Toon posts:

I/O fouten met meerdere opslagmedia op Asrock 939Dual-SATA2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zoek hulp voor m'n problemen met m'n HD's en DVD-brander. Ik heb enkele maanden geleden een systeem gebouwd met de volgende specs:

Amd Athlon 64 3200+ Venice S939 2 0GHz 512KB
ASRock 939Dual-SATA2 M1695 PCI-E S939
Kingston 512MB PC3200 DDR
Maxtor DiamondMax 10 250GB 6V250F0
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 PCI-e
NEC ND-4550A DVD-RW

Bovendien heb ik een externe Maxtor Onetouch harde schijf.

De eerste maanden heb ik redelijk goed met de computer kunnen werken, behalve dat hij soms blue screens gaf en dan bij opstarten de Maxtor niet meer zag tijdens de POST. Computer uit en weer aanzetten verhielp dat. Twee weken geleden was het echter foute boel en wilde Windows niet meer opstarten. Chkdsk op de HD rapporteerde vele fouten. Ik heb er nu een andere Maxtor HD ingestopt (IDE) en die werkt prima. Ik kan de files op de oude HD nog wel zien, maar veel zijn er niet meer leesbaar. Ik krijg dan rare foutmeldingen zoals 'Error performing inpage operation', 'Access denied' en 'File is writeprotected'.

Ik dacht dat de HD gecrashed was en heb met chkdsk geprobeerd de boel te herstellen. Dat duurt zo enorm lang dat ik dat maar heb afgebroken. Echter, nu ik weer een enigszins werkend systeem heb blijkt de NEC DVD-brander sommige CD's niet meer te herkennen. Andere weer wel. Als ik m'n externe HD via USB aansluit krijg ik dezelfde problemen, terwijl ik op m'n laptop prima bestanden kan kopieren van die HD.

De Maxtor DiamondMax is een Sata drive, de DVD-brander zit op een IDE poort en hoe het precies met zo'n externe HD werkt weet ik niet. De HD die er nu in zit is een IDE drive. Flashen van het BIOS naar laatste versie (2.2) of terug (1.9) heeft niets geholpen. Wat WEL hielp was in het BIOS voor m'n NEC in plaats van UDMA de optie MWDMA te kiezen. Daarna zijn alle problemen met de DVD-brander weg. Voor de andere schijven kan ik zo'n optie echter niet vinden, helaas.

Wie weet wat er aan de hand is? Ik heb het gemeld aan de verkoper van de componenten en die zegt dat ik maar de HD terug moet sturen. Maar daar staat nog waardevolle data op en het eerste wat ze doen is natuurlijk de boel formateren. Ik ken jammer genoeg niemand met een SATA aansluiting, anders kon ik misschien de data daar er af halen.

Graag advies.

Dag,
Steven

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, dit komt me bekend voor. Ik heb net mijn Asrock 939SLI-eSATA2 voor iets vergelijkbaars laten RMA-en:

Specs:
Asrock 939SLI-eSATA2 (ULi M1697 chipset)
A64 3700+ (San Diego)
Asus EN7600GT/Silent PCIe VGA
2x Nanya PC3200 512MB DIMMs
LG DVD-RAM/+-R(W) alleseter/brander
Creative SBLive 5.1 PCI
350W Seasonic voeding
Arctic Cooling Silentium T2 kast
Winbond chip based multicardreader

En dan de HDDs:
- Maxtor D740X-6L 40GB
- WD400 40GB
- IBM Deskstar 40GB (exacte type weet ik niet uit m'n hoofd)

Allemaal PATA iig.

Symptomen:
1) bij +- 50% van pogingen tot booten wordt HDD wel door BIOS herkend, maar PC kan er niet vanaf booten.
2) enige tijd na install OS (soms na 2 uur, soms na 2 weken) crasht de filesystem volledig op de HDD, ongeacht welke HDD ik gebruik, ongeacht welk OS (zowel bij WinXP 32b als Linux 2.6 64b). Bij Windows is het meestal niet meer met chkdsk te herstellen, bij Linux lukte het me wel (sterker nog, Linux bleef gewoon tijdens de crash draaien 8)7 )

Uitgesloten:
- BIOS (1.0 zat erop, noch 1.1 of 1.2 bood soelaas)
- harddisk (1 kapotte schijf OK, 3 verschillende schijven met exact zelfde symptomen ligt niet aan schijf)
- IDE kabel (meerdere gebruikt, zelfs een oude 40-aderige)
- geheugen (memtest 100% prima, probleem trad ook op met 1 DIMM, ongeacht welke)
- voeding (360W Chieftec gebeurde het ook)
- soundblaster en USB reader (eruit gemikt, hielp niet)
- VGA (met een Voodoo3 PCI ging het ook mis)

