Toon posts:

[WIN NT] Hdd free space check & Mail sending if low

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik had afgelopen week een probleem bij mijn opdrachtgever, er was nog slechts 4 mb ( :o ) vrij op de netwerkschijf.
Nu heb ik dit wel op kunnen lossen maar ik ben van mening dat dit eerder aangekaart dient te worden om dit soort situaties voor hun te voorkomen in de toekomst (Ben hier gedetacheerd voor 1 maand).

Dus ik ben op zoek naar een programmatje of scriptje wat iedere dag op een gezette tijd kijkt hoeveel vrije ruimte er nog is, en indien dit beneden een vooraf aangegeven waarde komt dan een mailtje verstuurd naar de servicedesk/systeembeheerder zodat zij tijdig actie kunnen ondernemen.

Nu ben ik met enig zoeken hier wel op een programmatje genaamd Kixtart gestuit maar als ik het goed heb schrijft die de vrije ruimte alleen weg naar *.txt filetje...
Hij checked dan dus niet of het beneden of boven de vooraf ingestelde waarde ligt en verstuurd al helemaal geen mailtje..

Ik vroeg mij af of andere mensen hiervoor een oplossing hebben binnen hun bedrijf.
Alle feedback is welkom, behalve feedback wat niet relevant is m.b.t. dit topic

Bij voorbaat dank

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
Kijk eens

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Toe maar,
Veel beter wordt niet aan mijn wensen voldaan denk ik
_/-\o_

Heb je hier zelf ook ervaring mee met dit scriptje?
M.a.w. Tevreden erover?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok, net even goed bekeken.
Het lijkt inderdaad op wat ik wil, maar nog slechts 1 vraag.
Want deze stuurt gewoon dit mailtje ongeacht of ik 99 gig van de 100 vrij heb of 0.1 gig van de 100..
Het mooiste zou zijn dat hij dit alleen stuurt zodra hij onder b.v. 5 Gb vrij komt.
Anders loop je het risico dat men deze mailtjes standaar gaat deleten zonder te lezen omdat "Ze toch iedere dag binnenkomen".

Het mooiste zou zijn als deze een reactie teweeg brengt zovan "Ow shit, nu moeten we even opletten" i.p.v. "Het zal wel weer met die mailtjes".
Dit bereik je dus als je dit alleen stuurt als het echt laag wordt (de vrije ruimte), iemand enig idee of dit hierin te passen is?
Of dat er een andere oplossing is die dit allemaal wel doet?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 13:06:
Toe maar,
Veel beter wordt niet aan mijn wensen voldaan denk ik
_/-\o_

Heb je hier zelf ook ervaring mee met dit scriptje?
M.a.w. Tevreden erover?
Geen idee, was de eerste hit bij google en zag er wel aardig uit. Heb 'm wel gebookmarked overigens. Succes!
Het mooiste zou zijn als deze een reactie teweeg brengt zovan "Ow shit, nu moeten we even opletten" i.p.v. "Het zal wel weer met die mailtjes".
Dit bereik je dus als je dit alleen stuurt als het echt laag wordt (de vrije ruimte), iemand enig idee of dit hierin te passen is?
Ja dat kan, zelf even het script aanpasen, iets in de geest van
code:
1
2
3
if oDrive.FreeSpace < 5Gb then
'stuur email
end if

Maar de precieze invulling laat ik geheel aan jou over...

[ Voor 40% gewijzigd door sig69 op 27-07-2006 13:18 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
:)
Hartelijk dank.
Ik gooi het wel bij de systeembeheerder op zijn bord als hij terug van vakantie is.
Ik heb zelf de ballen verstand van scripting.
Doe mij maar ITIL.
Maar deze organisatie is te klein voor capacity management in zijn volle vorm.
En op deze manier wordt er toch iets aan gedaan.
Hetzij dan geautomatiseerd.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
maak anders gebruik van mom? workgroup edition voor 10 servers kost slechts 499 dollar.

kan je je diskspace monitoren en gelijk een hele zut andere spannende zaakjes welke de beheerder zou moeten beheren (hij wordt er voor betaald immers? )

www.microsoft.com/mom

A wise man's life is based around fuck you

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik weet niet wat voor merk servers jullie hebben, maar IBM heeft gratis IBM director als je IBM hardware draait, die kan dit allemaal en anders heeft HP volgens mij ook zo'n tool bij hun servers. Wat hardware monitoring lijkt me namelijk ook niet verkeerd op je servers ;)
Pagina: 1