Toon posts:

Flitsmodi op SB-800

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit me al een tijd gek te denken over wat het effect is van FEC in de verschillende standen op de SB-800.

Een voorbeeldje van waar ik bv. over twijfel:
Als je flits op TTL-BL staat, dan gaat de flitssterkte zodanig gekozen worden dat voor- en achtergrond gebalanceerd zijn. Op een heldere dag (zoals vandaag) kan je dus TTL-BL gebruiken om schaduwen in te flitsen om zo alle details in de foto te behouden.
Nu lijkt het mij dat je FEC kan gebruiken als je het effect van de flits wil minimaliseren. Als je bv niet wil dat de flits zichtbaar aanwezig is in de foto, maar toch details in schaduwen wilt behouden.
Tot daar denk ik dat het goed zit. Maar dan komt de kat op de koord:
Stel dat je de EC van je camera gaat gebruiken. Je wil bv je achtergrond 1 stop onderbelichten. Daarvoor gebruik je matrix-metering en dan een EC van -1. Maar wat doet je flits in TTL-BL dan? Gaat hij zijn sterkte aanpassen zodat het geheel nog altijd uitgebalanceerd is (dus zijn eigen kracht ook 1 stop lager zetten)? Of gaat hij zichzelf instellen zodat de foto uitgebalanceerd is, als je geen EC op de camera gebruikt?
Het lijkt me beide mogelijk, en de handleiding is er niet duidelijk over.

Zelfde met gewone TTL. De flits stelt volgens de handleiding zijn sterkte in op basis van de lichtmeting door de lens. Dat is OK als je geen EC gebruikt. Maar wat als je aan je camera zegt om 1 stop onder te belichten. Gaat de flitssterkte dan ook 1 stop lager liggen, of heeft EC geen invloed op de flits?

En wat is nu het wezenlijke verschil tussen TTL-BL en gewoon TTL. Volgens de handleiding meten ze hetzelfde, alleen houdt TTL-BL rekening met de achtergrond. Maar hoe kan dat? De flits moet toch gewoon een bepaalde flitssterkte bepalen om het onderwerp goed te belichten en het is toch de camera die bepaald hoe uitgebalanceerd de foto is? (door aanpassen van sluitertijd om achtergrond voldoende te belichten)

Ik weet dat het veel vragen zijn, en misschien kan ik heel wat dingen op internet terugvinden, maar ik heb geen idee waar. De meeste sites die ik vind over flits-fotografie voelen allemaal nogal "magisch" aan ("De flits houdt rekening met de achtergrond"...hoe doet hij dat dan? Wat past hij aan?...)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:45:
Ik zit me al een tijd gek te denken over wat het effect is van FEC in de verschillende standen op de SB-800.

Een voorbeeldje van waar ik bv. over twijfel:
Als je flits op TTL-BL staat, dan gaat de flitssterkte zodanig gekozen worden dat voor- en achtergrond gebalanceerd zijn. Op een heldere dag (zoals vandaag) kan je dus TTL-BL gebruiken om schaduwen in te flitsen om zo alle details in de foto te behouden.
Nu lijkt het mij dat je FEC kan gebruiken als je het effect van de flits wil minimaliseren. Als je bv niet wil dat de flits zichtbaar aanwezig is in de foto, maar toch details in schaduwen wilt behouden.
Tot daar denk ik dat het goed zit. Maar dan komt de kat op de koord:
Stel dat je de EC van je camera gaat gebruiken. Je wil bv je achtergrond 1 stop onderbelichten. Daarvoor gebruik je matrix-metering en dan een EC van -1. Maar wat doet je flits in TTL-BL dan? Gaat hij zijn sterkte aanpassen zodat het geheel nog altijd uitgebalanceerd is (dus zijn eigen kracht ook 1 stop lager zetten)? Of gaat hij zichzelf instellen zodat de foto uitgebalanceerd is, als je geen EC op de camera gebruikt?
Het lijkt me beide mogelijk, en de handleiding is er niet duidelijk over.
Hij gaat zo flitsen dat het geheel nog steeds uitgebalanceerd (maar dan 1 stop onderbelicht) is.
Zelfde met gewone TTL. De flits stelt volgens de handleiding zijn sterkte in op basis van de lichtmeting door de lens. Dat is OK als je geen EC gebruikt. Maar wat als je aan je camera zegt om 1 stop onder te belichten. Gaat de flitssterkte dan ook 1 stop lager liggen, of heeft EC geen invloed op de flits?
Wel dus, wil je de voorgrond meer belichten dan de achtergrond, dan zul je de flits-compensatie ook enigzins moeten optrekken. Bijvoorbeeld -1EC en +2/3FEC :).
En wat is nu het wezenlijke verschil tussen TTL-BL en gewoon TTL. Volgens de handleiding meten ze hetzelfde, alleen houdt TTL-BL rekening met de achtergrond. Maar hoe kan dat? De flits moet toch gewoon een bepaalde flitssterkte bepalen om het onderwerp goed te belichten en het is toch de camera die bepaald hoe uitgebalanceerd de foto is? (door aanpassen van sluitertijd om achtergrond voldoende te belichten)

