Werken in 32 graden, niet normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.721 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Tijdens deze hittegolf krijgen we het op ons werk redelijk zwaar te verduren. We hebben een pand waar geen airco in zit. Gisteren was het binnen bijna 32 graden. Vanaf half 10/10 uur zweet ik al als een otter. Normaal nadenken rond 12:00 / 15:00 is er bijna niet meer bij door de hitte. In de avond als ik thuis kom heb ik geregeld last van hoofdpijn, ook al probeer ik veel te drinken om het vochtverlies te compenseren. Nu had ik het met een collega over dat het niet normaal is om met 32 graden te moeten werken op een kantoor. Volgens mijn collega is er voor kantoorpersoneel geen regelgeving, zoals bijvoorbeeld voor bouwvakkers die niet langer dan een bepaalde tijd in de zon mogen werken er wel is. Heeft hij gelijk of is er wel een soort arbo-regel over de temperatuur voor kantoorfuncties?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:40

MrSleeves

You'll thank me later.

Volgens mij was de grens voor zittend personeel 30 graden; zoiets was laatst op de radio.
Hoe meer je fysiek doet, hoe lager de temperatuur.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Collega heeft gelijk. Meer drinken overdag dus.

En of het onmenselijk is? Er zijn voldoende landen waar het warmer is en waar geen airco's staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ecteinascidin schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 08:54:

En of het onmenselijk is? Er zijn voldoende landen waar het warmer is en waar geen airco's staan.
Hij drinkt al veel en volgens mij zegt zijn collega niks over meer drinken(althans, dat lees ik niet uit het verhaaltje).

dat er in andere landen ook geen airco is maar toch warmer zegt niks over het wel of niet onmenselijk zijn van de werkomstandigheden. In Nederland gelden wel meer wetten en regels die in andere landen niet gelden.

edit:

nog wat nuttigs toevoegen, er is volgens mij wel een grens hoor maar ik zou niet weten welke.

[ Voor 10% gewijzigd door thejoker80 op 27-07-2006 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HellBeast schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 08:52:
Heeft hij gelijk of is er wel een soort arbo-regel over de temperatuur voor kantoorfuncties?
Kijk eens op Arboned.nl
Ecteinascidin schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 08:54:

Das wel heel kort de bocht vind je ook niet? Er zijn ook nog landen waar ze mensen afschieten zonder reden, moeten we dat dan hier ook maar gaan doen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Goed dat een gegeven als het weer zo beheersbaar is :)

In die warmere landen is de productiviteit ook een stuk lager trouwens, dus als je niet zo hard werkt heb je iig een excuus. (De Mid-West schijnt zonder airco 50% minder productief te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Even gezocht: http://home.fnv.nl/faq/fa...titel=Arbo+en+temperatuur
Op basis van deze norm en van ervaringen met praktijksituaties hanteren wij de volgende, praktische vuistregels:
-Boven de 26 graden is er sprake van extra belasting; dan moet overleg plaatsvinden over mogelijke maatregelen zoals koele ruimtes om te pauzeren, extra ventilatie, e.d.
-Voor (zittend) kantoorwerk geldt een maximum temperatuur van 30 graden.
-Voor licht werk geldt een maximum temperatuur van 28 graden.
-Voor intensief werk geldt een maximum temperatuur van 26 graden, mits er een voelbare luchtstroom is - anders maximaal 25 graden.
-Voor zeer intensief werk is de maximum temperatuur 25 graden met een voelbare luchtstroom, 23 graden zonder luchtbeweging.
-Als de temperatuur boven het maximum uitkomt moet alles gedaan worden om de belasting zo laag mogelijk te houden: korter werken, zo kort mogelijk aaneengesloten werken, pauzeren in koele ruimtes, aangepaste kleding, extra ventilatie, veel (sportdrank) drinken, luchtkoelingstechniek installeren voor een meer structurele aanpak.
En hier meer.

[ Voor 88% gewijzigd door MrSleeves op 27-07-2006 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Laatst online: 02-05 07:58
Gewoon lekker rustig aandoen, als je baas wilt dat je hard werkt laat hem dan maar een Airco neer zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:53

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik begrijp dat 32 graden warm is, maar ik vind dat gezeur over "te warm om te werken" allemaal wel een beetje overdreven. Tuurlijk is het warm en je werkt inderdaad wat minder hard.

Mensen in Nederland worden wel erg graag betutteld en de overheid doet daar maar wat graag aan mee, gezien bijvoorbeeld de regeltjes in de arbowet.

Ik ben opgegroeid op en rondom een boerderij. Dan moet je dus gewoon altijd werken, goed weer of slecht weer..... En inderdaad als het warm is zweet je als een otter. Als het koud is trek je een extra jas aan. Daar heeft men in de landbouw geen arbowet voor nodig.

