Geheugen voor mijn Vaio

Pagina: 1
Acties:

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb een probleempje:

Ik heb onlangs een Sony Vaio FS315B laptop gekocht. Een perfecte notebook, maar er zit enkel 512MB geheugen in. Dit wil ik graag uitbreiden met nog een extra module. Wat voor geheugen moet ik dan hebben? Ik heb het Alternate gevraagd, maar daar zitten ze volgens mij aan de wiet want ze vertelden mij dat ik "gewoon" DDR geheugen moest hebben. Toen ik zei dat dit niet klopte, kreeg ik SODIMM aangeboden. Volgens mij is dit niet goed.

Het geheugen dat in mijn laptop zit is namelijk 1x 512 DDR2-400 SDRAM (PC3200).

Denken jullie trouwens dat ik beter voor 512 kan gaan, of gelijk voor 1 GB erbij?

Iemand zij namelijk dat t weer sloom is en dergelijke. Volgens mij is dit namelijk geen slechte koop geweest en zijn alle laptops van dit kaliber geheugen (je kan geen high-end desktop prestaties verwachten van een Notebook uit een lage prijsklasse lijkt mij).

Bedankt voor jullie hulp.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat er niks in het boekje dat je bij de laptop kreeg? Valt me dan tegen van Sony.

En wat betreft de hoeveelheden, de snelheden en de compatibiliteit, check eens de PMG FAQ » Geheugen.

• deejaylethal
Als er 1x 512 DDR2-400 SDRAM (PC3200) inzit, klopt het dan niet dat ik gewoon eenzelfde DDR2 module kan kopen (ook 533 Mhz en >PC3200) ??

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 14:19

Goliath

hi ho silver... away

• deejaylethal
Ja, maar het is toch mogelijk om er van een andere fabrikant geheugen in te bouwen dat gewoon net zo goed (of beter) werkt?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 15:06
Klopt, je kunt er gewoon een standaard so-dimm inpluggen. (Sony gebruikt hiervoor geen unieke eigen spullen.)

• deejaylethal
ParkOverall schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:30:
Klopt, je kunt er gewoon een standaard so-dimm inpluggen. (Sony gebruikt hiervoor geen unieke eigen spullen.)
Fok it als ik een noob op dit gebied ben, maar jij hebt het hier weer over SO-DIMM... Moet ik niet juist DDR2 erin stoppen? Dat is dus mijn probleem, ik snap niet wat er nu wel en niet inpast...

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
deejaylethal schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:44:
[...]

Fok it als ik een noob op dit gebied ben, maar jij hebt het hier weer over SO-DIMM... Moet ik niet juist DDR2 erin stoppen? Dat is dus mijn probleem, ik snap niet wat er nu wel en niet inpast...
SO-DIMM is de naam van de module, DDR2 van de chips die erop zitten ;)
Elke laptop gebruikt SO-DIMM toch?

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
helaas niet elke laptop :/

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

mcandor schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:49:
[...]

SO-DIMM is de naam van de module, DDR2 van de chips die erop zitten ;)
Elke laptop gebruikt SO-DIMM toch?
Dat is waar. De lengte voor een geheugen dat in laptops gaat is kleiner dan desktop borden. Dan gaat er so-dimm in. Dan heb je de nieuwe notebooks die gebruiken de snelheid van 533. Dit is de snelheid van ddr2. Ddr(1) draait op 333 of tegenwoordig ook op 400. Als je gewoon langs een computer winkel gaat of online gaat kijken( desnoods in de handleiding van je sony) zou je het kunnen vinden.

Self reflection is the school of wisdom

• deejaylethal
Ventrigo schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 20:56:
[...]

Dat is waar. De lengte voor een geheugen dat in laptops gaat is kleiner dan desktop borden. Dan gaat er so-dimm in. Dan heb je de nieuwe notebooks die gebruiken de snelheid van 533. Dit is de snelheid van ddr2. Ddr(1) draait op 333 of tegenwoordig ook op 400. Als je gewoon langs een computer winkel gaat of online gaat kijken( desnoods in de handleiding van je sony) zou je het kunnen vinden.
In de handleiding kan ik ook weinig vinden. Zie nergens terug dat het SO-DIMM is... Het enige dat er staat is dat het DDR2-SDRAM 400 Mhz is. Een compatibele is dan ook eentje van Sony zelf (VGP-MM512L) maar ik vraag mij af of ik niet ergens cheap een module vandaan kan fetchen. Kan iemand mij dus vertellen of mijn laptop SO-DIMM geheugen heeft en welke module ik dan zou kunnen kopen (bij Alternate of zo).

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Zit gewoon SODIMM (DDR2) in hoor:
http://www.memoryx.net/sovavgfme10.html

[ Voor 5% gewijzigd door MelvinB op 29-07-2006 11:58 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Misschien heb je hier nog iets aan:

Klik

Linkje overzichtje van wat er standaard in zit / wat er in kan / uitleg over gebruik van DDR2-400 en DDR2-533.

En dan zou je dus deze bij Alternate moeten hebben (mits je Kingston geheugen er in wil). Dit geheugen gaat dan wel op 400 ipv 533 lopen aangezien je er nu 400 in hebt zitten en het automagisch terug klokt.

[ Voor 34% gewijzigd door max op 29-07-2006 12:24 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• deejaylethal
max schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 12:16:
Misschien heb je hier nog iets aan:

Klik

Linkje overzichtje van wat er standaard in zit / wat er in kan / uitleg over gebruik van DDR2-400 en DDR2-533.

En dan zou je dus deze bij Alternate moeten hebben (mits je Kingston geheugen er in wil). Dit geheugen gaat dan wel op 400 ipv 533 lopen aangezien je er nu 400 in hebt zitten en het automagisch terug klokt.
Oke, bedankt! :)

Maar wat denken jullie, kan ik dan beter die Kingston nemen, of kan ik ook een andere cheap-ass reep erin stoppen? (als deze: klik )

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

deejaylethal schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:31:
[...]

Oke, bedankt! :)

Maar wat denken jullie, kan ik dan beter die Kingston nemen, of kan ik ook een andere cheap-ass reep erin stoppen? (als deze: klik )
Het zou voor mij geen ene reet uitmaken. Wat Kingston als voordeel heeft waardoor ze hun prijzen hoog kunnen houden is een goede naam. Daarbij leveren ze nog een boel "oude modules" als bijv 128MB pc133Mhz nog als nieuw en uit voorraad. Vooral voor upgraders is Kingston dus aan te raden.

Persoonlijk zou ik ook die cheape module erin prikken.

[ Voor 13% gewijzigd door max op 29-07-2006 23:47 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Pagina: 1