[all] Hoe back-upen voor een herinstall van een vreemde PC*

Pagina: 1
Acties:

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-03 11:17
Hoe maken jullie snel en simpel een back-up van een systeem dat je opnieuw moet installeren, maar niet jou eigen is, zodat je niet weet waar gebruiker data zich bevind?

Bij mijn eigen PC is dit geen probleem. Ik ontkoppel alle data HDD's af en mijn gegevens zijn veilig, maar bij familie en vrienden die ik zo nu en dan van hun computer problemen af help is dit meestal wel anders. Hoe minder verstand mensen hebben van computers, des te creatiever dat ze worden in de plaatsen waar ze hun data laten. Dit kan dusdanig erge vormen aan nemen dat ik wel eens ooit hele dagen bezig ben geweest om mezelf ervan te verzekeren dat alle data is veiliggesteld voordat ik een format kon uitvoeren.

Mijn eigen meest succesvolle methode is de eigenaar de verantwoordelijk laten nemen over het back-uppen van zijn eigen data, maar dat is een onvriendelijke en soms onmogelijke strategie gezien de kennis en kunde van sommige mensen.

Mijn andere strategie is dat ik alle data map voor map en bestand voor bestand doorloop, soorteer en copieer. Het liefst over het netwerk naar mijn storage server, maar dit is zeer tijdrovend en vervelend werk. Tevens is het soms moeilijk om user en programma data te scheiden. Mede daarom probeer ik soms wel eens een back-up te maken van alle data, zodat de gebruiker naderhand zelf zijn bestanden terug kan zoeken.

Nu staat er weer zo'n PC naast mij en mijn vakantie tijd is kostbaar ;) , dus zou ik aan jullie willen vragen of jullie succesvolle strategieën, technieken en/of software hebben die deze taak kan vereenvoudigen.

Het gaat hier vanzelfsprekend over client-side windows in het algemeen en ik hoop dan ook dat dit de correcte locatie is.

Verwijderd

Het wisselt een beetje maar over het algemeen willen mensen de volgende bestanden gebackupt hebben:

- Documenten
- Email
- Adresboek
- Muziek
- Foto's
- Favorieten
- Cookies(dat weten ze vaak zelf niet maar als je vraagt of ze login informatie van sites willen behouden is het antwoord eigenlijk altijd ja)

Door het backuppen van de mijn documenten en mijn muziek mappen kom je over het algemeen al een heel eind, foto's willen nogal eens op een exotische locatie worden opgeslagen door software die bij de camera werd meegeleverd. Daarnaast willen mp3 bestanden nogal eens op verrassende plaatsen terechtkomen.

Een handig programma als je een installatie moet backuppen is deFiles and settings transfer wizard(de nederlandse naam ontglipt me even) wat standaard aanwezig is op een Xp installatie. Volgens mij moet je de account settings van Outlook express wel handmatig exporteren maar dat doe ik eigenlijk altijd al.

Na het backuppen van bovenstaande mappen nog een keer zoeken op *.avi *.jpg *.xls *.doc *.ppt *.mp3 (dit kan in Total Commander in 1 zoekopdracht, ik neem aan met windows search ook). Wat ik dan vaak ook nog doe is een bytecount van alle mappen om te kijken of er verdacht grote mappen zijn met bestanden die gebackupt moeten worden.

Daarna de internet explorer settings(inclusief cookies en favorieten) backuppen met bv backrex.

Dan nog checken of er programma's zijn waar ze zelf iets mee maken, oftewel unieke bestanden.9 van de 10 keer komen ze niet verder dan word en/of excel maar je zult maar net bij die klant zitten die al zijn autocad bestanden in de prullenbak opslaat(jaja, zulke mensen bestaan echt).

Ik maak bij voorkeur de backup in het bijzijn van de klant, laat zien wat er allemaal gebackupt is en vraag of er nog iets mist.