Ik werk zelf nu ook op kantoor en soms krijgen ik de indruk van bij somkige collega's dat men geen motivatie heeft om te werken. Als er maar een excuus te bedenken is, ontstaat er discussie; te warm, te glad op de weg, etc..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 10:32

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
straffe_hendrik schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:10:
Ik begrijp dat 32 graden warm is, maar ik vind dat gezeur over "te warm om te werken" allemaal wel een beetje overdreven. Tuurlijk is het warm en je werkt inderdaad wat minder hard.

Mensen in Nederland worden wel erg graag betutteld en de overheid doet daar maar wat graag aan mee, gezien bijvoorbeeld de regeltjes in de arbowet.

Ik ben opgegroeid op en rondom een boerderij. Dan moet je dus gewoon altijd werken, goed weer of slecht weer..... En inderdaad als het warm is zweet je als een otter. Als het koud is trek je een extra jas aan. Daar heeft men in de landbouw geen arbowet voor nodig.

Ik werk zelf nu ook op kantoor en soms krijgen ik de indruk van bij somkige collega's dat men geen motivatie heeft om te werken. Als er maar een excuus te bedenken is, ontstaat er discussie; te warm, te glad op de weg, etc..
Ik constateer dat mijn gezondheid erop achteruit gaat omdat ik in de avond met hoofdpijn thuis zit. Dat is ook de aanleiding van mijn post. Op zich natuurlijk een goede motivatie om te vragen hoe het zit. Of ben je het daar niet mee eens?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 15:14
Mmm, hier in Belgie zeide ze een week of 2 geleden dat arbeiders pas mochten stoppen met werken als het +37graden werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 13:48

XXlerator

Old time gamer

Ik werk zelf ook op kantoor waar geen airco aanwezig is. Alleen een zogenaamde "topkoeling" die een aantal graden van de buitentemperatuur afhaalt. Maar ja als het buiten 36 graden is piekt de temperatuur op mijn kamer ook boven de 30.

Ik ben dan ook van mening dat het geen fysieke kwestie is. Zweten is mega-irritant, zeker in een pak met overhemd en stropdas, maar daar is nog iets tegen te doen. Het is alleen bij mij exact hetzelfde als bij de TS dat ik gemiddeld na 14.00-15.00 uur mijn concentratie verlies. Dat is nogal vervelend als je mentaal inspannend werk moet verrichten zoals het schrijven van adviezen. Er komt werkelijk niets meer dan bijvoorbeeld 1 paragraaf uit je vingers in 3 uur tijd, die je dan de volgende ochtend maar snel weer delete omdat het toch niet exact is wat je wilde schrijven.

En natuurlijk is het in sommige andere landen nog erger, er is altijd wel een overtreffende trap te vinden. In Nederland is dit weer echter al uitzonderlijk en zijn de schommelingen in de temperatuur en vochtigheidsgraad ook nog eens groot. Dat zou voor een werkgever een goede reden moeten zijn om gewoon voor afdoende koeling te zorgen, zeker als je in een urenfabriek werkt (zoals ikzelf bijvoorbeeld). Als je elke dag gemiddeld 3uur * 900 werknemers * gemiddeld tarief 120 euro mist is dat toch best de moeite waard om over na te denken lijkt me zo.

Het verhaal van de TS als "gezeur" afdoen omdat het bijvoorbeeld op een boerderij nog warmer kan zijn (ik wist overigens niet dat ze daar ook zwaar mentaal werk verrichten, waar concentratie bij vereist is :? ) vind ik nogal kort door de bocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@MrSleeves:
De fnv heeft idd stelregels opgesteld. Helaas is er dus GEEN wettelijke richtlijn. Tuurlijk, de werkgever moet een goede werkruimte beschikbaar stellen, evenals evt verkoelende elementen (ventilator etc). Maar de beoordeling daarvan is subjectief, en zal ook nooit objectief worden. Want je kunt wel kantoorwerk zeggen...maar op een IT-afdeling zal het klimaat op kantoor anders zijn dan op een klein kantoortje in een metaalfabriek of een wasserette, om maar eens een zijstraat te noemen. Dat zou betekenen dat de wetgever iedere situatie apart moet bekijken, en dat is geen werk. Onze juridische afdeling zat met het zelfde probleem, en is er in gedoken, maar er bestaan dus geen wettelijke vereisten helaas :\

Wij zaten met het zelfde probleem, 's ochtend binnenkomen en al 28 graden aantreffen. Gelukkig hebben we sinds gisteren na 4 jaar zeuren airco :) Maar we hebben dus wel 4 jaar in de ellende gezeten.
Wat overigens nog wel eens wil helpen is je baas voorrekenen wat een airco in aanschaf en afschrijving kost, en wat zijn productieverlies in manuren is door het gemis aan een fatsoenlijk klimaat. Als je een beetje mazzel hebt heeft ie er dat binnen een half jaar uit :)
Managers zijn gevoelig voor cijfers he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Als je een menselijke baas hebt: ff vermelden dat het lastig is om na te denken, laat staan iets te doen in die hitte, en dat je er hoofdpijn van krijgt. Je baas is opgeleid om problemen met zijn werkvolk op te lossen, hij zal er alles aan doen om je te helpen (vraag om in de kelder te mogen werken :+ .

