[gentoo] Waar is de source?

Pagina: 1
Acties:

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 11:25

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
Waarschijnlijk doe ik iets compleet verkeerd maar ik zit er al een paar uur op en krijg het niet voor elkaar:

Ik boot een gentoo cd om een installatie te doen. Nu moet ik omdat ik in VMware installeer wat aanpassingen doen. In de guide staat het volgende:

# cd /usr/src/linux
# make menuconfig

Maar bij mij is /usr/src/linux leeg. en het make commando doet dus ook niets

De machine zelf zegt dat ik voor kernel configs hier moet zijn:

/etc/kernels/kernel-config-*

Nou weet ik niet exact wat ik daarmee moet maar /etc/kernels/ is leeg :(

Weet iemand misschien waar mijn waarschijnlijk domme fout zit?

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Jouw machine zegt je iets? Da's knap :P

Ik neem dus aan dat je netjes alles in Configuring the Kernel hebt gevolgd?

Inclusief het emergen van je kernel sources?

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 26-07-2006 21:25 ]

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
haha! ja, m'n geluid doet het al ;)

Nee serieus, Ik had dat emergen idd niet gedaan. Dat stond in de andere guide niet. Maar nu ik dat probeer krijg ik de vriendelijke melding:

emerge: command not found

:?

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Verwijderd

rajackar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:32:
haha! ja, m'n geluid doet het al ;)

Nee serieus, Ik had dat emergen idd niet gedaan. Dat stond in de andere guide niet. Maar nu ik dat probeer krijg ik de vriendelijke melding:

emerge: command not found

:?
Doe je dit vanuit een console van de liveCD? Probeer dan eens
code:
1
sudo emerge gentoo-sources

• Osiris
  • Niet online
"Die andere guide"? Euhm, als ik jou was, zou ik dat Gentoo Handbook eventjes helemaal van te voren doornemen... Want volgens mij loop je gigantisch te prutsen.

Verwijderd

Osiris schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:56:
"Die andere guide"? Euhm, als ik jou was, zou ik dat Gentoo Handbook eventjes helemaal van te voren doornemen... Want volgens mij loop je gigantisch te prutsen.
Hij doet het waarschijnlijk m.b.v. de wiki.

http://gentoo-wiki.com/HO...Mware_in_Windows_NT/2K/XP
http://gentoo-wiki.com/HO..._VMware_Workstation_5.5.1

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
Klopt ik gebruik de wiki met als aanvulling het handbook.
En ik heb de minimal cd en de livecd_installer cd geprobeerd.

Lijkt er iig op dat ik geen root rechten heb. Maar met inloggen logt ie gelijk als livecd in.

• Osiris
  • Niet online
Da's stom IMO, ik heb vroeger prima Gentoo onder VMWare aan de praat gekregen door gewoon de officiele Gentoo Handbook te volgen :)
rajackar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:05:
Lijkt er iig op dat ik geen root rechten heb. Maar met inloggen logt ie gelijk als livecd in.
livecd zal wel de hostname zijn ;) Je bent na 't booten gewoon root hoor :)

[ Voor 53% gewijzigd door Osiris op 26-07-2006 22:06 ]

Verwijderd

De LiveCD werkt met "sudo"

Als je
code:
1
2
sudo su -
password: <enter drukken>

gebruikt kun je gewoon als root werken (als ik het goed heb met dat password).

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:06:
De LiveCD werkt met "sudo"

Als je
code:
1
2
sudo su -
password: <enter drukken>

gebruikt kun je gewoon als root werken (als ik het goed heb met dat password).
Nu kan ik misschien totaal achter lopen, maar 't is geen gare Ubuntu-distro waar we 't over hebben ofzo. Nu staat er ook in de Gentoo Handbook dat je expliciet non-root users aan moet maken als je bijv wilt IRC-en of wat dan ook...

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:05:
Da's stom IMO, ik heb vroeger prima Gentoo onder VMWare aan de praat gekregen door gewoon de officiele Gentoo Handbook te volgen :)
[...]

livecd zal wel de hostname zijn ;) Je bent na 't booten gewoon root hoor :)
Daar ging ik wel vanuit ja.
Maar ja ik mis een hoop en commando's als emerge werken niet dus ga je twijfelen.

• Osiris
  • Niet online
rajackar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:08:
[...]

Maar ja ik mis een hoop en commando's als emerge werken niet dus ga je twijfelen.
Om te kijken of je root bent, kun je altijd `whoami` uitvoeren ;)

Maar even voor de goede orde: waar ben je nou WEL in je installatie-proces?

