Toon posts:

Reactietijd LCD en DLP projectoren (Voor gamen)

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik ben dus aan het rondkijken voor een beamer welke ik wil gebruiken voor gamen(PC/Xbox 360) en het kijken van films. Van de twee is gamen ongetwijfeld het meest veeleisende, en ik ben dus ook specifiek opzoek naar een HD beamer. Prijsklasse waarin ik kijk is +/- 1000 euro, en heb onder andere de Sanyo PLV-Z4 op het oog. Echter nu weet ik niet in hoeverre deze geschikt zou zijn voor gamen, deze beamer maakt namelijk gebruik van LCD technologie en ben dan bang voor Ghosting. Weet niet wat voor reactietijd het LCD paneeltje in de beamer heeft, of dat dit bij een beamer van toepassing is. Zit dus ook nog flink te twijfelen welke beeldtechniek van beamers (DLP, LCD etc.) het meest geschikt is.

Alvast bedankt

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als we hier nou eens een algemen discussie van maken over de reactietijd van projectoren en er niet een "welke moet ik kopen" topic van maken, lijkt het me wat interessanter.

Overigens gamen Jag en ik al tijden op een projector. We doen dan wel Gran Turismo op een playstation, maar ik heb nog nooit last gehad van Ghosting. En dat was op een panasonic PT-AE500, in principe met een ouder 720p LCD paneel erin.

Deze apparaten worden gemaakt om films en TV beelden mee te kijken, dus schrik niet als de reactietijd niet 8ms oid is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 10:00
Ik heb zelf de vorige versie van Sanyo, de PLV Z3. Nooit last gehad van ghosting. Ik neem aan dat de Z4 een zelfde of beter paneel bezit.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf ook een Acer AL1916W, tft monitor met een reactietijd van 8ms. Met dat beeldscherm zie ik ook nog steeds ghosting, het is allemaal nog wel te volgen maar met onder andere shooters vaak wel erg storend. Als het bij een LCD beamer dus ook alsnog duidelijk te zien is bij gamen, kan ik anders beter kijken voor een DLP beamer.(alhoewel de Sanyo Z4 me erg aanspreekt, onder andere ook door de 3 jaar garantie ook op de lamp). Want een DLP beamer heeft geen ghosting toch, dacht alleen eventueel het regenboog effect.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 16:35 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Een DLP beamer lijkt me niet echt praktisch om te gamen, tenzij je een beamer hebt die wel heel snel achter elkaar de volgende kleur kan weergeven. (dus 4-speed colorwheel of sneller).
Een film bekijk je namelijk vrij rustig, dus zonder al te veel bewegen met je ogen.
Maar zelfs dan zie je soms nog dat regenboog-effect. Bijvoorbeeld als je ogen ineens naar de ondertitel kijken.

De DLP- en LCD-beamers digitaliseren het beeld ook nog eens en soms doen ze ook nog wat bewerkingen, zoals deinterlacing. Zorg dat je dat soort bewerkingen uit hebt staan, anders zit je zo op een vertraging van 20 ms of een veelvoud daarvan.

Het beste voor gamen lijkt mij een CRT-projector.
Die kun je gewoon vergelijken met een CRT-monitor, oftewel geen vertraging.
Daarnaast zijn die beamers vaak goed in staat om HD-materiaal weer te geven. (1080p vaak zelfs mogelijk) en zijn ze vaak voor onder de 1000 euro te krijgen met nog prima kwaliteit buizen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Heb weleens van crt beamers gehoord, maar ben er nog nooit eentje tegengekomen? Of worden deze niet meer gemaakt?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:00
Ik game ook gewoon met een projector scherm. Een xbox360 en een pana 900ae om precies te zijn. Ik merk niks van ghosting maar ben dan ook geen kritische gamer geloof ik. Beste lijkt me dan ook om het even zelf te testen.

Vergeet niet dat aan een crt projector ook een boel nadelen zitten. Groot, zwaar geen zoomlens etc etc ;)

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 16:37:
Heb weleens van crt beamers gehoord, maar ben er nog nooit eentje tegengekomen? Of worden deze niet meer gemaakt?
Die moet je ook niet proberen nieuw te kopen.
Gewoon 2e hands.
uitleg over CRT-projectoren op Wikipedia
Ik heb mijn projector laatst voor zo'n 400 euro verkocht met nog prima buizen.

Enige nadeel van dit soort projectoren is het gewicht. Dat begint meestal bij zo'n 35 kg en 80 kg is echt geen uitzondering.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04
Advantages:
Long CRT life, typically that of a normal television picture tube.
Can achieve good to very good colour resolution, brightness and picture size.
Once set-up, minimal maintenance is required, unlike projectors that use lamps.
Superior black level - black is actually black and not dark grey.
As with CRT monitors, the image resolution and the refresh rate are not fixed but variable within some limits. Interlaced material can be played directly, without need for imperfect deinterlacing mechanisms.
Disadvantages:
Tends to be bulky and heavy (and non-portable) due to the CRTs.
Low maximum brightness levels - the room has to be completely dark and eyes of viewers coming from a daylight environment have to adapt to the darkness for a minute or two before image details can be seen.
Suffers from uneven colour mixing, since it is done by projecting the inividual lines (made on the CRTs) on to the screen. The result is that the picture optimised for the central area of the screen tends to split into the individual colours towards the edges. Sophisticated circuitry is required to compensate for this.
Focussing is not even, again due to the way the image is projected and requires sophisticated circuitry to compensate for.
Requires more time to set up and adjust for a good overall image.
Costlier than other types of projectors due to the complex circuitry required to control and synchronise the three CRTs to achieve optimum picture quality. (Although it is easier to get good deals on used equipment than with other types of projectors)

Als ik dit zo allemaal lees zijn ze verre van handig. Dan heb ik denk ik toch liever wat ghosting :S

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• TD-er
Met CRT's is er gewoon een aantal punten die je voor jezelf moet afwegen.
• Ze zijn erg groot. Gemiddeld moet je denken aan 40x60x80 cm
• Ze zijn erg zwaar. Tussen de 35 en de 80 kg.
• Ze zijn absoluut niet makkelijk even ergens neer te zetten,
• Je hebt redelijk wat tijd nodig om de projector af te stellen.
• Je moet de projector dus eigenlijk ophangen aan het plafond of inbouwen in een tafel.
• De lichtopbrengst van de betaalbare versies is vaak niet genoeg om in een niet volledig verduisterde kamer te gebruiken.

Als een van bovenstaande punten een probleem vormt moet je er gewoon niet aan beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Het gewicht zou weleens een probleem kunnen zijn, het plafond van mijn kamer is namelijk van een soort gipsplaat. Kan best wat gewicht hebben maar meer dan 10-15 kilo durf ik er niet aan te hangen. Maar heeft iemand enig idee wat voor response time moderne LCD beamers ongeveer hebben?
Pagina: 1