Boven bepaalde temperaturen (waar 32° zeker boven valt) moet er verplicht gratis koele drank ter beschikking zijn, maak daar gretig gebruik van! En als je doorgaans van en naar het werk fietst: niet doen, er is al iemand geweest die niet heeft geluisterd naar de waarschuwingen van zijn lichaam, en die is dood. (had erge last van de hitte, maar fietste nog 15km ofzo naar huis, thuis aangekomen is ie in elkaar gezakt).

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 27-07-2006 11:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bij ons is het al ruim een week niet onder de 29 binnen. Meestal zitten we na 12 uur wel boven de 30.

En het mooie is dat ze de ramen op slot hebben gedaan, en de sleutel meegenomen. 'Om de airco te ontlasten'. Helaas hebben wij op de kamer geen airco, maar 'onze' warme lucht ontregeld de airco van de andere vleugel... Dat het aantoonbaar koeler is met het raam open vindt geen gehoor.

Met 5 computers, 9 grote TFT's en 3-4 mensen is het vlot warm in een kamer van 20 m2. Nu is de warmte nog niet eens zo erg, maar al een week zonder frisse lucht is niet prettig: hoofdpijn gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik doe zwaar lichamelijk werk waar hoge mentale concentratie en snelle reactietijd nodig is (complexe produktieprocessen) en woensdag 26 juli 2006 liep t kwik bij ons op tussen de 35 en 40 graden afhankelijk waar ik op dat moment aan het werken ben. Luchtstroom is er niet echt, geen ventilators, airco heeft geen zin aangezien er voor meer dan een miljoen watt aan verwarmingselementen in de machines zitten. Om de 5 minuten je doorweekte t-shirt uitwringen, 't zweet uit je ogen vegen en weer verder. Extra pauzes is geen sprake van want de machines draaien gewoon op volle toeren door.
In de zomer is bij ons ook nog eens hoogseizoen en ligt de werkdruk vele malen hoger dan in andere jaargetijden. af en toe 5 min pauze. Mijn fles water wordt zeker tussen de 7 en 10 keer hervult en af en toe een soepje om het zouttekort aan te vullen.
Tis dat het zeer goed betaald anders was ik allang weggegaan.

Ik doe mijn petje af voor bouwvakkers, stijgerbouwers, wegwerkers enz die ook nog eens de volle zon op hun kop hebben.

Ik ben de hele zomer al meer dan kostmoe.

[ Voor 91% gewijzigd door KneppaH op 27-07-2006 12:33 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Ik heb een heel ander probleem: op de een of andere manier staan de airco's hier 's ochtends allemaal op 18, beetje fris in je korte broek :Y) .. Staat nu op een comfortabele 22 graden.
Maar goed, ik weer hoe het is, in ons vorige pand was de airco vaak stuk en daar stond 's middags de zon vol op het raam, na 14 uur komt er gewoon niks zinnigs meer uit omdat het brein oververhit raakte. Mijn wergever kwam gelukkig wel elke dag met ijs, en eerder stoppen, met z'n allen een biertje doen op het terras, dat is dan wel weer aardig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29

zomertje

Barisax knorretje

Ik had er vorige week ook last van: hoofdpijn, concentratieproblemen. Er komt niks uit je handen. Wij hebben ook alleen topkoeling en die was ook nog eens overleden (2 dagen lang)

Nu gaat het beter, maar ik zet ook vaak het raam open voor wat frisse lucht nu. Ik heb het idee dat warme buitenlucht nog beter is dan die meuk die uit onze 'airco' komt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:26

Qwerty-273

Meukposter

Je moet inderdaad veel drinken, maar niet vergeten om je zout te kort (door het vele zweten) aan te vullen gedurende dag. Dat verkomt al een hoop koppijn (in ieder geval bij mij). Een van de konatoren in ons bedrijf heeft na 4 jaar lang zeuren eindelijk deze zomer een airco installatie gekregen die het hele pand lekker koel houdt. Nu komen er natuurlijk van iedereen klachten dat het te koud is (staat ingesteld tussen 22 en 24 graden) dat het raam niet open mag voor frisse lucht, omdat de airco dan overbelast wordt, enz.
Heb zelf een hele tijd in airco gekoelde ruimtes gewerkt, lekkere 20 graden binnen, en buiten 32+. Je wordt er wel snel verkouden van met al hevige temperatuur wisselingen. Dus nu in het huidige hokje, geen airco voor mij maar gelukkig wel een lekkere ventilator met een klein briesje. Is een stuk lekkerder en geeft veel minder last na werktijd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29

zomertje

Barisax knorretje

Veel drinken en extra zout/goed eten hielp bij mij helaas niet.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 15-06 19:09

Jiffy

God, you're ugly!