Ik weet dat het veel vragen zijn, en misschien kan ik heel wat dingen op internet terugvinden, maar ik heb geen idee waar. De meeste sites die ik vind over flits-fotografie voelen allemaal nogal "magisch" aan ("De flits houdt rekening met de achtergrond"...hoe doet hij dat dan? Wat past hij aan?...)
Nooit geweten dat er een verschil was 8)7..

Kijk trouwens ook eens even hier: Tips voor flitsfotografie. Ondertussen ook al een aardig topic over flitsen geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 26-07-2006 14:06 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:04:
[...]
Nooit geweten dat er een verschil was 8)7..
Er moet wel een verschil zijn, anders zouden ze ni beide mogelijk zijn op de SB-800. Misschien houdt hij bij TTL enkel rekening met de lichtmeting rondom het focus-punt, en bij TTL-BL met de hele sensor?

Zou de metering-modus van de camera dan eigenlijk een invloed hebben op het flitsgedrach?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:35

Arfman

Drome!

De metering modus zou wel degelijk invloed moeten hebben. Als je spotmeting gebruikt en op een donker punt in een verder lichte omgeving focust/metered, zou hij hard moeten gaan flitsen, harder dan wanneer je metered in een licht stuk van de omgeving.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 19:59:
[...]

Er moet wel een verschil zijn, anders zouden ze ni beide mogelijk zijn op de SB-800. Misschien houdt hij bij TTL enkel rekening met de lichtmeting rondom het focus-punt, en bij TTL-BL met de hele sensor?

Zou de metering-modus van de camera dan eigenlijk een invloed hebben op het flitsgedrach?
ik heb even gezocht op het verschil tussen TTL en TTL BL (of iTTL)
I dont know whether tis is a stupid question to ask but eversince i bought my D50 i still havent figure out whats the difference btwn the ITTL and TTL metering thing. I couldnt find anything to explain it in the guide. Someone help me out....
antwoorden:
i-TTL is a flash mode that enables automatic balanced fill-flash. What it does is that the camera automatically controls the flash output to keep both the subject and background properly exposed. THe popup flash in your D50 has this function.

For TTL flash mode, only the main subject is correctly exposed regardless of the background brightness.

However, TTL is also the acronym for Through The Lens. TTL metering means that the camera measures the light coming into the camera lens to caluclate the exposure.
uitgebreider
i-TTL works by firing a pre-flash before the mirror is raised when you take a picture. The meter evaluates this preflash, as well as other information (Aperture, ISO, selected AF point, AF distance, Flash exposure compensation) and determines an exposure. All TTL flash with the D50 is i-TTL. the flash then fires at the selected power level after the mirror is raised and the shutter open

TTL flash however reads the exposure via reflected light off the film to a flash sensor in the mirror box (or the camera meter in the case of the F3). It is more accurate than a pure pre-flash based system, especially in it's late incarnations (which use a pre-flash for initial calculations as well as the flash sensor reading off the film, aperture, selected focus point and and focus distance). But due to the high-reflectivity of Digital sensors, it doesn't work well for digital, and only 3 DSLR's have used it at all successfully (Fuji S2 Pro and Pentax *ist D and *istDS)