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 26-07-2006 22:11 ]

Verwijderd

Beats me, maar ik gebruik die LiveCD alleen maar om te installeren. En installeren wil ik gewoon als root kunnen doen. Dat "sudo" geneuzel geeft me gelijk het gevoel alsof ik niet op mijn eigen bak mag spelen. Laat sudo maar lekker voor de debianzealots.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
rajackar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:08:
[...]
Alweer een tijdje geleden dat ik een gentoo-bak geinstalleerd hebt, maar volgens mij werkt 'emerge' pas als je ge-chroot bent naar je installatie op je hdd, en dus niet meer in je 'live-cd' zit te werken :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:10:
Beats me, maar ik gebruik die LiveCD alleen maar om te installeren. En installeren wil ik gewoon als root kunnen doen. Dat "sudo" geneuzel geeft me gelijk het gevoel alsof ik niet op mijn eigen bak mag spelen. Laat sudo maar lekker voor de debianzealots.
offtopic:
Ik draai al meer dan 3 jaar Gentoo en heb nog nooit, maar dan ook nog nooit bij een installatie met sudo gewerkt, dus óf het is in de loop der tijd veranderd óf jij vergist je met een andere distro.
SlinkingAnt schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:11:
[...]

Alweer een tijdje geleden dat ik een gentoo-bak geinstalleerd hebt, maar volgens mij werkt 'emerge' pas als je ge-chroot bent naar je installatie op je hdd, en dus niet meer in je 'live-cd' zit te werken :)
Maar dat ofcourse pas weer als je een stage3 (tegenwoordig, vroggah deed je tenminste nog een toffe stage1-install) geïnstalleerd hebt ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 26-07-2006 22:12 ]

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:10:
[...]

Om te kijken of je root bent, kun je altijd `whoami` uitvoeren ;)

Maar even voor de goede orde: waar ben je nou WEL in je installatie-proces?
TNX voor de info!

Ik ben dus wel root. Volgends de wiki die hierboven gelinkt werd moet ik dus eerst wat aanpassingen doen aan m'n config om dat anders m'n nic niet werkt met VMware en dat zou mijn installatie in de weg zitten.

Verwijderd

offtopic:
Ik weet niet of je als eens een grafische install van Gentoo gedaan hebt. Volgens mij zit sudo er sindsdien op.

Ik werk zelf ook het liefst met de CLI voor een install. Maar op de 2006.X LiveCD's moet je met sudo werken wil je als root inloggen. Of je dat nu in een Gnome console of met CTRL-F1 naar de CLI omgeving gaat. Sudo me this, sudo me that. OF ik doe iets fout natuurlijk. DIe mogelijkheid is ook zeer aanwezig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 22:17 ]

• Osiris
  • Niet online
rajackar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:14:
[...]

TNX voor de info!

Ik ben dus wel root.
Tuurlijk was je dat ;)
rajackar schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:14:
Volgends de wiki die hierboven gelinkt werd moet ik dus eerst wat aanpassingen doen aan m'n config om dat anders m'n nic niet werkt met VMware en dat zou mijn installatie in de weg zitten.
Als ik jou was, zou ik de officiele manual erbij pakken en alleen te kijken in de Wiki als 't niet goed werkt doordat 't VMWare is.. (wat ik betwijfel, bijv over die NIC, dan moet je gewoon een AMDnogwattes pakken als NIC, omdat VMWare die emuleert..)
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:16:
offtopic:
Ik weet niet of je als eens een grafische install van Gentoo gedaan hebt. Volgens mij zit sudo er sindsdien op.

Ik werk zelf ook het liefst met de CLI voor een install. Maar op de 2006.X LiveCD's moet je met sudo werken wil je als root inloggen. Of je dat nu in een Gnome console of met CTRL-F1 naar de CLI omgeving gaat. Sudo me this, sudo me that. OF ik doe iets fout natuurlijk. DIe mogelijkheid is ook zeer aanwezig.
offtopic:
WTF? Ik wist dat ze er mee bezig waren, maar je gaat me toch niet vertellen dat 't nu eindelijk zo ver is? Dat Gentoo zich verlaagd heeft tot de generieke pruts-distro's? ;(
Spijtig ;(

Ahw, getver.. "Using the GTK+ based Gentoo Linux Installer", you were right :/

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 26-07-2006 22:21 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:10:
Osiris schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:08:
[...]

Nu kan ik misschien totaal achter lopen, maar 't is geen gare Ubuntu-distro waar we 't over hebben ofzo. Nu staat er ook in de Gentoo Handbook dat je expliciet non-root users aan moet maken als je bijv wilt IRC-en of wat dan ook...
what the hell heeft iedereen met ubuntu en debian?
Sorry , maar jullie komen op mij over als amateurs. Waarom?
Als je geen verstand hebt van linux/debian-achtige linuxdistro's, dan installeer je op de standaard manier; en dan wordt dat sudo gedoe standaard gebruikt. Wil je er vanaf? sudo passwd root; password voor root geven en je kunt voor de rest van de tijd gewoon met su als root werken.