Enige wat dus overbleef was CPU (wat ik niet kon uitsluiten bij gebrek aan tweede So939 geval) en mobo (idem). Dus creatief gedaan: SCSI controller en schijf erbij gepakt. Na drie weken nog geen problemen. Dat was het moment om dus definitief de IDE controller de schuld te geven en RMA aan te vragen. Perfect Systems deed daar gelukkig niet moeilijk over (had makkelijk gekund aangezien er grote kans was op geen probleem bij het aansluiten ter testen, tenzij ze dat 3 weken lang hadden gedaan), vervanging is gisteren bezorgd, maar ik was niet thuis, dus ik ga morgen even ophalen :)

Wat precies fout was weet ik niet - het is geen algemene bug met de integrated M5229 IDE controller die op zowel jouw 939Dual als mijn 939SLI zit (andere chipset, maar zelfde ingebakken IDE), anders waren we overspoeld geweest met topics hierover aangezien zowat iedere budget-tweaker de 939Dual gekocht heeft. Ik ga in ieder geval mijn vervangende 939SLI grondig testen. Als het een eenmalig iets was, dan was het gewoon een maandagmorgenexemplaar (verwacht ik eerlijk gezegd wel), misschien bij jou ook. Zo niet...

Ik zou je iig aanraden om even grondig te testen met je IDE schijf, evt door hem op de controller te hangen waar je DVD zo moelijk deed. Als die ook binnen nu en een paar weken om zeep gaat weet je zeker dat het niet aan je SATA schijf ligt (wat wel zo geruststellend is).

Puur uit interesse: gebruik je de integrated audio van dat bord of heb je een losse geluidskaart?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 01:02:

Enige wat dus overbleef was CPU (wat ik niet kon uitsluiten bij gebrek aan tweede So939 geval) en mobo (idem). Dus creatief gedaan: SCSI controller en schijf erbij gepakt. Na drie weken nog geen problemen. Dat was het moment om dus definitief de IDE controller de schuld te geven en RMA aan te vragen.
Ik hoop dat je nieuwe MB het blijft doen. Mijn DiamondMax is een SATA schijf, dus ik vind het dan raar als verschillende controllers dezelfde problemen geven. Ik snap alleen niet wat het dan wel kan zijn.

Ik heb bij Zercom (waar ik alle spullen gekocht heb) gevraagd of ik het MB terug kan sturen. Ik vraag me alleen af of ik dan niet beter alles terug kan sturen, dan kunnen ze het probleem zelf constateren en ter plekke componenten swappen. Als ik alleen het MB terugstuur zul je net zien dat ze bij testen geen problemen hebben.
Ik zou je iig aanraden om even grondig te testen met je IDE schijf, evt door hem op de controller te hangen waar je DVD zo moelijk deed. Als die ook binnen nu en een paar weken om zeep gaat weet je zeker dat het niet aan je SATA schijf ligt (wat wel zo geruststellend is).
Op m'n IDE schijf staat nu weer een bruikbaar systeem, die wil ik liever niet zomaar om zeep brengen. :-)
Puur uit interesse: gebruik je de integrated audio van dat bord of heb je een losse geluidskaart?
Ja, ik gebruik de audio en LAN van het bord zelf.

Dag,
Steven

Verwijderd

Topicstarter
Nog even de nasleep: ik heb het moederbord naar Zercom teruggestuurd, waar ze het naar de distributeur hebben gestuurd. Daar is blijkbaar geconstateerd dat het inderdaad kapot was, maar een vervangend exemplaar is niet meer te vinden. Ik krijg dus (na 7 weken wachten zonder computer :-( ) het geld terug.

Weet iemand een goed alternatief voor de Asrock 939Dual-SATA2 ?

Dag,
Steven

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:54:
Nog even de nasleep: ik heb het moederbord naar Zercom teruggestuurd, waar ze het naar de distributeur hebben gestuurd. Daar is blijkbaar geconstateerd dat het inderdaad kapot was, maar een vervangend exemplaar is niet meer te vinden. Ik krijg dus (na 7 weken wachten zonder computer :-( ) het geld terug.

Weet iemand een goed alternatief voor de Asrock 939Dual-SATA2 ?

Dag,
Steven
Ja het Asrock 939Dual-vsta het zelfde bordje maar dan iets beter. ;)