Now you might be thinking of the difference between TTL and TTL-BL (or i-TTL Balanced Fill Flash). TTL in this aspect meters only for the flash exposure, ignoring the ambient exposure, this is the mode to use when shooting with the flash as the main light. TTL-BL balances the ambient and flash exposures so as to use the flash to fill in shadows and bring out the subject. It works fairly well but seems biased to use the flash as the main light. I prefer to use TTL-BL with the Flash Exposure Compensation dialed down a stop or so (-1). The on-board flash on the D50 does TTL-BL only, the mode is selectable with the SB-800 or SB-600.
bron

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Garyu

Garyu

WW

Bij mij staat ie ook standaard op BL, heb eigenlijk nog nooit zonder geschoten geloof ik 8)7.

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 09:46:
[...]

ik heb even gezocht op het verschil tussen TTL en TTL BL (of iTTL)

[...]

antwoorden:

[...]

uitgebreider

[...]

bron
En toch voelt dit weer "magisch" aan.
"TTL in this aspect meters only for the flash exposure, ignoring the ambient exposure"
Mooie uitleg, maar wàt doet hij nou net?

Onderstaand voorbeeld zou mijn verwarring wat duidelijker moeten maken:

Stel dat je je flits op TTL-BL zet. Je neemt een foto op matrix-metering van een persoon voor een open ruimte (bv de zee met ondergaande zon). Als je indrukt om de foto te nemen gaat de flits eerst kort af. Het resultaat van die pre-flash wordt door de lens gemeten. De resultaten van de metering zeggen dat het onderwerp (focus-punt) donker is (laten we zeggen 1 stop onder de bepaalde exposure door de camera), terwijl in de linkerhoek (de ondergaande zon) er een lichte vlek is (laten we zeggen 2 stops boven de bepaalde exposure). Uit de uitleg van TTL-BL blijkt dat hij rekening houdt met de omgeving. Dus zou het bij TTL-BL kunnen dat hij zijn sterkte zodanig aanpast dat het onderwerp 2 stops meer belicht wordt. Zo wordt het onderwerp belicht zodat het in balans is met de achtergrond. Mààr, door zo te flitsen, wordt de hele foto overbelicht. De zon is namelijk 2 stops overbelicht, en door de flits is het onderwerp nu ook een stop overbelicht. In principe zou de camera dus een nieuwe exposure moeten bepalen om de foto goed te belichten. Maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren. Bij mijn weten gebeurt het bepalen van de exposure in de camera zonder dat de flits in rekening gebracht wordt. Dus kan TTL-BL 2 mogelijke resultaten opleveren:
1. TTL-BL belicht het onderwerp inderdaad 2 stops hoger. Resultaat: de foto is over de hele lijn 1 stop overbelicht om goed te zijn
2. TTL-BL belicht het onderwerp maar 1 stop hoger. Dan is het onderwerp correct belicht, en de zon nog steeds 2 stops overbelicht.

Nu is mogelijkheid 2 redelijk acceptabel voor mij. De zon zal er fel uit komen, en het onderwerp komt er correct uit. Maar wat zou er gebeuren in TTL-modus? Volgens de uitleg die ik vind houdt TTL geen rekening met de omgeving. Dus TTL merkt dat het focuspunt 1 stop onderbelicht is en...stelt de kracht van de flits in om het onderwerp 1 stop meer te belichten. Resultaat: onderwerp is goed belicht, zon 2 stops te fel belicht. En daar heb je het...op dat ogenblik zijn TTL en TTL-BL identiek.

Trouwens, volgens mij is iTTL niet equivalent aan TTL-BL. Als ik mij niet vergis is iTTL de TTL van digitale fotografie. Aangezien digitale fotografie anders werkt dan analoge fotografie is de TTL-methode aangepast, en noemt men die gewoon iTTL om het onderscheid te maken met analoog.
Het is dus volgens mij iTTL en iTTL-BL waar we over spreken, maar voor het gemak wordt de i vaak gewoon achterwege gelaten. Maar dat terzijde uiteraard.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:58:
[...]

En toch voelt dit weer "magisch" aan.

[...]

Mooie uitleg, maar wàt doet hij nou net?