Voor de gevorderden: start de installlatie in expert-mode en er wordt vanzelf gevraagd of root mag inloggen (yes antwoorden); dan kun je een passwd voor root ingeven, daarna wordt nog gevraagd om een gewoon account te maken (nee antwoorden, want dat kun je later zelf ook met adduser). Evt kun je met change debconf priority nog instellen hoeveel je tijdens de installatie wilt configureren; voor als de standaard opties niet bevallen.

mijn motto: ga niet een goede distro onderuit halen als een "gare ubuntudistro" of een "debianzealot" ofzo, want je kiest er tijdens de installatie zelf voor.

Ontopic: als je met gentoo live-cd boot ben je meteen root. Heb je de aanwijzing in het installatieboek gevolgd en bij het maken van een tijdelijke nieuwe user perongeluk "su nieuweuser" gedaan, want dan kun je een beetje lastig weer terug komen. (en dan heb je dus ook geen rootrechten dus kun je geen emerge gebruiken, evenzo met make).

[ Voor 3% gewijzigd door jealma op 26-07-2006 22:28 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

GRRRRRR...volgende post.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 22:35 ]

Verwijderd

jealma schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:28:
[...]
mijn motto: ga niet een goede distro onderuit halen als een "gare ubuntudistro" of een "debianzealot" ofzo, want je kiest er tijdens de installatie zelf voor.
Mijn excuses, maar het was meer als kwinkslag bedoelt en had ik er een smiley bij moeten zetten.
Osiris schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:17:
[...]
offtopic:
WTF? Ik wist dat ze er mee bezig waren, maar je gaat me toch niet vertellen dat 't nu eindelijk zo ver is? Dat Gentoo zich verlaagd heeft tot de generieke pruts-distro's? ;(
Spijtig ;(

Ahw, getver.. "Using the GTK+ based Gentoo Linux Installer", you were right :/
Laat ik gelijk geruststellen dat het zeer zeker geen next - click - next installer is. Als je niet weet wat je doet installeert het voor geen meter. Grote minpunt in de grafische installer is het gebruik van genkernel.
Btw, mijn Gentoo installatie is nog vrij recent omdat ik weer zonodig moest fucken met mijn setup :P. Gewoon "sudo su -" en je kunt als vanouds op Gentoo 1.4 achtige wijze in de CLI installeren (gaat ook sneller naar mijn mening).

Zo en nu genoeg daarover. Lukt het al een beetje met VMWare? Een nieuwe Gentoo adept in het Ubuntu geinfesteerde NOS is altijd welkom! :P

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:34:
[...]

Mijn excuses, maar het was meer als kwinkslag bedoelt en had ik er een smiley bij moeten zetten.

[...]

Laat ik gelijk geruststellen dat het zeer zeker geen next - click - next installer is. Als je niet weet wat je doet installeert het voor geen meter. Grote minpunt in de grafische installer is het gebruik van genkernel.
Btw, mijn Gentoo installatie is nog vrij recent omdat ik weer zonodig moest fucken met mijn setup :P. Gewoon "sudo su -" en je kunt als vanouds op Gentoo 1.4 achtige wijze in de CLI installeren (gaat ook sneller naar mijn mening).

Zo en nu genoeg daarover. Lukt het al een beetje met VMWare? Een nieuwe Gentoo adept in het Ubuntu geinfesteerde NOS is altijd welkom! :P
Ja alles wel goed hoor. Ik probeer wat dat betreft wel een beetje een open mind te houden, maar iemand die mijn favoriete distro af kraakt (al was het dan niet zo bedoelt ga ik maar vanuit >:) ) moet ik toch even euh, naja laatmaar.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Osiris
  • Niet online
jealma schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:28:
[...]

Ontopic: als je met gentoo live-cd boot ben je meteen root. Heb je de aanwijzing in het installatieboek gevolgd en bij het maken van een tijdelijke nieuwe user perongeluk "su nieuweuser" gedaan, want dan kun je een beetje lastig weer terug komen. (en dan heb je dus ook geen rootrechten dus kun je geen emerge gebruiken, evenzo met make).
"beetje lastig weer terug komen"? Kwestie van bij een lege prompt op "Ctrl-D" (shortcut voor exit/logout), waardoor je weer gewoon root bent hoor :)

Verwijderd

En ter verdediging van die gare Debian-achtige distro's met hun sudo, Windows bewijst ons elke seconde weer hoe belangrijk het is dat de standaard user geen root is. Ubuntu's oplossing mag niet altijd even geniaal zijn (soms is een shell even handig), maar werkt op zich aardig, in elk geval stukken beter dan elke user het root-wachtwoord te geven wat de meeste distro's voor dat gare debian-geneuzel deden. ;).