Daarna wel aangeven dat het verstandiger is om data bestanden op een aparte schijf/partitie op te slaan en dit ook in te stellen bij de herinstallatie.Of wat ik ook met enige regelmaat doe: een backup programma installeren(Hiervoor gebruik ik Cobian backup) dat een backup maakt van alle data mappen, die in een bepaalde map opslaat en dan aanraden om maandelijks de inhoud van de map op dvd te schrijven.

Dat is zo ongeveer hoe ik backups aanpak, wellicht schiet me morgen nog wat te binnen.

Update: onderstaande methode gebruik ik ook wel eens als ik weinig tijd heb om backups uit te zoeken, gewoon alles kopieren en zeggen dat ze het binnen x weken iets moeten laten weten als er iets mist.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 02:40 ]

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pcmadman schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 01:49:
Mijn eigen meest succesvolle methode is de eigenaar de verantwoordelijk laten nemen over het back-uppen van zijn eigen data, maar dat is een onvriendelijke en soms onmogelijke strategie gezien de kennis en kunde van sommige mensen.
En toch is dat de enige manier.
Het is alleen onvriendelijk als je een format doet zonder ze het van tevoren duidelijk te melden.
Als users gebrek aan kennis hebben en jij wilt dat ze alles behouden wat ze hadden is dat prima, spreek dan wel een uurtarief af. (En dàt vind men ineens raar)

Vroegah, toen ik wel eens wat voor vrienden en famillie deed, maakte ik een image (ghost), kopieerde Documents and settings terug naar hun nieuwe pc en zei dat ze een maand hadden om te melden wat ze (specifiek) nog misten.
Dat levert twee zaken op:
1- Ze leren waren ze zaken moeten opslaan
2- Het kost je tijdelijk schijfruimte, maar je weet hoe lang dat duurt.

Uiteindelijk doe ik niks meer voor PC's waar ik 'niks' van weet, het levert alleen maar gezeik op. Op een of andere manier verwachten "vrienden en famillie" dat als je ooit iets voor hun oplost dat ze er gratis een 24/7 service-contract bijkrijgen.

Firmpete on Aerie Peak

• plakbandrol
  • Laatst online: 12-02 12:36
makkelijkste is booten met Ultimate Boot CD (een bootable windows-cd), dan alle bestanden van C in een backup directory gooien op een andere partitie

tweede optie is een ghost image maken, en die op een andere partitie parkeren, is in windows gewoon uit te lezen naderhand

ik vind het een beetje omslachtig en gevaarlijk om voor het formatteren te gaan kijken welke bestanden je nodig hebt, je kunt beter alles in één keer op een andere partitie zetten, en dan later alle bestanden die je wil gebruiken terugzetten vanaf die backup directory, kun je ook niets vergeten

wat wel handig is, is vooraf even het register exporteren en een paar screenshots maken van de pc, zodat je later de boel een beetje op dezelfde manier kunt terugzetten

[ Voor 57% gewijzigd door plakbandrol op 27-07-2006 03:13 ]

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 21:43

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik maak zelf ook atlijd een image en zet die op een andere partitie als ik voor anderen de computer 'opschoon'
Daarna kan je met ghost gewoon nog browsen door de image file en losse bestanden gemakkelijk terugzetten als je er het jaar erna weer eens op verjaardag bent :P

Lekker op de bank

• plakbandrol
  • Laatst online: 12-02 12:36
ZaZ schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 03:14:
Ik maak zelf ook atlijd een image en zet die op een andere partitie als ik voor anderen de computer 'opschoon'
Daarna kan je met ghost gewoon nog browsen door de image file en losse bestanden gemakkelijk terugzetten als je er het jaar erna weer eens op verjaardag bent :P
psies, en in theorie kun je ook nog die image weer terugzetten als er nog dingen inzitten die je nodig hebt (heb het een keer gehad met een password die nog in outlook zat, en die ik moest terughalen)
Pagina: 1