Toon posts:

Constructiefout in "Nigeria koopt miljoen ..."

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In het artikel staat:
Hoewel de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd, zou de kostprijs van de eerste lichting overigens in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen.
Het woordje 'overigens' is hier niet op z'n plaats, het vormt nu een tautologie. Als je het schrapt leest de zin prima en is het wel correct, bovendien levert dat het minste werk op.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 14:05 ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Tautologie?
enkel en alleen
blij en verheugd
pais en vree

... Moet je me toch eens uitleggen waarom die 'overigens' daar fout is en een tautologie vormt, want ik zie het even niet :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Geen idee óf het een tautologie is, maar ik vind het inderdaad wat vreemd lezen.
Hoewel de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd, zou de kostprijs van de eerste lichting in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen.
De goedkope en extra stevige laptop wordt consequent '$100 laptop' genoemd. De kostprijs van de eerste lichting zou overigens in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen.
Door het "overigens" geef je aan dat het niet zoveel met de vorige zin te maken heeft. (tenminste zo lees ik dat), maar uit de tweede zin word duidelijk dat dat toch wel het geval is (want die zin leest helemaal vreemd).

Oh, ik stoor me er trouwens niet aan hoor, ik las er de eerste keer strak overheen. ;) En grote kans dat ik uit m'n nek sta te lullen hier. :P

[ Voor 17% gewijzigd door OnTracK op 26-07-2006 14:34 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Ehmn nee, het is inderdaad niet echt een tautologie bij nader inzien B) Zal wel de hitte zijn 8)7

Waar ik op doelde was hoewel <-> overigens, wat geen mooie constructie is. Nee, het is niet per definitie fout nu ik beter kijk. Ik zou het weghalen, maar dat is aan jou.

edit:
Een beetje wat OnTrack zegt, het leest wat vreemd. Het simpelste en in de context meest logische is natuurlijk gewoon het schrappen, maar er zijn zat andere constructies te bedenken.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 14:45 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Volgens mij is het zoals * OnTracK al enigzins aangeeft gewoon fout :) . Hoewel geeft aan dat er een (ogenschijnlijke) tegenstelling bestaat tussen het eerste en het tweede deel van de zin, maar dat het in het tweede deel genoemde niet afdoet aan het eerstgestelde. Overigens geeft aan dat er iets 'voor het overige' is, of 'voor wat betreft de rest'. Het lijkt me niet dat het tweede deel van de zin wat in tegenstelling staat met het eerste iets 'overigs' is :) .

DM!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
ove·ri·gens (bw.)
1 wat de rest betreft => verder, voor de rest, voor het overige
2 trouwens
Hoewel de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd, zou de kostprijs van de eerste lichting overigens in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen.
kun je lezen als
Ondanks het feit dat de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd, zou de kostprijs van de eerste lichting overigens in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen
Optimaal is het misschien niet, maar imo zeker niet fout. Die 'overigens' betekent zoveel als 'by the way, hoewel het ding 100 dollar laptop heet, zal het wel 140 dollar kosten'. Door die 'overigens' toe voegen zet je de 'tegenstelling' gewoon wat kracht bij. Ik laat het even aan de auteur over :)

[ Voor 6% gewijzigd door Yoeri op 26-07-2006 15:21 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

"Ondanks A, by the way B." Dat vind ik eerlijkgezegd niet echt een logische verbinding van zinsdelen :) . Ik zou zelfs zeggen dat het onjuist, maar daarover verschillen we dus van mening. Ik zou iniedergeval "Ondanks A, B." of "Overigens: Ondanks A, B." beter vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door JHS op 26-07-2006 15:20 ]