Onderstaand voorbeeld zou mijn verwarring wat duidelijker moeten maken:

Stel dat je je flits op TTL-BL zet. Je neemt een foto op matrix-metering van een persoon voor een open ruimte (bv de zee met ondergaande zon). Als je indrukt om de foto te nemen gaat de flits eerst kort af. Het resultaat van die pre-flash wordt door de lens gemeten. De resultaten van de metering zeggen dat het onderwerp (focus-punt) donker is (laten we zeggen 1 stop onder de bepaalde exposure door de camera), terwijl in de linkerhoek (de ondergaande zon) er een lichte vlek is (laten we zeggen 2 stops boven de bepaalde exposure). Uit de uitleg van TTL-BL blijkt dat hij rekening houdt met de omgeving. Dus zou het bij TTL-BL kunnen dat hij zijn sterkte zodanig aanpast dat het onderwerp 2 stops meer belicht wordt. Zo wordt het onderwerp belicht zodat het in balans is met de achtergrond. Mààr, door zo te flitsen, wordt de hele foto overbelicht. De zon is namelijk 2 stops overbelicht, en door de flits is het onderwerp nu ook een stop overbelicht. In principe zou de camera dus een nieuwe exposure moeten bepalen om de foto goed te belichten. Maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren. Bij mijn weten gebeurt het bepalen van de exposure in de camera zonder dat de flits in rekening gebracht wordt. Dus kan TTL-BL 2 mogelijke resultaten opleveren:
1. TTL-BL belicht het onderwerp inderdaad 2 stops hoger. Resultaat: de foto is over de hele lijn 1 stop overbelicht om goed te zijn
2. TTL-BL belicht het onderwerp maar 1 stop hoger. Dan is het onderwerp correct belicht, en de zon nog steeds 2 stops overbelicht.
dat zie je dus verkeerd.
Wat erg handig is om bij flitsfotografie, is om de belichting van je compositie/scene op te delen in 2 stukken:
• het omgevingslicht
• het flitslicht.

het omgevingslicht is in feite alles wat buiten je flitsbereik ligt (in dit geval de achtergrond met de ondergaande zon). Dat flitsbereik wordt o.a. bepaald worden door de flitsoutput, je ISO waarde of je diafragma.
De mate waarin het omgevingslicht een rol speelt wordt bepaald door je sluitertijd.

De situatie die jij beschrijft (dus dat de achtergrond/zon overbelicht raakt doordat je flitst) kan niet voorkomen omdat de achtergrond geheel buiten het bereik van je flitser licht.
Nu is mogelijkheid 2 redelijk acceptabel voor mij. De zon zal er fel uit komen, en het onderwerp komt er correct uit. Maar wat zou er gebeuren in TTL-modus? Volgens de uitleg die ik vind houdt TTL geen rekening met de omgeving. Dus TTL merkt dat het focuspunt 1 stop onderbelicht is en...stelt de kracht van de flits in om het onderwerp 1 stop meer te belichten. Resultaat: onderwerp is goed belicht, zon 2 stops te fel belicht. En daar heb je het...op dat ogenblik zijn TTL en TTL-BL identiek.
en dat is dus niet zo aangezien je eerste aanname niet helemaal klopt :)
Trouwens, volgens mij is iTTL niet equivalent aan TTL-BL. Als ik mij niet vergis is iTTL de TTL van digitale fotografie. Aangezien digitale fotografie anders werkt dan analoge fotografie is de TTL-methode aangepast, en noemt men die gewoon iTTL om het onderscheid te maken met analoog.
Het is dus volgens mij iTTL en iTTL-BL waar we over spreken, maar voor het gemak wordt de i vaak gewoon achterwege gelaten. Maar dat terzijde uiteraard.
volgens mij is TTL-BL gewoon een eigen term die Nikon bedacht heeft voor iTTL

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:25:
[...]

dat zie je dus verkeerd.
Wat erg handig is om bij flitsfotografie, is om de belichting van je compositie/scene op te delen in 2 stukken:
• het omgevingslicht
• het flitslicht.

het omgevingslicht is in feite alles wat buiten je flitsbereik ligt (in dit geval de achtergrond met de ondergaande zon). Dat flitsbereik wordt o.a. bepaald worden door de flitsoutput, je ISO waarde of je diafragma.
De mate waarin het omgevingslicht een rol speelt wordt bepaald door je sluitertijd.