RIKZ schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 14:14:
Heb zelf een hele tijd in airco gekoelde ruimtes gewerkt, lekkere 20 graden binnen, en buiten 32+. Je wordt er wel snel verkouden van met al hevige temperatuur wisselingen.
Van temperatuurwisseling wordt je niet verkouden. Je wordt verkouden door een virus. Da's heel wat anders.

Wat bij een airco (vaak verkeerd ingesteld) wél heel goed mogelijk is, is dat de luchtvochtigheid veel te laag wordt. Daar zijn je slijmvliezen op de langere termijn minder gelukkig mee.

En om nog wat misverstanden uit de wereld te helpen: van kou en/of tocht wordt je ook niet verkouden. Dat zou wat zijn zeg: alle eskimo's 24/7 verkouden en bovendien, aangezien tocht hetzelfde is als wind (zich verplaatsende lucht), zou je vanaf windkracht 2 niet meer buiten mogen komen vanwege verkoudheidsgevaar... En als temperatuurwisselingen dan óók nog verkoudheid zouden veroorzaken kunnen we sauna's e.d. ook wel gaan verbieden. Lévensgevaarlijk! ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Jiffy schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 14:52:
[...]
Van temperatuurwisseling wordt je niet verkouden. Je wordt verkouden door een virus. Da's heel wat anders.

Wat bij een airco (vaak verkeerd ingesteld) wél heel goed mogelijk is, is dat de luchtvochtigheid veel te laag wordt. Daar zijn je slijmvliezen op de langere termijn minder gelukkig mee.

En om nog wat misverstanden uit de wereld te helpen: van kou en/of tocht wordt je ook niet verkouden. Dat zou wat zijn zeg: alle eskimo's 24/7 verkouden en bovendien, aangezien tocht hetzelfde is als wind (zich verplaatsende lucht), zou je vanaf windkracht 2 niet meer buiten mogen komen vanwege verkoudheidsgevaar... En als temperatuurwisselingen dan óók nog verkoudheid zouden veroorzaken kunnen we sauna's e.d. ook wel gaan verbieden. Lévensgevaarlijk! ;)
Sterke temperatuur schommelingen hebben wel het effect dat je weerstand achteruit loopt. Dit in combinatie met droge slijmvliezen een gerecycelde lucht en je hebt het sneller te pakken dan je denkt.. (dus direct krijg je van temperatuurschommelingen geen verkoudheid nee, maar van de Airco wel ;))

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik heb zwaar respect voor alle bouwvakkers etc die in deze warmte werken (al is nu de bouwvak)
ik zit hier ook zonder airco helaas,die ik thuis wel heb,waardoor ik na overleg met collega's + werkgever eerder weg kan(alles wat ik echt op lokatie moet doen(pc's installeren enzo) doe ik smorgens(begin ook eerder)) en werk daarna meestal vanaf 14:00/15:00 vanaf thuis waar ik dus dan ook weer mijn hoofd erbij heb en uiteindelijk dus meer gedaan krijgt,mijn werkgever neemt het stukje reistijd die ik heb nu graag voor lief :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:53

Zewatanejo

Fine Thanks!

HellBeast schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:17:
[...]

Ik constateer dat mijn gezondheid erop achteruit gaat omdat ik in de avond met hoofdpijn thuis zit. Dat is ook de aanleiding van mijn post. Op zich natuurlijk een goede motivatie om te vragen hoe het zit. Of ben je het daar niet mee eens?
Ik ben het daar zeker mee eens. Ik moet ook wel toegeven dat mijn post lichtelijk tendentieus is, maar dat is bewust. Een werkgever heeft een verantwoordleijkheid voor zijn werknemers, maar ik vind dat idereen in de eerste plaats verantwoordelijk is voor zichzelf. Je kunt je bijvoorbeeld luchtiger kleden (geen bodywarmer aantrekken ofzo >:) ) en je dient natuurlijk wel voldoende te drinken met dit warme weer, anders kun je bijvoorbeeld klachten krijgen zoals hoofdpijn. (disclaimer: Nou wil ik niet zeggen dat jouw hoofdpijn te wijten is aan te weinig drinken, maar het zou zomaar kunnen)

Als je werkgever je daarbij akn helpen, dan is dat mooi. Zijn/haar voordeel zit 'm er dan in dat je productiever bent.
Het verhaal van de TS als "gezeur" afdoen omdat het bijvoorbeeld op een boerderij nog warmer kan zijn (ik wist overigens niet dat ze daar ook zwaar mentaal werk verrichten, waar concentratie bij vereist is ) vind ik nogal kort door de bocht..
De suggestie die je wekt met de zin tussen haakjes is natuurlijk . :r . :X Laat ik het er maar op houden dat je die maakt uit gebrek aan kennis van de agrarische sector.

