[WPF/XAML] Hoe in te zetten op de werkvloer?

Pagina: 1
Acties:

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48
Al tijden zit ik na te denken hoe je Windows Presentation Foundation op een goede manier op de werkvloer in moet gaan zetten.
Stel we nemen een XAML-gebaseerd development process met zaken als interactie design erin:

1. Oriëntatie fase: Wat wil de klant? Hoe kunnen wij hem hierbij ondersteunen? Wat zijn de mogelijkheden in de toekomst? Wat zijn do's, wat zijn don't's?
2. Definitiefase: Uitkomst bovenstaande wordt vast gezet op papier. Alles wordt tot in detail uitgewerkt en besproken(ideale situatie).
3. Ontwerpfase
3a. Interactie ontwerp: Hierin wordt met zogenaamde wireframes in bijv. Visio definieerd wat hoe werkt. Dit alles zonder visueel design. Plaatsing kan verschillen tov. uiteindelijk grafisch ontwerp.
3b. Technische ontwerp: Spreekt voor zich. Technische keuzes worden gemaakt en beschreven. De keuze over het gebruik van basisproducten als Windows Presentation Foundation is al gemaakt in eerdere fases.
3c. Grafisch ontwerp
3d. Omzetten design naar werkbaar formaat: Bijv. PSD-tjes naar XAML.
4. Implementatie fase: Hierin gaan het team van programmeurs aan de slag met de backend en de koppeling naar de front-end.
5. Test fase: Alels wordt getest en bijgesteld volgens specificaties
6. Acceptatie fase: Klant gaat met het systeem aan de slag komt met eventuele opmerkingen, etc.
7. Support fase: Nadat het product is geaccepteert gaat het van de developersgroep naar de onderhoudsgroep/beheersgroep. Dit betekent dat de ontwikkelaar(het bedrijf) support levert maar dit op een gestructureerde manier moet doen. Daarom is dit een aparte fase. Deze valt eigenlijk butien de scope van het project.

Bovenstaande 'project-indeling' is niet echt nieuw. Hoewel ik mss iets over het hoofd heb gezien.
Wat nu mijn vraag is. Hoe ga je fase 3 aanpakken? Wanneer en wat definieer je in je technisch ontwerp? Wie is degene die eindverantwoordelijk is voor de XAML omzetting, etc. Ik zou het graag willen scheiden, maar uiteindelijk zie je dan toch dat een junior programmeur het domme tekenwerk krijgt, terwijl de seniors al bezig gaan met fase 4. Dit is niet hetgeen wat ik voor ogen heb bij deze abstractie van de presentatielaag.
Heeft iemand hier ideeën over?

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Verwijderd

Volgens mij heb je een paar dingen van WPF/XAML niet helemaal goed begrepen. Na jouw fase 3b lopen 3c/d en 4 parallel. De jongens die de GUI moeten doen weten wat ze moeten doen, en de jongens van de implementatie/business logic ook. Dat 't er bij de 4-jongens eerst qua GUI niet uitziet omdat de 3-jongens 't grafisch nog niet klaar hebben zal je een zorg zijn. Als 't voor fase 5 maar wel aansluit.

Dat is 't hele idee achter XAML: programmeurs zijn geen designers, en hebben vaak geen kaas gegeten van user interface. Maar als op dit moment een designer een ontwerp aanlevert is 't voor die programmeur weer een hoop extra werk: plaatje zus op buttontje zo neerzetten, etc.
Wanneer zowel designer als programmeur hetzelfde XAML schema gebruikt, zou het een stuk gemakkelijker worden heeft MS beloofd. ;)

Wie er eindverantwoordelijk is? Dezelfde personen als voor XAML bestond, denk ik.
En wanneer je een junior programmeur het "domme tekenwerk" laat doen heb je niet door dat
- een goede GUI ontwerpen geen "dom tekenwerk" is, en
- die junior veel liever wil programmeren, anders was 'ie wel designer geworden.

Verwijderd

offtopic:
Wat 'n waterval :o