De situatie die jij beschrijft (dus dat de achtergrond/zon overbelicht raakt doordat je flitst) kan niet voorkomen omdat de achtergrond geheel buiten het bereik van je flitser licht.
In de situatie die ik beschrijf ga ik er niet van uit dat de achtergrond overbelicht geraakt doordat ik flits. Ik ga er gewoon van uit dat de zon overbelicht is (dat heb je nogal vaak met de zon). Die aanname doe ik enkel en alleen om het gebruik van de flits te verantwoorden (inflitsen van het onderwerp dat in tegenlicht staat).
Zoals je zelf zegt is de mate waarin omgevingslicht een rol speelt bepaald door de sluitertijd en dus niet door de flits. M.a.w. voor mij kàn de flits helemaal geen rekening houden met een goed belichte achtergrond. Hij kan in mijn hoofd enkel de belichting van het onderwerp regelen. Maar dat betekend dan dat er geen TTL-BL kan bestaan. Uit mijn voorbeeld volgt dat ik besluit dat TTL-BL enkel kan bestaan als hij de foto overbelicht (situatie 1). Enkel in dat geval houdt hij naar mijn mening met de omgeving (hij probeert de belichting van onderwerp en achtergrond op gelijk niveau te krijgen, ook al overbelicht hij daardoor de hele foto)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

waarom zou ie de hele foto overbelichten?
stel dat je in de P stand en Matrix metering schiet, met flits...dan pakt ie 1/60 sluitertijd en regelt verder het diafragma zodanig af dat je scene netjes (dus niet over) belicht wordt.
Vervolgens flitst ie en zorgt er dan voor dat alles binnen het flitsbereik op dezelfde wijze belicht wordt als de rest (dus niet onder en niet overbelicht).
Dan heb je de iTTL (of TTL BL) toch gewoon werkend?

En inderdaad..het maakt volgens mij in het geval van een digitale camera geen ruk uit of je vervolgens TTL kiest. Het effect zal imo gewoon hetzelfde zijn. Dus op een digitale camera is er eigenlijk geen verschil tussen iTTL en TTL (of zoals jij zegt: iTTL/TTL BL bestaat eigenlijk niet)
heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd
Maar imo zit er ook een TTL modus op je SB800 omdat je zo'n ding ook op bijv. een analoge Nikon kunt plakken (bijv. een F5/F6)

[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 27-07-2006 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:02:
waarom zou ie de hele foto overbelichten?
stel dat je in de P stand en Matrix metering schiet, met flits...dan pakt ie 1/60 sluitertijd en regelt verder het diafragma zodanig af dat je scene netjes (dus niet over) belicht wordt.
Vervolgens flitst ie en zorgt er dan voor dat alles binnen het flitsbereik op dezelfde wijze belicht wordt als de rest (dus niet onder en niet overbelicht).
Dan heb je de iTTL (of TTL BL) toch gewoon werkend?
De hele foto zou overbelicht zijn om volgende reden:
- De camera meet de scene en ziet een heel felle achtergrond (de ondergaande zon) én een donkere voorgrond (de persoon in tegenlicht). De camera kiest een gemiddelde waar de achtergrond dus nog een stuk overbelicht is, en de voorgrond onderbelicht.
- De flits moet volgens TTL-BL rekening houden met de achtergrond. Hij probeert dus voor en achtergrond uit te balanceren en dus gaat hij de voorgrond belichten om in evenwicht te zijn met de achtergrond. Aangezien de achtergrond door de camera overbelicht is, zou door de flits dus ook de voorgrond overbelicht moeten worden (want die wordt door de flits naar hetzelfde niveau gebracht als de achtergrond)
Doet de flits dat niet, dan is er geen verschil tussen TTL en TTL-BL...maar volgens de handleiding is dat er wel.
YellowCube schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:02:
En inderdaad..het maakt volgens mij in het geval van een digitale camera geen ruk uit of je vervolgens TTL kiest. Het effect zal imo gewoon hetzelfde zijn. Dus op een digitale camera is er eigenlijk geen verschil tussen iTTL en TTL (of zoals jij zegt: iTTL/TTL BL bestaat eigenlijk niet)
heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd
Maar imo zit er ook een TTL modus op je SB800 omdat je zo'n ding ook op bijv. een analoge Nikon kunt plakken (bijv. een F5/F6)
2 rare dingen:
1. De F5 en F6 staan in de handleiding in dezelfde categorie als de D2, D1 en D70 reeks. Die kunnen zowel TTL als TTL-BL aan (staan apart vermeld).
2. In de handleiding wordt expliciet onderscheid gemaakt tussen TTL en TTL-BL. Je kan ze ook afzonderlijk selecteren op de flits. Zou me gek lijken moesten ze toch hetzelfde doen. De flits is wel slim genoeg om TTL-BL uit te schakelen bij spot-metering, dus zou hij toch ook zo slim moeten zijn om TTL (niet BL) uit te schakelen als er een digitaal toestel aan vast hangt als er geen verschil is.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

