Toon posts:

CMS Theorie: Objecten vs. Documenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar informatie (referentie) over het verschil tussen een CMS gebaseerd op objecten en een CMS gebaseerd op documenten.

Voorbeeld: stel je voor dat je 'projecten' wilt publiceren.
  1. Je kunt dit doen door voor 'projecten' in je database kolommen te definieren zoals naam, introductie, omschrijving, deadline en verantwoordelijke en in het CMS deze via velden in te vullen. Hiermee kun je makkelijk de betekenis van ingevulde gegevens achterhalen, maar het model bepaalt (beperkt) je invoer mogelijkheden.
  2. Je kan ook gewoon een nieuw document starten, en dan met een (HTML) editor via kopjes en paragrafen dezelfde informatie in te vullen. Hiermee kun je dan ook extra informatie kwijt die in het andere model niet goed zou passen, maar je kunt moeilijk de betekenis van de gegevens herleiden.

3. Een combinatie zou mogelijk zijn, maar dan moet je een editor hebben die 'blokken' samen kan voegen met behoud van de metadata, dus je maakt één document in één editor uit de losse onderdelen maar de editor behoudt (bijv. d.m.v. XML) de metadata voor alle blokken. Dit stelt wel hoge eisen aan de editor (zeker als deze in een browser moet werken) en de integratie ervan met het CMS (kennis van het domein).
Ik weet dat dit verschil tussen 1 en 2 bestaat uit ervaring (beiden wel eens gemaakt), maar heeft iemand ook ervaring met 'optie 3', is dat uberhaupt mogelijk via een 'web based' CMS?

Verwijderd

Topicstarter
Om zelf maar even voort te borduren op mijn eigen topic:
Een voordeel van optie 3 is ook dat je fragmenten/blokken kunt hergebruiken. Een nadeel dat daaraan verbonden is, is dat het moeilijk is om dat op een duidelijke manier te presenteren. Voor je het weet moet je iedere paragraaf apart invullen, en dan later weer opzoeken voor gebruik bij een object.

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb wel eens met Tridion gewerkt en volgens mij doet Tridion het op de 3e manier die jij beschrijf: Je kunt metadata definieren, bijvoorbeeld een pagina "FAQ" met als object "vraag" en "antwoord" en deze kun je vervolgens (onbeperkt) hergebruiken. Met name voor multi-language support is dat wel handig: pagina lay-out is consistent en toch flexibel qua inhoud.

Enige nadeel van de implementatie die ik heb gezien was de ongelofelijk brakke HTML die er uit kwam, maar dat ik implementatie-specifiek.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Optie 3 lijkt me niet voor de hand liggend omdat je gestructureerde data als platte tekst presenteert aan de eindgebruiker terwijl het dat niet is. Normale handelingen als een stuk tekst van en naar bijvoorbeeld Word kopiëren wordt daarmee volgens mij rampzalig voor de gebruiker en de programmeur. Zeker als je objecten vaste eigenschappen hebben en je relaties wilt leggen (verantwoordelijke) of selecties wilt maken/sorteren (deadline)

Volgens mij kom je uiteindelijk uit op optie 1 met een 'eigen' optie 2 interface.

Technisch kan het allemaal wel. Ik heb eens een javascript HTML-editor aangepast die bepaalde code verborg achter een afbeelding. Bij de broncode zag je alles dan wel weer staan. Een variant op dit thema zou moeten doen wat jij wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, optie 3 heb ik eigenlijk verzonnen. Ik ben bekend met 1 en 2, ik denk de meeste hier wel, maar ik vroeg mij dus af óf en hoe je die twee kan verenigen. Misschien dat een editor niet de juist oplossing is, maar het is wel de meest intuitieve als de gebruiker een 'document' wil maken waarin hij/zij naar hartelust kan copy/paste en nog wat plaatjes toevoegen.