Soms brengt een kort door de bocht redenatie je snel bij de werkelijkheid. (in het verkeer gaat een korte bocht ook voor op een langebocht :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 27-07-2006 15:45 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Standeman schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 15:02:
Sterke temperatuur schommelingen hebben wel het effect dat je weerstand achteruit loopt. Dit in combinatie met droge slijmvliezen een gerecycelde lucht en je hebt het sneller te pakken dan je denkt.. (dus direct krijg je van temperatuurschommelingen geen verkoudheid nee, maar van de Airco wel ;))
Mja.
Ik zit dus nu thuis met een keelontsteking(!) omdat de airco @werk op 18 graden stond, en ik wel elke 2 uur naar buiten kon om een parkeerschijf te draaien.
Met die abrupte temperatuurwisselingen was m'n gesteldheid het niet zo mee eens..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een airco staat ideaal ingesteld als ie het binnen 5°C koeler houdt dan buiten. Dus bij 32° buiten, 27° binnen. Het zal de hitte echt véél draaglijker maken, omdat de lucht droger is, zonder extreem droog te worden (wat je wel hebt als je naar lagere temperaturen wil), binnen en buitengaan geeft geen thermische shock's, en er wordt minder energie verspild.

Vraag maar na bij je lokale aircospecialist, (@ mensen met absoluut verkeerd afgestelde airco: laat em naar je baas mailen).

[ Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 27-07-2006 17:25 . Reden: dt-fout :X ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

32 graden is vrij warm, maar anderzijds heb ik toch al in veel warmer gewerkt.

De laatste weken ben ik bij enkele klanten van ons geweest in Italië en daar was het makkelijk 35 tot 38 graden binnen waar mensen fysieke arbeid verrichten.

Maar dat valt nog mee, want enkele maanden terug was ik in India en daar was het op de werkvloer dagelijks boven de 40 graden en daar zijn er mensen die 12 uur per dag fysieke arbeid verrichten. (Terwijl ik nu en dan es daar binnen ga, direct zweet en vlug terug naar ons mini-bureautje met airco vluchtte)

Maar voor Belgie en Nederland heb je geluk, want hier liggen de grenzen veel lager, 30 graden zal zowat het maximum zijn, terwijl ik dat eigenlijk nog heel goed werkbaar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Niet zeuren, gewoon doorwerken. Geneuzel allemaal.

Ja het is warm, maar er moet ook arbeid worden verricht. Genoeg water, iets met zout c'est tout.
Dat je zweet is normaal,
ik heb eens bij een kantoor gewerkt in de zomer, en daar ging ik in de middag gewoon douchen. Niet voor de stank, maar na een paar uur plak je gewoon als de neten. Na een paar dagen ontstond er een rij, omdat anderen ook zo graag even wouden verfrissen.

Deze zomer weer vol aan de slag bij Appie (DC), en de luxe dat ik de helft van de week als operator actief ben :r . Maar buiten rijden op een heftruck is ook een crime aangezien het grootste gedeelte van de dag windstil is en het beton/asfalt speciaal voor zwaar vervoer, weerkaatst alle hitte.
Dat een mens zo veel vocht kan verliezen,
het hoeft gelukkig niet uitgewringd te worden. Het geld is beter dan een gemiddelde HBO'er terwijl je minder uren maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

hneel

denkt er het zijne van

BackSlash32 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:58:
[...]

Mja.
Ik zit dus nu thuis met een keelontsteking(!) omdat de airco @werk op 18 graden stond, en ik wel elke 2 uur naar buiten kon om een parkeerschijf te draaien.
Met die abrupte temperatuurwisselingen was m'n gesteldheid het niet zo mee eens..
Ik snap sowieso niet dat mensen een airco op 18 graden zetten. Dat is gewoon koud.

Als het in de winter 18 graden is zet je de kachel een standje hoger.

[ Voor 55% gewijzigd door hneel op 27-07-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
Het zou wat worden als iedereen stopte met werken omdat ze het te warm vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator

XXlerator

Old time gamer

Volgens mij dwalen we enigszins af. De een vindt het wel warm, de ander vindt het wel meevallen. Maar waar het volgens mij echt om draait is dat een werkgever gewoon keihard aan produktiviteit verliest op het moment dat hij niets aan (extra) verkoeling doet. Meerdere mensen hier hebben al aangegeven dat hun concentratievermogen na 14.00 uur 's middags daalt naar het vriespunt (omgekeerd evenredig aan de temperatuur op hun kamer :P).

Een simpele rekensom zou een manager of eigenaar van een bedrijf toch aan het denken moeten zetten. Bijvoorbeeld voor de uren na 14.00 uur 's middags die ik op 1 dag niets uitvoer door de hitte kunnen ze 2 kamers voorzien van een mobiele airco voor 1 maand (huren).

offtopic:
Maar ja.... als ik dan nog eens terugdenk aan de muismat van 15 euro die ik uiteindelijk uit ellende zelf maar gekocht heb omdat ik hem na 6 maanden nog niet had en m'n arm er bijna af viel van de RSI verschijnselen.. gaat dat dus niet gebeuren.