sjees...je maakt het niet makkelijk ;)

maar over de F5 en F6 die in dezelfde categorie staan.
iTTL en TTL zijn 2 verschillende manieren van TTL lichtmeting.
i-TTL works by firing a pre-flash before the mirror is raised when you take a picture. The meter evaluates this preflash, as well as other information (Aperture, ISO, selected AF point, AF distance, Flash exposure compensation) and determines an exposure. All TTL flash with the D50 is i-TTL. the flash then fires at the selected power level after the mirror is raised and the shutter open

TTL flash however reads the exposure via reflected light off the film to a flash sensor in the mirror box (or the camera meter in the case of the F3). It is more accurate than a pure pre-flash based system, especially in it's late incarnations (which use a pre-flash for initial calculations as well as the flash sensor reading off the film, aperture, selected focus point and and focus distance). But due to the high-reflectivity of Digital sensors, it doesn't work well for digital, and only 3 DSLR's have used it at all successfully (Fuji S2 Pro and Pentax *ist D and *istDS)
het zijn dus 2 verschillende methodes. Dus daar heeft je handleiding wel gelijk in.
klaarblijkelijk kunnen de F5/6 het dus beide (en zeker gewoon TTL omdat het op de reflectie van de film gebaseerd is).
Digitale Nikon camera's meten dus enkel en alleen via de iTTL methode.
Ideaal gezien zou de optie TTL dus uitgeschakeld moeten worden als je de flitser op een D70/D50/D200 zet.
Maar helemaal ideaal is de SB800 wat dat betreft dus niet. Nog een voorbeeld daarvan is dat als je op de camera je FEC omlaag zet, je dit op de flitser niet ziet.
Stel je de FEC echter op je flitser in, dan zie je dit op je camera wel.

maarre, heb je ooit geprobeerd om het e.e.a. gewoon te testen?
Pot met bloemen neerzetten op tafel, alles op M-mode en gewoon proberen wat voor resultaten je krijgt als je TTL-BL en normaal TTL gebruikt.

• Garyu

Garyu

WW

Dat met de FEC, als het goed is telt de camera de FEC-waarde van de camera dit op bij de FEC van de flitser. Tenminste, dat las ik laatst in het boekje.

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 12:36
TTL BL / Fill-Flash D-TTL / Fill-flash TTL
In the various Fill-Flash TTL modes, the camera & flash combination will try to keep your flash output as a fill-flash only. It's important to understand this distinction. This mode is perfect for daylight fill-flash, where the ambient light levels dominate. But as soon as ambient light levels start going down, and the camera in one of the auto-exposure mode keeps the shutter speed around 1/60th (for example), then the camera & flash are still going to try and keep the flash as only a fill-flash .. and hence give less flash output compared to what you'd expect. ie, under-exposure.

