoordig ook niet eens meer met die snelle systemen
Inmiddels ligt de bottleneck bij de sterkte van het materiaal van de CD/DVD :P

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Tis al een keer gezegd, maar op pure prestaties, single GPU wise, zou ik je ook aanraden om een 7950 x2 te nemen.. Veel sneller dan een XTX of een GTX... En kan zelfs SLI en CF "bijhouden" als je hem een beetje kietelt... Meeste bang for the buck, iig meer dan voor een XTX of een GTX.
De Asus is maar 50e duurder, neem je bv. de audigy 4 ipv die dure kaart die je nu hebt.

Just my thoughts ;)

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Als je stilte zoekt moet je hier kijken: http://www.silentpcreview.com/article75-page3.html
Bij Reference / Recommended zie je aanbevolen onderdelen en eventuele minpunten. De site kijkt zeer critisch naar de componenten.

Het beste is om de Antec P180B (zwarte versie bij azerty) te nemen voor stilte, de harde schijven worden ook gedempt. De kast koelt beter wanneer de deuren dicht zijn, dus ook zeer goeie airflow.

Bij de Seagate 7200.10 ervaringen zie ik dat sommigen geen Raptor meer aanschaffen maar direct 2x 320GB in RAID 0 of 5 plaatsen. De transfersnelheid van grote bestanden is sneller van de Seagate, maar de Raptor is alleen wat sneller met accesstime. Als je veel download en net als mij altijd ruimte tekort hebt, voor 2x 320GB gaan en doen hoef je nog niet per se in RAID 0 te plaatsen.

Je moet zelf kijken wat je belangrijker vind, meer fps in games of meer opslagruimte. Het ligt ook maar net aan op welke resolutie je de games speelt.

Azerty montage volledig systeem + installatie windows... maar welke windows moeten ze installeren als je nog geen gekocht hebt? :D
Alleen als een tweaker tijdgebrek heeft kan je het beste laten assembleren. Meestal vind ik dat de winkels de kabels niet altijd netjes neerleggen in de kast en dan moet je nog een 2e keer een deel opnieuw doen.

• Termi
  • Laatst online: 21:57
Wat ziet iedereen toch op die raptors, ik zie het niet. De Seagate's 7200.10's zijn op alle fronten sneller behalve accestime. Zet er twee van in raid 0 en je haalt gemiddeld 120 Mbyte/s, laat dat de raptors maar is zien, en je hebt ongeveer 10x zoveel waar voor je geld!

Verwijderd

Termi schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 01:30:
Wat ziet iedereen toch op die raptors, ik zie het niet. De Seagate's 7200.10's zijn op alle fronten sneller behalve accestime. Zet er twee van in raid 0 en je haalt gemiddeld 120 Mbyte/s, laat dat de raptors maar is zien, en je hebt ongeveer 10x zoveel waar voor je geld!
dat is alleen met grote bestanden, die Raid configuratie laat je windows echter nog langzamer opstarten dan 1 7.2k schijf, doordat bij Raid bij beide schijven de info gezocht moet worden.

daarbij bestaan games en windows voornamelijk uit kleine .dll bestanden en dergelijke, daar is een raptor aanzienlijk sneller mee, en hij heeft er het geld voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle input .. het is veel makkelijker geworden om mn definitieve keuze te maken. Alle grote beslissingen heb ik nu wel op een rijtje en de kleinere kunnen nu wel of later beslist woren.

nogmaals dank :)
Lex

(topic mag wat mij betreft gesloten worden)

mijn systeem:

- conroe e6600
- asus p5w dh deluxe
- arctic freezer pro
- corsair twin2x2048-6400
- seagate barracuda 320GB
- audigy 4
- gigaworks pro gamer g500
- raptor 74GB
- Club3D VGA GeForce 7950GX2 1024 MB

ben alleen nog beetje aan het twijfelen tussen de behuizing. degene die Archimond voorstelde is ook erg nice alleen moet ik dan wel weer voeding erbij aanschaffen .. maar goed daar kom ik wel uit.

Lex

• PilatuS
  • Niet online
Dit topic hoeft niet dicht hoor, alleen de 'slechte' topics gaan dicht :)

Verder lijkt mij het een heerlijk game systeem :)

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 28-07-2006 16:51 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je bent je Windows licentie vergeten? 2000+ euro uitgeven aan een computer om op een licentie van 100 euro te beknibbelen :/

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 28-07-2006 16:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PilatuS
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:54:
Je bent je Windows licentie vergeten? 2000+ euro uitgeven aan een computer om op een licentie van 100 euro te beknibbelen :/
Misschien heeft hij nog een licentie van een oude PC liggen. Ik snap verder wel wat je bedoelt hoor.

• Goku33

Goku33

Ownage!

als je zelf een voeding gaat kopen: een 500 of 600w seasonic is superstil en betrouwbaar!
ik zou ook kiezen voor die p180 van antec, ziet er imo veel beter uit dan die nexus!