Om de een of andere reden zijn bedrijven banger om kosten te maken dan om produktiviteit te verliezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Ik werk in 35 graden, koudste punt in de winkel, bij de LCD en computerwand is het 40 graden en boven (witgoed) is het 45 graden. Dat er nog geen klanten en personeelsleden flauw zijn gevallen is nog een wonder, maar we moeten gewoon open blijven, en krijgen geen extra pauze's (die had ik daarvoor ook al niet). Alleen doen we wat rustiger aan met winkel schoonmaken enzo, maar als er veel klanten komen loop je de poten uit je lijf.

Fair? Dacht het niet. Tijd dat de arbo inspectie langs komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik kan me echt dood ergeren aan mensen die zeggen, dat je je niet zo aan moet stellen en gewoon door moet werken...

Niet iedereen kan zo goed tegen de hitte als jullie, ik ben rossig van haar en kan helemaal niet tegen de hitte, 4 week geleden liep ik 15/20 minuten van school naar het station door de zon en toe ik thuis was werd ik doodziek, (bleek een hitteslag te zijn, net 1 stapje onder zonnesteek) en daarvoor is niet eens directe zonlicht voor nodig.

dus hou graag die looze opmerkingen voor je, er zijn ook mensen die er gewoon niet tegen kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Same here. Ik kan absoluut geen warmte hebben. Ik heb een huidziekte en dan is erge hitte echt niet zo grappig als je denkt.. Ik ben dan gewoon doodziek en kan haast niets meer.
Bij mij op mijn werk is de airco heel slecht onderhouden al die jaren... Er is nog nooit iets aan gedaan. Hij functioneerd wel maar vraag niet hoe. Die richtlijnen zouden maar eens gewoon regels moeten worden. Aan richtlijnen heeft niemand iets omdat is richtlijn altijd duurder is als dat het normaal is. En in het kader van de bezuinigingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik vind de warmte op zich prima; helaas moest ik deze maand verbouwen. Dan heb je het wel gehad op een gegeven moment (zeker omdat je weet dat je meer zou kunnen doen met minder warm weer).

En in de winter heb ik weer last van Raynaud (lichte vorm, mijn vingers/tenen worden wit en gevoelloos) en dat is ook niet geweldig; dan is verbouwen al helemaal niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:28

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb enorm veel zin om mijn vorige werk aan te geven na het lezen van dit.... Daar binnen de studio was het soms 38 tot 40 graden warm. 8 warme mac's G4, 8 warme 19" CRT's, 8 warme mannenlichamen. In een niet geventileerde ruimte, (lees: 2 of 3 kutraampjes die open konden, plus, helaas, een oud-collega die niet echt over toch kon) Als je daar binnen kwam, dan kreeg je gewoon een klap zweetstank in je gezicht en allerlei andere geuren die vrij komen in een warme, warme ruimte.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alhoewel de werkgever zijn verantwoordelijkheden zou moeten nemen niet een "penny wise, poud foolish" beleid zou moeten voeren, is de werknemer er natuurlijk zelf bij. Luchtiger kleding, veel drinken en regelmatig pauze nemen is al genoemd. Je kunt ook iets eerder beginnen en wanneer de productiviteit naar het nulpunt zakt, gewoon naar huis gaan. Zoals eerder beschreven heb je er niets aan om in een middag een enkele paragraaf te schrijven die je de volgende dag toch niet zo bevalt en delete. Dat is zonde van de tijd. Die tijd kun je beter in het zwembad besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

XXlerator schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:20:
Ik werk zelf ook op kantoor waar geen airco aanwezig is. Alleen een zogenaamde "topkoeling" die een aantal graden van de buitentemperatuur afhaalt. Maar ja als het buiten 36 graden is piekt de temperatuur op mijn kamer ook boven de 30.

Ik ben dan ook van mening dat het geen fysieke kwestie is. Zweten is mega-irritant, zeker in een pak met overhemd en stropdas, maar daar is nog iets tegen te doen. Het is alleen bij mij exact hetzelfde als bij de TS dat ik gemiddeld na 14.00-15.00 uur mijn concentratie verlies. Dat is nogal vervelend als je mentaal inspannend werk moet verrichten zoals het schrijven van adviezen. Er komt werkelijk niets meer dan bijvoorbeeld 1 paragraaf uit je vingers in 3 uur tijd, die je dan de volgende ochtend maar snel weer delete omdat het toch niet exact is wat je wilde schrijven.

