Mono-eindversterker vraag..

Pagina: 1
Acties:

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Het is een erg voorbarige vraag, aangezien het er nog lang niet van komt, maar in de toekomst ben ik van plan mijn B&W dm601 speakers naar de achterkant van een 5.0 opstelling te plaatsen en front iets als dm603 of iets beters dat ik tegen kom te gebruiken. Ik heb echter een Marantz SR4600 die aangeeft 7 x 80W te kunnen produceren, al heb ik hier mijn twijfels bij en denk ik dat bvb dm603 zuilen als muggenscheten gaan klinken zodra er 5 speakers aangestuurd moeten worden.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om 2 eindversterkers te kopen voor de 2 front speakers (niet center), zoals de MA6100 van Marantz en de rest gewoon aan te sturen met de SR4600? Gaat dit er niet voor zorgen dat het geheel ongebalanceerd is en dat de zuilen de rest van de speakers overstemmen op deze wijze?

Of zou het een betere optie zijn dat geld van die mono's (ooit) in een duurdere reciever te steken? Muziek en film zijn beide belangrijk. 5x monoblokken aanschaffen gaat me in elk geval te ver, aangezien ik de minder zware achterspeakers er ook nog eens mee zou kunnen opblazen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je Marants pre-out heeft, is dat geen probleem, en via het menu kun je de onderlinge volumes aan elkaar aanpassen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

PHiXioN schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 05:07: Ik heb echter een Marantz SR4600 die aangeeft 7 x 80W te kunnen produceren, al heb ik hier mijn twijfels bij en denk ik dat bvb dm603 zuilen als muggenscheten gaan klinken zodra er 5 speakers aangestuurd moeten worden.
Ik zou om te beginnen die SR4600 een goede kans geven, en eerst investeren in de mooiste zuilen. Het is een goede kwaliteit receiver, en ik denk dat je er hooguit last van hebt dat ie niet hard genoeg gaat, voordat het slecht begint te klinken. Nu is het voor veel mensen natuurlijk een afknapper als het niet hard genoeg gaat, dus...
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om 2 eindversterkers te kopen voor de 2 front speakers (niet center), zoals de MA6100 van Marantz en de rest gewoon aan te sturen met de SR4600? Gaat dit er niet voor zorgen dat het geheel ongebalanceerd is en dat de zuilen de rest van de speakers overstemmen op deze wijze?
Lijkt me goed te kunnen. Die SR4600 heeft toch pre-outs voor alle kanalen? Ik neem aan dat ie dan ook wel aparte gain en delays voor verschillende kanalen heeft. Is een gok, dus zou je in de handleiding moeten nagaan.
Of zou het een betere optie zijn dat geld van die mono's (ooit) in een duurdere reciever te steken? Muziek en film zijn beide belangrijk. 5x monoblokken aanschaffen gaat me in elk geval te ver, aangezien ik de minder zware achterspeakers er ook nog eens mee zou kunnen opblazen.
Mwah, op zich zonde om 'm weg te doen. Wat 'upgradebaarheid' betreft heb je natuurlijk veel aan monoblokken, die hoeven niet weg als je een andere pre-amp wil met andere goodies aan boord...

Opblazen gebeurt niet gauw; gewoonlijk eigenlijk pas als je de versterker overstuurt (clipping). Dus dat heb je eerder met een matige versterker dan met een zware versterker.