DM!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Ik ben met JHS en OnTrack, het lijkt me dat je óf het één óf het ander gebruikt. Maar beide is dubbelop. De makkelijkste oplossing is dan om het woordje overigens te schrappen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Yoeri schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:17:
Optimaal is het misschien niet, maar imo zeker niet fout. Die 'overigens' betekent zoveel als 'by the way, hoewel het ding 100 dollar laptop heet, zal het wel 140 dollar kosten'. Ik laat het even aan de auteur over :)
Juust. Dat het ding 140 ipv 100 dollar kost heeft weinig te maken met overeenkomsten met diverse landen, vandaar 'overigens'. Dat het ding 100-dollar-laptop heet en desondanks 140 dollar kost wordt door 'hoewel' afgekaderd. Dat zou ik kunnen oplossen door
De kostprijs van de eerste lichting zou overigens, hoewel de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd, in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen.
te schrijven, maar dat vind ik eerlijk gezegd een stuk onprettiger lezen omdat de hoofdzin dan in twee stukken gehakt wordt. Ook het compleet achteraan zetten van de 'hoewel'-bijzin vind ik geen verbetering, omdat de opbouw van het punt ('het heet $100-laptop, maar dat is het niet') dan onderuit wordt gehaald. Ondanks dat ik het ook niet de perfecte zin vindt, laat ik het dus even as is, met jullie welnemen :)

edit:
Het is echt niet dubbelop :) 'Hoewel... genoemd' is een bijzin; er zijn geen twee hoofdzinnen aanelkaar geplakt of zo :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 26-07-2006 15:28 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46
Ik vind het gewoon fout. "Hoewel...overigens" is gewoon een rare constructie, die twee horen niet bij elkaar. Als je 'overigens' (of 'trouwens', of 'by the way') gebruikt, dan betreft dat altijd een zin die je ook zou kunnen weglaten. Na 'hoewel' horen echter gewoon twee delen te volgen (zoals JHS al toelichtte); aangezien er dus niets weg te laten valt, is 'overigens' niet op z'n plaats.

Je zou wel de hele opmerking als extra kunnen aanmerken en er zoiets van maken: "Overigens zou de kostprijs van de eerste lichting van de extra stevige laptop, ondanks het feit dat deze consequent '$100 laptop' wordt genoemed, in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen." Waarschijnlijk is dit ook wat bedoelt wordt, maar dat staat er nu niet.

Zelf zou ik het nog korter schrijven: "De kostprijs van de '$100 dollar laptop' zal voor de eerste lichting overigens in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen."

offtopic:
Verder is een tautologie vaak een stijlfiguur, en daardoor niet meteen fout. Maar daar is hier geen sprake van.

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 26-07-2006 15:37 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Soultaker schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:36:
Ik vind het gewoon fout.

(...)

Je zou wel de hele opmerking als extra kunnen aanmerken en er zoiets van maken: "Overigens zou de kostprijs van de eerste lichting van de extra stevige laptop, ondanks het feit dat hoewel deze consequent '$100 laptop' wordt genoemd, in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen."
8)7

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Die tangconstructie is best te omzeilen hoor:
Overigens zou de prijs van de eerste lichting in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen, [al]hoewel de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd.
:) ? Of eventueel:
Overigens zou de prijs van de eerste lichting in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen, ondanks dat de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd.

DM!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Sorry, dat had ik over het hoofd gezien :* . Ik zie echter niet in waarom het achteraan zetten van de hoewel je punt minder sterk duidelijk maakt. Daarnaast is het volgens mij altijd nog beter dan een incorrecte, of naar mijn smaak iniedergeval een niet lekker lopende, zin. Maar ik denk niet dat we hier verder uit gaan komen :P .

DM!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46
Erm, wat is je punt? De 'ondanks het feit dat' vind ik ook niet mooi, maar dat heb ik ook niet verzonnen; staat zo in het artikel.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Eh, nee.

In het artikel staat
Hoewel de goedkope en extra stevige laptop consequent '$100 laptop' wordt genoemd, zou de kostprijs van de eerste lichting overigens in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen
Omdat die hoewel in combinatie met overigens volgens jou/jullie niet kan, stel je voor om er
Overigens zou de kostprijs van de eerste lichting van de extra stevige laptop, ondanks het feit dat deze consequent '$100 laptop' wordt genoemed, in de buurt van de 140 dollar per stuk liggen
Terwijl dat net hetzelfde is. Ondanks het feit dat = Hoewel.

Dàt is zijn punt. Verder is ondertussen wel duidelijk dat de huidige constructie niet fout is, dus lijkt het me zinloos hier nog verder over te discussiëren.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.