En natuurlijk is het in sommige andere landen nog erger, er is altijd wel een overtreffende trap te vinden. In Nederland is dit weer echter al uitzonderlijk en zijn de schommelingen in de temperatuur en vochtigheidsgraad ook nog eens groot. Dat zou voor een werkgever een goede reden moeten zijn om gewoon voor afdoende koeling te zorgen, zeker als je in een urenfabriek werkt (zoals ikzelf bijvoorbeeld). Als je elke dag gemiddeld 3uur * 900 werknemers * gemiddeld tarief 120 euro mist is dat toch best de moeite waard om over na te denken lijkt me zo.

Het verhaal van de TS als "gezeur" afdoen omdat het bijvoorbeeld op een boerderij nog warmer kan zijn (ik wist overigens niet dat ze daar ook zwaar mentaal werk verrichten, waar concentratie bij vereist is :? ) vind ik nogal kort door de bocht..
Toch jammer dat je dan op een tijdstip waarop de concentratie er wel nog zou zijn je tijd verdoet met GoT. Kun je beter na 14:00 doen dan, nu is de baas dubbel de lul met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 35978 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:25:Toch jammer dat je dan op een tijdstip waarop de concentratie er wel nog zou zijn je tijd verdoet met GoT. Kun je beter na 14:00 doen dan, nu is de baas dubbel de lul met jou.
Herstel, enkel de lul. Het concentratieverlies 's middags wordt immers veroorzaakt door de hoge temperatuur op het kantoor en niet door XXlerator.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 28-07-2006 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102582

Er zijn regels van uit de overheid voor de temperatuur op de werk plek. Hier staan geen keiharde temperaturen in.

De arboinspectie heeft een instructie waar de temperatuur aan moet voldoen.
http://www.arbobondgenote...handhavingsinstructie.pdf

In Bijlage 3 van de PDF staan wat richtlijnen van de arboinspectie ( overheid en is dus geen vakbond oid. )

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator

XXlerator

Old time gamer

Anoniem: 35978 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:25:
[...]

Toch jammer dat je dan op een tijdstip waarop de concentratie er wel nog zou zijn je tijd verdoet met GoT. Kun je beter na 14:00 doen dan, nu is de baas dubbel de lul met jou.
Redelijk off-topic, maar voor jouw informatie. Ik heb sinds gisteren vakantie en zit gewoon thuis achter m'n pc in de verkoeling GoT te bekijken. De situatie waar ik over praat is dus die van de afgelopen weken.

@ Roenie: je hebt gelijk dat je in beginsel ook zelf verantwoordelijk bent voor je gesteldheid als werknemer. Dit doe ik dan ook door heel veel water te drinken. Het probleem is alleen dat luchtige kleding er niet in zit. Het is bedrijfspolicy dat ik elke dag netjes in pak, overhemd en das op kantoor verschijn. Als er onverwachts cliënten langskomen kan ik moeilijk in m'n korte broek de spreekzaal binnenlopen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door XXlerator op 28-07-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit @ work waar het de laatste 2 dagen "maar 26" graden is, de dagen ervoor werd het boven de 30...

Dit kan je even hebben, maar hoe vroeg of laat je ook naar bed gaat, je wordt hier zo brak van. Water drinken doe ik veel maar heeft helaas weinig effect. Gevolg, na 12 uur zakt het fatsoenlijk werken tot ver onder niveau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm wat heb ik het dan slecht op mijn werk... :/

Grote loods, plat golfplatendak, hitte blijft er hangen... en dan zwaar fysiek werk doen (dozen stapelen of dozen scannen en sorteren, regelmatig dingen van 20Kg of meer)
Das bij de DHL Express Terminal in Zwolle.

En dan rekent DHL op dit moment ook nog dat het vakantieperiode is, maar de meeste bedrijven zijn nog open.
Vanwege dat vakantieperiode idee moeten we in Zwolle ook nog eens de avonddiensten van Groningen en Leeuwarden overnemen, en we krijgen van alle kanten de volle mep paketten.
Effectief dus 2 maal zoveel als normaal, dus we draaien gewoon dubbele uren (normaal 3 uur op een avond, nu 6).
Hopelijk slaat de bouwvak komende week goed in, zodat we een halvering hebben in de pakketjes en we weer aan een normaal aantal zitten.