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

offtopic:
Ik zou zelfs een moord doen voor een sudo-achtige werking in Windows... soms moet je in een gebruikersprofiel iets aanpassen waarvoor admin rechten nodig zijn en niet systeem-breed ingesteld kunnen worden... De enige manier die ik nu ken is door in te loggen als iemand met admin rechten, de gebruikers rechten van de gebruiker waar iets gewijzigd moet worden om te zetten in admin, aan te passen, uitloggen, gebruikersrechten weer aanpassen... erg omslachtig allemaal...

Ik ben zelf gentoo verslaafd (na o.a. RedHat, Ubuntu, Slackware, Mandrake getest te hebben), maar heb nu op een test pctje Ubuntu 6.06 LTS draaien. Als je aan sudo gewent bent geraakt werkt het opzich wel prettig, alleen moet je bij installatie/instellingen aanpassen wel vaak je wachtwoord ingeven...

@TS
Draait het inmiddels al?
Ik ben zelf bezig met het tegenovergestelde. Ik heb toch af en toe WinXP nodig (ik weet het, dit is vloeken in de kerk, maar helaas), en heb gister vmware onder gentoo geïnstalleerd om daarbinnen WinXP te draaien. Alleen wil vmware alleen draaien onder de gebruiker root... Maar mijn eigen gebruikersaccount is wel lid van de vmware groep...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
Ik heb het gisteravond even opgegeven om met een huisgenoot nog even op het terras een biertje te kunnen drinken ;)
Ik kan nu helaas even niet bij de betreffende machine omdat ik op m'n werk zit. Maar vanavond ga ik weer aan de slag.
Met de tips en info die hier ondertussen staat heb ik zeer goede hoop :)

offtopic:
En onder windows kun je veel admin tools met runas starten ;)
Dat werkt ook prima.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 05:11:
En ter verdediging van die gare Debian-achtige distro's met hun sudo, Windows bewijst ons elke seconde weer hoe belangrijk het is dat de standaard user geen root is. Ubuntu's oplossing mag niet altijd even geniaal zijn (soms is een shell even handig), maar werkt op zich aardig, in elk geval stukken beter dan elke user het root-wachtwoord te geven wat de meeste distro's voor dat gare debian-geneuzel deden. ;).
Ik zeg ook nergens dat sudo geen bestaansrecht heeft, users het root-pwd geven is gewoon volkomen idioot. Maar tijdens de installatie? Dan krijg ik echt zo'n gevoel alsof de distro-makers de user niet vertrouwt en dat er automatisch vanuit wordt gegaan dat je een enorme n00b bent.. Ik wil gewoon na 't booten root-rechten!
deepbass909 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:39:
@TS
Draait het inmiddels al?
Ik ben zelf bezig met het tegenovergestelde. Ik heb toch af en toe WinXP nodig (ik weet het, dit is vloeken in de kerk, maar helaas), en heb gister vmware onder gentoo geïnstalleerd om daarbinnen WinXP te draaien. Alleen wil vmware alleen draaien onder de gebruiker root... Maar mijn eigen gebruikersaccount is wel lid van de vmware groep...
offtopic:
Geeft `groups` ook aan dat je in de groep zit? Want daar had ik nogal wat "problemen" mee.. Leuk, /etc/group aangepast, maar dat heeft weinig nut totdat je weer uit en ingelogd bent 8)7
Verder werkt VMWare Workstation prima hiero, als user :)
rajackar schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:05:
Ik heb het gisteravond even opgegeven om met een huisgenoot nog even op het terras een biertje te kunnen drinken ;)
Ik kan nu helaas even niet bij de betreffende machine omdat ik op m'n werk zit. Maar vanavond ga ik weer aan de slag.
Met de tips en info die hier ondertussen staat heb ik zeer goede hoop :)

offtopic:
En onder windows kun je veel admin tools met runas starten ;)
Dat werkt ook prima.
Geef maar aan wat voor problemen je nog meer hebt, want we laten een mede-Gentoo-user niet afvallen ofcourse d:)b

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Topicstarter
hehe, TNX man!
Ik ben iig een stukje verder gekomen. Netwerk was up, stage 3 tarball kunnen downloaden en installatie liep door. Tijdens de installatie is alleen de installer eruit geklapt. Ik moet nog even kijken wat hier nou precies de oorzaak van was.

Pagina: 1