Standard TTL / D-TTL
With Standard TTL, the camera & flash combo doesn't try to balance your flash to the ambient levels. The flash output is considered and measured on its own. (It's also important to understand this distinction from fill-flash.) Standard TTL is perfect for when your speedlight dominates as a light source .. ie, when you want to take photos with the flashgun as the main light source.
Misschien hebben we hier iets meer aan. Ik heb de SB800 nog maar een tijdje geleden aangekocht en buiten TTL BL FP bij macro fotografie uit de losse hand heb ik de hem niet meer gebruikt. Maar ik volg dit topic echt nauwkeurig }:O

Frank Lenaerts

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

in Nederlands:
TTL BL kun je het beste gebruiken als je flitser niet je primaire lichtbron is, maar slechts een stukje hulpverlichting (een flitser is uiteraard altijd hulpverlicht, maar ik hop dat het alsnog duidelijk is)

TTL gebruik je als je flitser je hoofdlichtbron is.

[ Voor 19% gewijzigd door YellowCube op 27-07-2006 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een serie testshots genomen om te zien wat de verschillen zijn. Mijn bemerkingen zijn:
- Het aanschakelen van de flits alleen al, heeft een effect op de metering in de camera. De camera houdt dus wel degelijk rekening met het feit dat er geflitst gaat worden. In mijn situatie was er ongeveer 2/3e stop verschil tussen met of zonder camera. Ik veronderstel dat dit komt doordat de camera er van uit gaat dat donkere partijen ingeflitst gaan worden, en dus bewust wat minder rekening houdt met de donkere zones. Of hij in die veronderstelling ook rekening houdt met afstandsinformatie van die donkere zones weet ik niet.
- TTL-flitsen zijn harder dan TTL-BL flitsen. In mijn situatie moest ik de flits in TTL 2/3e van een stop onderbelichten om hetzelfde effect te krijgen als TTL-BL.
- TTL-BL is enkel beschikbaar in center-weighed en matrix. TTL is in alle metering-modes beschikbaar.

Volgens mij is het verschil tussen TTL en TTL-BL gewoon het deel van de sensor waar hij rekening mee houdt.
In TTL kijkt hij enkel naar de onmiddelijke omgeving rond het focus-punt, en gaat hij belichten zodanig dat dat stuk goed belicht is. Zelf als heel je foto enorm onderbelicht is, zal hij er toch voor zorgen dat het onderwerp waarop je focust goed belicht op de foto komt.
TTL-BL kijkt volgens mij naar een groter deel van de sensor. De flitst probeert zijn sterkte te bepalen zodat het onderwerp zo goed mogelijk belicht is én nog steeds in zijn omgeving past. Is de omgeving van het focuspunut dus wat onderbelicht (maar te veraf om in te flitsen), dan gaat de flits bewust ook het onderwerp onderbelichten. Op die manier springt het onderwerp er niet tussen uit, maar zijn de donkere details van het onderwerp toch een beetje bijgelicht.

Dit is ntl maar een theorie maar stemt wel overeen met de vaststellingen tot nu toe. De theorie toepassen om de vaststellingen te verklaren:
- TTL-BL is in mijn situatie minder fel als TTL: ik heb bewust gefocussed op een donker deel, terwijl naast het focus-deel een veel lichter deel was. In TTL kijkt hij enkel naar het focus deel (donker), dus besluit hij meer licht uit te zenden dan wanneer hij in TTL-BL ook het deel licht ziet, en ziet dat het focusgedeelte in een donkerdere zone van de foto zit.
- TTL-BL is enkel beschikbaar in center-weighed of matrix. Aangezien TTL-BL de omgeving in rekening brengt moet hij dus voldoende info van de sensor krijgen. Ik zie het als dat TTL-BL zijn licht bepaald a.d.h.v. center-weighed metering. TTL kijkt enkel naar het focuspunt, en voor mij bepaald hij zijn licht dus door spot-metering. Dat verklaart waarom TTL in alle modi bestaat en TTL-BL niet in spot-metering

Het blijft een hypothese aangezien ik het niet voldoende kan testen. Volgens mij heb je heel specifieke situaties nodig om echt grote verschillen te merken tussen de 2 manieren van flitsen.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

heb je geen voorbeeldfoto's?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had foto's...maar nu niet meer. Ik moest deze namiddag nog foto's gaan trekken en heb maar 1 geheugenkaartje. Aangezien die foto's belangrijk zijn heb ik eerst mijn kaartje geformateerd en dus de testfoto's verwijdert. Dacht niet dat er interesse naar zou zijn, dus heb ze ook niet op mijn pc overgebracht.
Pagina: 1