Nahh geen problemen mee eigenlijk... dubbel loon, lekker heen en weer rennen in een hete loods.
Betaald fitnessen, lekker het luie zweet er uit, en dan tegen middernacht lekker half kapot naar huis en meteen je bedje in rollen (op een veel te hete zolder slaapkamer), en dan de volgende ochtend weer helemaal fit zijn. :)

Het beste is om aan de hitte te wennen ipv er wat tegen te willen doen. Thuis een airco hebben zorgt dat je de koelte gewend blijft, en je de hitte niet kan hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
XXlerator schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:08:...@ Roenie: je hebt gelijk dat je in beginsel ook zelf verantwoordelijk bent voor je gesteldheid als werknemer. Dit doe ik dan ook door heel veel water te drinken. Het probleem is alleen dat luchtige kleding er niet in zit. Het is bedrijfspolicy dat ik elke dag netjes in pak, overhemd en das op kantoor verschijn. Als er onverwachts cliënten langskomen kan ik moeilijk in m'n korte broek de spreekzaal binnenlopen ;)
Een (ongeschreven) bedrijfspolicy is er natuurlijk om aan te passen in speciale omstandigheden. Wanneer de werkgever geen maatregelen neemt dan zul je het toch echt zelf moeten doen. En een korte broek hoeft ook niet gelijk. Gewoon een hemd met korte mouwen en zonder das. Of komen de klanten wel in driedelig? Misschien iets offtopic, maar als ik als klant bij een onderneming kom waarbij ondanks het weer en afwezigheid van airco toch aan de 'dresscode' wordt vastgehouden, dan pleit dat niet in het voordeel van die onderneming. Maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk.

Een tropenrooster lijkt me overigens een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hoeveel seconden duurt het eigenlijk om in een lange broek te schieten, stuk of 30? Als er dus iemand voor je komt, laat je em brengen naar de spreekzaal, doe je snel je schoenen en korte broek uit, doe je de lange broek die netjes opgeplooid op je bureau ligt aan, schoenen terug aan en je komt fris en monter (maar toch "goed" gekleed) onder de ogen van je klanten.

(wat is trouwens het nut van die kledingspolicy's? Ik krijg zodra ik een das zie direct de indruk "ah, weer iemand die geen enkele indruk kan maken met zijn kennis en talent, en dus probeert te imponeren met zijn kleding :| ". Niet dat je met "fuck authority" op je t-shirt bij klanten moet komen, maar als ik olievlekken zie op de kleren van een onderhoudstechnicus, weet ik dat ie niet de hele dag ligt te slapen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik werk als stratenmaker momenteel en het is soms niet meer uit te houden tussen de nieuwbouw omdat er geen zuchtje wind staat en de zon op je kop staat te branden, er gaat per werkdag zoiezo 5 á 6 liter water doorheen en Zaterdag is mij het bijna teveel geworden. Braakneigingen en heel erg duizelig... Het is dat het werk optijd af was anders was ik zeker van m'n stokje gegaan. Voor de rest kun je er weinig tegen doen. Het werk moét af voor de bouwvak, en dat zal ik veel andere bedrijven ook gelden. Maar er zijn landen waar dit normaal is elke dag dus ik heb zoiets van "gewoon doorgaan" maar in me achterhoofd zat ik liever ook thuis in de frisse woonkamer. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

En daarom is het natuurlijk ook dat docenten zoveel vakantie hebben. Voor de zomervakantie begon was het in mijn lokaal ook erg warm. Ik zit op de bovenste verdieping, +/- 25-30 leerlingen in een lokaal, en een drukke/enthousiaste docent.

Tijdens Scheikunde-lessen gebruiken we nogal eens een brander. Het is geregeld 30+ geweest, top van 36C.

Je ken het dus echt shaken om een fatsoenlijke les te draaien bij dit soort temperaturen in een klas vol 14-16 jarigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 17:44

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ach, in de horeca is het ook niet alles, bij ons in de keuken achter de pannen wordt het rond de 60 graden met dit weer en in de rest van de keuken dik boven de 40. Ondertussen loop ik maar heen-en-weer in een zwarte pantalon en zwart giletje, wit overhemd (dat wel...) naar het terras met de zon dik op je kop. Met temperaturen boven de 34/35 graden is dat ook niet zo heel lekker kan ik je zeggen. Je zweet en plakt als een gek. 10 uur werken achtermekaar in natte zweetkleren... Achja, genoeg drinken inderdaad, er gaat zo 5 á 6 liter water doorheen op zo'n dag (zonder naar de wc te gaan ;) )

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toen ik nog in de horeca werkte zou ik blij geweest zijn met 32 graden. Ik heb vaak gewerkt met het weer dat het laatst was en dan was het waar ik stond te werken 55 graden op hoofdhoogte en 65 graden boven het voornuis.
Zodra ik binnen kwam lopen begon ik te zweten en dat hield pas 8 uur later op als ik klaar was met werken. Dronk in die tijd iets van 3 liter water en als ik na het werk dan naar de WC ging was de urine nog helemaal geel.

Ik heb ook nog een tijdje in de bush gewerkt bij de dierentuin in Arnhem dat was ook niet bepaald leuk om te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wij hebben overigens wel airconditioning, alleen de apparatuur hier doet harder z'n best om het op te warmen dan de airco het af kan koelen :+ (de xbox360 devkits zijn fijne kacheltjes :/). 't Bleef voorgaande weken ongeveer stabiel op 31 graden. 't Is warm, maar het went wel, zeker als je geen arbeidsintensief werk doet.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 02-08-2006 16:45 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1