Te luide Delta fan in Proliant: vervangen? Dempen?

Pagina: 1
Acties:

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik heb een ProLiant server waar een 4 pins Delta fan in de kast zit: Delta AFB1212SH:
http://www.delta.com.tw/p...f/AFB/AFB120x120x25mm.pdf

Deze fan maakt echt een ontzettende hoop geluid, te veel voor de omgeving waar hij staat. Ik zou hem dus het liefst vervangen door een stillere (Papst oid) OF er een fancontroller tussen zetten en het geluid op zo'n manier verlagen. Alle fancontrollers hebben echter maar max. 3 pinnen en deze heeft er 4 (geel/blauw/oranje/zwart). Wat kunnen jullie me adviseren in deze?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Advies om eens op Got in de search te zoeken naar fan+Proliant. Er zijn heel erg veel onderwerpen hierover, en veel gaan over het probleem wat je krijgt als je de standaard fans vervangt.

Signatures zijn voor boomers.

• tslh
Maasluip schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:10:
Advies om eens op Got in de search te zoeken naar fan+Proliant. Er zijn heel erg veel onderwerpen hierover, en veel gaan over het probleem wat je krijgt als je de standaard fans vervangt.
Inderdaad na wat zoeken aardig wat gevonden.. en het blijkt niet makkelijk te zijn. Een vraag die een paar keer is gesteld maar waar niemand antwoord op heeft gegeven: wat gebeurt er als je de bladen van de fan afvijlt. Heeft iemand dat al getest?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Welk type server? En wat is de lokatie van de fan?

This footer is intentionally left blank

• tslh
ajhaverkamp schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:01:
Welk type server? En wat is de lokatie van de fan?
http://h18004.www1.hp.com.../12364_div/12364_div.html
Nummer 7 (achterop dus)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
tslh schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:58:
[...]

Inderdaad na wat zoeken aardig wat gevonden.. en het blijkt niet makkelijk te zijn. Een vraag die een paar keer is gesteld maar waar niemand antwoord op heeft gegeven: wat gebeurt er als je de bladen van de fan afvijlt. Heeft iemand dat al getest?
Dan krijg je waarschijnlijk een niet goed gebalanceerde fan die na verloop van tijd nog meer lawaai gaat maken door kapotte lagers :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Oke, dat type hebben we hier nooit gehad. Anders had ik misschien nog wel wat in de kelder liggen.

This footer is intentionally left blank

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Deze fan is toch temperatuur gestuurd? Wanneer het systeem niet warn wordt hoort de fan volgens mij langzamer te gaan draaien, waarbij je hem niet of nauwelijks hoort.(dat is tenminste zo met het type dat ik ken(de)) Dat betekend tevens, wanneer je de fan wel goed hoort het systeem ook warm. Overigens zijn servers er nu niet op gebouwd om in een kantoor ruimte te plaatsen.

Stillere fan's betekend vaak mindere lucht verplaatsing, wat weer opwarming of oververhitting van je systeem veroorzaakt. Ik zou de server in een daarvoor geschikte ruimte plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 26-07-2006 15:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Wat ik een keer gedaan heb bij een oudere Proliant (3000) is er gewoon een 12V fan ingezet.
Daarna de stekker van de Delta afgeknipt en afgetaped weet op de mobo geprikt.
Toen moest ik wel de 2 middelste kabels (waren beide zwart) aan elkaar verbinden, anders wilde de server niet booten (geen koeling...). Op deze manier zag de server dat er iets aan de fanpoort hing.

Nogmaals, was een oude 3000 (P3-450 oid) dus ik weet niet of het hier werkt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Die bakken worden naar mijn ervaring erg warm... er zitten niet voor niets zulke zware fans op...

Als je van het geluid af wilt, raad ik waterkoeling of heel grote koellichamen en grote fans aan...

zomaar langzamer-/uitzetten of vervangen door fans met minder luchtverplaatsing zal hoogstwaarschijnlijk tot problemen leiden.

U vraagt, wij antwoorden.

• tslh
_Dune_ schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:17:
Deze fan is toch temperatuur gestuurd? Wanneer het systeem niet warn wordt hoort de fan volgens mij langzamer te gaan draaien, waarbij je hem niet of nauwelijks hoort.(dat is tenminste zo met het type dat ik ken(de)) Dat betekend tevens, wanneer je de fan wel goed hoort het systeem ook warm. Overigens zijn servers er nu niet op gebouwd om in een kantoor ruimte te plaatsen.

Stillere fan's betekend vaak mindere lucht verplaatsing, wat weer opwarming of oververhitting van je systeem veroorzaakt. Ik zou de server in een daarvoor geschikte ruimte plaatsen.
De fan blaast op vol vermogen terwijl de server niets staat te doen met de kap er af...

• tslh
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:18:
Wat ik een keer gedaan heb bij een oudere Proliant (3000) is er gewoon een 12V fan ingezet.
Daarna de stekker van de Delta afgeknipt en afgetaped weet op de mobo geprikt.
Toen moest ik wel de 2 middelste kabels (waren beide zwart) aan elkaar verbinden, anders wilde de server niet booten (geen koeling...). Op deze manier zag de server dat er iets aan de fanpoort hing.

Nogmaals, was een oude 3000 (P3-450 oid) dus ik weet niet of het hier werkt.
Wat ik zo hier op GOT heb gelezen werkt dat bij de nieuwere servers niet meer :'(

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
heb je de server tijdens de install met de smartstart cd geinstaleerd? > Zo niet laad hij een bepaald stukje software niet mee in en zal de fan altijd op 100% blijven draaien ondanks dat de server niks aan het doen is. Kheb het zelf ook een keer moeten ondervinden bij een ML370 |:(

[ Voor 63% gewijzigd door manowar op 26-07-2006 15:36 ]

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

geel/blauw/oranje/zwart
Lijkt me 12V tussen geel en zwart, andere twee zal een soort sturing/sensor zijn, ff meten met universeelmeter misschien een optie? dan kan je kijken als je ze bijv doorverbind of de server nog opstart ;)

Evenueel nadere info op te vragen bij;
Delta Fans Europa;
http://www.delta.com.tw/product/cp/dcfans/reps_eu.asp
CEMATEC N.V. Wijngaardveld 11, 9300 Aalst,Belgium Rudi Depester
+ 32 53 60 67 67
+ 32 53 60 67 77
rudi.depester(apestaartje)cematec.com

[ Voor 37% gewijzigd door keur0000 op 26-07-2006 15:48 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals hier boven al eens opgemerkt, kijk eens of er geen management software bij de server is geleverd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1