Zeer hoog CPU verbruik Azureus \ Linux

Pagina: 1
Acties:

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 23:31
Hi allemaal

Ik draai bijna 1,5 jaar de Azureus Torrent client op een Fedora Core3 Linux installatie op een Pentium3 machine van 866Mhz. Om het buitensporige CPU gebruik terug te dringen heb ik onlangs de Java 4 engine vervangen door de meest recente uit de 5 serie en heb ik ook Azureus naar de nieuwste versie geupdate. Het Cpu gebruik is toen enigzins gedaals naar een gemiddelde van 30% (terwijl alle andere taken, zoals een complete LAMP server en Samba slechts enkele procenten gebruiken :-( ).

Omdat de 40GB schijf (indertijd default door de Fedora installer laten partitioneren) een beetje te krap werd heb ik met behulp van het Linux commando DD deze schijf gemigreerd naar een 120GB grote disk. Omdat Fedora de schijf heeft ingericht met LVM en ik daar (nog) onvoldoende kennis van heb heb ik handmatig een extra Ext3 partitie gemaakt van 80GB en deze gemount onder \home\ en ik gebruik deze extra ruimte voor de bestanden die ik met Azureus binnen haal.

Sindsdien is het gemiddelde CPU gebruik gestegen naar 90% waarvan java 88% voor haar regening neemt. Bij een nader onderzoek bleek copieerslagen tussen het root filesysteem op LVM EN de nieuwe EXT3 partitie enorm traag te gaan. Na een paar avonden vogelen wil ik van jullie expertische gebruik maken.

Hoe kan ik het CPU gebruik terugbrengen naar ca 30% ? oftewel waar komt die explosieve CPU toename vandaan? Ik denk zelf aan om de huidige logical volume te extenden, maar ik weet niet precies hoe dat moet onder Linux.

Ondanks dat Azureus de meest uitgebreide torrentclient is die er is wil ik er vanaf. Ik ben er nog niet helemaal uit welke onder linux bruikbare client ik kan gebruiken, er is onder linux weinig keus (Uit de Meuktracker: [Azureus 2.4.0.2], BitTorrent 4.20.4, Transmission 0.6, TorrentFlux 2.1), Welke van deze kan zicht met Azureus meten kwa mogelijkheden?)

Alvast bedankt

• pandit
Ik ben weer verder aan het vogelen geweest en het CPU kunnen terugbrengen naar 25%. Wat heb ik gedaan?

1) Azureus gestopt
2) de .azureus directory in mijn homedir hernoemd (effect als verwijderen)
3) twee directorys gemaakt op de gemounte partitie, incomplete en Save
4) alle bestanden die nog niet compleet zijn gedownload en die wel volledig binnen zijn in incomplete geplaatst
5) Azureus gestart en default geconfigureerd, en zo ingesteld dat 100% gedownloade bestanden naar \save moeten worden verplaatst
6) de bijbehorende torrentfiles van alle bovenstaande bestanden opnieuw geladen, Azureus voert dan een check uit op alle bestanden en verplaatst meteen de 100% bestanden naar \save

Resultaat CPU naar 25%, nog erg veel maar beter dan 80 -- 99%. ik blijf zoeken naar een lichtere client voor Linux

Verwijderd

Gewoon geen azureus gebruiken...

Gewoon bittorent, die doet het prima :Y)

• pandit
Ik denk maar dat ik gewoon bittorent ga proberen. Bedankt voor de tip