E6300 of de AMD Athlon 64 X2 4200

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
Allo allo

mijn computer is kapot :S:S weet niet precies wat het is... (niet de voeding) maar ik vind sowieso dat ik na 4,5 jaar wel weer eens toe ben aan een upgrade. Nu is mijn dillema:

Kies ik voor upgradeset -processor,moederbord,geheugen- >

Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz
of
AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz

Daar AMD voorheen relatief duur was hebben ze nu een upgrade set (AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz) bij Salland voor 333 euro.... dat is volgens mij goedkoop... want montage van de processor zit erbij.. (als het het zelf ga doen gaat alles naar de klote)

Welke processor presteerd over het algemeen beter?
Ik zet veel films om van Divx naar DVD met nero. Weet ook dat pentium daarin over het algemeen sneller is dan AMD, MAAR ik weet echt niet wat dat nou in de praktijk inhoudt.. als de AMD voor een film van 1,5 uur 5 minuten langer bezig is... maakt dat me namelijk niets uit !!

Gevoelsmatig zeg ik de pentium.,.. maar ik kan echt niet te lang zonder computer... dus als core 2 duo pas over een paar weken echt in de schappen ligt is dat ook niet echt een optie...

Glenn

p.s. Er zit nu een 300 watt voeding in... (Gforce FX bagger, netwerkkaart, tvkaart 2 harde schijven, 2 branders) is dit voldoende om nog even een paar maanden verder te kunnen met de nieuwe processoren? Ga namelijk op vakantie en elke 50 euro die ik uitspraar is meegenomen...

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:39

OMD

Hoe ga je dat doen met de videokaart?
4,5 jaar geleden was het AGP nu zal je aan PCI-E moeten???

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:26
Tevens is 300Watt echt wat aan de krappe kant. zeker als het niet een a-merk voeding betreft.

• turbopinda
oowh dat is een goede,.,.. nou dan koop ik een nieuwe haha ... tegenwoordig heb je ook al voor 60euro een kaart.... voor games gebruik ik mijn xbox360 dus het gaat puur om het gebruik van photoshop en coderen van divx naar dvd en zo...

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik zet veel films om van Divx naar DVD met nero. Weet ook dat pentium daarin over het algemeen sneller is dan AMD, MAAR ik weet echt niet wat dat nou in de praktijk inhoudt.. als de AMD voor een film van 1,5 uur 5 minuten langer bezig is... maakt dat me namelijk niets uit !!

Gevoelsmatig zeg ik de pentium.,.. maar ik kan echt niet te lang zonder computer... dus als core 2 duo pas over een paar weken echt in de schappen ligt is dat ook niet echt een optie...
Als je nou ipv gevoelsmatig dingen aan te nemen benchmarks gaat bekijken, er is zelfs een heel Core2Duo topic vol met ik weet niet hoeveel benches, daar zitten ongetwijfeld jouw apps ook wel bij.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
Ik denk dat het echt tijd is voor een nieuwe computer. Je kan nou wel halfbakken werk gaan doen, maar na 4,5 jaar zijn bijvoorbeeld je hardeschijven langzaam. Daarnaast heb je inderdaad PCI-E nu nodig (ZONDE om nu nog AGP te nemen!!) EN kan je veel beter voor DDR2 gaan.

4,5 jaar is gewoon TE oud om nog te upgraden en er is gewoon TE veel veranderd. Voeding is inderdaad ERG krap EN tegenwoordig heb je eigenlijk een 24 ipv 20 pins voeding nodig.

Zo kan ik nog wel even door gaan :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:53
Benchmark van beide processoren.
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2802&p=5

De E6300 presteert net wat beter dan de A64 4200+.

De voordelen van Core2duo:
je kan het ver overklokken
energie zuinger en dus ook minder warm

De voordelen van A64:
Geen kinderziektes
meer keuze qua moederborden
(ook hangt de performance van de CPU minder af van de moederboard)

Wazaa?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Het is een beetje een moeilijke keuze. AMD heeft een goede zet gedaan met het verlagen van zijn prijzen. De X2 4200+ presteert ongeveer gelijk aan de E6300 tegen ongeveer dezelfde prijs.
Aangezien je zelf aangeeft niet teveel te gaan gamen en dat jouw ex-systeem 4,5 jaar oud geworden is, denk ik niet dat je iemand bent die het uiterste uit zijn systeem wil persen en halfjaarlijks wil upgraden. En bijkomend zeg je niet te lang te willen wachten op een PC. Daarom zou ik zeggen, kies de X2 4400+ want die is onmiddellijk beschikbaar (en iets goedkoper, ook qua moederborden). Zelfs al zou de E6300 5% sneller zijn, dan nog ga jij dat volgens mij niet merken want de X2 4400+ zal al sneller zijn dan jouw huidig systeem!

Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk nieuwe zaken zal moeten kopen:
- Nieuwe voeding
- Nieuwe grafische kaart (tenzij je een on-board oplossing neemt die zeker genoeg is voor jou!)
- Nieuwe geheugen

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 27-07-2006 11:43 ]

• turbopinda
ok
1 ik ga de benchmarks bekijken.....
2 ja upgraden is een fout woord... maar ik wil beetje bij beetje aan me computer bouwen snappie... dat harde schijf langzaam is, maakt me niet uit... dat komt over een half jaartje wel weer ...

ik zit nu dus met een upgradeset + nieuwe voeding + eventuele videokaart (volgens mij is ie wel PCI dus die kan ook nog even mee...) = 333 euro (moedb,pr,RAM)+60eurovoeding =393 euro altijd nog goedkoper dan nieuwe computer...

daarna ga ik aan een kast, extra ram, grafische kaart en nieuwe harde schijven werken.,..

want wat er nu in zit is een pentium 4 2.0 GH .... was voor die tijd super snel... kosyte me ook 1300 euro... grappig dat je tegenwoordig voor de helft een 2x zo snelle computer hebt

maar goed ik ga de tipocs even goed doorspitten.. bedankt :-)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:43
Misschien levertijd nog even meenemen in de vergelijking? Als hij nu iets nieuws wil heeft hij vast geen zin in een maand wachten.

[ Voor 40% gewijzigd door Z-Dragon op 27-07-2006 11:43 ]

^ Wat hij zegt.

• turbopinda
In ieder geval bedankt voor de tips!!

Nog 1 vraag!!

AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz upgradeset kost 333 euro...

zou dat al de nieuwe prijs zijn -antwoord op intel- (mensen spraken afgelopen tijd over een AMD prijsverlaging die eraan zou komen) Of gaat deze bkort nog 40% omlaag?

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Als die upgradeset alleen de processor betreft, nee, dat is geen leuke aanbieding, dan kan je beter ergens anders kijken, ik zie hem voor rond EUR 200,00.

Alleen je had het over dat Salland dan de montage voor hun rekening neemt, maar dat zal dan wel op een moederbord zijn?

Ik denk dan dat je toch nog wel goedkoper uit kan komen, maar je zal toch wel nieuw geheugen moeten kopen, lijkt me.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum is duidelijk over "Welke moet ik nemen?" vragen.
PMG FAQ » Welke moet ik nemen? Doe er je voordeel mee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.