Toon posts:

Sata disk onvindbaar in windows.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als eerste ff mijn config:
asus a8v deluxe
30gb system disk (ide)
160gb andere ide disk
200gb stata disk (probleemschijfje)
amd64 3000+
1gb mem

het probleem:
als ik de sata schijf aansluit op de 2 sata aansluitingen van mijn fasttrack raid controller (je kan kiezen om raid of sata schijven er aan te hangen) dan geeft hij bij het scannen van ide drives: no array is defined, en in windows geen harde schijf te vingen. in de fasttrack config util (ctrl-f bij bootup van controller) ziet hij wel de schijf maar geen arrays.

omdat ik maar de schuld ff bij de fasttrack wilde leggen. die controller uitgezet en hem aangesloten op de connector van de via serial ata raid controller van mijn mobo.
als hij dan opstart zie je netjes "ch1_(nogwattes): HD-typenummer" dus hij ziet de harde schijf.

maar in windows weer geen schijf te vinden. ik heb de meest recente via en promise sata raid drivers, en heb ze ook al gereinstalled. in devicemanager en computer management->disk management ziet hij de schijf niet, en ook geen onbekende of conflicterende apparaten. wel ziet hij netjes de via en promise controller.

ook al geprobeerd in de via controller te steken en de promise uit zetten. maakte geen verschil.

edit: tot 1 dag geleden werkte alles perfect. ik zet vanochten mijn pc aan en kan niet meer bij mijn mp3'tjes :(

iemand suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Modbreak:Niet kicken binnen 24 uur.

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 27-07-2006 21:16 ]

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik mis wat in je info:

Staat de 2de hd wel vermeld in onder schijfbeheer? (Is te vinden onder Computerbeheer -> Opslag -> Schijfbeheer).

Humor moet je serieus nemen

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

niet kicken binnen een uur joh :( maarre het heeft dus gewerkt en nu niet meer. Het betreft een nieuwe hd > overleden ??? pak anders eerst eens even de diag tool van de fabrikant en kijk of hij nog wel leeft

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:35

SpamLame

niks

Voordat windows een schijf ziet, moet je wel eerst een array hebben/maken, met daarop gedifineerd een logical drive.

Je geeft zelf al aan dat je geen array ziet (wel de schijf) dus zoek het eens in die richting.
Hoe dat in zijn werk gaat met JBOD op een raid controller weet ik niet

Verwijderd

Topicstarter
@tommie:

stond er al in ;)
maar in windows weer geen schijf te vinden. ik heb de meest recente via en promise sata raid drivers, en heb ze ook al gereinstalled. in devicemanager en computer management->disk management ziet hij de schijf niet, en ook geen onbekende of conflicterende apparaten. wel ziet hij netjes de via en promise controller.
@stuiter: was niet eens bedoelt als kick :P meer als , goh alle andere gaten op me mobo werken niet ;) sowwy ;(

@spamlame. daar dacht ik ook al wel aan. maar gister deed hij het nog wel helemaal. en de data op die schijf wil ik liever niet kwijt. dingen als driver archief, mp3's etc.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:35

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:11:
Snippet

@spamlame. daar dacht ik ook al wel aan. maar gister deed hij het nog wel helemaal. en de data op die schijf wil ik liever niet kwijt. dingen als driver archief, mp3's etc.
Dat kan wel zijn dat ie het gister deed, maar vandaag heb je geen Array meer.
Weet niet hoe je controllers werken, maar als je JBOD hebt zonder dat de controllers iets op de disk zetten voor hun eigen administratie, is de kan groot dat je op een normale sata aansluiting je data benaderen kan. Dit gaat ook op bij mirroring.

Had je een striping of raid5 array dan heb je pech.

• Ray

Ray

tja dus of diag tooltje of ding eruit en in een andere pc testen. Maar zoals het erop lijkt zou hij wel eens overleden kunnen zijn. Nieuwe hd's laat ik eerst altijd een week als backup draaien voordat ik de data overschrijf......

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor het meedenken... het is gefixed!!!

naar aanleiding van stuiter, ding er uit. 300 jaar oude server van zolder gehaald.... owja, had geen sata... :9 dan maar naar de buurman... jij sata? ja ik sata.. ikke test? ja jij test. (niet zo'n heel hoog niveau in onze gesprekken...)

maargoed.. windows boot en voila sata diskje gevonden.... ik weer naar mijn pc, ding er in.. niets. ik jat zijn HD mee en in mijn pc.. en een schijf gevonden in windows.... 8)7 die van hem wel en die van mij niet... lekker eerlijk ;)

na een biertje en ff goed nadenken.... toen ik de schijf naar hem toe nam had ik enkel de schijf mee. geen kabels ofzo. toen hij de schijf naar mij mee nam liet hij de kabel er aan zitte en prikte die in mijn mobo.... m.a.w. kabels omgewisseld. en toen vond hij wel de mijne en niet die van hem... kabel dus dood }) 1 van de tig sata kabels uit een van de tig mobodozen gehaald. en alles werkt weer. heb nu weer lekker audio bulleys op staan ;)

• Ray

Ray

hehe tof voor je ! okz niet hd dood maar kabeltje dus ...nou ja het effect is hetzelfde :)
Pagina: 1