Verwijderd

Goku333 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:58:
als je zelf een voeding gaat kopen: een 500 of 600w seasonic is superstil en betrouwbaar!
ik zou ook kiezen voor die p180 van antec, ziet er imo veel beter uit dan die nexus!
1: 500-600 watt is extreme overkill, zoals je hier ziet trekt dit nog geen 300 watt

daarbij is imo die p180 veel lelijker veel lelijker dan de nexus, maar goed je presenteerd het als een soort van feit en hij vindt de nexus simpelweg mooi

het lijkt wel alsof je reclame wilt maken, wie sponsert jou? |:(

Verwijderd

Topicstarter
ook goed gaan we nog ff verder .. :)

ik vind de nexus inderdaad een mooie kast. niet teveel poespas, gewoon lekker strak maar toch niet al te gewoon. ook mooi vind ik de twee kleuren zilver en zwart, vind ik wel apart.

ik heb inderdaad nog een extra licentie van xp pro liggen. we hadden voor een ouder systeem deze licentie gekocht, maar daar liep die lcentie voor geen peter op, dus vandaar dat ik die er niet bij heb gekocht .. maar toch erg opmerkzaam van jullie :)

nogmaals qua voeding vind ik het allemaal erg lastig. ik koop daarom ook eigenlijk liever een kast met voeding erin. hoef ik me daar geen drukte over te maken. nu heb ik als ik voor de nexus ga ook een overkill qua voeding, maar als ik de p180 van antec koop moet ik daar apart nog een goede voeding bij kopen en ben ik in principe net zo duur of duurder uit als de nexus ..

dat is best lastig allemaal .. maar goed nog ff wat reviews doornemen en dan komen we er wel uit.
heb iig erg veel aan jullie commentaar ... super!!! _/-\o_

Lex

• Termi
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:35:
[...]

dat is alleen met grote bestanden, die Raid configuratie laat je windows echter nog langzamer opstarten dan 1 7.2k schijf, doordat bij Raid bij beide schijven de info gezocht moet worden.

daarbij bestaan games en windows voornamelijk uit kleine .dll bestanden en dergelijke, daar is een raptor aanzienlijk sneller mee, en hij heeft er het geld voor :)
Als je zo'n bak hebt ga je toch wel hopelijk hibernaten, mijn pc is daarin snelgenoeg opgestart dat is in ongeveer binenn 5 sec in windows met alles op en er aan.
En of het nou 5 of 2,933423 sec is, boeit mij echt geen ene cent :+. Maar je krijgt met 2*320 GB gewoon veel meer waar voor je geld.

• BigFast

BigFast

Cantona.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 22:33:
[...]

1: 500-600 watt is extreme overkill, zoals je hier ziet trekt dit nog geen 300 watt

daarbij is imo die p180 veel lelijker veel lelijker dan de nexus, maar goed je presenteerd het als een soort van feit en hij vindt de nexus simpelweg mooi

het lijkt wel alsof je reclame wilt maken, wie sponsert jou? |:(
Dat gaat over de GRAKA alleen... Met een Core 2 Duo zit je al op 300 watt bij stressed. Dan komen daar nog mobo, Geheugen. HDD's, geluidskaart etc bij... Zit je dik boven de 350/400 als het mee zit... 300 is way to low. met 450 zit je aan de lage kant, vanaf 500 zit je veilig. Maar 300 Watt 8)7 :Z

Komt niet echt overeen met wat je hier zegt ;)
klik
Daar zet je zelf al in op 450 watt, dan lijkt de stelling 500 watt overkill me niet echt een houdbare stelling, aan de hoge kant, ok. Overkill niet echt, zet er een tweede 7950 in en 500 watt is ineens niet wat aan de zware kant, maar gewoon veel te licht.

[ Voor 21% gewijzigd door BigFast op 29-07-2006 01:02 ]

Verwijderd

er staat toch echt verbruik systeem, ze kunnen niet eens het verbruik van alleen de GPU meten eigenlijk zonder foute dingen te doen met het systeem

en dat ik omdat hij zoiezo 2 kaarten heeft, en 400 watt vanwege de amps die niet altijd goed verdeeld zijn, feit blijft dat 450 watt met goeie 12 volt amps elk systeem kunnen trekken.

• BigFast

BigFast

Cantona.

Dat kan er best staan... Alleen geloof ik dat niet zo... Dat zou betekenen dat hij idle een paar watt verbruikt... Want dan dien je de processor etc nog mee te rekenen en mijn voorzichtige gok is dat alleen de CPU al 80 watt zal verbruiken en met mobo, geheugen, dvd-spelers en dergelijke zit je mijn inziens al aan die 120 watt... Het vervelende is echter dat dat er niet bij vermeld staat.

linkje naar powerverbruiker 7950
De 7950 trekt 150 watt met gamen, dus klopt het gene wat je zei...

[ Voor 19% gewijzigd door BigFast op 29-07-2006 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff een nieuwtje (althans krijg ik net via de mail) in de week van 21 augustus is de conroe leverbaar. kreeg dit in een mailtje van azerty. vanaf dinsdag is alleen de OEM versie van Allendale, artikel 10400 leverbaar.

dit voor de geinteresseerden
Lex
Pagina: 1